BibTex RIS Kaynak Göster

İngilizce Öğretmenlerinin Hizmet İçi Öğretmen Gelişim Programları Hakkındaki Görüşleri

Yıl 2014, Sayı: 10, 37 - 58, 23.07.2016

Öz

Bu araştırmanın amacı, devlet okullarında çalışan İngilizce öğretmenlerinin hizmet içi gelişim programlarıyla ilgili görüşlerini anlamak ve bu öğretmenleri hizmet içi gelişim programları almaya zorlayan faktörleri belirlemek ve geliştirilmesi gereken yönleri ortaya çıkarmaktır. Araştırmaya devlet okullarında çalışan 100 İngilizce öğretmeni katılmıştır. Araştırmanın verisi anket ile toplanmıştır. Toplanan verilerin çözümlenmesinde aritmetik ortalama ve standart sapma kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizi devlet okullarında çalışan İngilizce öğretmenlerinin hizmet içi gelişim aktivitelerinin kurumsal ve bireysel gelişimlerine yararlı katkılarda bulunduğuna inandıklarını ortaya çıkardı. İlaveten, bilimsel, teknolojik ve sosyal gelişimlerin İngilizce öğretmenlerinin hizmet içi gelişim programlarına katılmalarını gerekli kılan temel faktörler olduğu görülmüştür

Kaynakça

  • Baran, B., & Cagiltay, K. (2006). Teachers’ experiences in online professional development environment. Turkish Online Journal of Distance Education, 7(10), 110-122.
  • Baskan, H. (2001). İlköğretim okullarında görevli öğretmenlerin hizmet içi eğitim programlarının etkililiğine ilişkin algı ve beklentileri (Denizli ili örneği). Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Castillo, J.J. (2009). Convenience Sampling. Retrieved 10 Nov. 2012 from http://explorable. com/convenience-sampling.html
  • Chisman, F. P., & J. A. Crandall (February 2007). Passing the torch: Strategies for innovation in community college ESL. New York: Council for Advancement of Adult Literacy, 1-153.
  • Fink, A. (1995). How to Sample in Surveys. Thousand Oaks, California: Sage. George, J.M. & Lubben, F. (2002). Facilitating teachers’ professional growth through their involvement in creating context-based materials in science. International Journal of Educational Development, 22(6), 659-672.
  • Ministry of National Education, (1994). In-service Training Regulation of the Ministry of National Education, MEB Tebliğler Dergisi, 2419, 765-773.
  • Madden, T. (2003). Okul yöneticileri ve öğretmenler için düzenlenen hizmet içi eğitim etkinliklerinin değerlendirilmesi (Eskişehir ili). Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Mcrobbie, J. (March 2000). Teacher Development: policies that make sense. Improving education through research, development, and service-WestEd, 1-8.
  • Mishra, Dr., U., & Mishra, Y. (2011). Teachers’ empowerment: a need for making excellence in academics. International Referred Research Journal, 17(1), 34-35.
  • Mulford, B. (April 2003). School leaders: changing roles and impact on teacher and school effectiveness. OECD, 1-65.
  • OECD (Organization for Economic Cooperation and Development, 2001). Report on Hungary/ OECD seminar on Managing Education for Lifelong Learning, 6-7 December 2001, Budapest.
  • Oppenheim, A.N. (1992). Questionnaire Design, Interviewing and Attitude Measurement. London, Printer.
  • Ozer, A. (2004). In-service training of teachers in Turkey at beginning of the 2000s. Journal of Inservice Education, 30(1), 89-100.
  • Pollak, C. J. (2009). Teacher empowerment and collaboration enhances student engagement in data-driven environments. Teacher Empowerment and Student Engagement, 1, 1-47.
  • Seferoglu, S.S. (2001). Sınıf öğretmenlerinin kendi mesleki gelişimleriyle ilgili görüşleri, beklentileri ve önerileri. Milli Eğitim Dergisi. Sayı: 149.
  • Uçar, R. (2005). The views of Primary School Administrators and Teachers about In-service Training Programs in the Turkish Educational System. Master’s Thesis. Yüzüncü Yıl University. 172-173.

