Psychological Resilience of Nursing Students in the Normalization Process of the COVID-19 Pandemic
Yıl 2024,
Cilt: 40 Sayı: 3, 415 - 424, 18.12.2024
Emel Öztürk Turgut
,
Aybike Başak Demirdelen
,
Emine Zeyneb Pehlivan
,
Ezgi Gizem Kış
,
Rabia Akgül
Öz
Objective: The Covid-19 pandemic has negatively affected students pursuing nursing education. Psychological resilience, which facilitates the return to life after difficult life events, is a key concept for nursing students. It is important for nurse educators to apply strategies that will improve psychological resilience for future professional members. In the research, it is planned to examine the psychological resilience of nursing students and the factors that change it.
Methods: The descriptive, cross-sectional type of research was conducted with 208 nursing students. The data were obtained by means of an online questionnaire consisting of an Introductory Information Form and the Brief Resilience Scale. Mann Whitney U and Kruskal Wallis H tests were used in the SPSS package program for the evaluation of the data.
Results: The average score of the Brief Resilience Scale of nursing students was determined as 17.98±4.60. It has been found that psychological resilience has not changed according to the personal characteristics and experiences of the pandemic period.
Conclusions: The psychological resilience of nursing students was determined as an intermediate level. It has been proposed to conduct studies with a wider sample group that will determine the effective factors in their psychological resilience.
Kaynakça
- Aktaş, G. (2021). Pandemi sürecine tanıklık eden gençler üzerine nitel bir çalışma: üniversite gençliği örneği. SDÜ Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 54, 27–48.
- Apaydın Cırık, V., Aksoy, B., Gül, U. (2021). COVID-19 sürecinde hemşirelik öğrencilerinin psikolojik sağlamlık düzeyleri ve baş etme stratejileri: tanımlayıcı çalışma. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi, 13(3), 693–703.
- Athirarani, M.R., Jija, D., Asha, K.V. (2023). Resilience and experiences of nursing students during COVID-19 pandemic: A mixed method study. Kerala Journal of Psychiatry, 36(1), 39–49.
- Baltacı, Ö., Akbulut, Ö.F., Yılmaz, E. (2021). Problemli internet kullanımında güncel bir risk faktörü: COVID-19 pandemisi. Humanistic Perspective, 3(1), 97–121.
- Beşikçi, T., Emir, E., Özdemir, E., Beşikçe, E.A. (2021). COVID-19 pandemi sürecinde bireylerin psikolojik sağlamlık düzeyleri ve rekreasyonda algılanan sağlık çıktılarının incelenmesi. Journal of Sport Science Researches, 6(2), 447–458.
- Birimoğlu Okuyan, C., Karasu, F., Polat, F. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin COVID-19’a maruz kalma korkularının sağlık kaygısı düzeyleri üzerine etkisi: bir üniversite örneği. Van Sağlık Bilimleri Dergisi, COVID-19 Özel Sayı, 45–52.
- Brito-Suárez, J.M., Argoty-Pantoja, A.D., Beltrán, L.F.A., Martínez, L.E.G., Camacho, C.G. (2023). Association between physical activity and affects in college students during the COVID-19 pandemic: A cross-sectional study. Salud Mental, 46(2), 83–88.
- Cui, X., Chi, X. (2021). The relationship between social support and internet addiction among Chinese adolescents during the COVID-19 pandemic: A multiple mediation model of resilience and post-traumatic stress disorder symptoms. Psychol Res Behav Manag, 14, 1665–1674. https://doi.org/10.2147/PRBM.S305510
- Çetin, C., Anuk, Ö. (2020). COVID-19 pandemi sürecinde yalnızlık ve psikolojik dayanıklılık: bir kamu üniversitesi öğrencileri örneklemi. ASEAD, 7(5), 170–189.
- Demir, A., Çifçi, F. (2020). COVID-19 pandemi sürecinde egzersizin lise öğrencilerinin psikolojik sağlamlık düzeylerine etkisinin incelenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(3), 169–179.
- Dilmaç Pınar, Ş. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin psikolojik sağlamlık ve öz-şefkat düzeylerinin belirlenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
- Doğan, T. (2015). Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği’nin Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Happiness & Well-Being, 3(1), 93–102.
