Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Digital Marketing in Institutions with Health Tourism Authorisation Certificate in Antalya

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 1, 13 - 24, 06.07.2024
https://doi.org/10.52148/ehta.1474280

Öz

Health tourism is one of the types with the highest added value in the field of tourism and is attracting increasing attention day by day. The widespread use of internet technologies has enabled health tourists to have instant information about current treatment services. Digital marketing services have become an important promotion and branding tool for institutions with health tourism authorisation certificate. This study is an examination of health tourism businesses in the field of digital marketing. The study covers 10 Private Oral and Dental Health Polyclinics in Antalya province, which have a health tourism authorisation certificate. The effect of digital marketing was evaluated by conducting content analysis on the web pages and social media accounts (Facebook, YouTube, Instagram) of the selected health businesses. Literature review and content analysis method were used in the research. The research shows that digital marketing tools are effective on health facilities. The shares of health facilities that actively use social media tools in areas such as patient feedbacks, patient satisfaction comments, videos, current content production also show the importance of effective use of digital marketing tools.

Kaynakça

  • Açıkgöz, O., & Biçer, F. (2022). Sağlık kuruluşları dijital pazarlama kanallarının incelenmesi: şehir hastaneleri örneği. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi. 8(2).
  • Akar, E., & Kayahan, C. (2007). Elektronik Ticaret Ve Elektronik İş. Nobel Basımevi, Ankara.
  • Aladağ Bayrak, Ö., & Dalkıran, G. B. (2020). Sağlık turizminde aracı kurumların web sitelerine yönelik bir değerlendirme: Türkiye örneği. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi. Özel Sayı: 6, 117-180.
  • Bahar, B., & Akyürek, B. D. (2022). Medikal turizmin Türkiye’deki gelişimi üzerine nitel bir araştırma. Journal of Academic Value Studies. 8(3).
  • Benli, T., & Karaosmanoğlu, K. (2017). Bir pazarlama stratejisi olarak içerik pazarlama. Mesleki Bilimler Dergisi. İSSN: 2146-7420.
  • Bulunmaz, B. (2016). Gelişen teknolojiyle birlikte değişen pazarlama yöntemleri ve dijital pazarlama. TRT Akademi. Dijital Medya Sayısı.1(2), 348-365.
  • Chandra, A. F., & Nadjib, M. (2023), Digital Marketing In The Hospital: A Scoping Review, Journal of World Science, 2(1), 46-51.
  • Çetinkaya, U. M., & Bostan, A. (2023). Sağlık turizmi yetki belgesine sahip sağlık tesislerine ait web sitelerinin kalite yönetimi ve sağlık turizmi perspektifinde incelenmesi: Aydın ili örneği. Journal of Travel and Tourism Research. Sayı: 22, 99-115.
  • Çiçek, M. A. (2022). Dijital turizmde marka. Marka imajı ve markalaşma. ResearchGate.
  • Çinibulak, M. (2018). Hastane yöneticilerinin sağlık hizmetleri pazarlamasında dijital pazarlama yaklaşımının kullanımına yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Türkiye Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi. 21-29.
  • Demirci, Ş., & Uğurluoğlu, Ö. (2020). Dijital pazarlama kanalları: özel sağlık kuruluşlarına yönelik bir inceleme. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Sayı 39, 339-351.
  • Fahmi, K., Sihotang, M., Hadinegoro, R., Sulastri, E., Cahyono, Y., & Megah, S. I. (2022), Health Care SMEs Products Marketing Strategy: How the Role of Digital Marketing Technology through Social Media?. UNPRI Journal of Science and Technology, 1(1).
  • Gedik, Y. (2020). Pazarlamada yeni bir pencere: dijital pazarlama. Journal of Business In The Digital Age. 3(1).
  • Girgin, M. (2019). Pazarlama ve veri analitiği: pazarlamanın artan önemi. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi. 2(2), 1-29.
  • Hassan, T. H., Salem, A. E., & Saleh, M. I. (2022), Digital-Free Tourism Holiday As A New Approach For Tourism Well-Being: Tourists' Attributional Approach, International Journal Of Environmental Research And Public Health, 19(10).
  • Irawati, W., & Santoso, R. P. (2023), The Analysis of Digital Marketing In Efforts to Improve Competitive Advantages In MSMEs, Jurnal Penelitian Ilmu Manajemen (JPIM), 8(1), 167- 174.
  • Işıkdemir, İ. (2024). Türkiye’de sağlık turizmi yetki belgesine sahip sağlık kuruluşlarının dijital pazarlama kanallarının incelenmesi: Ege bölgesi örneği. Yüksek Lisans Tezi. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Aydın.
  • İldaş, G. (2022), The Tourism Sector in Country Branding: An Assessment on Health Tourism in Turkey, Urban Academy, 15(1).
