Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sağlık Turizmi Alanında Faaliyet Gösteren Hastanelerin Web Sayfaları Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2023, , 106 - 119, 31.12.2023
https://doi.org/10.52148/ehta.1359136

Öz

Bireyler farklı bir ülkeyi ziyaret ederek, daha kaliteli ve ucuz sağlık hizmetlerine ulaşmak istemektedir. Bu durum bilgiye duydukları ihtiyacı artırmakta, dijitalleşme ile birlikte bilgiye daha kolay, hızlı ve güvenli ulaşmalarını sağlamaktadır. Dijital gelişmeler arasında yer alan geniş kapsamlı web sayfaları bireylerin destinasyon seçiminde büyük rol oynamaktadır. Bu çalışmada; sağlık turizmi alanında faaliyet gösteren akredite olan ve olmayan hastanelerin web sayfaları incelenmiştir. Ankara ilinde bulunan uluslararası akreditasyona sahip olan (A1, A2 ve A3) ve akredite olmayan (A4, A5 ve A6) 6 hastane kolay gelişi güzel örneklem yöntemiyle seçilmiş, kodlama yöntemi kullanılarak web siteleri sağlık turizmi kapsamında analiz edilmiştir. Bu kapsamda 9 boyut (sağlık tesislerinin tanıtımına ilişkin bilgiler, hastalar için genel bilgiler, konuya ilişkin uluslararası hasta özelliklerine ilişkin bilgiler, konuya ilişkin hekim özelliklerine ilişkin bilgiler, randevu sistemi ve tedavi takibine ilişkin bilgiler, haber ve istatistiklere ilişkin bilgiler, sağlık kuruluşuna iletişim ve ulaşıma ilişkin bilgiler, konuya ilişkin farklı şekillerde sunumlar ve özellikler ve teknik konulara ilişkin bilgiler) değerlendirilmiştir. Çalışma sonucunda hastane web sitelerinin sağlık turizmi ile ilgili kriterleri karşılama düzeyi bakımından akredite olan 2 özel (A1 ve A2) ve 1 kamu hastanesinin (A3) çok yüksek olduğu, akredite olmayan fakat Sağlık Bakanlığı bünyesinde her yıl kalite ve verimlilik denetimleri geçiren 2 (A5 ve A6) kamu hastanesinin kalite ve akreditasyon çalışmalarından uzak olan 1 (A4) özel hastanenin ise karşılama düzeylerinin çok düşük olduğu görülmüştür. Sonuç olarak sağlık turizmi hizmet sunumlarında akreditasyon, kalite ve verimlilik standartlarının kurumlar üzerinde büyük rol oynadığı bu kriterlerin karşılanma düzeylerinden anlaşılmaktadır.

