Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Spor Tesisleri Müşteri Memnuniyeti Ölçeği Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 16, 157 - 176, 02.05.2017

Öz

Bu çalışmanın amacı; spor tesislerinden yararlanan bireylerin tesisler hakkındaki görüşlerini belirleyebilecek geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmektir.
Araştırmanın çalışma grubunu Eskişehir Osmangazi Üniversitesi spor tesislerinden yararlanan 244’ü erkek, 316’sı ise kadın toplam 560 kişi oluşturmaktadır. Tesislerden yararlanan kişilerin 368’i fitness, 192’si ise pilates çalışmalarına devam
eden kişilerdir. Ölçeğin geçerlik çalışmaları kapsamında açıklayıcı ve doğrulayıcı
faktör analizi çalışmalarına yer verilmiştir. Açıklayıcı faktör analizi SPSS 18 paket
programıyla, doğrulayıcı faktör analizi LISREL 8.8 programıyla gerçekleştirilmiş-
tir. Açıklayıcı faktör analizi sonucunda spor tesisleri müşteri memnuniyeti ölçeği
maddelerinin 8 boyut altında toplandığı görülmüştür. Gerçekleştirilen DFA sonucunda uyum iyiliği indekslerinin literatürde belirtilen değerlerde olduğu tespit
edilmiştir. Araştırmada ‘’Spor Tesisleri Müşteri Memnuniyeti Ölçeğinin’’ müşteri
görüşlerini belirlemek amacıyla kullanılabileceği sonucuna varılmıştır
  

Kaynakça

  • AKDENİZ, S. (2004), Özel Spor Merkezlerinde Hizmet Kavramının Önemi Ve Müşteri Memnuniyetine Yönelik Bir Uygulama, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. ALTUNIŞIK, R, COŞKUN. R., BAYRAKTAROĞLU, S., YILDIRIM, E., (2005),Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı, Sakarya Yayınevi, Sakarya. BALCI, A. (2001), Sosyal Bilimlerde Araştırma, Yöntem, Teknik ve İlkeler, (Üçüncü Basım) Pegem Yayınevi, Ankara. BAUMGARTNER, H., HOMBURG, C., (1996), Applications of Structural Equation Modeling İn Marketing And Consumer Research: A Review. International Journal of Research İn Marketing, 13(2), 139-161. BENTLER, P.M., (1980), Multivariate Analysis with Latent Variables: Causal Modeling. Annual Review of Psychology, 31, 419-456. BENTLER, P. M., BONETT, D. G., (1980), Significance Tests And Goodness Of Fit İn Te Analysis Of Covariance Structures. Psychological Bulletin, 88, 588-606. BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2009), Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi Elkitabı (İstatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları ve Yorum). Pegem Akademi Yayıncılık. Ankara. BROWNE, M.W., CUDECK, R., (1993), Alternative Ways Of Assessing Model Fit. In: Bollen, K.A., & Long, J.S. (Eds.), Testing Structural Equation Models, Beverly Hills, CA: Sage, 136-162. BYRNE, B. M. (1998), Structural Equation Modeling With Lisrel, Prelis And Simlis: Basic Concepts, Applications and Programming. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. CHONG, V.K., RUNDUS, M.J. (2004), Total Quality Management, Market Competition And Organizational Performance, Te British Accounting Review, 36(2), 155-172 ÇOKLUK, Ö, ŞEKERCİOĞLU, Ç., BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2010), Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: Spss ve Lisrel Uygulamaları, Pegem, Ankara. COMREY, A.L., LEE, H.B. (2010), A First Course in Factor Analysis, Hillsdale, N.J., L. Erlbaum Associates; 1992; Aktaran; Çokluk, O, Şekercioğlu, C. ve