The general objective of this research is to determine whether the level of adolescents’ religious beliefs and cognitive flexibility affect the level of subjective well-being. The method of the research is a predictive relationship (correlational) research model. The study group consists of 198 students from 8 different departments of Marmara University Ataturk Faculty of Education. 105 of these students are female and 93 are male. While collecting the datas; the Level of Religious Belief Scale , the Cognitive Flexibility Scale and the Subjective Well-Being Scale were used. The analysis of the datas were found by the multiple regression analysis in order to examine the effects of the effective variables on the subjective well-being.The level of religious beliefs and cognitive flexibility found to be significant effectives of subjective well-being. The effectiveness of these two variables on subjective well-being were found as 60% . Subjective well-being does not differ by gender, but there are significant differences by the perceived economic level.
Subjective well-being life satisfaction religious beliefs cognitive flexibility
Bu araştırmanın temel amacı ergenlerin dini inanç ve bilişsel esneklik düzeylerinin öznel iyi oluş düzeyini yordayıp yordamadığını belirlemektir. Araştırmada yordayıcı ilişkisel (korelasyonel) araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesindeki 8 bölüme devam eden toplam 198 öğrenci oluşmaktadır. Bu öğrencilerin 105’ı,kız, 93’ü erkektir. Verilerin toplanmasında Dini İnanç Düzeyi Ölçeği, Bilişsel Esneklik Ölçeği ve Öznel İyi Oluş Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulguya göre dini inanç düzeyi ve bilişsel esneklik düzeyi öznel iyi oluşun anlamlı yordayıcıları olduğu belirlenmiştir. Bu iki değişkenin öznel iyi oluşu yordama gücü % 60 olarak bulunmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Eğitim ve Toplum Sayı 7 |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Ağustos 2014 |
Gönderilme Tarihi | 9 Nisan 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 3 Sayı: 7 |
Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler alanında Türkçe makale yayınlamaktadır. Dergi basılı olarak Türkiye ve yurt dışındaki kütüphanelere ulaşmakta, elektronik nüshası ise pek çok index tarafından taranmaktadır.