  • Khan, R. Z., & Nawaz, H. (2021), Impact and Challenges of Digital Marketing During Covid-19 Pandemic, Gorteria Journal, 34(8), 31-38.
  • Kılınç, H. (2020). Sağlık turizminde elektronik ağızdan ağıza pazarlamanın bölgesel güven ve seyahat niyeti üzerine etkisi: yabancı hastalar üzerine bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi. T.C. Selçuk Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Nuseir, M. T., El Refae, G. A., Aljumak, A., Alshurideh, M., Urabi, S., & Al Kurdi, B., (2023), Digital Marketing Strategies And The Impact on Customer Experience: A Systematic Review, The Effect of Information Technology on Business and Marketing Intelligence Systems, 21-44.
  • Orak, M. M. (2022). Müşteri deneyimi çevresinde dijital pazarlama faaliyetleri: Türkiye’deki özel sağlık kuruluşlarının pandemi sürecindeki uygulamaları. Yüksek Lisans Tezi. T.C. Marmara Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ostojic, B,, Bogdanovic, M., & Ruzic, J. (2022), The Impact of Digital Marketing on Health Tourism in the Western Balkans during the COVID-19 Pandemic, International Thematic Monograph: Modern Management Tools and Economy of Tourism Sector in Present Era, tmt.2021-2022.393 - UDEKOM BALKAN.
  • Özen, Ü., & Sarı, A. (2008). İnternet reklamcılığı: internet kullanıcılarının internet reklamcılığı konusundaki tutum ve davranışları. Bilişim Teknolojileri Dergisi. 1(3).
  • Özkavcı, E. (2021). Dijital dönüşüm çağında İstanbul’da bulunan özel ağız ve diş sağlığı merkezlerinde dijital pazarlama kullanımı. Yüksek Lisans Tezi. T.C. İstanbul Gelişim Üniversitesi. Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Öztürk, D. (2019). Viral pazarlamanın tüketici davranışlarına etkisi üzerine bir araştırma. Beykent Üniversitesi. Sosyal Bilimler Dergisi. 12(2).
  • Özyurt, M. (2022). Sağlık turizmi yetki belgesine sahip sağlık tesislerinin web sitelerinin incelenmesi: Güneydoğu Anadolu bölgesi hastaneleri üzerine bir araştırma. Bilgi Yönetimi Dergisi. 5(1).
  • Pasaribu, S. B., Novitasari, D., Goestjahjanti, F. S., & Hendratono, T. (2022), The impact and challenges of digital marketing in the health care industry during the digital era and the COVID-19 pandemic, Frontiers İn Public Health.
  • Purnomo, Y. J. (2023), Digital Marketing Strategy to Increase Sales Conversion on E-commerce Platforms, Journal of Contemporary Administration and Management, 1(2), 54-62.
  • Saçan, B. C. (2022). Dijital pazarlama stratejilerinde sosyal medya uygulamaları. Yüksek Lisans Tezi. T.C. Kırıkkale Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Sağlık Bakanlığı (2024), https://shgmturizmdb.saglik.gov.tr/TR-76664/yetkili-saglik-tesisleri.html . Erişim Tarihi: 22.04.2024.
  • Şahin, E., & Dikmetaş Yardan, E. (2022), Physician-Patient Meeting Tools of Public and Private Institutions in Health Tourism, MANAS journal of Social Studies, 11(3).
  • Şantaş, G., & Şantaş, F. (2020). Güncel pazarlama yaklaşımlarının sağlık hizmetlerinde uygulanabilirliği. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 22(2).
  • Şimşek, B., & Yazıcı Ayyıldız, A. (2023). Sağlık turizmi işletmelerinde dijital pazarlama uygulamalarının analizi: Kuşadası örneği. Sağlık Akademisyenleri Dergisi. 10(1), 108-125.
  • Toksarı, M., & Mürütsoy, M. (2017). Inbound pazarlama uygulamaları ile pazarlama performansı arasındaki ilişkinin ortaya çıkarılmasına yönelik bir araştırma. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 6(2), 921-939.
  • Topçu, Ş. (2021). Sosyal medya kullanımının kuşaklara göre müşteri tercihleri üzerine etkileri: konaklama işletmelerinde bir inceleme. Yüksek Lisans Tezi. T.C. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tor Kadıoğlu, C., & Çavmak, Ş. (2022). Sağlık hizmetlerinde pazarlamanın önemi. ResearchGate.
  • Yedekci, E. (2019). Sağlık turizm çalışmalarında yeni medya uygulamalarının yeri ve önemi. Yüksek Lisans Tezi. T.C. İstanbul Yeni Yüzyıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yılmaz, H., & Yılmaz, N. (2022). Dünyada ve Türkiye’de dijital sağlık turizmi uygulamaları. Sağlık Akademisyenleri Dergisi. 9(1).
  • Yurdakul, N., & Bat, M. (2011). Şirketler için rekabette sanal farkındalık: arama motoru pazarlaması. Gümüşhane Üniversitesi. İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. Sayı: 1.
  • Yücel, N., & İnan, M. (2020). Turizm sektöründe dijital pazarlama: Elazığ ili otellerinin web sitelerinin eye-tracking ile analizi. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi. 4(4), 43-64.
  • Zengin, B., & Turan, O. (2021). COVID-19 sürecinde konaklama işletmeleri için dijital pazarlamanın önemi üzerine bir araştırma: Kocaeli örneği. Journal of New Tourism Trends. 17-34.