- Eysenbach, G. (2012). Improving the quality of Web surveys: the checklist for reporting results of internet e-Surveys (CHERRIES). J Med Internet Res., 14(1), e8.
- Gezen Bölükbaş, M., Kırak, B., Vatansever, Ş. (2022). COVID-19 pandemi sürecinde fiziksel aktivite düzeyi, psikolojik sağlamlık ve koronavirüs anksiyetesi arasındaki ilişki. TUSBİD, 6(1), 1–13.
- Güngörmüş, K., Okanlı, A., Kocabeyli, T. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin psikolojik sağlamlıkları ve etkileyen faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 6(1), 9–14.
- Hernández, F.A., Bastidas, M.B., Gómez, F.A. (2023). Resilience, adverse childhood experiences, and mental health in Health Science students during the COVID-19 pandemic. Salud Mental, 46(2), 111–119.
- Karal, E., Biçer, B.D. (2021). Salgın hastalık dönemindeki üniversite öğrencilerinin psikolojik sağlamlık düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. USBED, 3(4), 17–34.
- Keener, T.A., Hall, K., Wang, K., Hulsey, T., Piamjariyakul, U. (2021). Quality of life, resilience, and related factors of nursing students during the COVID-19 pandemic. Nurse Educ, 46(3), 143–148.
- Kerbage, S.H., Garvey, L., Willetts, G., Olasoji, M. (2021). Undergraduate nursing students’ resilience, challenges, and supports during coronavirus pandemic. International Journal of Mental Health Nursing, 30(Suppl. 1), 1407–1416.
- Keskin, M., Özer Kaya, D. (2020). COVID-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İKÇÜSBFD, 5(2), 59–67.
- Kürtüncü, M., Kurt, A. (2020). COVID-19 pandemisi döneminde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitim konusunda yaşadıkları sorunlar. ASEAD, 7(5), 66–77.
- Labrague, L.J. (2021). Resilience as a mediator in the relationship between stress-associated with the COVID-19 pandemic, life satisfaction, and psychological well-being in student nurses: a cross-sectional study. Nurse Educ Pract, 56, 103182.
- Lyu, F.F., Ramoo, V., Wang, Y.X. (2022). Career maturity, psychological resilience, and professional self-concept of nursing students in China: A nationwide cross-sectional study. Journal of Professional Nursing, 42, 58–66.
- Maqbali, M.A., Sinani, M.A., Al-Lenjawi, B. (2021). Prevalence of stress, depression, anxiety and sleep disturbance among nurses during the COVID-19 pandemic: A systematic review and meta-analysis. J Psychosom Res, 141, 110343.
- Mulyadi, M., Tonapa, S.I., Luneto, S., Lin, W.T., Lee, B.-O. (2021). Prevalence of mental health problems and sleep disturbances in nursing students during the COVID-19 pandemic: A systematic review and meta-analysis. Nurse Educ Pract, 57, 103228.
- Nehir, S., Güngör Tavşanlı, N. (2021). COVID-19 pandemisinin hemşire ve ebe öğrencilerin korku ve kontrol algısı üzerindeki etkisi. Medical Sciences, 16(2), 141–150.
- Ou, X., Chen, Y., Liang, Z., Wen, S., Li, S., Chen, Y. (2021). Resilience of nurses in isolation wards during the COVID-19 pandemic: a cross-sectional study. Psychol Health Med, 26(1), 98–106.
- Roberts, N.J., McAloney-Kocaman, K., Lippiett, K., Ray, E., Welch, L., Kelly, C. (2021). Levels of resilience, anxiety and depression in nurses working in respiratory clinical areas during the COVID pandemic. Respir Med, 176, 106219.
- Sever, M., Özdemir, S. (2020). Koronavirüs (COVID-19) sürecinde öğrenci olma deneyimi: Bir fotoses (photovoice) çalışması. Toplum ve Sosyal Hizmet, 31(4), 1653–1679.
- Smith, B.W., Dalen, J., Wiggins, K., Tooley, E., Christopher, P., Bernard, J. (2008). The brief resilience scale: assessing the ability to bounce back. Int J Behav Med, 15(3), 194–200.
