BibTex RIS Kaynak Göster

HEALTH BEHAVIOURS OF NURSING STUDENTS

Yıl 2006, Cilt: 22 Sayı: 1, 281 - 291, 01.01.2006

Öz

Health behavior is a sum of activity related to the health, protection of health, and promotion of health. Main duty of nurses working in health services is to ensure health promotion by using health education. Nurses as a health educator must exhibit health-promoting lifestyle in order to be a good model. The purpose of this study were to compare the health promotion behaviors among the nursing students with different classes preparatory, first, second, and fourth classes and to find the impacts of nursing education on health promoting behaviors. The study was based on the Pender’s Health Promotion Model. The data were obtained by using Health Promotion Lifestyle Profile Scale. The validity and reliability of this scale’s Turkish translation has been tested previously by Esin. The study was conducted in Ege University Nursing School. Its subscales self actualization, health responsibility, exercise, nutrition, interpersonal support, stress management significantly differed among students with different classes. Nursing students with higher classes tend to practice more health-promoting behaviors. Nursing education have positive impact on the promotion of the healthrelated activities

Kaynakça

  • Aksayan S, Gözüm S (1998). Olumlu sağlık davranışlarının başlatılması ve sürdürül- mesinde öz-etkililik algısının önemi. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2(1): 35-42.
  • Aytan AŞ (1998). Üniversite öğretim elemanlarının sağlığı geliştirme davranışları ve bunu etkileyen etmenlerin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. İzmir.
  • Barnfather JS (1991). Resructuring the role of school nurse in health promotion. Public Health Nursing 8(4): 234-238.
  • Duffy ME, Rossow R, Hernandez, M (1996). Correlates of health promotion activities in employed Mexican American women, Nursing research, 45(1): 18-24.
  • Erci B, Sayan A (1998). Çalışan kadınların sağlığı geliştirici tutum ve davranışları ile öz-bakım gücü arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. VII. Ulusal Hemşirelik Kongresi Bildirileri, Erzurum, 427-433.
  • Erdoğan S, Nahçıvan N, Esin MN ve ark (1994). Sağlığı sürdürme, geliştirme ve hemşirelik. HB, 8(32): 28-35.
  • Esin MN (1999). “Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği” nin Türkçe`ye uyarlan- ması. HB, 12(45): 87-96.
  • Esin MN, Erdoğan S (1997). Endüstriyel alanda çalışan işçilerin sağlık davranışla- rının saptanması ve geliştirilmesi. IV. Ulusal Hemşirelik Eğitimi Sempozyumu Uluslar Arası Katılımlı. Çevik Matbaacılık, İstanbul, 342-347.
  • Esin N (1998) Türk kadınlarının sağlık davranışlarının değerlendirilmesi. VI. Ulusal Halk Sağlığı Kongresi Kitabı, Adana.
  • Fadıloğlu Ç, Zaybak A (2002). Üniversite öğrencilerinin sağlığı geliştirme davranışı ve bu davranışı etkileyen etmenlerin belirlenmesi. Ege Üniversitesi Bilimsel Araştırma Proje Raporu. İzmir.
  • Haddad L, Kane D, Rajacich D et al. (2004). A comparison of health practices of Canadian and Jordanian Nursing Students. Public Health Nursing, 21(1): 85-90.
  • Hui WH (2002). The health-promoting lifestyles of undergraduate nurses in Hong Kong. J Prof Nurs., 18(2):101-11.
  • Johnson JL, et al (1993). An exploration of Pender`s health promotion model using LISREL, Nursing Research, 42(3): 132-137.
  • Johnson RL (2005). Gender differences in health-promoting lifestyles of African Americans, Public Health Nursing, 22(2): 130-137.
  • Lee RLT, Loke AJTY (2005). Health-promoting behaviors and psychosocial well-being of university students in Hong Kong, Public Health Nursing, 22(3):209-220.
  • Lusk SL, Ronis DL, Kerr MJ, Atwood, JR (1994). Test of promotion model as a causel model of workers use of hearing protection. Nursing Research, 43, 151-157.
  • MacDonald MB, Laing GP, Faulkner RA (1994). The relationship of health-promoting behaviour to health locus of control: analysis of one baccalaureate nursing class. Can J Cardiovasc Nurs., 5(2):11-8.
  • Nahçivan N (1993). Sağlıklı gençlerde öz-bakım gücü ve aile ortamının etkisi. İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik Anabilim Dalı Doktora Tezi, İstanbul.
  • Pasinlioğlu T, Gözüm S (1998). Birinci basamak sağlık hizmetlerinde çalışan sağlık personelinin sağlık davranışları. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2(2): 60-68.
  • Walker SN, Sechrist KR, Pender NJ (1987). The Health promoting lifestyle profile: Development and psychometric characteristics. Nursing Research, 36(2), 76-81.

HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK DAVRANIŞLARI

Yıl 2006, Cilt: 22 Sayı: 1, 281 - 291, 01.01.2006

Öz

Sağlık davranışı, sağlık, sağlığın korunması ve sağlığın geliştirilmesi ile ilgili davranışlar bütünüdür. Sağlık hizmetlerinde çalışan hemşirelerin ana görevi sağlık eğitimi aracılığıyla sağlığın geliştirilmesini sağlamaktır. Sağlık eğitimi veren hemşire iyi bir model olmak için kendisi de bu davranışları sergilemelidir. Bu çalışmanın amacı, farklı sınıflardaki hazırlık, I., 2. ve 4. sınıf hemşirelik öğrencilerinin sağlığı geliştirme davranışlarını karşılaştırmak ve hemşirelik eğitiminin sağlığı geliştirme davranışına olan etkisini ortaya koymaktır. Araştırma, Pender’in Sağlığı Geliştirme Modeli`ne dayandırılmıştır. Verilerin toplanmasında Türkçe çevirisinin geçerlik ve güvenirliği Esin tarafından yapılmış Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği SYBD kullanılmıştır. Çalışma, Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu öğrencilerinde yapılmıştır. Farklı sınıflardaki öğrencilerin ölçeğin alt boyutlarından kendini gerçekleştirme, sağlık sorumluluğu, egzersiz, beslenme, kişiler arası destek, stres yönetimi aldıkları puanlar arasında fark bulunmuştur. Üst sınıflardaki hemşirelik öğrencileri daha fazla sağlığı geliştirme davranışı eğilimi göstermiştir. Hemşirelik eğitiminin, sağlığı geliştirme ile ilişkili aktiviteler üzerinde olumlu etkiye sahip olduğu bulunmuştur

Kaynakça

  • Aksayan S, Gözüm S (1998). Olumlu sağlık davranışlarının başlatılması ve sürdürül- mesinde öz-etkililik algısının önemi. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2(1): 35-42.
  • Aytan AŞ (1998). Üniversite öğretim elemanlarının sağlığı geliştirme davranışları ve bunu etkileyen etmenlerin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. İzmir.
  • Barnfather JS (1991). Resructuring the role of school nurse in health promotion. Public Health Nursing 8(4): 234-238.
  • Duffy ME, Rossow R, Hernandez, M (1996). Correlates of health promotion activities in employed Mexican American women, Nursing research, 45(1): 18-24.
  • Erci B, Sayan A (1998). Çalışan kadınların sağlığı geliştirici tutum ve davranışları ile öz-bakım gücü arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. VII. Ulusal Hemşirelik Kongresi Bildirileri, Erzurum, 427-433.
  • Erdoğan S, Nahçıvan N, Esin MN ve ark (1994). Sağlığı sürdürme, geliştirme ve hemşirelik. HB, 8(32): 28-35.
  • Esin MN (1999). “Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği” nin Türkçe`ye uyarlan- ması. HB, 12(45): 87-96.
  • Esin MN, Erdoğan S (1997). Endüstriyel alanda çalışan işçilerin sağlık davranışla- rının saptanması ve geliştirilmesi. IV. Ulusal Hemşirelik Eğitimi Sempozyumu Uluslar Arası Katılımlı. Çevik Matbaacılık, İstanbul, 342-347.
  • Esin N (1998) Türk kadınlarının sağlık davranışlarının değerlendirilmesi. VI. Ulusal Halk Sağlığı Kongresi Kitabı, Adana.
  • Fadıloğlu Ç, Zaybak A (2002). Üniversite öğrencilerinin sağlığı geliştirme davranışı ve bu davranışı etkileyen etmenlerin belirlenmesi. Ege Üniversitesi Bilimsel Araştırma Proje Raporu. İzmir.
  • Haddad L, Kane D, Rajacich D et al. (2004). A comparison of health practices of Canadian and Jordanian Nursing Students. Public Health Nursing, 21(1): 85-90.
  • Hui WH (2002). The health-promoting lifestyles of undergraduate nurses in Hong Kong. J Prof Nurs., 18(2):101-11.
  • Johnson JL, et al (1993). An exploration of Pender`s health promotion model using LISREL, Nursing Research, 42(3): 132-137.
  • Johnson RL (2005). Gender differences in health-promoting lifestyles of African Americans, Public Health Nursing, 22(2): 130-137.
  • Lee RLT, Loke AJTY (2005). Health-promoting behaviors and psychosocial well-being of university students in Hong Kong, Public Health Nursing, 22(3):209-220.
  • Lusk SL, Ronis DL, Kerr MJ, Atwood, JR (1994). Test of promotion model as a causel model of workers use of hearing protection. Nursing Research, 43, 151-157.
  • MacDonald MB, Laing GP, Faulkner RA (1994). The relationship of health-promoting behaviour to health locus of control: analysis of one baccalaureate nursing class. Can J Cardiovasc Nurs., 5(2):11-8.
  • Nahçivan N (1993). Sağlıklı gençlerde öz-bakım gücü ve aile ortamının etkisi. İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik Anabilim Dalı Doktora Tezi, İstanbul.
  • Pasinlioğlu T, Gözüm S (1998). Birinci basamak sağlık hizmetlerinde çalışan sağlık personelinin sağlık davranışları. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2(2): 60-68.
  • Walker SN, Sechrist KR, Pender NJ (1987). The Health promoting lifestyle profile: Development and psychometric characteristics. Nursing Research, 36(2), 76-81.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Özgün Araştırma
Yazarlar

Nazan Tuna Oran Bu kişi benim

Ayşe San Turgay Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2006
Yayımlandığı Sayı Yıl 2006 Cilt: 22 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tuna Oran, N., & San Turgay, A. (2006). HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK DAVRANIŞLARI. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 22(1), 281-291.