Antalya’da Sağlık Turizmi Yetki Belgesi Olan Kurumlarda Dijital Pazarlamanın Etkisi

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 1, 13 - 24, 06.07.2024
https://doi.org/10.52148/ehta.1474280

Öz

Sağlık turizmi, turizm alanında katma değeri en yüksek türlerden biridir ve gün geçtikçe artan bir ilgi görmektedir. İnternet teknolojilerinin yaygınlaşması, sağlık turistlerinin anında güncel tedavi hizmetleri hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamıştır. Dijital pazarlama hizmetleri sağlık turizmi yetki belgesine sahip kurumlar için önemli bir tanıtım ve markalaşma aracı olmuştur. Bu çalışma dijital pazarlama alanında sağlık turizmi işletmelerine yönelik bir incelemedir. Çalışma Antalya ilinde bulunan, sağlık turizmi yetki belgesi olan 10 Özel Ağız ve Diş Sağlığı Polikliniğini kapsamaktadır. Seçilen sağlık işletmelerinin web sayfaları ve sosyal medya hesapları (Facebook, YouTube, Instagram) üzerinden içerik analizi yapılarak, Dijital pazarlamanın etkisi değerlendirilmiştir. Araştırmada, literatür taraması ve içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Yapılan araştırma kapsamında dijital pazarlama araçlarının, sağlık tesisleri üzerinde etkili olduğunu göstermektedir. Sosyal medya araçlarını aktif kullanan sağlık tesislerinin, hastaların geri bildirimleri, hasta memnuniyet yorumları, videoları, güncel içerik üretimi gibi alanlardaki paylaşımları da dijital pazarlama araçlarının etkin kullanımının önemini göstermektedir.

