This research focuses on examining the perspective on education and the Turkish language in Samipaşazade Sezai's stories. The aim is to identify how education is addressed in the author's works, the educational issues highlighted, and his viewpoint on the Turkish language. The study utilizes the source "Samipaşazade Sezai Bütün Eserleri 1" (Complete Works of Samipaşazade Sezai 1) prepared by Zeynep Kerman. In this context, texts from the sections titled Sergüzeşt, Konak, Küçük Şeyler, Rumûzü'l-edeb, İclâl, and Stories Not Included in His Books were examined. The author's two theater texts were also reviewed, but no relevant data was found within the scope of the research topic. Accordingly, eight different educational themes were identified in the author's stories. The perspective on the Turkish language was evaluated under the heading of views on Turkish. In this context, the following theme titles were determined: education of workers, servants, etc.; foreign language education; foreign teachers; out-of-school educational practices; educational processes in schools (school, lesson characteristics, etc.); idealized understanding of education; the period's approach to education; criticisms of educational practices; and views on the Turkish language. Sub-themes were created by correlating topics that emerged during the preliminary examination phase. Based on these themes, both the author's perspective on education and observations about educational practices of the period were interpreted. It was determined that the author particularly reflected in his works the educational practices of the period, the Western-style understanding of education, knowledge of foreign languages, and views on the simplification of Turkish.
Bu araştırmada Samipaşazade Sezai’nin hikâyelerinde eğitime ve Türkçeye bakış açısı temel inceleme konusu olarak belirlenmiştir. Yazarın eserlerinde eğitimin hangi yönleriyle ele alındığının, eğitsel açıdan dikkat çekilen konuların ve Türkçeye bakış açısının tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada Zeynep Kerman tarafından hazırlanan Samipaşazade Sezai Bütün Eserleri 1 adlı kaynaktan yararlanılmıştır. Bu doğrultuda ilgili eserde yer alan Sergüzeşt, Konak, Küçük Şeyler, Rumûzü’l-edeb, İclâl, Kitaplarına Alınmamış Hikâyeleri başlıklı bölümlerde yer alan metinler incelenmiştir. Yazarın iki tiyatro metni de incelenmiş olup bu metinlerde araştırma konusu kapsamında veri tespit edilememiştir. Bu doğrultuda yazarın hikâyelerinde sekiz farklı eğitim temasının yer aldığı görülmüştür. Türkçeye bakış açısı ise Türkçeye yönelik görüşler başlığı altında değerlendirilmiştir. Bu bağlamda çalışanların, hizmetçilerin vb. eğitimi, yabancı dil eğitimi, yabancı öğretmenler, okul dışı eğitim uygulamaları, okullardaki eğitim süreçleri (okul, ders özellikleri vb.), idealleştirilen eğitim anlayışı, dönemde eğitime bakış tarzı, eğitim uygulamalarına yönelik eleştiriler ve Türkçeye yönelik görüşler tema başlıkları olarak belirlenmiştir. Alt temaların oluşturulmasında ön inceleme aşamasında ortaya çıkan konular birbirleriyle ilişkilendirilerek ortak alt tema başlıkları belirlenmiştir. Bu temalar doğrultusunda hem yazarın eğitime bakış açısı hem de dönemdeki eğitim uygulamalarına yönelik tespitler yorumlanmıştır. Yazarın özellikle dönemdeki eğitim uygulamaları, batılı tarzda eğitim anlayışı, yabancı dil bilgisi, Türkçenin yazı dilinin sadeleşmesi gerektiğine yönelik görüşlerini eserlerine yansıttığı tespit edilmiştir.
Etik Kurul Uygunluk Belgesi gerektirmeyen bir çalışma olduğunu beyan ederim.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Alan Eğitimleri (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 10 Eylül 2025 |
| Kabul Tarihi | 3 Kasım 2025 |
| Erken Görünüm Tarihi | 10 Aralık 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 19 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 16 Sayı: 32 |