Kaynakça

  • Avcı, K. ve Şenel, F.Ç. (2019). Sağlık Hizmetleri Akreditasyonu: Faydası, Önemi ve Etkisi Nedir?. Online Türk Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(2), 221-234. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/696671, Erişim Tarihi:12.12.2022
  • Birdir, K. ve Buzcu, Z. (2014). JCI Akreditasyon Belgesine Sahip Olan Sağlık Kuruluşlarının WEB Sitelerinin Medikal Turizm Açısından Değerlendirilmesi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (1), 1-19. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/cagsbd/issue/44629/554434
  • Cengiz, C. (2018). Sağlık Hizmetlerinde Akreditasyon Programları ve TÜSKA. Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi, 1(1), 21-26.
  • Ford, E. W, Huerta, T. R, Diana M. L, Kazley A. S. & Menachemi, N. (2013). Patient Satisfaction Scores and Their Relationship to Hospital Website Quality Measures. Health Marketing Quarterly, 30 (4), 334-348.
  • Heung, V. C., Kucukusta, D. and Song, H. (2010). A Conceptual Model Of Medical Tourism: Implications For Future Research, Journal Of Travel & Tourism Marketing. 27(3), 236-251.
  • Kaya, M. ve Filiz, M. (2018). Investigation of The Current Web Sites of City Healthcare facilities. Turkish Research Journal of Academic Social Science, 1(1): 40-45, 2018
  • Kayral, İ. H. (2018). Dünya'da ve Türkiye'de Sağlık Hizmetleri Akreditasyonu. Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi, 1 (1), 27-31. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/jhqa/issue/36846/415406
  • Kılınç, H. ve Koçarslan, H. (2022). Sağlık Turizminde Elektronik Ağızdan Ağıza Pazarlamanın Bölgesel Güven ve Seyahat Niyeti Üzerine Etkisi: Yabancı Hastalar Üzerine Bir Araştırma. Journal of Academic Perspective on Social Studies, (1), 43-65. DOI: https://doi.org/ 10.35344/japss.1065162
  • Kurt, E. ve Salvarcı Türeli, N. (2022). Antalya’da Faaliyet Gösteren Hastanelerin Web Sitelerinin Medikal Turizm Açısından Değerlendirilmesi. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi, 57(3), 2164 - 2187. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.22.09.1895
  • Mahroo, A., Spoladore, D., Ferrandi, P. ve Lovato, I. (2022). A digital application for strategic development of health tourism destinations. In Digital and Strategic Innovation for Alpine Health Tourism: Natural Resources, Digital Tools and Innovation Practices from HEALPS 2 Project (pp. 73-85). Cham: Springer International Publishing.
  • Mason, A. and Wright, K. B. (2011). Framing Medical Tourism: An Examination of Appeal, Risk, Convalescence, Accreditation, and Interactivity in Medical Tourism Web Sites. Journal of Health Communication, 16:2, 163-177, DOI: 10.1080/10810730.2010.535105
  • Muğan Ertuğral, S., Kuran, İ. ve Tekeli, H. N. (2022). Dijitalleşmenin Turizm Sektörüne Yansımaları ve Bölgesel Kalkınmaya Etkisi. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, Aralık-2022, 7 (2), doi: https://doi.org/10.37847/tdtad.1192165
  • Oduncuoğlu, F., Köse, G., Doğan, O. ve Deniz, E. (2023). Digital Transformation Current Trends in Health Tourism: A Theoretical Study. Atlas 10th International Social Sciences Congress March 9-10, 2023, Konya – Türkiye.
  • Özyurt, M. (2022). Sağlık Turizmi Yetki Belgesine Sahip Sağlık Tesislerinin Web Sitelerinin İncelenmesi: Güneydoğu Anadolu Bölgesi Hastaneleri Üzerine Bir Araştırma. Bilgi Yönetimi, 5(1), 180 - 198. 10.33721/by.961102
  • Samadbeik, M., Asadi, H., Mohseni, M., Takbiri, A., Moosavi A. ve Garavand, A. (2017). Designing a Medical Tourism Website: A Qualitive Study. Iran J Public Health, 46 (2), 249-257.
  • Sezgin, M. ve Parlak, O. (2019). Turizm Sektöründe Dijital Pazarlama. M. Sezgin, S. Özdemir Akgül,ve A. Atar içinde, Turizm 4.0 (s. 31-41). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Şafak, K., Yılmaz, M. ve Karamustafa, K. (2022). Sağlık Turizmi Yetki Belgeli Sağlık Tesislerinin Web Sitelerinin İçerik Analizi ile Değerlendirilmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(2), 320 - 344. 10.17494/ogusbd.1169073.
  • Şahin, D. (2020). JCI Akreditasyonu ile Türkiye’ de Sağlık Hizmetlerinin Kalite ve Akreditasyonuyla İlgili Kuruluşların Çalışmalarına İlişkin Araştırma. Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi, 3(1),16-26. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/jhqa/issue/55443/702765
  • Turancı, E. (2019). The Use of Instagram as a Public Relations Tool in Health Tourism: An Analysis on “Health Tourism Turkey” Hashtag, International Journal of Health Management and Tourism , 4 (1) , 44-60 . DOI: 10.31201/ijhmt.521852.
  • Yasmin, A., Tasneem, S. and Fatem, K. (2015). Effectiveness of digital marketing in the challenging age: an empirical study. International Journal of Management Science and Business Administration, 1 (5), pp. 69-80.