Büyüköztürk, Ş., Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: Spss ve Lisrel Uygulamaları, Ankara, Pegem. DUMAN, T. (2003), Richard L. Oliver’in Tüketici memnuniyeti (Consumer Satisfaction) ve Tüketici Değer Algısı (Consumer Value) Kavramları Hakkındaki Görüşleri: Teorik Bir Karşılaştırma, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (2), 45-56. DİCKEY, D. (1996), Testing Te Fit of Our Models Of Psychological Dynamics Using Confirmatory Methods: An Introductory Primer. (Advances in Social Science Methodology, 4 içinde. Editör: Bruce Tompson), London: JAI press Ltd. ERKUŞ, A., SANLI, N., BAĞLI, M. T., GÜVEN, K. (2000), Öğretmenliğe İlişkin Tutum Ölçeği Geliştirilmesi, Eğitim ve Bilim, 25(116), 27-32. GERBİNG, D.W., ANDERSON, J.C. (1988), An Updated Paradigm For Scale Development İncorporating Unidimensionality and İts Assessment, Journal of Marketing Research, 25 (2), 186-192. GİLBERT, D., HORSNELL, S. (1998), Customer Satisfaction Measurement Practice İn United Kingdom Hotels. Journal of Hospitality & Tourism Research, 22(4): 450-464. HAİR, J.F. JR., ANDRESON, R.E., TAHTAM, R.L., BLACK, W.C. (1998), Multivariate Data Analysis, Fifh Edition Prentice-Hall International Inc, New Jersey. KLİNE, P. (1994), An Easy Guide to Factor Analysis, New York, Routledge; Aktaran; Çokluk, O, Şekercioğlu, C. ve Büyüköztürk, Ş., Sosyal Bilimler İçin Çok De- ğişkenli İstatistik: Spss ve Lisrel Uygulamaları, Pegem, Ankara, 2010. MARSH, H.W., HAU, K.T., ARTELT, C., BAUMERT, J., PESCHAR, J.L., (2006), OECD’s Brief Self-Report Measure of Educational Psychology’s Most Useful Affective Constructs: Cross-Cultural, Psychometric Comparisons Across 25 Countries. International Journal of Testing, 6(4), 311-360. MEYDAN, C. H., ŞEŞEN, H., (2011), Yapısal Eşitlik Modellemesi Amos Uygulamaları, Detay Yayıncılık, Ankara. MUCUK, İ. (2003), Modern İşletmecilik. (14.Basım). İstanbul: Türkmen Kitabevi. OLİVER, R. L. (1997), Satisfaction: A Behavioral Perspective on the Consumer, Mcgraw-Hill, New York PARK, S.H., KİM, Y.M. (2000), Conceptualizing and Measuring the Attitudinal Loyalty Construct in Recreational Sport Context. Journal of Leisure Research; 14(1): 197- 207. PİZAM, A., ELLİS, T. (1999), Customer Satisfaction and Its Measurement in Hospitality Enterprises, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 11/7, 326-339. SABUNCUOĞLU, Z., TOKUL, T. (2001), İşletme, Bursa: Ezgi Yayınları. SCHERMELLEH, ENGEL, K., MOOS BRUGGER, H., MÜLER, H. (2003), Evaluating Te Fit of Structural Equation Models: Tests of Significance and Descriptive, Goodnes of Fit Measures of Psychological Research Onlinei (8), 2, 23-74. STAPLETON, C. D. (1997), Basic Concepts and Procedures of Confirmatory Factor Analysis. Educational Research Association, Report Evaluative (142), Speeches Meeting Papers (150). ŞEKERCİOĞLU, G. (2009), Çocuklar İçin Benlik Algısı Profilinin Uyarlanması ve Faktör Yapısının Farklı Değişkenlere Göre Eşitliğinin Test Edilmesi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitimde Psikolojik Hizmetler Ana Bilim Dalı. TEKİN, H. (1977), Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Ankara, Mars Matbaası
Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 16, 157 - 176, 02.05.2017

