BibTex RIS Kaynak Göster

Beden Eğitimi ve Spor Yoluyla Değerler Eğitimi

Yıl 2012, Sayı: 6, 75 - 94, 23.07.2016

Öz

Toplumsal olarak değerler, toplum tarafından en iyi, en doğru ve en faydalı olduğu kabul edilen genelleştirilmiş davranış prensipleridir. Her gün tecrübe ettiğimiz gerçekliğin önemli bir parçasıdırlar ve bu açıdan yaşamımızı derinden etkilerler.Toplumsal yapıyı değerlendirme açısından değerler ele alındığında, toplumsal yapıyı teşkil eden temel kurumların, hepsinin kendine ait değerler içerdiği görülmektedir. Bu kurumlar (aile, eğitim, din,siyaset, ekonomi, spor vb) değerlerin benimsenmesinde, yaşatılmasında ve yaygınlaştırılmasında önemli rol üstlenirler.Değerlerdeki değişim günümüzde her konuda sıklıkla dile getirilen bir konudur. Artık bir endrüstri olarak nitelenen ve ekonomik bir pazar olarak kabul edilen spor da bu değişimden payını almakta, zaman zaman özünden uzaklaşmış olaylara sahne olmaktadır. Sahada, sokakta, tribünlerde şahit olduğumuz şiddet görüntüleri, her gün bir yenisine şahit olduğumuz şike haberleri, doping tespitlerine bağlı olarak kaybedilen madalyalar ve spordan men cezaları giderek çoğalmaktadır.Ülkemizde beden eğitimi ve sporun fiziksel , zihinsel ve bilişsel yararlarını ortaya koyan bir çok çalışma bulunmakla birlikte , beden eğitimi ve spor yoluyla değerler eğitimi konusundaki literatür sınırlıdır. Araştırmanın konusu spor yoluyla kazanılan değerlerin ihtiyacımız olan ve korumamız gereken toplumsal değerlerle benzerliğinden hareketle, eğitim süreci içerisinde beden eğitimi ve spor aktivitelerinin önemini belirlemek ve eğitim sürecinde doğru ve etkin kullanımı yoluyla sağlanabilecek kazanımlara dikkat çekmektir

