Amaç: Otizm spektrum bozukluğu küresel boyutta önemli bir halk sağlığı sorunu hâline gelmiştir. Otizm spektrum bozukluğunun klinik seyri, sağlık çalışanlarının erken teşhis koyma ve müdahale etme becerisine bağlıdır. Bu nedenle sağlık alanında çalışan profesyoneller, otizm spektrum bozukluğunun semptomlarını tanıma ve gerektiğinde sevk etme bilgi ve yeterliliğine sahip olmalıdır. Bu çalışma, sağlık çalışanlarının çocuklarda otizm spektrum bozukluğuna ilişkin bilgi düzeylerini ve bilgi düzeylerini etkileyen faktörleri belirlemeyi amaçlamaktadır.
Yöntem: Çalışma, kesitsel ve tanımlayıcı tiptedir. Çalışmanın örneklemini Silifke ilçesinde görev yapmakta olan sağlık çalışanları (n=269) oluşturmaktadır. Veriler, sosyodemografik veri formu ve Sağlık Çalışanlarının Çocukluk Çağı Otizmi Hakkında Bilgisi Anketi yoluyla toplanmıştır. Tanımlayıcı istatistikler; ortalama, standart sapma ve yüzde olarak verilmiştir. Ölçek puanlarının demografik verilere göre farklılıkları Student’s t-testi ve tek yön ANOVA testi ile değerlendirilmiştir.
Bulgular: Sağlık çalışanlarının ölçek puan ortalaması 12.36 ± 4.14’tür. Hekim, hemşire ve ebelerin puan ortalamaları diğer sağlık çalışanlarından anlamlı derecede yüksektir. Ayrıca otizm hakkında eğitime katılmış ve daha önce otizm şüphesiyle yönlendirme yapmış olan sağlık çalışanlarının ölçek puanları diğerlerinden anlamlı derecede yüksektir.
Sonuç: Mevcut çalışma, sağlık çalışanlarının otizm spektrum bozukluğu hakkındaki bilgilerinin istenen düzeyde olmadığını göstermektedir. Bu nedenle sağlık çalışanlarının lisans eğitimi sürecinde otizm spektrum bozukluğuna daha geniş yer ayrılmalı, sağlık çalışanlarına yönelik farkındalık artırıcı eğitimler düzenli aralıklarla tekrarlanmalıdır.
Objective: Autism spectrum disorder has become a global health problem. The clinical course of autism spectrum disorder depends on healthcare professionals' early diagnosis and intervention skills. Therefore, health professionals need to have the knowledge and competence to recognize the signs of autism spectrum disorder in children and to refer them when necessary. This study aimed to determine health professionals' knowledge about autism spectrum disorder and the factors influencing their knowledge.
Methods: This study was cross-sectional and descriptive. The study sample comprised healthcare professionals (n=269) working in Silifke. Data were collected using the sociodemographic data form and the Knowledge about Childhood Autism among Health Workers Questionnaire. Descriptive statistics were presented as means, standard deviations, and percentages. Differences in scale scores according to demographic data were evaluated using the Student's t-test and one-way ANOVA test.
Results: The mean of the questionnaire scores was 12.36 ± 4.14. The mean scores of physicians, nurses, and midwives were significantly higher than those of other healthcare professionals. Scale scores were significantly higher among healthcare professionals who had previously participated in training about autism spectrum disorder and who referred children suspected of having autism.
Conclusion: The present study shows that the knowledge of healthcare professionals about autism spectrum disorder is not at the desired level. Therefore, autism spectrum disorder should be emphasized more in the undergraduate education of healthcare professionals, and awareness-raising training for healthcare professionals should be repeated regularly.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Özgün Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Ağustos 2023 |
Gönderilme Tarihi | 10 Ocak 2023 |
Kabul Tarihi | 5 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 39 Sayı: 2 |