Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Problemli İnternet Kullanım Davranışlarının Öz-Yönetimli Öğrenme Becerileri Açısından İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 11 Sayı: 32, 325 - 340, 15.08.2022

Öz

Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmeni adaylarının teknolojik araçlar aracılığı ile
erişim sağladıkları interneti, doğru süre ve amacına yönelik olmayan kullanımlarını
ifade eden problemli internet kullanım davranışlarını, kendi öğrenme davranışlarını düzenleyebilme sürecine dayanan öz-yönetimli öğrenme becerileri çerçevesinde
incelemektir. Yöntem olarak bir durumun betimlenmesi ve farklı yönleri ile ortaya
koyulmasına yönelik olan tarama deseninin kullanıldığı araştırmanın çalışma grubunu Karadeniz bölgesindeki bir üniversitenin Eğitim Fakültesi Sınıf Eğitimi Ana
Bilim Dalı’nda öğrenim görmekte olan öğretmen adayları oluşturmuştur. Araştırmanın verilerinin toplanmasında, “Lisans Öğrencileri için Problemli İnternet Kullanım
Davranışları Ölçeği” ve “Öz-Yönetimli Öğrenme Becerileri Ölçeği” ile toplanmıştır.
Elde edilen veriler uygun istatistiksel yöntemler ile analiz edilerek sonuçlar yorumlanmıştır. Buna göre araştırma sonuçları incelendiğinde, ilk olarak sınıf öğretmeni
adaylarının problemli internet kullanım davranışları incelenmiş ve problemli internet
kullanım davranışlarına yönelik ortalama puanın, ölçeğin orta puanının altında olduğu tespit edilmiştir. İkinci olarak öz-yönetimli öğrenme ortalama puanları incelendiğinde ise, öz-yönetimli öğrenme puanlarının, ölçek orta puanının üzerinde olduğu görülmüştür. Sonrasında sınıf öğretmeni adaylarının problemli internet kullanımı
davranışları ve öz-yönetimli öğrenme becerileri, sınıf düzeyi açısından incelendiğinde, anlamlı düzeyde farklılaştığı belirlenmiştir. Son olarak sınıf öğretmeni adaylarının
problemli internet kullanımı davranışları ile öz-yönetimli öğrenme becerileri arasında
ilişki incelendiğinde de ikisi arasında negatif yönlü, düşük düzeyde ilişki olduğu belirlenmiştir. Elde edilen bulgular yorumlanarak çalışma sonunda elde edilen sonuçlar
doğrultusunda öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • ACAR, Canan, (2014), Fen bilgisi öğretmen adaylarının kendi kendine öğrenme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. [Yüksek Lisans Tezi]. Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • ALÇAY, Ebru Sedef, (2019), Ergenlerde problemli internet kullanımı ile bilinçli farkındalık ve öz düzenleme arasındaki ilişkilerin incelenmesi. [Yüksek Lisans Tezi]. Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • ALT, Dorit, & BONIEL-NISSIM, Meyran. (2018), “Links between adolescents’ deepand surface learning approaches, problematic Internet use, and fear of missing out (FOMO)”, Internet interventions, 13: 30-39.
  • AŞKIN, İlkay, (2015), Üniversite öğrencilerinin öz-yönetimli öğrenme becerilerinin incelenmesi. [Doktora Tezi]. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü BIJOU, Sidney W. PETERSON, Robert F. & AULT, Marion H, (1968), “A method to integrate descriptive and experimental field studies at the level of data and empirical concepts”, Journal of Applied Behavior Analysis, 2: 175-191.
  • BROOKFIELD, Stephen D, (2009), “Self-directed learning. Maclean”, International handbook of education for the changing world of work. (Eds. Rupert. & Wilson, David.), Springer Science and Business Media.
  • CAPLAN, Scott E, (2010), “Theory and measurement of generalized problematic Internet use: A two-step approach”, Computers in Human Behavior, 26: 1089-1097. DURSUN, Asiye, (2022), “Ergenlerin Problemli İnternet Kullanımı ve Psikolojik İhtiyaçlarına İlişkin Görüşleri”, Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 12(2): 521-546.
  • GHAFARI, Azita Bala, SIAMIN, H., ABEDI, G., & HASANZADEH, R. (2012), “Does internet is as a barrier or facilitation factor in academic life?”, HealthMFD, 6(11): 3584-3590.