A Research On The Websites Of Hospitals Operating In The Field Of Health Tourism

Yıl 2023, , 106 - 119, 31.12.2023
https://doi.org/10.52148/ehta.1359136

Öz

Individuals want to reach higher quality and cheaper health services by visiting a different country. This situation increases their need for information and enables them to access information more easily, quickly and safely with digitalization. Comprehensive web pages, which are among the digital developments, play a major role in the destination selection of individuals. In this study; the web pages of accredited and non-accredited hospitals operating in the field of health tourism were examined. 6 hospitals with international accreditation (A1, A2 and A3) and non-accredited (A4, A5 and A6) in Ankara were selected and their websites were analyzed within the scope of health tourism using the coding method. In this context, 9 dimensions (information on the promotion of health facilities, general information for patients, information on international patient characteristics, information on physician characteristics related to the subject, information on the appointment system and treatment follow-up, information on news and statistics, communication and transportation to the healthcare institution) information on the subject, presentations in different forms and features and information on technical issues) were evaluated. As a result of the study, the quality level of the websites of 2 private (A1 and A2) and 1 public hospitals (A3) that are accredited and 2 (A5 and A6) public hospitals that are not accredited but pass quality and efficiency audits every year under the Ministry of Health, meet the criteria related to health tourism. and it was found to be better than 1 (A4) private hospital, which is far from accreditation studies. As a result, it is understood from the level of meeting these criteria that accreditation, quality and efficiency standards play a major role on institutions in health tourism service provision.

