Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DESTEKLEME VE YETİŞTİRME KURSLARININ VERİMLİLİK DÜZEYİNE İLİŞKİN YÖNETİCİ VE ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 37, 73 - 96, 30.04.2024

Öz

Öz:
Bu araştırmada ortaokullarda açılan destekleme ve yetiştirme kurslarında görevli yönetici ve öğretmenlerin, kursların verimlilik düzeyinin arttırılması hususundaki önerileri, kurslarda planlama sürecinde karşılaşılan problemler hakkında çözüm önerileri, kursların yöneticilere ve öğretmenlere getirileri hakkındaki düşüncelerini tespit etmek amaçlanmıştır. Bu araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Nitel araştırmalarda amaçlı örneklemden ölçüt örneklem yöntemi kullanarak farklı branşlardan 6 branş öğretmeni ve 5 okul yöneticisi belirlenmiştir. Araştırmanın verileri 2022-2023 eğitim öğretim yılının ikinci döneminde yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmanın verilerinin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Bu araştırmanın Destekleme ve Yetiştirme Kursları (DYK) ile ilgili yapılacak yeni araştırmalarda, araştırma konusu olarak kullanılabilir olduğu düşünülmektedir. Katılımcıların çoğunluğu tarafından kursların verimlilik düzeyini arttırmak için öğrenci devam takibinin yapılması gerektiğini, seviye sınıflarının oluşturulup ayda bir yapılan kazanım değerlendirme sınavına göre sınıflardaki ilk üç ve son üç öğrencinin sınıf yükselmesi veya sınıf düşmesi gerektiğini, seviye sınıfındaki öğrencilerin tercih ettikleri öğretmenlerinin derslerine girmesi gerektiğini, kaynak kitap çeşitliliğinin bakanlık tarafından arttırılması gerektiğini belirtilmiştir.

Anahtar Sözcükler: DYK, Okul Yöneticileri, Öğretmenler, Verimlilik düzeyi

Etik Beyan

Makalenin yazarı, bu çalışma ile ilgili herhangi bir kurum, kuruluş, kişi ile arasında mali çıkar çatışması bulunmadığını beyan eder.

Destekleyen Kurum

Çalışmada herhangi bir kurum ya da kuruluştan destek alınma- mıştır.

Kaynakça

  • Adeyemo, S. A. (2010). “The relationship between students participation in school based extracurricular activities and their achievement in physics”, International Journal of Science and Technology Education Research, I, 6: 111-117.
  • Aküzüm, C. ve Saraçoğlu, M. (2018). “Ortaokul öğretmenlerinin destekleme ve yetiştirme kurslarına yönelik tutumlarının incelenmesi”, Turkish Jourmal of Educational Studies, V, 2: 97-121.
  • Biber, A.Ç. Tuna, Abdulkadir, Polat, A.C., Altınok, F., ve Küçükoğlu, U. (2017). ''Ortaokullarda uygulanan destekleme ve yetiştirme kurslarına dair öğrenci görüşleri'', Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, XII, 23: 103-119.
  • Bozbayındır, F. ve Kara, M. (2017). “Destekleme ve Yetiştirme Kurslarında (DYK) Karşılaşılan Sorunlar ve Öğretmen Görüşleri Temelinde Çözüm Önerileri”, Sakarya University Journal of Education, VII, 2: 336-349.
  • Bray, M. (2013). “Shadow Education: Comparative Perspectives on the Expansion and İmplications of Private Supplementary Tutoring”, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 77: 412-420.
  • Büyüköztürk, Ş. vd. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (11.baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Canpolat, U. ve Köçer, M. (2017). Destekleme ve yetiştirme kurslarının TEOG bağlamında sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerine dayalı olarak incelenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, VII, 1: 123-154.
  • Creswell, J. W. (2009). Research Desing: Qualitative, Qualitative and Mixed Methods Approaches. California: SAGE Publications.
  • Creswell, J.W. (2021). Nitel araştırma yöntemleri- Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (Çev.: M. Bütün ve S. B. Demir). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • David, M. ve Sutton, C. D. (2004). Social research: The basics. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Demir Başaran, S. ve Narinalp Yıldız, N. (2017). “Türkiye’de ortaokullarda uygulanan destekleme ve yetiştirme kurslarına ilişkin öğretmen görüşleri”. International Journal of Eurasia Social Sciences, VIII, 29: 1152-1173.
  • Göksu, İ. ve Gülcü, A. (2016). “Ortaokul ve Liselerde Uygulanan Destekleme Kurslarıyla İlgili Öğretmen Görüşleri”, Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, XI, 1: 153-171.
  • Knifsend, C. A., & Juvonen, J. (2017). “Extracurricular activities in multiethnic middle schools: Ideal context for positive intergroup attitudes?”, Journal of Research on Adolescence, 27: 407-422.
  • Krajcik, J. S., & Blumenfeld, P. C. (2006). “Project-based learning”, In K.R., Sawyer (Ed.), The Cambridge handbook of the learning sciences, New York: Cambridge University Press, 317-333.
  • Massoni, E. (2011). “Positive effects of extra curricular activities on students”, College of DuPage (ESSAI), IX, 1: 84-87.
  • MEB, (1973). Millî Eğitim Temel Kanunu. Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB. (2014). Örgün ve Yaygın Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kursları Yönergesi, Ankara. Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2020). Destekleme ve yetiştirme kursları yönergesi.
  • Mishna, F., Root, J., Abboud, R., Daciuk, J., MacDonald, K., Kasianik, I., Teske, C. & Tufford, L. (2013). The RBC Foundation After-School Programs Evaluation, Factor-Inwentash Faculty of Social Work, University of Toronto, Final Report.
  • Nartgün, Ş. , Dilekçi, Ü. (2016). “Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına İlişkin Öğrenci ve Öğretmen Görüşleri”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, XXII, 4: 537-564.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. M. Bütün ve S. B. Demir (Çev.). Ankara: Pegem. Sarıca, R. (2018). ''Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına (DYK) Yönelik Öğretmen Görüşleri'', Millî Eğitim. XLVIII, 221: 91-122.
  • Türküresin, H. (2018). ''Destekleme ve Yetiştirme Kurslarının Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerine Göre İncelenmesi; Kütahya ili Örneği'', Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, IX, 2: 73-85.
  • Ünsal, S. ve Korkmaz, F. (2016). “Destekleme ve yetiştirme kurslarının işlevlerine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi”, KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, XIII, 2: 87- 118.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Uygulamalı Dilbilim ve Eğitim Dilbilimi
Bölüm 37.Sayı
Yazarlar

İsmail Çoban Bu kişi benim 0009-0000-1814-3809

Mehmet Ulutaş 0000-0002-6539-2039

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 10 Aralık 2023
Kabul Tarihi 1 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 13 Sayı: 37

Kaynak Göster

APA Çoban, İ., & Ulutaş, M. (2024). DESTEKLEME VE YETİŞTİRME KURSLARININ VERİMLİLİK DÜZEYİNE İLİŞKİN YÖNETİCİ VE ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum, 13(37), 73-96.

Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler alanında Türkçe makale yayınlamaktadır. Dergi basılı olarak Türkiye ve yurt dışındaki kütüphanelere ulaşmakta, elektronik nüshası ise pek çok index tarafından taranmaktadır.