Amaç: Bu çalışma, pediatri hemşirelerinin ilaç uygulama hataları ile mesleki profesyonel tutumları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma 01.11.2020-01.05.2021 tarihleri arasında bir ildeki üç hastanede çalışan 115 pediatri hemşiresi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma tanımlayıcı ve ilişki arayıcı tiptedir. Verilerin toplanmasında Kişisel Bilgi Formu, Pediatri Hemşirelerinin Karşılaştığı İlaç Uygulama Hatalarına İlişkin Soru Formu, Tıbbi Hataya Eğilim Ölçeği (İlaç Transfüzyon Uygulamaları Alt Bölümü) ve Meslekte Profesyonel Tutum Envanteri kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 26.0 paket programı kullanılmıştır.
Bulgular: Pediatri hemşirelerin %34’ü ilaç uygulama hatası yaptığını ve %52’si meslektaşında ilaç uygulama hatası gözlemlediğini belirtmiştir. Hemşireler en fazla yanlış doz şeklinde ilaç uygulama hatası deneyimlediklerini ve gözlemlediklerini (deneyimleme %36.5, gözlemleme % 24.8) ifade etmişlerdir. Katılımcıların ilaç uygulama hata eğilimlerinin düşük (85,44±5,26), mesleki profesyonel tutumlarının yüksek olduğu (140,32±11,33) belirlenmiştir. Hemşirelerin ilaç uygulamaları hata eğilimi ile yaş, medeni durum, hemşire olarak mesleki deneyim süresi, şu an çalışılan klinikteki deneyim süresi, şu an çalıştığı klinikten memnun olma durumu arasında anlamlı bir fark olduğu saptanmıştır (p<0.05). Katılımcıların mesleki profesyonel tutumları ile yaş, eğitim durumu, mesleki deneyim süresi, şu an çalışılan klinikteki deneyim süresi, şu an çalıştığı klinikten memnun olma durumu arasında anlamlı ilişki olduğu saptanmıştır (p<0.05). Hemşirelerin ilaç uygulama hata eğilimi ile mesleki profesyonel tutumları arasında pozitif yönde ve orta düzeyde anlamlı ilişki bulunduğu tespit edilmiştir (p<0,000; r=0,535).
Sonuç: Çalışma sonucunda, pediatri hemşirelerinin ilaç uygulama hata eğilimleri ile mesleki profesyonel tutumları arasında anlamlı bir ilişki olduğu, hemşirelerin mesleki profesyonel tutumları arttıkça, ilaç uygulama hata eğilimlerinin azaldığı belirlenmiştir.
YOK
YOK
TEŞEKKÜR EDERİZ
Aim: This study was carried out to determine the relationship between medication administration errors and professional attitudes of the pediatric nurses.
Materials and Methods: The study was conducted with 115 pediatric nurses who were working in three hospitals located in a city between 11.01.2020-05.01.2021. This was a descriptive and correlational study. A Personal Information Form, Questionnaire for Medication Administration Errors among Pediatric Nurses, Tendency to Medical Error in Nursing Scale (Medication and Transfusion Applications subscale) and the Inventory of Professional Attitude at Occupation were used to collect data. Data were analyzed by SPSS 26.0 package program.
Results: 34% of the pediatric nurses indicated that they experienced medication administration errors whereas 52% of them declared that they observed medication administration errors among their colleagues. The nurses also stated the most common medication administration error they experienced (36.5%) and observed (24.8%) as improper dose. It was also determined that the tendency of participants to medication administration errors was low (85.44±5.26) and their professional attitudes were high (140.32±11.33). The tendency of nurses to medication administration errors was found to differ significantly based on their age, marital status, duration of professional experience, duration of experience in the current clinic and status of satisfaction with the current clinic (p<0.05). It was also found that professional attitudes of the participants were significantly correlated with age, education level, professional experience, duration of experience in the current clinic and status of satisfaction with the current clinic (p<0.05). A positive, significant and moderate level of correlation was found between nurses’ tendency to make medication administration errors and their professional attitudes (p<0.000; r=0.535).
Conclusion: At the end of the study, a significant correlation was found between nurses’ tendency to medication administration errors and their professional attitudes; and their tendency to make such errors decreased as their professional attitudes increased.
YOK
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Özgün Araştırma |
Yazarlar | |
Proje Numarası | YOK |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 30 Nisan 2022 |
Kabul Tarihi | 16 Eylül 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 38 Sayı: 3 |