Objective: The aim of the study is to examine the reflection of the empathy tendency, job satisfaction and self-esteem levels of midwives working in the delivery room on intrapartum care services.
Methods: The research was carried out in the maternity units of three public hospitals in Izmir between March 1 and December 31, 2021 in a mixed design. 48 midwives were included in the quantitative part of the study and 11 midwives were included in the qualitative part. Questionnaire and semi-structured interview forms and field notes collected data. Frequency, descriptive and content analysis methods were conducted in the analysis of the data.
Results: It was determined that the average age of the midwives was 35.79 ± 7.75 (Dec: 22-52) and 75% of them had bachelor's degree. In the research, three themes and 10 sub-themes were formed by coding the data obtained from the interviews with the midwives. The sub-themes of "characteristics that develop caregiver and professional roles, and characteristics that are ineffective in care" were determined for the theme about what kind of midwives they were. The sub-themes of positive delivery room environment, working conditions, equipment, adverse physical conditions and delivery room environment related to the working environment were combined. The "positive traits and negative traits" sub-themes belonging to the theme about personal traits were determined. In the observations, it was determined that the midwives used active listening, explanatory speaking, informing (n= 11), encouraging (n= 8) and smiling (n= 7), therapeutic touching (n= 4) approaches. It was also seen that midwives were not satisfied with their wages (n= 11) and working conditions (n= 7), they had good communication with their colleagues (n= 8), candid, sincere (n= 8), helpful (n= 5) and calm (n= 3).
Conclusion: In the study, it was found that midwives mostly perceived themselves positively and used empathetic approaches, but they were not satisfied with the working conditions and remuneration. Improving the working conditions of midwives could contribute to the improvement of service delivery quality.
"midwifery" "empathy" "job satication" "self-esteem" "labour" "care"
-
Amaç: Çalışmanın amacı doğumhanede çalışan ebelerin empati eğilimi, iş doyumu ve özsaygı düzeylerinin intrapartum bakım hizmetlerine yansımasını incelemektir.
Yöntem: Araştırma karma desende, 1 Mart ve 31 Aralık 2021 tarihleri arasında, İzmir İlindeki üç kamu hastanesinin doğum ünitelerinde yapılmıştır. Araştırmanın nicel bölümüne 48 ve nitel bölümüne de 11 ebe alınmıştır. Veriler anket ve yarı yapılandırılmış görüşme formları ve alan notları ile toplanmıştır. Veriler tanımlayıcı, betimsel ve içerik analizi yöntemleri ile analiz edilmiştir.
Bulgular: Ebelerin yaş ortalamasının 35.79 ± 7.75 (Aralık: 22-52) ve %75’inin lisans mezunu olduğu belirlenmiştir. Araştırmada ebelerle yapılan görüşmelerde elde edilen veriler kodlanarak üç tema ve 10 alt tema oluşturulmuştur. Ebelerin nasıl bir ebe olduğu hakkındaki temaya ait “bakım verici ve profesyonel rolleri geliştirici özellikler ve bakıma etkisiz özellikler” alt temaları saptanmıştır. Çalışma ortamı ile ilgili pozitif doğumhane ortamı, çalışma koşulları, ekipman, olumsuz fiziki koşullar ve doğumhane ortamı alt temaları birleştirilmiştir. Kişisel özellikleri hakkındaki temaya ait “olumlu özellikler ve olumsuz özellikler” alt temaları belirlenmiştir. Yapılan gözlemlerde ebelerin aktif dinleme, açıklayıcı konuşma, bilgilendirme (n= 11), cesaretlendirici (n= 8) ve güler yüzlü olma (n= 7), terapötik dokunma (n= 4) yaklaşımlarında bulundukları saptanmıştır. Yine ebelerin aldıkları ücretten (n= 11) ve çalışma şartlarından (n= 7) memnun olmadıkları, çalışma arkadaşlarıyla iyi iletişimde bulundukları (n= 8), samimi, içten (n= 8), yardım sever (n= 5) ve sakin (n= 3) oldukları görülmüştür.
Sonuç: Çalışmada ebelerin daha çok kendilerini olumlu algıladıkları ve empatik yaklaşımları kullandıkları, ancak çalışma koşulları ve ücretlendirmeden memnun olmadıkları sonuçları elde edilmiştir. Ebelerin çalışma koşullarının iyileştirilmesi ile hizmet sunum kalitesinin geliştirilmesine katkı sağlanabilir.
yok
-
İLGİNİZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİM.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Özgün Araştırma |
Yazarlar | |
Proje Numarası | - |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 15 Temmuz 2022 |
Kabul Tarihi | 26 Nisan 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 39 Sayı: 3 |