Bu araştırmanın amacı paternalist liderlik davranışlarının örgütsel mutluluğa etkisini ortaya çıkarmaktır. Bu amaçla, tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli tercih edilmiştir. Araştırma sonucuna göre paternalist liderlik algısının cinsiyete, eğitim düzeyine ve kıdeme göre anlamlı bir farklılık göstermediği görülmüştür. Okul türüne göre ilkokul öğretmenleri, lise öğretmenlerine göre okul müdürlerinin daha fazla paternalist liderlik davranışları sergilediğini düşünmektedir. Öğretmenlerin cinsiyetleri ve eğitim düzeyi ile örgütsel mutluluk arasında anlamlı bir farklılık yokken; ilkokul öğretmenlerinin örgütsel mutluluk algılarının ortaokul ve lise öğretmenlerine göre daha yüksek olduğu görülmüştür. Ortaokul öğretmenlerinin lise öğretmenlerine göre örgütsel mutluluk algılarının daha yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Kıdemlerine göre 5 yıl ve daha az çalışan öğretmenlerin, 6-10 yıl çalışan öğretmenlere göre örgütsel mutluluk algılarının daha yüksek düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Paternalist liderlik ile örgütsel mutluluk arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki vardır. Ayrıca paternalist liderlik örgütsel mutluluğu %10 oranında yordamaktadır.
The aim of this study is to reveal the effect of school principals' perceived paternalistic leadership behaviors on
organizational happiness. For this purpose, relational survey model, one of the survey models, was preferred
in the research. While the population of the study was formed by 4235 teachers working in state schools in
Tuzla district of Istanbul in 2019-2020 academic year; The sample of the study was 449 teachers. The data
collected through the Paternalist Leadership Scale and the Organizational Happiness Scale were analyzed by t
test, anova, correlation and regression analysis. In the study, it was determined that teachers 'perceptions of
school principals' paternalist leadership behaviors did not differ significantly according to their gender,
education level and seniority. Primary school teachers think that school principals exhibit more paternalistic
leadership behaviors than high school teachers. While teachers' perceptions of organizational happiness did
not differ significantly according to their gender and education level; It has been observed that the
organizational happiness perceptions of primary school teachers are higher than middle school and high school
teachers. In addition, it was determined that secondary school teachers' organizational happiness perceptions
were higher than high school teachers. It was concluded that the organizational happiness perceptions of
teachers with 5 years or less seniority were at a higher level than teachers with 6-10 years of seniority. There is
a significant positive relationship between school principals' paternalistic leadership behaviors and
organizational happiness. In addition, paternalist leadership behaviors of school principals predict
organizational happiness by 10%.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Kabul Tarihi | 3 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 3 Sayı: 1 |