BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Cilt: 4 Sayı: 10, 19 - 38, 25.05.2015

Öz

Thisstudyaimstoevaluate in terms of approachesandtechniquieswhichwasused in theTurkishstudybooksandgoals in programmesfor 6th, 7th, and 8th grade.Theselectedstudieswhichwasusedforscanning model havebeenusing since 20072008 educationterm, andtheseTurkishstudybooksare, Evren, Doku, and Pasifik publishingsfor 6th grade, Gizem, MEB and Pasifik publishingfor 7th grade, Bisiklet, Pasifik, and Tav publishingfor 8th grade.Interms of theseinformationbybasingTurkishEducationprogramme on thesestudies, thetechniquesandapproacheswhichwasused in wordstudies in Turkishbookswasanalysed.As a result of theresarchs,it is provedthataimsandstudiesareregulatestoeachotherexpect of fewdetails in Turkishstudybooks. But it is seenthatsomepublishinghouse has preparedwordstudiesveryhumdrumandapproachesandtechniquesare not colorfulandtheextent of thewordstudiesareinadequate. As a result of all of theseresearchesandanalysissomesuggestionsarepresentedtoincreaseproductivity

Kaynakça

  • Akyol, H. ve Temur T. (2007). Kelime Hazinesinin Geliştirilmesi, H. Akyol ve A. Kırkılıç (Editörler). İlköğretimde Türkçe Öğretimi. Ankara. Pegem A Yayıncılık, ss. 200.
  • Beyreli, L.,Çetindağ Z. ve Celepoğlu A. (2005). Yazılı ve sözlü anlatım. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Bıyıklı H., Öztaş Y. (2012). İlköğretim Türkçe ders kitabı 6. Ankara: Doku Yayınları.
  • Budak, Y. (2000). Sözcük öğretimi ve sözlüğün işlevi. Dil Dergisi, 92, 19
  • Ceyhan Y., Ceyhan S. (2010). İlköğretim Türkçe ders kitabı 8. Ankara: Pasifik Yayınları.
  • Demir, C. (2006). Türkçe/edebiyat eğitimi ve kişisel kelime serveti. Milli Eğitim Üç Aylık Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi,169, 207-223
  • Demirel, Ö. (1990). Yabancı dil öğretimi; ilkeler, yöntemler, teknikler. Ankara: Usem Yayınları.
  • Göğüş, B. (1978). Orta dereceli okullarda Türkçe ve yazın eğitimi. Ankara: Gül Yayınevi.
  • Güneş, F. (2007). Türkçe öğretimi ve zihinsel yapılandırma. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaplan Ş., Yıldırım Şen, G. (2012). İlköğretim Türkçe ders kitabı 7. Ankara: Gizem Yayınları.
  • Karabıyık, F. (2011). Türkçe ders kitabı 6. Ankara: Evren Yayınları.
  • Komisyon. (2012). İlköğretim Türkçe ders kitabı 7. Ankara: MEB Yayınları.
  • Kurt, M., Altay J. ve Kara, M. (2011). İlköğretim Türkçe ders kitabı 8. İstanbul: Tav Yayınları.
  • Oğuzkan, A. F. (1981). Eğitim terimleri sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Şahin, D. (2012). İlköğretim Türkçe ders kitabı 8. Ankara: Bisiklet Yayınları.
  • Türk Dil Kurumu. (1998). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları
  • Türkçe Öğretim Programı. (2006)
  • Yangın, B.,Celepoğlu, A. ve Türkyılmaz, F. (2009). İlköğretim Türkçe ders kitabı 7. Ankara: Pasifik Yayınları.
  • Yangın, B., Sakman, S. (2010). İlköğretim Türkçe ders kitabı 6. Ankara: Pasifik Yayınları.

İlköğretim Türkçe Ders Kitaplarındaki Sözcük Çalışmalarının Yöntem-Teknik ve Türkçe Öğretimi Kazanımları Açısından İncelenmesi

