Objective: This study aims to determine the effect of planned educatıon made on the web envıronment for fathers wıth preterm chıldren on the perceptıon of the role of fathers and care skılls
Methods: This research, planned in a quasi-experimental type, involved 30 study-30 control groups of fathers. The data were collected web-based using the Introductory fact sheet, marriage fit scale, fatherhood role perception scale, and successful test for prematurely born baby care. In the analysis of the data, descriptive statistics, chi-square, t-test in independent groups, and analysis of variance were used in repeated measurements.
Results: The mean age of fathers was 29.46±4.52 for working group fathers and 31.6±4.78 for control group fathers. After web-based education, it was found that the average score for marital compliance was higher in working group fathers than fathers in the control group. It was determined that the perceptions of the fatherhood role were high after education, especially among fathers in the study group. Positive perceptions of fatherhood role from the lower dimensions of the scale and perceptions of fatherhood role in child sexuality were found to be high in the lower dimension of the scoring average, and negative perceptions of fatherhood role were low in the lower dimension score average.
Conclusion: According to our research results, the web-based education-oriented initiative was found to be effective in fathers' marital harmony, fatherhood role perception, and success tests. This study is a good indicator that an innovative approach can be effective in education. It is recommended that this topic be examined in a qualitative dimension with different research designs with more widely attended samples.
This research was supported by Ege University Scientific Research Branch Directorate as BAP Project 2010-HYO-04 project no.
BAP Project 2010-HYO-04
-
Amaç: Bu araştırmanın amacı preterm çocuğu olan babalara web ortamında yapılan planlı eğitimin babalık rolü algısı ve bakım becerilerine etkisini belirlemektir.
Yöntem: Yarı deneysel tipte planlanan bu araştırmaya 30 çalışma-30 kontrol grubu baba katılmıştır. Veriler web tabanlı olarak Tanıtıcı bilgi formu, evlilik uyum ölçeği, babalık rolü algı ölçeği ve erken doğan bebek bakımına yönelik başarı testi kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, ki-kare, bağımsız gruplarda t- testi ile tekrarlanan ölçümlerde varyans analizi kullanılmıştır
Bulgular: Babaların yaş ortalaması çalışma grubu babalarda 29.46±4.52, kontrol grubu babalarda ise 31.6±4.78’dir. Web tabanlı eğitim sonrasında evlilik uyumları puan ortalamalarının çalışma grubu babalarda kontrol grubundaki babalara göre daha yüksek olduğu saptanmıştır. Babalık rolü algılarının ise eğitim sonrasında özellikle çalışma grubundaki babalarda yüksek olduğu belirlenmiştir. Ölçeğin alt boyutlarından babalık rolüne ilişkin olumlu algılar ile çocuk cinselliğinde babalık rolüne ilişkin algılar alt boyutunda puan ortalamalarının yüksek olduğu, babalık rolüne ilişkin olumsuz algılar alt boyutu puan ortalamasında ise düşük olduğu saptanmıştır.
Sonuç: Araştırma sonuçlarımıza göre web tabanlı eğitim odaklı girişimin babaların evlilik uyumları, babalık rolü algısı ve başarı testlerinde etkili olduğu belirlenmiştir. Bu çalışma eğitimde yenilikçi yaklaşımın etkin olabileceğinin iyi bir göstergesidir. Bu konunun daha geniş katılımlı örneklemlerle farklı araştırma tasarımları ile nitel boyutta da incelenmesi önerilmektedir.
BAP Project 2010-HYO-04
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Özgün Araştırma |
Yazarlar | |
Proje Numarası | BAP Project 2010-HYO-04 |
Yayımlanma Tarihi | 21 Ağustos 2023 |
Gönderilme Tarihi | 10 Mayıs 2022 |
Kabul Tarihi | 12 Nisan 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 39 Sayı: 2 |