- Şahin, G., Buzlu, S. (2017). Hemşirelik öğrencilerinde psikolojik sağlamlığın öz yeterlik, sosyal destek ve etkili baş etme ile ilişkisinde algılanan stresin aracı rolü. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 20(2), 122–136.
- Şanlı, D., Uyanık, G., Ünsal Avdal, E. (2021). COVID-19 pandemi sürecinde dünyada hemşirelik eğitimi. İKÇÜSBFD, 6(1), 55–63.
- Taş, A.S., Köktürk Dalcalı, B. (2021). COVID-19 pandemisi döneminde hemşirelik öğrencilerinde mesleki güdülenme. Acıbadem Univ. Sağlık Bilim. Derg, 12(2), 418–424.
- Turgut, N. (2018). Hemşirelik öğrencilerinde psikolojik dayanıklılık, akademik başarı ve akademik öz yeterlik düzeylerinin belirlenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). KKTC Yakın Doğu Üniversitesi, Kıbrıs.
- Tutal, V., Efe, M. (2020). Bireylerin psikolojik sağlamlık ve COVID-19 korkularının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(74), 318–325.
- Türkiye Psikiyatri Derneği. (2022). Koronavirüs hastalığı salgını sırasında ruh sağlığı ve stresle baş etme. Erişim Tarihi: 28.07.2022. Erişim adresi: https://psikiyatri.org.tr/2147/koronavirus-hastaligi-salgini-sirasinda-ruh-sagligi-ve-stresle-bas-etme
- Warshawski, S. (2022). Academic self-efficacy, resilience and social support among first-year Israeli nursing students learning in online environments during COVID-19 pandemic. Nurse Educ Today, 110, 105267.
- Yıldırım Şahin, E. (2021). Pandemi sürecinin kadın üniversite öğrencileri üzerindeki etkileri ve uygulanan uzaktan eğitim sürecinde yaşadıkları sorunlar. OPUS, 11(17), 3245–3275.
COVID-19 Pandemisi Normalleşme Sürecinde Hemşirelik Öğrencilerinin Psikolojik Sağlamlıkları
Yıl 2024,
Cilt: 40 Sayı: 3, 415 - 424, 18.12.2024
Emel Öztürk Turgut
,
Aybike Başak Demirdelen
,
Emine Zeyneb Pehlivan
,
Ezgi Gizem Kış
,
Rabia Akgül
Öz
Amaç: Covid- 19 pandemisi hemşirelik eğitimini sürdüren öğrencileri olumsuz etkilemiştir. Zorlu yaşam olaylarının ardından yaşama dönüşü kolaylaştıran psikolojik sağlamlık, hemşirelik öğrencileri için anahtar bir kavramdır. Hemşire eğitimcilerin geleceğin meslek üyeleri için psikolojik sağlamlığı geliştirecek stratejileri uygulamaları önem taşımaktadır. Araştırmada hemşirelik öğrencilerinde psikolojik sağlamlığı ve onu değiştiren faktörlerin incelenmesi planlanmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı, kesitsel tipteki araştırma 208 hemşirelik öğrencisi ile yürütülmüştür. Veriler, Tanıtıcı Bilgi Formu ve Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeğinden oluşan çevrim içi anket formu ile elde edilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde SPSS paket programında Mann Whitney U ve Kruskal Wallis H testi kullanılmıştır.
Bulgular: Hemşirelik öğrencilerinin Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği puan ortalaması 17.98±4.60 olarak belirlenmiştir. Tanıtıcı özelliklere ve pandemi dönemi deneyimlerine göre psikolojik sağlamlılığın değişmediği saptamıştır.
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin psikolojik sağlamlıkları orta düzey olarak belirlenmiştir. Psikolojik sağlamlıklarında etkili faktörleri belirleyecek, daha geniş örneklem gruplu araştırmaların yapılması önerilmiştir.
Kaynakça
- Aktaş, G. (2021). Pandemi sürecine tanıklık eden gençler üzerine nitel bir çalışma: üniversite gençliği örneği. SDÜ Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 54, 27–48.
- Apaydın Cırık, V., Aksoy, B., Gül, U. (2021). COVID-19 sürecinde hemşirelik öğrencilerinin psikolojik sağlamlık düzeyleri ve baş etme stratejileri: tanımlayıcı çalışma. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi, 13(3), 693–703.
