ÖZ
Amaç:Bu çalışma,klinik uygulamaların ve ebe eğitmenlerin,ebelik öğrencilerinin mesleki gelişimleri için öğrenme deneyimi algılarını değerlendirmek üzere Griffiths ve arkadaşları tarafından 2019 yılında geliştirilen Ebelik Öğrencilerinin Klinik Öğrenme Deneyimleri Algı Ölçeği’nin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirliğinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.
Yöntem:Metodolojik planlanmış bu çalışmanın örneklemini, xxx Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim gören ve katılmayı kabul eden Ebelik Bölümü öğrencileri(n=160)oluşturmuştur.Araştırmanın, tüm etik izinleri alınmıştır.Geçerlik analizlerinde dil geçerliği için üç uzmana, kapsam geçerliği için 5 uzmana başvurulmuştur.Yapı geçerliği için açıklayıcı faktör analizi ve doğrulayıcı faktör analizi yöntemleri uygulanmıştır.Ölçme aracının güvenirliğinin sınanması için test-tekrar test yöntemi,Cronbach alfa güvenirlik katsayısı,madde toplam puan güvenirliği ve %27 alt-üst grup karşılaştırılması yöntemleri kullanılmıştır.
Bulgular:Klinik Öğrenme Ortamı Ölçeği Cronbach alfa güvenirlik katsayısı 0.927 olarak,alt boyutlarda ise 0.844 ve 0.930 olarak bulunmuştur.Ölçeğin toplam varyansın % 68.12’sini açıkladığı sonucu elde edilmiş ve maddelerin faktör yükleri 0.529-0.988 arasında değiştiği görülmüştür.Doğrulayıcı faktör analizi sonuçlarına bakıldığında maddelerin faktör yüklerinin 0.575 ile 0.864 arasında olduğu ve uyum indekslerinin CFI 0.960,GFI 0.905 ile RMSEA 0.078 ve χ2(Cmin/df)1.966,AGFI 0,855 olduğu saptanmıştır.Ebe Öğretim Elemanı Etkisi Ölçeği Cronbach alfa güvenirlik katsayısı 0.927 olarak, alt boyutlarda ise 0.888 ve 0.887 olarak bulunmuştur.Ölçeğin toplam varyansın %72.198’sini açıkladığı so nucu elde edilmiş ve maddelerin faktör yükleri 0.685-0.999 arasında değiştiği görülmüştür.Doğrulayıcı faktör analizi sonuçlarına bakıldığında maddelerin faktör yüklerinin 0.717 ile 0.932 arasında olduğu uyum indekslerinin CFI 0.927,GFI 0.928 ile RMSEA 0.052 ve χ2 (Cmin/df)1.432,AGFI 0,866 olduğu saptanmıştır.
Sonuç:Çalışma sonuçları,Ebelik Öğrencilerinin Klinik Öğrenme Deneyimleri Algı Ölçeği Türkçe Formunun geçerli ve güvenilir olduğunu ve ebelik öğrencilerinin klinik öğrenme algılarını ölçmede kullanılabileceğini göstermektedir.
Anahtar Kelimeler:Ebelik; Klinik Öğrenme;Uygulama;Geçerlik ve Güvenirlik;Ölçek
ABSTRACT
Objective:The present study aimed to confirm the reliability and validity of the Turkish form of the Midwifery Student Evaluation of Practice:The Midstep Tool—Perceptions Of Clinical Learning Experiences developed by Griffiths and colleagues in 2019 to measure midwifery students’ perceptions of learning experiences for their professional development by clinical practices and midwife trainers.
Methods:The study was planned methodologically and the study sample consisted of Midwifery students(n=160)who were studying at the Faculty of Health Sciences at Ege University district and volunteered to participate in the study.The study was conducted upon obtaining all required ethical permissions. For validity analyses,opinions of three experts were received for linguistic validity and of 5 experts for content validity.Construct validity was tested performing explanatory factor analysis and confirmatory factor analysis. The reliability of the measurement tool was assessed using the test-retest method,the Cronbach’s Alpha coefficient,item total score reliability and 27% lower-upper group comparison methods.
Results:The Cronbach’s Alpha reliability coefficient was found as 0.927 for the Clinical Learning Environment Scale and as 0.844 and 0.930 for its subscales.It was concluded that the scale explained 68.12% of the total variance with item factor loadings ranging between 0.529 and 0.988.The results of the confirmatory factor analysis showed that the factor loadings of the items fell within the range of 0.575 and 0.864 and the fit indices were found as CFI 0.960,GFI 0.905 with RMSEA 0.078 and χ2(Cmin/df)1.966,AGFI 0,855.The Cronbach’s Alpha reliability coefficient of the Midwife Instructor Effect Scale was calculated as 0.927 and as 0.888 and 0.887 for its subscales.It was seen that the scale explained 72.198% of the total variance and factor loadings ranged between 0.685 and 0.999. According to the results of the confirmatory factor analysis, item factor loadings range from 0.717 to 0.932 and the fit indices were calculated as CFI 0.927,GFI 0.928 with RMSEA 0.052 and χ2(Cmin/df)1.432,AGFI 0,866.
Conclusion:The results of the study indicate that the Turkish form of the MidSTEP Tool for the Midwifery Students’ Perceptions of Clinical Learning Experiences is valid and reliable and can be used to measure midwifery students’ perceptions of clinical learning.
Keywords:Midwifery;Clinical Learning;Practice;Validity and Reliability;Scale
midwifery clinical learning practice validity and reliability scale
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Özgün Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Ağustos 2023 |
Gönderilme Tarihi | 30 Mart 2023 |
Kabul Tarihi | 9 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 39 Sayı: 2 |