Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tatar Traditions and Customs in Mirhaydar Feyzi’s Drama of “Galiyabanu”

Yıl 2018, Cilt: 18 Sayı: 1, 179 - 194, 27.06.2018

Öz

Being one of the important names of
Tatar literature and writing unique works in different topics and literary
genres, Mirhaydar Feyzi’s drama of “Galiyabanu” is one of the primary pieces of
literature that protects its liability until today. “Galiyabanu” is the first
Tatar literature work as a musical theatre. In this respect, the work served as
a pioneer for the birth of contemporary Tatar theatre and it was accepted as
the first national work in modern sense. Feyzi is a good folk culture researcher
and observer and in his work he narrates a Tatar girl who is desired by a rich
man and wants to be gained forcefully by him and a boy whom she loves. The most
important point in the work is that the author mentions Tatar traditions and
customs in detail. Most traditions and customs brought by the Tatar village
life from the past are narrated within a plot in the work. The folklor
researchers have the view that this work contributes to the revitalization of
Tatar traditions and customs and transfer of them to the next generations. In
this work, we conduct research on Tatar traditions and customs in Galiyabanu
drama and give interesting examples from the work.

 






Kaynakça

  • Galiullin,T., Yarullina, R. Tatar Türkleri Edebiyatı/ Türk Dünyası Edebiyat Tarihi, Cilt IX, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı yayınları, 2007.
  • Gümüş, İbrahim. “Bir Türkünün Bağlama Dayalı Göstergesel Dönüşümü: Mamoş Örneği / A Folk Song's Context Based on the Transformation of Sign: Mamoş Example”, TURKISH STUDIES -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, ISSN: 1308-2140, Volume 11/21 Fall 2016, ANKARA/TURKEY, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.11277, (2016) p. 167-176.
  • Hobsbawm, Eric ve Terence Ranger. Geleneğin İcadı, çev. Mehmet Murat Şahin, İstanbul: Agora Kitaplığı, 2006.
  • Örnek, Sedat Veyis. Türk Halkbilimi, Ankara: Türkiye İş Bankası Yayınları, 1977.
  • Ибраһимов Г. «Галиябану» хакында берничә сүз // Г.Ибраһимов. Әсәрләр. 5 том. Кaзaн: Тaтaрстaн китaп нәшрияты , 1978.
  • Фәйзи, М. Пьесалар. Төзүчeсe Т.Ш. Гыйләҗeв. Кaзaн: Тaтaрстaн китaп нәшрияты, 2017.
  • Хәмидуллин Л. Кичке шәфәкъ. Кaзaн: Тaтaрстaн китaп нәшрияты , 2009.
  • Чанышев С. “Мирхәйдәр Фәйзи” // Казан утлары.(1972) – № 1. – 116–122.
  • Әдипләрeбeз. Төзүчeлeрe: Рәис Дaутoв, Рaвил Рaхмaни. Кaзaн: Тaтaрстaн китaп нәшрияты , 2009. 2 тoм.
  • Yarullina Yıldırım, R. Tatar Nesri ve Romantizm Estetiği, İstanbul Kesit yayınları, 2016.
  • Zaripova Çetin, Çulpan. Alimcan İbrahimov’un Eserlerinde Tatar, Başkurt ve Kazak Türklerinin Lüktürel Değerleri. Ankara: Bengü Yayınları, 2016.
  • Zaripova Çetin, Çulpan. Tatar Türklerinin Gelenek ve Görenekleri. Ankara: Karadeniz Dergisi Yayınları, 2009.
  • Zaripova Çetin, Çulpan. “XX. Yüzyıl Kazan Tatar Edebiyatı.”//Türk Dünyası Çağdaş Edebiyatları El Kitabı. Editörler: O.Söylemez, S. Azap. İstanbul: Kesit Yayınları, 2018, s.569-824.
  • http://tatar-inform.tatar/news/2017/09/22/148669/ Таһир Гыйлаҗев: Мирхәйдәр Фәйзи беренчеләрдән булып татар драматургиясенә музыка алып килә. Erişim: 10.01.2018.
  • https://tatkniga.ru/upload/item/3868/preview/5fayzi.pdf. Мирхәйдәр Фәйзи драматургиясе: традицияләр һәм яңачалык. Erişim: 15.01.2018.

