Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Azerbaycan ile Türkiye Cumhuriyeti 9. ie 10. Sınıflar Tarih Ders Kitaplarında Yer Alan Osmanlı Tarihi Konularının Karşılaştırmalı Tarih Anlayışı Açısından İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 17, 0 - 0, 02.08.2017

Öz

Bu çalışmada Türkiye ile Azerbaycan arasındaki münasebetlerin tarih ders kitaplarına
yansıması ele alınmış, bu çerçevede tarihsel konulardaki anlaşmazlık noktaları tespit
edilmiştir. Çalışma, doküman analizi yöntemine dayanmaktadır. Çalışmada örnek
ders kitapları esas alınarak Osmanlı Tarihi konuları belirlenmiştir. Bu konuların önemli
noktaları vurgulanmıştır. “Azerbaycan Tarihi” isimli Azerbaycan dokuzuncu sınıf tarih
kitabı ve “Ortaöğretim Tarih” isimli Türkiye Cumhuriyeti onuncu sınıf tarih kitabı paralel
konular içerdikleri için incelenmiştir. Ayrıca incelenen her konunun altına bilimsel
kaynaklarda konunun nasıl izah edildiği belirtilmiş, söz konusu konuların tarihsel uygunluk
ve çatışma noktaları tespit edilerek maddeler halinde ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Yapılan çalışma ile ders kitaplarının bilimsel analizinden ziyade tarih öğretimi
açısından iki ülke tarih kitaplarının aynı tarih konularına bakış açılarındaki farklılığın
ortaya konulması amaçlanmaktadır. 

In this study, the reflections of the relations between Turkey and Azerbaijan in the
history textbooks are studied and the points of disagreement on historical issues were
identified in this framework. The study is based on the method of document analysis.
Ottoman History subjects were determined according to the sample history textbooks.
Important points of these subjects were highlightened.  The Azerbaijani 9th grade history
textbook named “History of Azerbaijan” and Turkish 10th grade history textbook
named “Secondary Education History” were studied because of their common issues. 
In addition, how the subject is identified in scientific sources was specified under each
of these examined subjects and the points of historical appropriateness and conflicts of
the subjects were tried to put forward to present in the form of substances.  With this
study it is aimed to determine the difference between the viewpoints of the two countries
on the history textbooks rather than a scientific analysis of them. 

Kaynakça

  • AFYONCU, Erhan,(2010), Sorularla Osmanlı İmparatorluğu, İstanbul: Yeditepe Yayınları. BEYDİLİ, Kemal(2002), “Küçük Kaynarca Maddesi”, Türk Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, Ankara, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, cilt XXVI: 524-527. GÖKÇEN, Salim – Aybar, Meriç, “Azerbaycan 8. Sınıf Tarih Ders Kitabında Yer Alan ‘Osmanlı Tarihi’ Konularının İncelenmesi”, TİDSAD, Yıl:3, Sayı:X, (Mart 2017), s.1-15. GÜNDÜZ, Tufan (edt.),(2012), Osmanlı Tarihi El Kitabı, Ankara: Grafiker Yayınları. KÖSE, Osman (edt.), (2009), Ortaöğretim Tarih 10. Sınıf, İstanbul: Bediralp Matbaacılık. Resmi Gazete: 14.07.1992 sayı: 21284 (asıl) Düstur, Tertip: 5 cilt: 32. SÜRGEVİL, Sabri(edt.),(2014), Değişim Sürecinde Türkiye-I (1699-1908), İzmir: İlya Yayınevi. ŞAHİN, Bekir(edt.), (1996), Osmanlı Ansiklopedisi Tarih/Medeniyet/Kültür, İstanbul:İz Yayıncılık. UZUNÇARŞILI, İsmail Hakkı, (2011), Osmanlı Tarihi, III. Cilt 2. Kısım, Ankara:Türk Tarih Kurumu Yayınları. VELİYEV, Tevfik(edt.), (2009), Azerbaycan Tarihi 9. Sınıf, Bakü: Aspoliqraf Yayınevi.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Eğitim ve Toplum Sayı 17
Yazarlar

Salim Gökçen Bu kişi benim

Meriç Aybar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 2 Ağustos 2017
Gönderilme Tarihi 16 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 17

Kaynak Göster

APA Gökçen, S., & Aybar, M. (2017). Azerbaycan ile Türkiye Cumhuriyeti 9. ie 10. Sınıflar Tarih Ders Kitaplarında Yer Alan Osmanlı Tarihi Konularının Karşılaştırmalı Tarih Anlayışı Açısından İncelenmesi. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum, 6(17).

Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler alanında Türkçe makale yayınlamaktadır. Dergi basılı olarak Türkiye ve yurt dışındaki kütüphanelere ulaşmakta, elektronik nüshası ise pek çok index tarafından taranmaktadır.