Yetimhaneler,
yetim çocukların korunması aynı zamanda birer meslek sahibi olmaları ve böylece
hayata hazırlanmaları hususunda önemli bir görev üstlenmişlerdir. Osmanlı Devleti’nde
de vakıflar kanalıyla yetimlere yönelik çalışmalar yapılmıştır. Ayrıca azınlıklar
da bu konuda devletin her türlü desteğini görmüş ve kendi yetimleri için
çeşitli kurumlar açarak onları güvence altına almışlardır. Bu çalışmada Osmanlı
Devleti’nin son dönemlerinde yaşanan ve mağlubiyetle biten savaşların arkasında
bıraktığı yetimlerle ilgili devletin ve özellikle azınlıkların yaptıkları
çalışmalar üzerinde durulmuştur. Osmanlının içinde bulunduğu durumu kendileri
için fırsata çevirmeye çalışan güçlerin, ülkede ne kadar rahat hareket etikleri
ve devlet aleyhine alenen nasıl çalıştıkları ortadadır. Azınlıkların, yabancı
devletlerin ve misyonerlerin Osmanlı topraklarında farklı amaçlar doğrultusunda
yetimlerle ilgili tasarrufları, bu bağlamda açılan ya da açılması için ciddi
çaba sarf edilen yetimhaneler ile bu yetimhanelerde düzenin nasıl sağlanmaya
çalışıldığı ve çocuklara nasıl bir eğitim verildiği bazı örneklerle tespit
edilmeye çalışılmıştır.
Orphanages play an
important role in protection of orphans and providing them with an occupation,
thereby preparing them for lives. During Ottoman
Empire, some attempts were made to improve the conditions (life qualities) of
orphans through foundations. In addition,
minorities had also obtained the state's support regarding this and had secured
them by opening various institutions for their orphans. This study
focuses on the work of the state and especially the minorities on the orphans
left behind by the wars in the last period of defeated Ottoman State. It is
clear that the foreign bodies easily took advantage of Ottoman Empire’s week
position and publicly worked against the interest of the Ottomans without any
resistance. In this study, by giving examples, we try to find out the actions
of minorities, foreign
states and missionaries regarding orphans in the Ottoman territories. In this
context, we also try to find out how the orphanages were opened or tried to be
open with serious efforts; how these were organized: how the order was
established in, and how the children were educated in these orphanages by
giving examples.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 33 Sayı: 1 |