EFL Teachers’ Perceptions on in-Service Teacher Development Programs

Yıl 2014, Sayı: 10, 37 - 58, 23.07.2016

Öz

The aims of this study are to figure out the EFL state school teachers’ perceptions on in-service teacher development programs, to determine the factors that force the EFL state school teachers to attend in-service development programs and to reveal the fields that need to be improved. The participants of the study were 100 EFL teachers working in state schools. The data was gathered through using a questionnaire. The gathered data was analyzed by using mean scores and standard deviation. The analysis of the obtained data has revealed that EFL state school teachers believe in-service development activities have beneficial contributions for their organizational and individual improvements. Furthermore, it has been seen that ’’scientific, technological and social developments’’ is the primary grounded factor that causes EFL state school teachers to get in-service development programs

Kaynakça

  • Baran, B., & Cagiltay, K. (2006). Teachers’ experiences in online professional development environment. Turkish Online Journal of Distance Education, 7(10), 110-122.
  • Baskan, H. (2001). İlköğretim okullarında görevli öğretmenlerin hizmet içi eğitim programlarının etkililiğine ilişkin algı ve beklentileri (Denizli ili örneği). Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Castillo, J.J. (2009). Convenience Sampling. Retrieved 10 Nov. 2012 from http://explorable. com/convenience-sampling.html
  • Chisman, F. P., & J. A. Crandall (February 2007). Passing the torch: Strategies for innovation in community college ESL. New York: Council for Advancement of Adult Literacy, 1-153.
  • Fink, A. (1995). How to Sample in Surveys. Thousand Oaks, California: Sage. George, J.M. & Lubben, F. (2002). Facilitating teachers’ professional growth through their involvement in creating context-based materials in science. International Journal of Educational Development, 22(6), 659-672.
  • Ministry of National Education, (1994). In-service Training Regulation of the Ministry of National Education, MEB Tebliğler Dergisi, 2419, 765-773.
  • Madden, T. (2003). Okul yöneticileri ve öğretmenler için düzenlenen hizmet içi eğitim etkinliklerinin değerlendirilmesi (Eskişehir ili). Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Mcrobbie, J. (March 2000). Teacher Development: policies that make sense. Improving education through research, development, and service-WestEd, 1-8.
  • Mishra, Dr., U., & Mishra, Y. (2011). Teachers’ empowerment: a need for making excellence in academics. International Referred Research Journal, 17(1), 34-35.
  • Mulford, B. (April 2003). School leaders: changing roles and impact on teacher and school effectiveness. OECD, 1-65.
  • OECD (Organization for Economic Cooperation and Development, 2001). Report on Hungary/ OECD seminar on Managing Education for Lifelong Learning, 6-7 December 2001, Budapest.
  • Oppenheim, A.N. (1992). Questionnaire Design, Interviewing and Attitude Measurement. London, Printer.
  • Ozer, A. (2004). In-service training of teachers in Turkey at beginning of the 2000s. Journal of Inservice Education, 30(1), 89-100.
  • Pollak, C. J. (2009). Teacher empowerment and collaboration enhances student engagement in data-driven environments. Teacher Empowerment and Student Engagement, 1, 1-47.
  • Seferoglu, S.S. (2001). Sınıf öğretmenlerinin kendi mesleki gelişimleriyle ilgili görüşleri, beklentileri ve önerileri. Milli Eğitim Dergisi. Sayı: 149.
  • Uçar, R. (2005). The views of Primary School Administrators and Teachers about In-service Training Programs in the Turkish Educational System. Master’s Thesis. Yüzüncü Yıl University. 172-173.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA56ZT44NS
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ömer Gökhan Ulum Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 23 Temmuz 2016
Gönderilme Tarihi 23 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Sayı: 10

Kaynak Göster

APA Ulum, Ö. G. (2016). İngilizce Öğretmenlerinin Hizmet İçi Öğretmen Gelişim Programları Hakkındaki Görüşleri. Eğitim Ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori Ve Uygulama(10), 37-58.