Mirhaydar Feyzi’nin “Galiyabanu” Dramında Tatar Gelenek ve Görenekleri

Yıl 2018, Cilt: 18 Sayı: 1, 179 - 194, 27.06.2018

Öz

Farklı konu
ve türlerde verdiği önemli eserler ile Tatar edebiyat dünyasının önemli
isimleri arasında yer alan Mirhaydar Feyzi’nin “Galiyabanu” dramı günümüze
kadar canlılığını koruyabilen müstesna eserlerdendir. “Galiyabanu”, aynı
zamanda “müzikal tiyatro” tarzındaki ilk Tatar edebiyat eseridir. Eser, bu
yönüyle çağdaş Tatar tiyatrosunun doğmasına da öncülük etmiş ve modern
anlamdaki “ilk millî eser” olarak kabul görmüştür. Çok iyi bir halk kültürü
araştırmacısı ve gözlemcisi olan Feyzi, “Galiyabanu” dramında, bir zengin
tarafından para ve güç kullanılarak sahip olunmaya çalışılan bir Tatar kızını
ve o kızın sevdiği gencin dramını anlatır. Eserde en çok dikkat çeken husus,
Mirhaydar Feyzi’nin olayları anlatırken, Tatar gelenek ve göreneklerine geniş
şekilde yer vermesidir. Tatar köy yaşamının geçmişten getirdiği birçok gelenek
ve görenek “Galiyabanu” dramında olay örgüsü içerisine yedirilerek anlatılmaktadır.
Günümüz halk bilimi araştırmaları, bu eserin gördüğü ilgi sebebiyle Tatar
gelenek ve göreneklerinin yeniden canlanmasında ve gelecek kuşaklara
aktarılmasında önemli katkılar sağladığı görüşündedir. Bu çalışmada, “Galiyabanu”
dramında yer alan Tatar gelenek ve göreneklerinin bir incelemesi yapılarak ön
plana çıkan ilginç örneklere yer verilmiştir. 


Kaynakça

  • Galiullin,T., Yarullina, R. Tatar Türkleri Edebiyatı/ Türk Dünyası Edebiyat Tarihi, Cilt IX, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı yayınları, 2007.
  • Gümüş, İbrahim. “Bir Türkünün Bağlama Dayalı Göstergesel Dönüşümü: Mamoş Örneği / A Folk Song's Context Based on the Transformation of Sign: Mamoş Example”, TURKISH STUDIES -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, ISSN: 1308-2140, Volume 11/21 Fall 2016, ANKARA/TURKEY, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.11277, (2016) p. 167-176.
  • Hobsbawm, Eric ve Terence Ranger. Geleneğin İcadı, çev. Mehmet Murat Şahin, İstanbul: Agora Kitaplığı, 2006.
  • Örnek, Sedat Veyis. Türk Halkbilimi, Ankara: Türkiye İş Bankası Yayınları, 1977.
  • Ибраһимов Г. «Галиябану» хакында берничә сүз // Г.Ибраһимов. Әсәрләр. 5 том. Кaзaн: Тaтaрстaн китaп нәшрияты , 1978.
  • Фәйзи, М. Пьесалар. Төзүчeсe Т.Ш. Гыйләҗeв. Кaзaн: Тaтaрстaн китaп нәшрияты, 2017.
  • Хәмидуллин Л. Кичке шәфәкъ. Кaзaн: Тaтaрстaн китaп нәшрияты , 2009.
  • Чанышев С. “Мирхәйдәр Фәйзи” // Казан утлары.(1972) – № 1. – 116–122.
  • Әдипләрeбeз. Төзүчeлeрe: Рәис Дaутoв, Рaвил Рaхмaни. Кaзaн: Тaтaрстaн китaп нәшрияты , 2009. 2 тoм.
  • Yarullina Yıldırım, R. Tatar Nesri ve Romantizm Estetiği, İstanbul Kesit yayınları, 2016.
  • Zaripova Çetin, Çulpan. Alimcan İbrahimov’un Eserlerinde Tatar, Başkurt ve Kazak Türklerinin Lüktürel Değerleri. Ankara: Bengü Yayınları, 2016.
  • Zaripova Çetin, Çulpan. Tatar Türklerinin Gelenek ve Görenekleri. Ankara: Karadeniz Dergisi Yayınları, 2009.
  • Zaripova Çetin, Çulpan. “XX. Yüzyıl Kazan Tatar Edebiyatı.”//Türk Dünyası Çağdaş Edebiyatları El Kitabı. Editörler: O.Söylemez, S. Azap. İstanbul: Kesit Yayınları, 2018, s.569-824.
  • http://tatar-inform.tatar/news/2017/09/22/148669/ Таһир Гыйлаҗев: Мирхәйдәр Фәйзи беренчеләрдән булып татар драматургиясенә музыка алып килә. Erişim: 10.01.2018.
  • https://tatkniga.ru/upload/item/3868/preview/5fayzi.pdf. Мирхәйдәр Фәйзи драматургиясе: традицияләр һәм яңачалык. Erişim: 15.01.2018.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Alsou Kamalıeva

Yayımlanma Tarihi 27 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 18 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kamalıeva, A. (2018). Mirhaydar Feyzi’nin “Galiyabanu” Dramında Tatar Gelenek ve Görenekleri. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi, 18(1), 179-194.

Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi

Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı

ile lisanslanmıştır.