HEMŞİRELİKTE ETİK EĞİTİMİNE YÖNELİK İHTİYAÇ ANALİZİ: SİSTEMATİK BİR İNCELEME
ÖZ
Amaç: Hemşirelikte etik eğitimi ile ilgili yapılmış çalışmaları öğretim tasarımı, eğitim içerikleri, kullanılan yöntem ve teknikleri boyutuyla sistematik bir şekilde incelemektir.
Yöntem: Bu sistematik derleme, PRISMA (Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses) yönergeleri izlenerek ana bilimsel veri tabanlarında son on yılda yayınlanan makaleler incelenerek gerçekleştirilmiştir.
Bulgular: Bu araştırma, tam metnine ulaşılabilen 2199 makaleden hemşirelikte etik eğitimine odaklanan ve kriterleri karşılayan 44 çalışma ile tamamlanmıştır. Bu çalışmaların analizi sonucu, etik eğitiminin içeriği ve etik eğitiminde kullanılan öğretim yöntemleri ve teknikleri olarak iki ana tema belirlenmiştir. Etik eğitiminde kullanılan öğretim yöntemleri ve teknikleri ana teması dört alt tema altında incelenmiştir. Çalışmalarda etik eğitiminin içeriğinde etik kodlar, ulusal yeterlikler çerçevesi dikkate alınarak hemşirelikte karşılaşılan etik çatışmalara ve etik ikilemlere yer verilmesine, öğretim yöntem ve tekniklerinde web tabanlı eğitim, harmanlanmış öğrenme, vaka çalışmaları, simülasyon ve meslekler arası eğitime dikkat çekildiği saptanmıştır.
Sonuç: Etik eğitiminin, hemşirelik mesleğinin merkezinde yer almasına ve hemşireleri etkileyen etik konulara çok önem verilmesine rağmen, hemşirelikte etik eğitimine odaklanan sınırlı sayıda çalışma bulunmaktadır. Hemşirelik bakımda etik sorunların çözümüne katkıda bulunacak hemşirelikte etik eğitimi konusunda kanıta dayalı çalışmaların yapılması önerilmektedir.
Anahtar Kelimeler: Etik eğitimi, hemşirelik öğrencileri, etik, eğitim
ABSTRACT
Objective: To systematically examine the studies on ethics education in nursing in terms of instructional design, educational content, and methods and techniques used.
Method: This systematic review was carried out by examining the articles published in the main scientific databases in the last ten years, following the PRISMA (Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analysis) guidelines.
Results: The research was completed with 44 studies focusing on ethics education in nursing and meeting the criteria, out of 2199 articles whose full text could be accessed. As a result of the analysis of the studies, two main themes were determined as the content of ethics education and the teaching methods and techniques used in ethics education. The main theme of teaching methods and techniques used in ethics education was examined under four sub-themes. In the studies, it has been determined that ethical conflicts and ethical dilemmas encountered in nursing are included in the content of ethics education, taking into account the ethical codes and national competencies framework, and attention is drawn to web-based education, blended learning, case studies, simulation and interprofessional education in teaching methods and techniques.
Conclusion: Although ethics education is at the center of the nursing profession and ethical issues affecting nurses are given great importance, there are limited studies focusing on ethics education in nursing. It is recommended to conduct evidence-based studies on ethics education in nursing that will contribute to the solution of ethical problems in nursing care.
Keywords: Ethics education, nursing students, ethics, education
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Özgün Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 25 Ocak 2023 |
Kabul Tarihi | 8 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 40 Sayı: 3 |