Öz

Kaynakça

  • AKDENİZ, S. (2004), Özel Spor Merkezlerinde Hizmet Kavramının Önemi Ve Müşteri Memnuniyetine Yönelik Bir Uygulama, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. ALTUNIŞIK, R, COŞKUN. R., BAYRAKTAROĞLU, S., YILDIRIM, E., (2005),Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı, Sakarya Yayınevi, Sakarya. BALCI, A. (2001), Sosyal Bilimlerde Araştırma, Yöntem, Teknik ve İlkeler, (Üçüncü Basım) Pegem Yayınevi, Ankara. BAUMGARTNER, H., HOMBURG, C., (1996), Applications of Structural Equation Modeling İn Marketing And Consumer Research: A Review. International Journal of Research İn Marketing, 13(2), 139-161. BENTLER, P.M., (1980), Multivariate Analysis with Latent Variables: Causal Modeling. Annual Review of Psychology, 31, 419-456. BENTLER, P. M., BONETT, D. G., (1980), Significance Tests And Goodness Of Fit İn Te Analysis Of Covariance Structures. Psychological Bulletin, 88, 588-606. BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2009), Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi Elkitabı (İstatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları ve Yorum). Pegem Akademi Yayıncılık. Ankara. BROWNE, M.W., CUDECK, R., (1993), Alternative Ways Of Assessing Model Fit. In: Bollen, K.A., & Long, J.S. (Eds.), Testing Structural Equation Models, Beverly Hills, CA: Sage, 136-162. BYRNE, B. M. (1998), Structural Equation Modeling With Lisrel, Prelis And Simlis: Basic Concepts, Applications and Programming. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. CHONG, V.K., RUNDUS, M.J. (2004), Total Quality Management, Market Competition And Organizational Performance, Te British Accounting Review, 36(2), 155-172 ÇOKLUK, Ö, ŞEKERCİOĞLU, Ç., BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2010), Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: Spss ve Lisrel Uygulamaları, Pegem, Ankara. COMREY, A.L., LEE, H.B. (2010), A First Course in Factor Analysis, Hillsdale, N.J., L. Erlbaum Associates; 1992; Aktaran; Çokluk, O, Şekercioğlu, C. ve Büyüköztürk, Ş., Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: Spss ve Lisrel Uygulamaları, Ankara, Pegem. DUMAN, T. (2003), Richard L. Oliver’in Tüketici memnuniyeti (Consumer Satisfaction) ve Tüketici Değer Algısı (Consumer Value) Kavramları Hakkındaki Görüşleri: Teorik Bir Karşılaştırma, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (2), 45-56. DİCKEY, D. (1996), Testing Te Fit of Our Models Of Psychological Dynamics Using Confirmatory Methods: An Introductory Primer. (Advances in Social Science Methodology, 4 içinde. Editör: Bruce Tompson), London: JAI press Ltd. ERKUŞ, A., SANLI, N., BAĞLI, M. T., GÜVEN, K. (2000), Öğretmenliğe İlişkin Tutum Ölçeği Geliştirilmesi, Eğitim ve Bilim, 25(116), 27-32. GERBİNG, D.W., ANDERSON, J.C. (1988), An Updated Paradigm For Scale Development İncorporating Unidimensionality and İts Assessment, Journal of Marketing Research, 25 (2), 186-192. GİLBERT, D., HORSNELL, S. (1998), Customer Satisfaction Measurement Practice İn United Kingdom Hotels. Journal of Hospitality & Tourism Research, 22(4): 450-464. HAİR, J.F. JR., ANDRESON, R.E., TAHTAM, R.L., BLACK, W.C. (1998), Multivariate Data Analysis, Fifh Edition Prentice-Hall International Inc, New Jersey. KLİNE, P. (1994), An Easy Guide to Factor Analysis, New York, Routledge; Aktaran; Çokluk, O, Şekercioğlu, C. ve Büyüköztürk, Ş., Sosyal Bilimler İçin Çok De- ğişkenli İstatistik: Spss ve Lisrel Uygulamaları, Pegem, Ankara, 2010. MARSH, H.W., HAU, K.T., ARTELT, C., BAUMERT, J., PESCHAR, J.L., (2006), OECD’s Brief Self-Report Measure of Educational Psychology’s Most Useful Affective Constructs: Cross-Cultural, Psychometric Comparisons Across 25 Countries. International Journal of Testing, 6(4), 311-360. MEYDAN, C. H., ŞEŞEN, H., (2011), Yapısal Eşitlik Modellemesi Amos Uygulamaları, Detay Yayıncılık, Ankara. MUCUK, İ. (2003), Modern İşletmecilik. (14.Basım). İstanbul: Türkmen Kitabevi. OLİVER, R. L. (1997), Satisfaction: A Behavioral Perspective on the Consumer, Mcgraw-Hill, New York PARK, S.H., KİM, Y.M. (2000), Conceptualizing and Measuring the Attitudinal Loyalty Construct in Recreational Sport Context. Journal of Leisure Research; 14(1): 197- 207. PİZAM, A., ELLİS, T. (1999), Customer Satisfaction and Its Measurement in Hospitality Enterprises, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 11/7, 326-339. SABUNCUOĞLU, Z., TOKUL, T. (2001), İşletme, Bursa: Ezgi Yayınları. SCHERMELLEH, ENGEL, K., MOOS BRUGGER, H., MÜLER, H. (2003), Evaluating Te Fit of Structural Equation Models: Tests of Significance and Descriptive, Goodnes of Fit Measures of Psychological Research Onlinei (8), 2, 23-74. STAPLETON, C. D. (1997), Basic Concepts and Procedures of Confirmatory Factor Analysis. Educational Research Association, Report Evaluative (142), Speeches Meeting Papers (150). ŞEKERCİOĞLU, G. (2009), Çocuklar İçin Benlik Algısı Profilinin Uyarlanması ve Faktör Yapısının Farklı Değişkenlere Göre Eşitliğinin Test Edilmesi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitimde Psikolojik Hizmetler Ana Bilim Dalı. TEKİN, H. (1977), Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Ankara, Mars Matbaası
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Eğitim ve Toplum Sayı 16
Yazarlar

Mehmet Yıldırım

Yayımlanma Tarihi 2 Mayıs 2017
Gönderilme Tarihi 6 Nisan 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Yıldırım, M. (2017). Spor Tesisleri Müşteri Memnuniyeti Ölçeği Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum, 6(16), 157-176.

Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler alanında Türkçe makale yayınlamaktadır. Dergi basılı olarak Türkiye ve yurt dışındaki kütüphanelere ulaşmakta, elektronik nüshası ise pek çok index tarafından taranmaktadır.