- Athirarani, M.R., Jija, D., Asha, K.V. (2023). Resilience and experiences of nursing students during COVID-19 pandemic: A mixed method study. Kerala Journal of Psychiatry, 36(1), 39–49.
- Baltacı, Ö., Akbulut, Ö.F., Yılmaz, E. (2021). Problemli internet kullanımında güncel bir risk faktörü: COVID-19 pandemisi. Humanistic Perspective, 3(1), 97–121.
- Beşikçi, T., Emir, E., Özdemir, E., Beşikçe, E.A. (2021). COVID-19 pandemi sürecinde bireylerin psikolojik sağlamlık düzeyleri ve rekreasyonda algılanan sağlık çıktılarının incelenmesi. Journal of Sport Science Researches, 6(2), 447–458.
- Birimoğlu Okuyan, C., Karasu, F., Polat, F. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin COVID-19’a maruz kalma korkularının sağlık kaygısı düzeyleri üzerine etkisi: bir üniversite örneği. Van Sağlık Bilimleri Dergisi, COVID-19 Özel Sayı, 45–52.
- Brito-Suárez, J.M., Argoty-Pantoja, A.D., Beltrán, L.F.A., Martínez, L.E.G., Camacho, C.G. (2023). Association between physical activity and affects in college students during the COVID-19 pandemic: A cross-sectional study. Salud Mental, 46(2), 83–88.
- Cui, X., Chi, X. (2021). The relationship between social support and internet addiction among Chinese adolescents during the COVID-19 pandemic: A multiple mediation model of resilience and post-traumatic stress disorder symptoms. Psychol Res Behav Manag, 14, 1665–1674. https://doi.org/10.2147/PRBM.S305510
- Çetin, C., Anuk, Ö. (2020). COVID-19 pandemi sürecinde yalnızlık ve psikolojik dayanıklılık: bir kamu üniversitesi öğrencileri örneklemi. ASEAD, 7(5), 170–189.
- Demir, A., Çifçi, F. (2020). COVID-19 pandemi sürecinde egzersizin lise öğrencilerinin psikolojik sağlamlık düzeylerine etkisinin incelenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(3), 169–179.
- Dilmaç Pınar, Ş. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin psikolojik sağlamlık ve öz-şefkat düzeylerinin belirlenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
- Doğan, T. (2015). Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği’nin Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Happiness & Well-Being, 3(1), 93–102.
- Eysenbach, G. (2012). Improving the quality of Web surveys: the checklist for reporting results of internet e-Surveys (CHERRIES). J Med Internet Res., 14(1), e8.
- Gezen Bölükbaş, M., Kırak, B., Vatansever, Ş. (2022). COVID-19 pandemi sürecinde fiziksel aktivite düzeyi, psikolojik sağlamlık ve koronavirüs anksiyetesi arasındaki ilişki. TUSBİD, 6(1), 1–13.
- Güngörmüş, K., Okanlı, A., Kocabeyli, T. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin psikolojik sağlamlıkları ve etkileyen faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 6(1), 9–14.
- Hernández, F.A., Bastidas, M.B., Gómez, F.A. (2023). Resilience, adverse childhood experiences, and mental health in Health Science students during the COVID-19 pandemic. Salud Mental, 46(2), 111–119.
- Karal, E., Biçer, B.D. (2021). Salgın hastalık dönemindeki üniversite öğrencilerinin psikolojik sağlamlık düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. USBED, 3(4), 17–34.
- Keener, T.A., Hall, K., Wang, K., Hulsey, T., Piamjariyakul, U. (2021). Quality of life, resilience, and related factors of nursing students during the COVID-19 pandemic. Nurse Educ, 46(3), 143–148.
- Kerbage, S.H., Garvey, L., Willetts, G., Olasoji, M. (2021). Undergraduate nursing students’ resilience, challenges, and supports during coronavirus pandemic. International Journal of Mental Health Nursing, 30(Suppl. 1), 1407–1416.
- Keskin, M., Özer Kaya, D. (2020). COVID-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İKÇÜSBFD, 5(2), 59–67.
- Kürtüncü, M., Kurt, A. (2020). COVID-19 pandemisi döneminde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitim konusunda yaşadıkları sorunlar. ASEAD, 7(5), 66–77.
