Objective: This research was carried out to determine the effect of the education given by peer educators to the students taking the course of Child Health and Diseases Nursing on the clinical comfort and anxiety of the students.
Methods: The quasi-experimental research with pretest-posttest control group was carried out with 78 students who took a CHDN course in the nursing department of a state university in the 2021-2022 academic year. The data of the study were collected using the “Student Information Form” and the “Pediatric Nursing Students Clinical Comfort and Worry Assessment Tool”. Number, percentage, mean and standard deviation were used as descriptive statistical methods in the evaluation of the data. The t-test was used to compare quantitative continuous data between two independent groups, and the one-way ANOVA test was used to compare quantitative continuous data between more than two independent groups.
Results: Pediatric nursing students' clinical comfort and anxiety assessment tool comfort sub-dimension score was 13.87±2.67 and anxiety sub-dimension score was 11.53±3.04. There was no statistically significant difference between the clinical comfort and anxiety sub-dimension scores of the students before and after the education (p>0.05).
Conclusion: In this study, it was determined that peer education did not affect the clinical anxiety and comfort of pediatric nursing students. In line with this result, it can be recommended to repeat similar studies in different sample groups with longer-term planned training programs and larger sample.
Pediatric nursing student nurse peer education clinical practice
Amaç: Bu araştırma, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği dersi alan öğrencilere akran eğiticiler tarafından verilen eğitimin öğrencilerin klinik rahatlık ve endişe durumlarına etkisini belirlemek amacı ile yapıldı.
Yöntem: Ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel araştırma, 2021-2022 öğretim yılında bir devlet üniversitesinin hemşirelik bölümünde, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği dersi alan 78 öğrenci ile yürütüldü. Araştırmanın verileri “Öğrenci Bilgi Formu” ve “Pediatri Hemşireliği Öğrencileri Klinik Rahatlık ve Endişe Değerlendirme Aracı” kullanılarak toplandı. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistiksel yöntemler olarak sayı, yüzde, ortalama ve standart sapma kullanıldı. İki bağımsız grup arasında niceliksel sürekli verilerin karşılaştırılmasında t-testi, ikiden fazla bağımsız grup arasında niceliksel sürekli verilerin karşılaştırılmasında tek yönlü ANOVA testi kullanıldı.
Bulgular: Pediatri hemşireliği öğrencileri klinik rahatlık ve endişe değerlendirme aracı rahatlık alt boyut puanı 13.87±2.67 ve endişe alt boyut puanı 11.53±3.04 olarak bulundu. Öğrencilerin eğitim öncesi ve sonrası klinik rahatlık ve endişe alt boyut puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmadı (p>0.05).
Sonuç: Bu çalışmada akran eğitiminin pediatri hemşireliği öğrencilerinin klinik endişe ve rahatlık durumuna etkisi olmadığı belirlendi. Bu sonuç doğrultusunda daha uzun sürede planlanmış eğitim programları ve daha büyük örneklem ile farklı örneklem gruplarında benzer çalışmaların tekrarlanması önerilebilir.
Pediatri hemşireliği öğrenci hemşire akran eğitimi klinik uygulama
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Özgün Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 6 Eylül 2022 |
Kabul Tarihi | 26 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 40 Sayı: 3 |