Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluating and Improving Aircraft Maintenance Type Training Information Exam Questions Using Item Analysis Method

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 22, 125 - 142, 15.04.2019

Öz

It is necessary to have a valid aircraft maintenance personnel license in accordance with national or international regulations in order to carry out maintenance
to ensure the airworthiness of aircraft or aircraft components. There are many different types of aircraft being produced according to manufacturers, sizes, engine
types and flight characteristics. Some of the different types of aircraft appear to be
same, but differ in design or technology in detail. Maintenance personnel having
aircraft maintenance license must also have aircraft type rating of particular aircraft on his license to authorization of this aircraft type. Maintenance training on
specific aircraft types determined by aviation regulations consist of theoretical and
practice training. Theoretical training measured by test exam, practical training
measured by practical assessment.
In aircraft maintenance type training, aircraft system functions grouped subjects are discussed at three levels from simple to complex in main headings in the
predetermined period of time, in accordance with requirements of national and
international regulatory issues. Trainees take the theoretical exam at the end of
training period. At least one question is asked per hour of the course in the theoretical examination. When preparing the examination booklet, the questions should
be selected in a balanced manner according to the levels in all the sections and the
course hours. Thus, the same rate of question should be asked for subjects according
to their lesson hours discussed and levels. At the end of theoretical examination,
each asked question must be evaluated by analyzing examination results. Training
needs analysis must be updated, questions that are determined to be problematic
should be removed from the questionnaire or corrected. Trainees entering the examination should be more successful in the case of low pre-determined difficulty
levels, and success levels should be expected to decrease as the level of difficulty increases. In this study, the possibility of using the item analysis method in evaluating
the aircraft maintenance type training theoretical examinations was investigated.
According to the item analysis results; item difficulty, item discrimination of the
difficulty level pre-determined questions were analyzed.

Kaynakça

  • BROOKS, G. P., JOHANSON, G. A., LEWIS, M., KYEI-BLANKSON, L. (2003). “Using the Test Analysis Program in introductory measurement courses.” Paper discussion presented at the meeting of the American Educational Research Association, Chicago/ILLIONIS AMERİKA. GÜLER, (2015), Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Ankara: Pegem Akademi,126-148. KAN, Adnan, (2011), “Ölçme Aracı Geliştirme”, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (Ed. Prof. Dr. Satılmış TEKİNDAL), Ankara: Pegem Akademi, 239-276. KİLMEN, Sevilay, (2017), “Madde Analizi Madde Seçimi ve Yorumlanması”,Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (Ed. R. N. DEMİRTAŞLI), Ankara: Anı Yayıncılık, 327-348. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, (2012), Sürekli Uçuşa Elverişlilik ve Bakım Sorumluluğu Yönetmeliği (SHY-M), Resmi Gazete Tarihi: 20.12.2012 Sayısı:28503. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, (2018), Sürekli Uçuşa Elverişlilik ve Bakım Sorumluluğu Talimatı (SHT-M), Ankara: SHGM, Yayım Tarihi: 10.06.2013 Değişiklik No 3 Değişiklik Tarihi: 04.04.2018. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, (2013), Onaylı Hava Aracı Bakım Kuruluşları Yönetmeliği (SHY-145), Resmi Gazete Tarihi: 11.06.2013 Sayısı: 28674. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, (2018), Onaylı Hava Aracı Bakım Kuruluşları Talimatı (SHT-145), Ankara: SHGM, Yayım Tarihi: 21.11.2013 Değişiklik No 2 Değişiklik Tarihi: 16.04.2018. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, (2012), Hava Aracı Bakım Personeli Lisansı Yönetmeliği (SHY-66), Resmi Gazete Tarihi: 30.10.2013 Sayısı: 28807. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, (2018), Hava Aracı Bakım Personeli Lisansı Talimatı (SHT-66), Ankara: SHGM, Yayım Tarihi: 13.05.2014 Değişiklik No 1 Değişiklik Tarihi: 01.09.2015. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, (2012), Hava Aracı Bakım Eğitim Kuruluşları Yönetmeliği (SHY-147), Resmi Gazete Tarihi: 18.08.2012 Sayısı: 28388. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, (2018), Hava Aracı Bakım Eğitim Kuruluşları Talimatı (SHT-147), Ankara: SHGM, Yayım Tarihi: 05.09.2012 Değişiklik No 2 Değişiklik Tarihi: 22.11.2016.

Hava Aracı Bakım Tip Eğitimi Bilgi Sınav Sorularının Madde Analizi Yöntemi ile Değerlendirilmesi ve İyileştirilmesi

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 22, 125 - 142, 15.04.2019

Öz

Öz:

Hava araçları veya komponentlerinin uçuşa elverişliliğini sağlamak üzere bakım işlemlerini yapabilmek için ulusal veya uluslararası mevzuatlara uygun olarak
alınmış, geçerli bir hava aracı bakım personeli lisansına sahip olmak gereklidir.
Hava araçları; üreticilerine, boyutlarına, kullanılan motor tiplerine veya uçuş karakteristiklerine göre çok değişik tiplerde üretilir. Farklı uçak tiplerinin bazıları
temelde aynı gözükmekle birlikte detayda tasarım veya teknolojik açıdan farklıdır.
Hava aracı bakım lisansına sahip bir kişinin, belirli bir hava aracı tipi üzerinde
yetkilerini kullanabilmesi için, ilgili uçak tipinin de lisansına işlenmiş olması gereklidir. Mevzuatlar tarafından belirlenen uçak tipleri üzerinde verilen eğitim bilgi
ve pratik eğitimden oluşur. Bilgi eğitimi test sınavı ile pratik eğitim ise pratik değerlendirme ile ölçülür.
Hava aracı bakım tip eğitiminde ulusal ve uluslararası mevzuat gereği konular
hava araçları sistem fonksiyonlarına göre ana başlıklar halinde basitten karmaşığa
doğru üç seviyede ve önceden belirlenmiş sürelere göre anlatılmaktadır. Eğitim sürecinin sonunda kursiyerler bilgi sınavına girmektedirler Yapılan bilgi sınavında, programdaki her ders saati başına, en az bir soru sorulmaktadır. Sınav kitapçığı hazırlanırken sorular bütün bölümlerde seviyelerine
göre ve ders saatlerine göre dengeli bir şekilde seçilmelidir. Dolayısıyla her konuda
hangi seviyede kaç saat ders anlatılmışsa aynı oranda soru sorulmalıdır. Bilgi sınavı sonrasında sınav sonuçları analiz edilerek, sınavda sorulan soruların değerlendirilmesi yapılmalıdır. Bu değerlendirmeye göre eğitim ihtiyaç analizleri güncellenmeli, sorunlu olduğu tespit edilen soruların da soru bankasından çıkarılmaları
veya düzeltilmesi gereklidir. Sınava giren kursiyerlerin önceden belirlenmiş zorluk
seviyesi düşük olan sorularda daha başarılı olmaları, zorluk seviyesi arttıkça da başarı seviyelerinin düşmesi beklenir. Bu çalışmada madde analizi yönteminin hava
aracı bakım tip eğitimi bilgi sınavlarının değerlendirilmesinde kullanılabilirliği
araştırılmıştır. Yapılan sınavların madde analizine göre zorluk seviyeleri önceden
belirlenmiş soruların, madde güçlüğü ve ayırt edicilik gücü analiz edilmiştir.


En Az 250 Kelimelik Özet

Anahtar Sözcükler: (En Az 3 Anahtar Sözcük)

Kaynakça

  • BROOKS, G. P., JOHANSON, G. A., LEWIS, M., KYEI-BLANKSON, L. (2003). “Using the Test Analysis Program in introductory measurement courses.” Paper discussion presented at the meeting of the American Educational Research Association, Chicago/ILLIONIS AMERİKA. GÜLER, (2015), Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Ankara: Pegem Akademi,126-148. KAN, Adnan, (2011), “Ölçme Aracı Geliştirme”, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (Ed. Prof. Dr. Satılmış TEKİNDAL), Ankara: Pegem Akademi, 239-276. KİLMEN, Sevilay, (2017), “Madde Analizi Madde Seçimi ve Yorumlanması”,Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (Ed. R. N. DEMİRTAŞLI), Ankara: Anı Yayıncılık, 327-348. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, (2012), Sürekli Uçuşa Elverişlilik ve Bakım Sorumluluğu Yönetmeliği (SHY-M), Resmi Gazete Tarihi: 20.12.2012 Sayısı:28503. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, (2018), Sürekli Uçuşa Elverişlilik ve Bakım Sorumluluğu Talimatı (SHT-M), Ankara: SHGM, Yayım Tarihi: 10.06.2013 Değişiklik No 3 Değişiklik Tarihi: 04.04.2018. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, (2013), Onaylı Hava Aracı Bakım Kuruluşları Yönetmeliği (SHY-145), Resmi Gazete Tarihi: 11.06.2013 Sayısı: 28674. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, (2018), Onaylı Hava Aracı Bakım Kuruluşları Talimatı (SHT-145), Ankara: SHGM, Yayım Tarihi: 21.11.2013 Değişiklik No 2 Değişiklik Tarihi: 16.04.2018. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, (2012), Hava Aracı Bakım Personeli Lisansı Yönetmeliği (SHY-66), Resmi Gazete Tarihi: 30.10.2013 Sayısı: 28807. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, (2018), Hava Aracı Bakım Personeli Lisansı Talimatı (SHT-66), Ankara: SHGM, Yayım Tarihi: 13.05.2014 Değişiklik No 1 Değişiklik Tarihi: 01.09.2015. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, (2012), Hava Aracı Bakım Eğitim Kuruluşları Yönetmeliği (SHY-147), Resmi Gazete Tarihi: 18.08.2012 Sayısı: 28388. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, (2018), Hava Aracı Bakım Eğitim Kuruluşları Talimatı (SHT-147), Ankara: SHGM, Yayım Tarihi: 05.09.2012 Değişiklik No 2 Değişiklik Tarihi: 22.11.2016.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Eğitim ve Toplum Sayı 22
Yazarlar

Gürkan Açıkel 0000-0002-2671-420X

Yayımlanma Tarihi 15 Nisan 2019
Gönderilme Tarihi 11 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 22

Kaynak Göster

APA Açıkel, G. (2019). Hava Aracı Bakım Tip Eğitimi Bilgi Sınav Sorularının Madde Analizi Yöntemi ile Değerlendirilmesi ve İyileştirilmesi. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum, 8(22), 125-142.

Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler alanında Türkçe makale yayınlamaktadır. Dergi basılı olarak Türkiye ve yurt dışındaki kütüphanelere ulaşmakta, elektronik nüshası ise pek çok index tarafından taranmaktadır.