Öğretmenlerin öğrencileri tanıma yeterliğini ölçmeye yönelik alan yazında bir ölçme aracına rastlanmamıştır. Günümüzde öğretmenlik mesleğine yeni başlayacak ya da öğretmenlik mesleğini sürdüren öğretmen adaylarının bu yeterliklerini belirlemeye yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçeğe gereksinim duyulmaktadır. Bu çerçevede çalışmanın amacı, öğretmen adayı ve öğretmenlerin öğrenciyi tanıma yeterliklerini ölçmede kullanılabilecek bir ölçek geliştirmektir. Ölçeğin geçerlilik ve güvenirlik çalışması toplam 1169 öğretmen adayı ve öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi sonucunda ölçeğin, toplam varyansın %49,32’sini açıklayan 4 faktörlü bir yapıya sahip olduğu belirlenmiştir. Ölçeğin Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) katsayısı ,938; Barlett Testi anlamlılık değeri χ2=6667,487 (p=,000) düzeyinde anlamlı bulunmuştur. Ölçeğin Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı ,91’dir. Ölçeğin kararlılığına ilişkin iki uygulama arasındaki korelasyon ,88 olarak hesaplanmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonucu elde edilen dört faktörlü yapının doğrulayıcı faktör analizi ile uyum değerleri hesaplanmıştır. Uyum indeksi değerleri ise RMSEA=,054, SRMR=,042, NFI=,96, CFI=,98, GFI=,92, AGFI=,90 olarak bulunmuştur. Ölçeğin uyum değerleri belirlenen standart aralık değerler arasında olup, ölçeğin uyum değerlerinin oldukça yüksek olduğunu göstermektedir.
Öğretmenlik mesleği öğretmen öğrenciyi tanıma yeterliği ölçek geliştirme
A scale was not seen in the literature related to the measurement of student recognition competence of teachers. Today, a valid and reliable scale is needed to determine this competence of teachers and prospective teachers. Within this scope, the aim of this study is to develop a scale that can be used to measure the recognition competence of teachers and prospective teachers. Validity and reliability studies of the scale were carried out with the participation of a total of 1169 teachers and prospective teachers. It was determined as a result of exploratory and confirmatory factor analysis that the scale had a 4 factor-structure which explained %49,32 of total variance. It was found that the Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) coefficient of the scale was 0,938 and Barlett Test significance value was χ2=6667,487 (p=0.000). Cronbah’s Alpha reliability coefficient of the scale was found to be ,91. The correlation between the two applications which can be shown as a proof for the consistency of the scale is ,88. Confirmatory factor analysis showed that the four-factor model fitted the data (RMSEA= ,054, SRMR=,042, NFI=,96, CFI=,98, GFI=,92, AGFI=,90). The adaptive values of the scale are between the determined standard values, which shows that the adaptive values of the scale are quite high.
Teaching profession teacher student recognition competence scale development
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Eğitim ve Toplum Sayı 14 |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Kasım 2016 |
Gönderilme Tarihi | 11 Kasım 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 5 Sayı: 14 |
Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler alanında Türkçe makale yayınlamaktadır. Dergi basılı olarak Türkiye ve yurt dışındaki kütüphanelere ulaşmakta, elektronik nüshası ise pek çok index tarafından taranmaktadır.