  • GOLDBERG, Ivan, (1996), Internet addiction disorder. Retrieved 12 October 2021, from www.webs.ulpgc.es/aeps/JR/Documentos/ciberadictos.doc.
  • GRIFFITHS, Mark, (1998), Internet addiction: does it really exist in: gackenbach, psychology and the internet: intrapersonal, interpersonal, and transpersonal implications. Academic, New York.
  • JENNETT, Penny Annette, (1992), “Self-directed learning: a pragmative view”, The Journal of Contuinuing Education in the Health Professions, 12: 99-104.
  • KARABULUT-COŞKUN, Burcu, (2015), Lisans öğrencilerinin problemli internet kullanım davranışları ve bu davranışları etkileyen faktörler: modelleme çalışması. [Doktora Tezi]. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • KARAKOYUN, Ferit, (2017), “Öğretmen adaylarının internet bağımlılık düzeylerinin incelenmesi: Dicle üniversitesi örneği”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(64-Ek Sayı), 1440-1449
  • KARASAR, Niyazi, (2009), Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • KNOWLES, Malcolm Stepherd, (1975), Self-directed learning: A guide for learners and teachers. Englewood Cliffs.
  • KOLAN, Halil İbrahim, (2020), Lise öğrencilerinin problemli internet kullanımının öğrenme sorumluluğunu yordama gücü. [Yüksek Lisans Tezi]. Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • RICHARD, Virginia B, (2007), “Self-directed learning revisited: A process perspective”, International Journal of Self-Directed Learning, 4(1): 53–64.
  • SARITEPECİ, Mustafa, DURAK, Hatice, & DURAK, Aykut, (2017), Öğretmen adaylarının problemli internet kullanımlarının sosyal medya kullanım alışkanlıkları çerçevesinde incelenmesi. 11. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Malatya.
  • SARMASOĞLU, Şenay ve GÖRGÜLÜ, Selma. (2014). “Hemşirelik öğrencilerinin kendi kendine öğrenme hazıroluş düzeyleri”, Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 13-25.
  • SAVIN-BADEN, Maggi & MAJOR, Claire. Howell, (2004), Foundations of problem based learning. MPG Books Ltd.
  • ŞAHİN, Ersin, (2010), İlköğretim sınıf öğretmenlerinin öğretim stili tercihlerinin, cinsiyetlerinin, mesleki kıdemlerinin, özyeterlik algılarının ve özyönetimli öğrenmeye hazırbulunuşluk düzeylerinin mesleki yeterlikleri üzerindeki etkisi. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • ŞAHİN, Ersin ve ERDEN, Münire, (2009), “Öz-yönetimli öğrenmeye hazırbulunuşluk ölçeği’nin (ÖYÖHÖ) geçerlik ve güvenirlik çalışması”, E-Journal Of New World Sciences Academy, 4 (3): 695-706.
  • TAM, Philip, (2012), “Problematic internet use in childhood and youth: evolution of a 21st century affliction”, Australas Psychiatry, 21: 533-536.
  • TUTGUN, Aylin, (2009), Öğretmen adaylarının problemli internet kullanımlarının incelenmesi. [Yüksek Lisans Tezi]. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • TÜRKOĞLU, Sevgi, (2013), Ergenlerin problemli internet kullanımları ile siber zorbalık eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yüksek Lisans Tezi]. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Eğitim ve Toplum Sayı 32
Yazarlar

Burcu Karabulut Coşkun Bu kişi benim 0000-0001-5287-2239

İlkay Aşkın Tekkol Bu kişi benim 0000-0003-0964-1528

Yayımlanma Tarihi 15 Ağustos 2022
Gönderilme Tarihi 22 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 11 Sayı: 32

Kaynak Göster

APA Karabulut Coşkun, B., & Tekkol, İ. A. (2022). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Problemli İnternet Kullanım Davranışlarının Öz-Yönetimli Öğrenme Becerileri Açısından İncelenmesi. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum, 11(32), 325-340.

Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler alanında Türkçe makale yayınlamaktadır. Dergi basılı olarak Türkiye ve yurt dışındaki kütüphanelere ulaşmakta, elektronik nüshası ise pek çok index tarafından taranmaktadır.