- Labrague, L.J. (2021). Resilience as a mediator in the relationship between stress-associated with the COVID-19 pandemic, life satisfaction, and psychological well-being in student nurses: a cross-sectional study. Nurse Educ Pract, 56, 103182.
- Lyu, F.F., Ramoo, V., Wang, Y.X. (2022). Career maturity, psychological resilience, and professional self-concept of nursing students in China: A nationwide cross-sectional study. Journal of Professional Nursing, 42, 58–66.
- Maqbali, M.A., Sinani, M.A., Al-Lenjawi, B. (2021). Prevalence of stress, depression, anxiety and sleep disturbance among nurses during the COVID-19 pandemic: A systematic review and meta-analysis. J Psychosom Res, 141, 110343.
- Mulyadi, M., Tonapa, S.I., Luneto, S., Lin, W.T., Lee, B.-O. (2021). Prevalence of mental health problems and sleep disturbances in nursing students during the COVID-19 pandemic: A systematic review and meta-analysis. Nurse Educ Pract, 57, 103228.
- Nehir, S., Güngör Tavşanlı, N. (2021). COVID-19 pandemisinin hemşire ve ebe öğrencilerin korku ve kontrol algısı üzerindeki etkisi. Medical Sciences, 16(2), 141–150.
- Ou, X., Chen, Y., Liang, Z., Wen, S., Li, S., Chen, Y. (2021). Resilience of nurses in isolation wards during the COVID-19 pandemic: a cross-sectional study. Psychol Health Med, 26(1), 98–106.
- Roberts, N.J., McAloney-Kocaman, K., Lippiett, K., Ray, E., Welch, L., Kelly, C. (2021). Levels of resilience, anxiety and depression in nurses working in respiratory clinical areas during the COVID pandemic. Respir Med, 176, 106219.
- Sever, M., Özdemir, S. (2020). Koronavirüs (COVID-19) sürecinde öğrenci olma deneyimi: Bir fotoses (photovoice) çalışması. Toplum ve Sosyal Hizmet, 31(4), 1653–1679.
- Smith, B.W., Dalen, J., Wiggins, K., Tooley, E., Christopher, P., Bernard, J. (2008). The brief resilience scale: assessing the ability to bounce back. Int J Behav Med, 15(3), 194–200.
- Şahin, G., Buzlu, S. (2017). Hemşirelik öğrencilerinde psikolojik sağlamlığın öz yeterlik, sosyal destek ve etkili baş etme ile ilişkisinde algılanan stresin aracı rolü. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 20(2), 122–136.
- Şanlı, D., Uyanık, G., Ünsal Avdal, E. (2021). COVID-19 pandemi sürecinde dünyada hemşirelik eğitimi. İKÇÜSBFD, 6(1), 55–63.
- Taş, A.S., Köktürk Dalcalı, B. (2021). COVID-19 pandemisi döneminde hemşirelik öğrencilerinde mesleki güdülenme. Acıbadem Univ. Sağlık Bilim. Derg, 12(2), 418–424.
- Turgut, N. (2018). Hemşirelik öğrencilerinde psikolojik dayanıklılık, akademik başarı ve akademik öz yeterlik düzeylerinin belirlenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). KKTC Yakın Doğu Üniversitesi, Kıbrıs.
- Tutal, V., Efe, M. (2020). Bireylerin psikolojik sağlamlık ve COVID-19 korkularının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(74), 318–325.
- Türkiye Psikiyatri Derneği. (2022). Koronavirüs hastalığı salgını sırasında ruh sağlığı ve stresle baş etme. Erişim Tarihi: 28.07.2022. Erişim adresi: https://psikiyatri.org.tr/2147/koronavirus-hastaligi-salgini-sirasinda-ruh-sagligi-ve-stresle-bas-etme
- Warshawski, S. (2022). Academic self-efficacy, resilience and social support among first-year Israeli nursing students learning in online environments during COVID-19 pandemic. Nurse Educ Today, 110, 105267.
- Yıldırım Şahin, E. (2021). Pandemi sürecinin kadın üniversite öğrencileri üzerindeki etkileri ve uygulanan uzaktan eğitim sürecinde yaşadıkları sorunlar. OPUS, 11(17), 3245–3275.