Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğrencilerin Müzik Dersine Yönelik Tutumları ile Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 10 Sayı: 29, 375 - 403, 04.08.2021

Öz

Bu araştırmada, ortaokul öğrencilerinin müzik dersine yönelik tutumları ile problem çözme becerileri arasındaki ilişki incelenerek ele alınmıştır. Araştırmada betimsel
istatistik yöntemlerinden korelasyonel yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evreni ortaokul öğrencilerini, örneklem grubu 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Diyarbakır
ili Ergani ilçesindeki ortaokullarda öğrenim gören 5, 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştırmaya 199’u kız(%64), 112’si erkek (%36) toplam 311 öğrenci katılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin 52’si 5. sınıf (%16,7), 84’ü 6. sınıf (%27), 102’si 7. sınıf (%32,8), 73’ü 8. sınıfta (%23,5) öğrenim görmektedir. Araştırmada “Müzik Dersi Tutum Ölçeği” ile “Çocuklar İçin Problem Çözme Envanteri” olmak üzere iki ayrı ölçek uygulanmıştır. Araştırma, katılımcılardan anket yoluyla toplanan bilgiler SPSS veri analiz yöntemiyle yorumlanmış, istatiksel analizler pearson momentler çarpımı katsayısı ile analiz edilmiştir.
Elde edilen veriler incelendiğinde, ortaokul öğrencilerinin müzik dersine yönelik olumlu tutumları ile problem çözme becerileri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu görülmektedir. r = .374, p < .01. Ayrıca öğrencilerin müziğe ilişkin olumlu tutumları ile problem çözme alt boyutlarından güven ile orta düzeyde (r= .406, p<.01) öz denetim ile (r= .926, p<.01) yüksek düzeyde, kaçınma ile (r= .291, p<.01) düşük düzeyde pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu görülmektedir. Bu sonuçlara göre öğrencilerin müzik dersine ilişkin olumlu tutumları arttıkça problem çözme becerileri de artmaktadır.

