Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, yazarların araştırma bütünlüğünü korumanın yanı sıra akademik içeriklerin, yayın etiği ve sürecinin bütünlüğüne önem vermektedir. Bu bağlamda uluslararası yayın standartlarına ulaşmak ve sürdürmek için Yükseköğretim Kurulu ve Committee on Publication Ethics (COPE) tarafından yayınlanan rehberler ve politikaları ilke edinmiştir. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisinde, uygulanan her türlü yayın süreçlerinde tüm paydaşların (yazarlar, okuyucular ve araştırmacılar, yayıncı, hakemler ve editörler) etik ilkelere yönelik standartlara uyması büyük önem taşımaktadır.
Yazarların Etik Görev ve Sorumlulukları
1. Yazar ya da yazarların gönderdikleri çalışmalar özgün olmalıdır.
2. Yazar ya da yazarların farklı kaynakların kullanımı durumunda eksiksiz ve doğru bir biçimde atıfta bulunmaları ve/veya alıntı yapmaları gerekmektedir.
3. Çalışmaya katkı sağlamayan kişiler, yazar olarak belirtilmemelidir.
4. Yayınlanmak üzere gönderilen tüm çalışmaların varsa çıkar çatışması teşkil edebilecek durumları ve ilişkileri açıklanmalıdır.
5. Yazar ya da yazarlardan çalışmalarına ilişkin ham veri ve bilgiler istenildiğinde yayın kurulu ve bilim kuruluna gönderilmesi için hazır tutulmalıdır.
6. Yazar ya da yazarlardan çalışmalarının Etik Kurul Onayı’na ihtiyaç olup olmadığını belirtmeleri gerekir. Etik Kuru Onayı sisteme yüklenmeli, makale içinde tarih ve onay numaraları yer almalıdır.
7. Yazar ya da yazarlardan çalışmalarını birden fazla dergiye göndermemelidir.
8. Yazar ya da yazarlar değerlendirme sürecindeki çalışmalarında bir hatayı fark etmesi durumunda, dergi editörünü düzeltme veya geri çekme yükümlülüğü bulunmaktadır.
Editörlerin Etik Görev ve Sorumlulukları
Editörler Yükseköğretim Kurulu ve Committee on Publication Ethics (COPE) tarafından yayınlanan rehber ve politikalarda belirtilen etik görev ve sorumluluklara sahip olmalıdır. Bu görev ve sorumluluklar aşağıda özetlenmiştir.
Editörlerin Okuyucu ile ilişkiler
Editörler yayınlanan çalışmalar hakkında okuyucu, araştırmacı ve uygulayıcılardan gelen geri bildirimleri dikkate almak ve gereken cevapları ve işlemleri yapmakla yükümlüdür.
Editörlerin Yazarlar ile ilişkiler
• Editörler makalenin özgün değerine, derginin amaçlarına ve etik kurallara dayanılarak makale hakkındaki kararını verir.
• Makale özgün değeri yüksek, dergi amaçlarına ve etik kurallar dikkate alınarak hazırlanmış makaleyi değerlendirme sürecine almalıdır.
• Editör ve bölüm editörü önemli bir gerekçe olmadığı sürece olumlu yöndeki hakem görüşlerini dikkate alması gerekir.
• Yazarlardan gelen talep ve görüşlere geri bildirimler ile dönüş yapması gerekmektedir.
Editörlerin Hakemler ile ilişkiler
• Atanacak hakemler makale konusuna uygun olarak seçilmelidir.
• Hakem ile yazarlar arasında çıkar çatışması ve çıkar ilişkisi olmamasına özen göstermelidir.
• Makale değerlendirme sürecinde hakemlere rehberlik etmesi ve talep ettiği bilgiyi sağlamakla görevlidir.
• Editör körleme hakemlik sayesinde yazar ve hakemin kimlik bilgilerini gizlemekle yükümlüdür.
• Hakemlerin makaleyi zamanında, tarafsız ve bilimsel olarak değerlendirmesi için gereken uyarıları ve tedbirleri alması gerekmektedir.
• Dergimize hakemlik yapanların sayısını artırması yönünde gayret göstermelidir.
Editörlerin Danışma Kurulu ile ilişkiler
• Editörler, makaleler hakkında danışma kurulunun görüş ve önerilerini dikkate alması gerekmektedir.
• Editörlerin Dergi sahibi ve yayıncı ile ilişkiler
• Editörler makale hakkında alacağı kararlar dergi sahibi ve yayıncı kuruluştan bağımsız olmalıdır.
• Editörlerin makaleyi yayına vermesi.
• Editörler; dergide yayına verilecek makalelerde dergi yayın ilkelerini, dergi amaçlarını ve uluslararası standartları gözetmekle sorumludur.
• Kişisel verilerin muhafazası
• Editörler makale yazarlarının rızası haricindeki kişisel bilgilerini üçüncü kişilere aktarmamakla sorumludur.
Hakemlerin Etik Görev ve Sorumlulukları
1. Sadece uzmanlık alanı ile ilgili çalışma değerlendirmeyi kabul etmek,
2. Nesnellik ve gizlilik içerisinde değerlendirme yapmak,
3. İnceledikleri çalışmaları yayınlandıktan sonra kullanmak,
4. Milliyet, cinsiyet, dini inançlar, siyasal inançlar ve ticari kaygılar gözetmeksizin tarafsızca değerlendirme yapmak,
5. Değerlendirme ifadelerinde yapıcı ve nazik bir dil kullanmak, kişisel yorumlara girmemek,
6. Çalışmayı zamanında değerlendirmek,
Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.