Yıl 2015, Cilt: 4 Sayı: 10, 19 - 38, 25.05.2015

Öz

Bu çalışma, İlköğretim 6,7 ve 8. Sınıf Türkçe ders kitaplarının sözcük çalışmaları etkinliklerini, kullanılan yöntem-teknik ve programdaki kazanımlar açısından değerlendirmeyi hedeflemektedir. Tarama modeli kullanılan çalışmanın örneklemini 6,7 ve 8.sınıf düzeyinde 2007-2008 eğitim-öğretim yılından itibaren kullanılan şu Türkçe ders kitapları oluşturmaktadır: 6.Sınıflara ait Evren, Doku ve Pasifik yayınları; 7.sınıflara ait Gizem, MEB ve Pasifik yayınları; 8.sınıflara ait Bisiklet, Pasifik ve Tav yayınları. Elde edilen bilgiler ışığında Türkçe Öğretim Programı da temel alınarak, örneklem olarak seçilen Türkçe ders kitaplarının sözcük çalışmaları, kullanılan yöntem-teknik, içerdikleri sözcükler ve karşıladıkları kazanımlar açısından incelenmiştir. İncelemeler sonucunda Türkçe ders kitaplarının çoğunda birkaç istisna dışında programdaki kazanımlarla etkinliklerin örtüştükleri gözlenmiştir. Ancak bazı yayınevlerinin sözcük çalışmalarını çok tekdüze hazırladığı, yöntem ve teknik çeşitliliğine yer vermediği; bazı yayınevlerinin sözcük çalışmalarının kapsamının yetersiz olduğu görülmüştür. Tüm bu incelemeler ve araştırmalar neticesinde sözcük çalışmalarının verimini artırmak için birtakım öneriler sunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Dil, ana dili, sözcük, sözcük dağarcığı, yöntem-teknik, Türkçe Öğretim Programı ve Türkçe Ders Kitabı

Kaynakça

  • Akyol, H. ve Temur T. (2007). Kelime Hazinesinin Geliştirilmesi, H. Akyol ve A. Kırkılıç (Editörler). İlköğretimde Türkçe Öğretimi. Ankara. Pegem A Yayıncılık, ss. 200.
  • Beyreli, L.,Çetindağ Z. ve Celepoğlu A. (2005). Yazılı ve sözlü anlatım. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Bıyıklı H., Öztaş Y. (2012). İlköğretim Türkçe ders kitabı 6. Ankara: Doku Yayınları.
  • Budak, Y. (2000). Sözcük öğretimi ve sözlüğün işlevi. Dil Dergisi, 92, 19
  • Ceyhan Y., Ceyhan S. (2010). İlköğretim Türkçe ders kitabı 8. Ankara: Pasifik Yayınları.
  • Demir, C. (2006). Türkçe/edebiyat eğitimi ve kişisel kelime serveti. Milli Eğitim Üç Aylık Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi,169, 207-223
  • Demirel, Ö. (1990). Yabancı dil öğretimi; ilkeler, yöntemler, teknikler. Ankara: Usem Yayınları.
  • Göğüş, B. (1978). Orta dereceli okullarda Türkçe ve yazın eğitimi. Ankara: Gül Yayınevi.
  • Güneş, F. (2007). Türkçe öğretimi ve zihinsel yapılandırma. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaplan Ş., Yıldırım Şen, G. (2012). İlköğretim Türkçe ders kitabı 7. Ankara: Gizem Yayınları.
  • Karabıyık, F. (2011). Türkçe ders kitabı 6. Ankara: Evren Yayınları.
  • Komisyon. (2012). İlköğretim Türkçe ders kitabı 7. Ankara: MEB Yayınları.
  • Kurt, M., Altay J. ve Kara, M. (2011). İlköğretim Türkçe ders kitabı 8. İstanbul: Tav Yayınları.
  • Oğuzkan, A. F. (1981). Eğitim terimleri sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Şahin, D. (2012). İlköğretim Türkçe ders kitabı 8. Ankara: Bisiklet Yayınları.
  • Türk Dil Kurumu. (1998). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları
  • Türkçe Öğretim Programı. (2006)
  • Yangın, B.,Celepoğlu, A. ve Türkyılmaz, F. (2009). İlköğretim Türkçe ders kitabı 7. Ankara: Pasifik Yayınları.
  • Yangın, B., Sakman, S. (2010). İlköğretim Türkçe ders kitabı 6. Ankara: Pasifik Yayınları.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Eğitim Ve Toplum Sayı 10
Yazarlar

Muammer Nurlu

Aysel Sarıca Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 25 Mayıs 2015
Gönderilme Tarihi 25 Mayıs 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 4 Sayı: 10

Kaynak Göster

APA Nurlu, M., & Sarıca, A. (2015). İlköğretim Türkçe Ders Kitaplarındaki Sözcük Çalışmalarının Yöntem-Teknik ve Türkçe Öğretimi Kazanımları Açısından İncelenmesi. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum, 4(10), 19-38.

Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler alanında Türkçe makale yayınlamaktadır. Dergi basılı olarak Türkiye ve yurt dışındaki kütüphanelere ulaşmakta, elektronik nüshası ise pek çok index tarafından taranmaktadır.