Kaynakça

  • Avcı, K. ve Şenel, F.Ç. (2019). Sağlık Hizmetleri Akreditasyonu: Faydası, Önemi ve Etkisi Nedir?. Online Türk Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(2), 221-234. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/696671, Erişim Tarihi:12.12.2022
  • Birdir, K. ve Buzcu, Z. (2014). JCI Akreditasyon Belgesine Sahip Olan Sağlık Kuruluşlarının WEB Sitelerinin Medikal Turizm Açısından Değerlendirilmesi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (1), 1-19. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/cagsbd/issue/44629/554434
  • Cengiz, C. (2018). Sağlık Hizmetlerinde Akreditasyon Programları ve TÜSKA. Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi, 1(1), 21-26.
  • Ford, E. W, Huerta, T. R, Diana M. L, Kazley A. S. & Menachemi, N. (2013). Patient Satisfaction Scores and Their Relationship to Hospital Website Quality Measures. Health Marketing Quarterly, 30 (4), 334-348.
  • Heung, V. C., Kucukusta, D. and Song, H. (2010). A Conceptual Model Of Medical Tourism: Implications For Future Research, Journal Of Travel & Tourism Marketing. 27(3), 236-251.
  • Kaya, M. ve Filiz, M. (2018). Investigation of The Current Web Sites of City Healthcare facilities. Turkish Research Journal of Academic Social Science, 1(1): 40-45, 2018
  • Kayral, İ. H. (2018). Dünya'da ve Türkiye'de Sağlık Hizmetleri Akreditasyonu. Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi, 1 (1), 27-31. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/jhqa/issue/36846/415406
  • Kılınç, H. ve Koçarslan, H. (2022). Sağlık Turizminde Elektronik Ağızdan Ağıza Pazarlamanın Bölgesel Güven ve Seyahat Niyeti Üzerine Etkisi: Yabancı Hastalar Üzerine Bir Araştırma. Journal of Academic Perspective on Social Studies, (1), 43-65. DOI: https://doi.org/ 10.35344/japss.1065162
  • Kurt, E. ve Salvarcı Türeli, N. (2022). Antalya’da Faaliyet Gösteren Hastanelerin Web Sitelerinin Medikal Turizm Açısından Değerlendirilmesi. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi, 57(3), 2164 - 2187. 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.22.09.1895
  • Mahroo, A., Spoladore, D., Ferrandi, P. ve Lovato, I. (2022). A digital application for strategic development of health tourism destinations. In Digital and Strategic Innovation for Alpine Health Tourism: Natural Resources, Digital Tools and Innovation Practices from HEALPS 2 Project (pp. 73-85). Cham: Springer International Publishing.
  • Mason, A. and Wright, K. B. (2011). Framing Medical Tourism: An Examination of Appeal, Risk, Convalescence, Accreditation, and Interactivity in Medical Tourism Web Sites. Journal of Health Communication, 16:2, 163-177, DOI: 10.1080/10810730.2010.535105
  • Muğan Ertuğral, S., Kuran, İ. ve Tekeli, H. N. (2022). Dijitalleşmenin Turizm Sektörüne Yansımaları ve Bölgesel Kalkınmaya Etkisi. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, Aralık-2022, 7 (2), doi: https://doi.org/10.37847/tdtad.1192165
  • Oduncuoğlu, F., Köse, G., Doğan, O. ve Deniz, E. (2023). Digital Transformation Current Trends in Health Tourism: A Theoretical Study. Atlas 10th International Social Sciences Congress March 9-10, 2023, Konya – Türkiye.
  • Özyurt, M. (2022). Sağlık Turizmi Yetki Belgesine Sahip Sağlık Tesislerinin Web Sitelerinin İncelenmesi: Güneydoğu Anadolu Bölgesi Hastaneleri Üzerine Bir Araştırma. Bilgi Yönetimi, 5(1), 180 - 198. 10.33721/by.961102
  • Samadbeik, M., Asadi, H., Mohseni, M., Takbiri, A., Moosavi A. ve Garavand, A. (2017). Designing a Medical Tourism Website: A Qualitive Study. Iran J Public Health, 46 (2), 249-257.
  • Sezgin, M. ve Parlak, O. (2019). Turizm Sektöründe Dijital Pazarlama. M. Sezgin, S. Özdemir Akgül,ve A. Atar içinde, Turizm 4.0 (s. 31-41). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Şafak, K., Yılmaz, M. ve Karamustafa, K. (2022). Sağlık Turizmi Yetki Belgeli Sağlık Tesislerinin Web Sitelerinin İçerik Analizi ile Değerlendirilmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(2), 320 - 344. 10.17494/ogusbd.1169073.
  • Şahin, D. (2020). JCI Akreditasyonu ile Türkiye’ de Sağlık Hizmetlerinin Kalite ve Akreditasyonuyla İlgili Kuruluşların Çalışmalarına İlişkin Araştırma. Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi, 3(1),16-26. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/jhqa/issue/55443/702765
  • Turancı, E. (2019). The Use of Instagram as a Public Relations Tool in Health Tourism: An Analysis on “Health Tourism Turkey” Hashtag, International Journal of Health Management and Tourism , 4 (1) , 44-60 . DOI: 10.31201/ijhmt.521852.
  • Yasmin, A., Tasneem, S. and Fatem, K. (2015). Effectiveness of digital marketing in the challenging age: an empirical study. International Journal of Management Science and Business Administration, 1 (5), pp. 69-80.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Sistemleri, Sağlık Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Elif Özyurt 0000-0001-5151-3752

Derya Sivuk 0000-0002-6041-8551

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Özyurt, E., & Sivuk, D. (2023). Sağlık Turizmi Alanında Faaliyet Gösteren Hastanelerin Web Sayfaları Üzerine Bir Araştırma. Eurasian Journal of Health Technology Assessment, 7(2), 106-119. https://doi.org/10.52148/ehta.1359136

Açık erişimli ve çift-kör hakemli bir dergidir.

Dergi içeriği tüm kullanıcılara ücretsiz olarak sunulmaktadır.
Dergideki yazıların bilimsel sorumluluğu yazarlarına aittir.
Dergimizde yayınlanmış makaleler kaynak gösterilmeden kullanılamaz
© T.C. Sağlık Bakanlığı Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü Araştırma, Geliştirme ve Sağlık Teknolojisi Değerlendirme Dairesi Başkanlığı
Tüm Hakları Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğüne aittir.