Kaynakça

  • ADA, Şükrü, DİLEKMEN, Mücahit, ALVER, Birol, SEÇER, İsmail (2010), “İlk ve ortaöğretim okul yöneticilerinin problem çözme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, XVI, 2:153-166. AKSAN, Nilgün, SÖZER, Akif (2007), “Üniversite öğrencilerinin epistemiyolojik inançları ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkiler”, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, VII, 1:31-50.
  • ALTINTAŞ, Başak (2007), “İlköğretim okullarında 6. sınıf müzik derslerinde verilen mandolin eğitiminin müzik dersi başarısı üzerine etkileri” Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • ALTUNÇEKİÇ, Alper, YAMAN, Süleyman, KORAY, Özlem (2005), “Öğretmen adaylarının öz-yeterlik inanç düzeyleri ve problem çözme becerileri üzerine bir araştırma (Kastamonu ili örneği)”, Kastamonu Eğitim Dergisi, XIII, 1:93-102.
  • ALLEMAND, Mathias, JOB, Veronika, MROCZEK, Daniel (2019). “Self-control development in adolescence predicts love and work in adulthood” Journal of Personality and Social Psychology, CXVII, 3:621–634.
  • ALLPORT, Gordon (1967), “Attitudes”, Readings In Attitude Theory and Measurement, (ed. Martin Readings), In Attitude Theory and Measurement, 1-14.
  • ALVER, Birol (2005), “Üniversite öğrencilerinin problem çözme becerileri ve akademik başarılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi” M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 21:75-88.
  • ARENOFSKY, J. (2001), “Developing your problem-solvıng skılls”, Career World, XXIX, 4:18-19.
  • ARKONAÇ, Sibel Ayşen (2001). Sosyal psikoloji (Değiştirilmiş ve Genişletilmiş 2. Baskı), İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • ARLI, Didem, ALTUNAY, Esen, YALÇINKAYA, Münevver (2011). “Öğretmen adaylarında duygusal zekâ, problem çözme ve akademik başarı ilişkisi” Akademik Bakış Dergisi, 25:1-23.
  • BAYRAKTAR, Gökhan, GÜNGÖRMÜŞ, Hamdi Alper, GÜLBAHÇE, Öner, ŞAHİN, Süleyman, BASTIK, Canan (2011). “Beden eğitimi ve Türkçe öğretmeni adaylarının problem çözme becerisi algı düzeyleri açısından karşılaştırılması”, e-Journal of New World Sciences Academy, VI, 2:159-168.
  • COŞKUN, Gülce (2012). “Müzik Bilimi ve Yaratıcılık” Pivolka 21:14-16.
  • ÇAĞLAYAN, Hakan Salim, TAŞĞIN, Özden, YILDIZ, Özer (2008), “Spor yapan lise öğrencilerinin problem çözme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi” Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, II, 1:62-77.
  • DEMİR, Ahmet (2019) “Bilim ve sanat merkezinde müzik eğitimi alan ortaokul öğrencilerinin problem çözme becerilerinin incelenmesi” Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Okan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • DEMİREL, Özcan, KAYA, Zeki (2005), Eğitimle İlgili Temel Kavramlar. (ed DEMİREL, Özcan, KAYA, Zeki ) Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Ankara: Pegem Yayınları. 6.Basım.
  • DERİN, Rukiye (2006), “İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerileri ve denetim odağı düzeyleri ile akademik başarıları arasındaki ilişki” Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • DEWEY, John (2010). Okul ve Toplum. (Çeviri): BAŞMAN, H.Avni, Ankara: Pegem Akademi Yayınları. 2.Baskı.
  • D’ZURİLLA, T. J., GOLDFRİED, M. R. (1971). “Problem solving and behavior modification”, Journal of Abnormal Psychology, 78:107-126.
  • EDMAN, I. (1977). Sanat ve insan. İstanbul: İnkılap ve Ata Basımevi.
  • FERAH, Defne (2000), “Kara Harp Okulu öğrencilerinin problem çözme becerilerini algılamalarının ve problem çözme yaklaşım biçimlerinin cinsiyet, sınıf, akademik başarı ve liderlik yapma açısından incelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • GORDON, Thomas (2005), Etkili Ana Baba Eğitimi: Aile İletişim Dili, (Çeviri): AKSAY, Emel, Editör: ÖZKAN, Birsen, İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • GÜÇLÜ, Nezahat (2003), “Lise Müdürlerinin Problem Çözme Becerileri” Milli Eğitim Dergisi, CLX, 272-300.
  • BERKANT, Hasan Güner, EREN, İsmail (2013), “İlköğretim matematik öğretmenliği bölümü öğrencilerinin problem çözme becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi ” International Journal of Social Science, VI, 3:1021-1041.
  • GÜVEN, Esra (2017). “12-14 yaş grubu çocukların müziğe ilişkin tutumları ile sosyal beceri düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi” Yüksek Lisans Tezi , Başkent Üniversitesi , Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • HARDALAÇ, Naciye. (2006). “Melodi tekrarına yönelik müziksel algılamada sayısal ve sözel eğitimli öğrencilerin performanslarının yapay zekâ ortamında karşılaştırılması ” Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. HERTZOG, Christopher, et al (2009). “Why do people show minimal knowledge updating with task experience: Inferential deficit or experimental artifact?”, The Quarterly Journal of ExperimentalPsychology, LXII, 1:155-173.
  • KARABULUT, Ebru Olcay, ve KURU, Emin (2009). “Ahi Evran Üniversitesi beden eğitimi öğretmenliği bölümü öğrencilerinin problem çözme becerileri ile kişilik özelliklerinin çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi” Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, X, 3:119-127.
  • KARABULUT, Ebru Olcay, ULUCAN, Hakkı (2011). “Yetiştirme yurdunda kalan öğrencilerin problem çözme becerilerinin çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi (Kırşehir ili örneği)” Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, XII, 1:227238.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Eğitim ve Toplum Sayı 29
Yazarlar

Merve Akyüz Bu kişi benim 0000-0002-7626-1552

Naciye Hardalaç Bu kişi benim 0000-0002-6995-3542

Yayımlanma Tarihi 4 Ağustos 2021
Gönderilme Tarihi 8 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 10 Sayı: 29

Kaynak Göster

APA Akyüz, M., & Hardalaç, N. (2021). Öğrencilerin Müzik Dersine Yönelik Tutumları ile Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum, 10(29), 375-403.

Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler alanında Türkçe makale yayınlamaktadır. Dergi basılı olarak Türkiye ve yurt dışındaki kütüphanelere ulaşmakta, elektronik nüshası ise pek çok index tarafından taranmaktadır.