Kaynakça

  • Açıkgöz, O., & Biçer, F. (2022). Sağlık kuruluşları dijital pazarlama kanallarının incelenmesi: şehir hastaneleri örneği. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi. 8(2).
  • Akar, E., & Kayahan, C. (2007). Elektronik Ticaret Ve Elektronik İş. Nobel Basımevi, Ankara.
  • Aladağ Bayrak, Ö., & Dalkıran, G. B. (2020). Sağlık turizminde aracı kurumların web sitelerine yönelik bir değerlendirme: Türkiye örneği. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi. Özel Sayı: 6, 117-180.
  • Bahar, B., & Akyürek, B. D. (2022). Medikal turizmin Türkiye’deki gelişimi üzerine nitel bir araştırma. Journal of Academic Value Studies. 8(3).
  • Benli, T., & Karaosmanoğlu, K. (2017). Bir pazarlama stratejisi olarak içerik pazarlama. Mesleki Bilimler Dergisi. İSSN: 2146-7420.
  • Bulunmaz, B. (2016). Gelişen teknolojiyle birlikte değişen pazarlama yöntemleri ve dijital pazarlama. TRT Akademi. Dijital Medya Sayısı.1(2), 348-365.
  • Chandra, A. F., & Nadjib, M. (2023), Digital Marketing In The Hospital: A Scoping Review, Journal of World Science, 2(1), 46-51.
  • Çetinkaya, U. M., & Bostan, A. (2023). Sağlık turizmi yetki belgesine sahip sağlık tesislerine ait web sitelerinin kalite yönetimi ve sağlık turizmi perspektifinde incelenmesi: Aydın ili örneği. Journal of Travel and Tourism Research. Sayı: 22, 99-115.
  • Çiçek, M. A. (2022). Dijital turizmde marka. Marka imajı ve markalaşma. ResearchGate.
  • Çinibulak, M. (2018). Hastane yöneticilerinin sağlık hizmetleri pazarlamasında dijital pazarlama yaklaşımının kullanımına yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Türkiye Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi. 21-29.
  • Demirci, Ş., & Uğurluoğlu, Ö. (2020). Dijital pazarlama kanalları: özel sağlık kuruluşlarına yönelik bir inceleme. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Sayı 39, 339-351.
  • Fahmi, K., Sihotang, M., Hadinegoro, R., Sulastri, E., Cahyono, Y., & Megah, S. I. (2022), Health Care SMEs Products Marketing Strategy: How the Role of Digital Marketing Technology through Social Media?. UNPRI Journal of Science and Technology, 1(1).
  • Gedik, Y. (2020). Pazarlamada yeni bir pencere: dijital pazarlama. Journal of Business In The Digital Age. 3(1).
  • Girgin, M. (2019). Pazarlama ve veri analitiği: pazarlamanın artan önemi. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi. 2(2), 1-29.
  • Hassan, T. H., Salem, A. E., & Saleh, M. I. (2022), Digital-Free Tourism Holiday As A New Approach For Tourism Well-Being: Tourists' Attributional Approach, International Journal Of Environmental Research And Public Health, 19(10).
  • Irawati, W., & Santoso, R. P. (2023), The Analysis of Digital Marketing In Efforts to Improve Competitive Advantages In MSMEs, Jurnal Penelitian Ilmu Manajemen (JPIM), 8(1), 167- 174.
  • Işıkdemir, İ. (2024). Türkiye’de sağlık turizmi yetki belgesine sahip sağlık kuruluşlarının dijital pazarlama kanallarının incelenmesi: Ege bölgesi örneği. Yüksek Lisans Tezi. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Aydın.
  • İldaş, G. (2022), The Tourism Sector in Country Branding: An Assessment on Health Tourism in Turkey, Urban Academy, 15(1).
  • Khan, R. Z., & Nawaz, H. (2021), Impact and Challenges of Digital Marketing During Covid-19 Pandemic, Gorteria Journal, 34(8), 31-38.
  • Kılınç, H. (2020). Sağlık turizminde elektronik ağızdan ağıza pazarlamanın bölgesel güven ve seyahat niyeti üzerine etkisi: yabancı hastalar üzerine bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi. T.C. Selçuk Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Nuseir, M. T., El Refae, G. A., Aljumak, A., Alshurideh, M., Urabi, S., & Al Kurdi, B., (2023), Digital Marketing Strategies And The Impact on Customer Experience: A Systematic Review, The Effect of Information Technology on Business and Marketing Intelligence Systems, 21-44.
  • Orak, M. M. (2022). Müşteri deneyimi çevresinde dijital pazarlama faaliyetleri: Türkiye’deki özel sağlık kuruluşlarının pandemi sürecindeki uygulamaları. Yüksek Lisans Tezi. T.C. Marmara Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ostojic, B,, Bogdanovic, M., & Ruzic, J. (2022), The Impact of Digital Marketing on Health Tourism in the Western Balkans during the COVID-19 Pandemic, International Thematic Monograph: Modern Management Tools and Economy of Tourism Sector in Present Era, tmt.2021-2022.393 - UDEKOM BALKAN.
