Objective: This study aimed to examine the effect of perceived intercultural sensitivity and descriptive characteristics on transcultural self-efficacy in nursing students.
Methods: This is a descriptive correlational study. A total of 638 students in the department of nursing. Data were collected via Google Forms using a descriptive information form, the Transcultural Self-Efficacy Scale and the Intercultural Sensitivity Scale. Data were analyzed descriptive statistics and enter-stepwise methods in the multiple linear regression analysis.
Results: The nursing students’ Transcultural Self-Efficacy Scale and the Intercultural Sensitivity Scale mean scores were 620.96 (116.992) and 93.01 (10.71), suggesting that they had moderate transcultural self-efficacy and intercultural sensitivity. Gender, family type, having friends from different cultures, and communicating with people from different cultures on social media had a statistically significant difference in nursing students’ transcultural self-efficacy and intercultural sensitivity (p<0.05). Place of residence, willingly choosing nursing profession, and following the mass media of different cultures had a statistically significant difference only in their transcultural self-efficacy, whereas desire to work abroad after graduation had a statistically significant difference in their intercultural sensitivity (p<0.05). In addition, the level of transcultural self-efficacy was 18.42 times higher for female nursing students, 44.12 times higher for those living in nuclear families, and 23.28 times lower for those who rarely communicated with people from different cultures. Among the sub-dimensions of intercultural sensitivity; self-confidence in communication, and enjoyment of communication increased transcultural self-efficacy of nursing students by 33.09 and 17.23 times, respectively, while total intercultural sensitivity increased their transcultural self-efficacy by 3.72 times. All variables accounted for 22% of the variance in transcultural self-efficacy of nursing students.
Conclusions: Intercultural sensitivity level and some descriptive variables significantly affected perceived transcultural self-efficacy in nursing students.
Keywords: Transcultural nursing, self-efficacy, cultural competency, nursing student.
Transcultural nursing self-efficacy cultural competency nursing student
Amaç: Bu çalışmada, hemşirelik öğrencilerinin kültürlerarası duyarlılık ve tanımlayıcı özelliklerinin kültürlerarası öz yeterliliğe etkisini ortaya çıkarmak amaçlandı.
Yöntem: Araştırma, tanımlayıcı korelasyonel tasarımdadır. 638 hemşirelik öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Veriler tanımlayıcı bilgi formu, Kültürlerarası Öz-Yeterlik Ölçeği ve Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği kullanılarak Google Form aracılığıyla toplanmıştır. Veriler, tanımlayıcı istatistikler ve çoklu doğrusal regresyon analizinde enter-stepwise yöntemleri ile analiz edildi.
Bulgular: Hemşirelik öğrencilerinin Kültürlerarası Öz Yeterlilik Ölçeği ve Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği ortalama puanları 620.96 ve 93.01 olup, orta düzeyde kültürlerarası öz yeterliliğe ve kültürlerarası duyarlılığa sahiptir. Cinsiyet, aile tipi, farklı kültürden arkadaşlara sahip olma ve farklı kültürden insanlarla sosyal medya üzerinden iletişim kurmanın hemşirelik öğrencilerinin kültürlerarası öz-yeterlik ve kültürlerarası duyarlılıkları üzerinde istatistiksel olarak anlamlı farklılık gösterdiği belirlendi (p<0.05). Öğrencinin yaşadığı yer, hemşirelik mesleğini isteyerek seçmesi ve farklı kültürlere ait kitle iletişim araçlarını takip etmesi sadece kültürlerarası öz-yeterlik algısında istatistiksel olarak anlamlı farklılık gösterirken, mezuniyet sonrası yurt dışında çalışma isteği ise kültürlerarası duyarlılığında anlamlı fark gösterdi (p<0,05). Ayrıca kültürlerarası öz yeterlik düzeyi; erkeklere göre kadınlarda 18.42 kat, çekirdek ailede yaşayanlarda 44.12 kat, farklı kültürlerden insanlarla nadiren iletişim kuranlarda ise 23.28 kat daha düşük bulundu. Kültürlerarası duyarlılığın alt boyutları arasında; iletişimde kendine güven ve iletişimden keyif alma, hemşirelik öğrencilerinin kültürlerarası öz yeterliliğini sırasıyla β=33.09 ve β=17.23 kat artırırken, toplam kültürlerarası duyarlılık ise öz yeterliliği β=3.72 kat artırmıştır. Tüm değişkenler, hemşirelik öğrencilerinin kültürlerarası öz yeterliliklerindeki varyansın Adj. R2=%22'sini açıklamaktadır.
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinde kültürlerarası duyarlılık düzeyi ve bazı tanımlayıcı değişkenler, kültürlerarası öz yeterliği anlamlı düzeyde etkilemiştir.
Kültürlerarası hemşirelik öz yeterlilik kültürel yeterlilik hemşirelik öğrencisi
metin içerisinde ve ek dosya olarak sunuldu
yok
teşekkür bölümü metin sonunda verildi
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Hemşirelik Eğitimi |
| Bölüm | Özgün Araştırma |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 22 Ağustos 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 19 Ekim 2023 |
| Kabul Tarihi | 27 Kasım 2024 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 41 Sayı: 2 |