  • Özen, Ü., & Sarı, A. (2008). İnternet reklamcılığı: internet kullanıcılarının internet reklamcılığı konusundaki tutum ve davranışları. Bilişim Teknolojileri Dergisi. 1(3).
  • Özkavcı, E. (2021). Dijital dönüşüm çağında İstanbul’da bulunan özel ağız ve diş sağlığı merkezlerinde dijital pazarlama kullanımı. Yüksek Lisans Tezi. T.C. İstanbul Gelişim Üniversitesi. Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Öztürk, D. (2019). Viral pazarlamanın tüketici davranışlarına etkisi üzerine bir araştırma. Beykent Üniversitesi. Sosyal Bilimler Dergisi. 12(2).
  • Özyurt, M. (2022). Sağlık turizmi yetki belgesine sahip sağlık tesislerinin web sitelerinin incelenmesi: Güneydoğu Anadolu bölgesi hastaneleri üzerine bir araştırma. Bilgi Yönetimi Dergisi. 5(1).
  • Pasaribu, S. B., Novitasari, D., Goestjahjanti, F. S., & Hendratono, T. (2022), The impact and challenges of digital marketing in the health care industry during the digital era and the COVID-19 pandemic, Frontiers İn Public Health.
  • Purnomo, Y. J. (2023), Digital Marketing Strategy to Increase Sales Conversion on E-commerce Platforms, Journal of Contemporary Administration and Management, 1(2), 54-62.
  • Saçan, B. C. (2022). Dijital pazarlama stratejilerinde sosyal medya uygulamaları. Yüksek Lisans Tezi. T.C. Kırıkkale Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Sağlık Bakanlığı (2024), https://shgmturizmdb.saglik.gov.tr/TR-76664/yetkili-saglik-tesisleri.html . Erişim Tarihi: 22.04.2024.
  • Şahin, E., & Dikmetaş Yardan, E. (2022), Physician-Patient Meeting Tools of Public and Private Institutions in Health Tourism, MANAS journal of Social Studies, 11(3).
  • Şantaş, G., & Şantaş, F. (2020). Güncel pazarlama yaklaşımlarının sağlık hizmetlerinde uygulanabilirliği. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 22(2).
  • Şimşek, B., & Yazıcı Ayyıldız, A. (2023). Sağlık turizmi işletmelerinde dijital pazarlama uygulamalarının analizi: Kuşadası örneği. Sağlık Akademisyenleri Dergisi. 10(1), 108-125.
  • Toksarı, M., & Mürütsoy, M. (2017). Inbound pazarlama uygulamaları ile pazarlama performansı arasındaki ilişkinin ortaya çıkarılmasına yönelik bir araştırma. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 6(2), 921-939.
  • Topçu, Ş. (2021). Sosyal medya kullanımının kuşaklara göre müşteri tercihleri üzerine etkileri: konaklama işletmelerinde bir inceleme. Yüksek Lisans Tezi. T.C. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tor Kadıoğlu, C., & Çavmak, Ş. (2022). Sağlık hizmetlerinde pazarlamanın önemi. ResearchGate.
  • Yedekci, E. (2019). Sağlık turizm çalışmalarında yeni medya uygulamalarının yeri ve önemi. Yüksek Lisans Tezi. T.C. İstanbul Yeni Yüzyıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yılmaz, H., & Yılmaz, N. (2022). Dünyada ve Türkiye’de dijital sağlık turizmi uygulamaları. Sağlık Akademisyenleri Dergisi. 9(1).
  • Yurdakul, N., & Bat, M. (2011). Şirketler için rekabette sanal farkındalık: arama motoru pazarlaması. Gümüşhane Üniversitesi. İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. Sayı: 1.
  • Yücel, N., & İnan, M. (2020). Turizm sektöründe dijital pazarlama: Elazığ ili otellerinin web sitelerinin eye-tracking ile analizi. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi. 4(4), 43-64.
  • Zengin, B., & Turan, O. (2021). COVID-19 sürecinde konaklama işletmeleri için dijital pazarlamanın önemi üzerine bir araştırma: Kocaeli örneği. Journal of New Tourism Trends. 17-34.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dijital Sağlık, Sağlık Bilişimi ve Bilişim Sistemleri, Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Candan Fırtına İlhan

İshak Suat Övey 0000-0002-0392-4386

Yayımlanma Tarihi 6 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 26 Nisan 2024
Kabul Tarihi 3 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Fırtına İlhan, C., & Övey, İ. S. (2024). Antalya’da Sağlık Turizmi Yetki Belgesi Olan Kurumlarda Dijital Pazarlamanın Etkisi. Eurasian Journal of Health Technology Assessment, 8(1), 13-24. https://doi.org/10.52148/ehta.1474280

Açık erişimli ve çift-kör hakemli bir dergidir.

Dergi içeriği tüm kullanıcılara ücretsiz olarak sunulmaktadır.
Dergideki yazıların bilimsel sorumluluğu yazarlarına aittir.
Dergimizde yayınlanmış makaleler kaynak gösterilmeden kullanılamaz
© T.C. Sağlık Bakanlığı Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü Araştırma, Geliştirme ve Sağlık Teknolojisi Değerlendirme Dairesi Başkanlığı
Tüm Hakları Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğüne aittir.