Kaynakça

  • Arıcı, H.(2001). Okullarda Beden Eğitimi, İstanbul: Nobel Yayın.
  • ASAGEM (T.C. Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü). (2010). Türkiye’de Aile Değerleri Araştırması, Ankara.
  • Atalı,L., Sertbaş,K.( 2003). Sportif Uğraş, Kocaeli; Sesim Ofset Matbaacılık
  • Balcıoğlu,B., Özbek. A., Sungur. N., Sivrikaya. K., Tekin,A.(2005). Beden Eğitimi ve Spor Bölümü Öğrencilerinin Değer Sistemleri ve Sorun Çözmedeki Yeterliliklerinin İncelenmesi, Selçuk Üniversitesi,Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi,7, (1), 91-99.
  • Başaran,İ.E.(1978). Eğitim Psikolojisi,Ankara: Bilim Matbaası.
  • Başaran,T.E. (1992). Yönetimde İnsan İlişkileri, Ankara: Gül Yayınevi.
  • Bilgin,N. (1995). Sosyal Psikolojide Yöntem ve Pratik Çalışmalar, İstanbul: Sistem Yayıncılık
  • Bradshaw,Y.,Healey,J.F.,Smith,R. ( 2001). Sociology for a New Century, Pine Forge Presss.
  • Bucher,C.A.(1987). Foundations of Physical Education and Sport, Mosby Collage Publishing, USA.
  • Demirhan,G.(2004). Physical Education: Is it necessity or traditional?.The 10th.ICHPER-CD Europe Congress& The TSSA 8TH International Sports Science Congress, Antalya
  • Demirhan,G.(2005). Okul Spor Eğitimine Güncel Bakış, Spor Eğitiminin ve Performansının Felsefi Temelleri Sempozyumu,Manisa.
  • Dökmen,Ü. ( 2002). Varolmak, Gelişmek, Uzlaşmak,İstanbul: Sistem Yayıncılık
  • Erdem, S.(1991), Olimpizm, Olimpik Hareketin Sosyal Yaşantımızda ve Dünya Sulhundaki Yeri, Spor Ahlakı ve Spor Felsefesine Yeni Yaklaşımlar Sempozyum Kitabı İstanbul: Maya yayıncılık
  • Erdemli, A.(2008). Spor Yapan İnsan, İstanbul: E Yayınları
  • Erkal,M.(1986). Sosyolojik Açıdan Spor, Ankara: Milli Eğitim Gençlik ve Spor Bakanlığı yayınları
  • Grössing,S.(1991). Beden ve Spor-Hareket,I. Eğitim Kurumlarında Beden Eğitimi ve Spor Sempozyumu,Ankara:Milli Eğitim Basımevi
  • Harrison, J.M., Blakemore,C.L., Buck, M.(2001). Instructional Strategies For Secondary School Physical Education, Boston: McGraw Hill Book Company
  • Güven, Ö.(1992). Spor Anlayışımız ve Sporun Sosyo-Ekonomik İşlevi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (1), 35.
  • Kılavuz, R. (2003). Kamu Yönetiminde Etik ve Bir Sorun Alanı Olarak Yozlaşma, Ankara: Seçkin Yayınevi
  • Koruç, Z., Bayar, P.(1992). Açık Okul (Humaniter) Sisteminde Spor Dersleri ve Spor Öğretmeninin konumu, Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3 (4), 25-30.
  • Köknel, Ö.(1982). Kaygıdan Mutluluğa Kişilik, İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi
  • Kuçuradi, İ.(1971). İnsan ve Değerleri,İstanbul:Anka Yayınları
  • Kuşdil,M.E., Kağıtcıbaşı,Ç.(2000). Türk Öğretmenlerin Değer Yönelimi ve Schwartz Değer Kuramı, Türk Psikoloji Dergisi, 115 (45), 59-76.
  • Mehmedoğlu, U.(2006). Gençlik, Değerler ve Din. Küreselleşme, Ahlak ve Değerleri, İstanbul: Litera Yayıncılık
  • Mengütay, S.(1993). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Spor ve Hareket Eğitiminin Önemi, Eğitim Kurumlarında Beden Eğitimi ve Spor II.Ulusal Kongresi, Manisa
  • Nutku, U.( 2011). Değerler Bütününde Mekan Değeri, Tarihe Yön Veren Bursa Kitabı, Bursa: Bursa Kültür A.Ş.
  • Şahin, M.(2005). Spor Eğitimi Sürecinde Etik Değer Sorunu, Spor Eğitiminin ve Performansının Felsefi Temelleri Sempozyumu, Manisa.
  • Şahin, M.(2005). Yarışmaya ve Yaşamaya Yansıyan Etik, Spor Eğitiminin ve Performansının Felsefi Temelleri Sempozyumu, Manisa.
  • Otrav, N.(2005). Sporun Sosyalleşmeye Etkileri, Spor Eğitiminin ve Performansının Felsefi Temelleri Sempozyumu,Manisa.
  • Özgüven, İ.E. (1994). Psikolojik Testler,Ankara: Psikolojik Danışma,Rehberlik ve Eğitim Merkezi.
  • Öztürk, F.(1998). Toplumsal Boyutlarıyla Spor,Ankara: Bağırgan Yayımevi
  • Pehlivan A.İ.(,2002). Yönetsel,Mesleki ve Örgütsel Etik,Ankara:Pegem Yayınevi
  • Silah, M. ( 2000). Sosyal Psikoloji,Ankara:Gazi Kitapevi
  • Taşkıran, Y.( 2009). Spor Kültürü,Kocaeli:Büyük Şehir Belediyesi Kültür Yayınları
  • TMOK (Türkiye Milli Olimpiyat Komitesi).(2004). Spor Kültürü ve Olimpik Eğitim Kılavuz Kitabı, İstanbul
  • Turhan,B., Er,G., Çam,İ., Er,N.( 2005), Okullarda Yarışmalı Sporlara Analitik Yaklaşım, Spor Eğitiminin ve Performansının Felsefi Temelleri Sempozyumu, Manisa.
  • TÜSİAD (Türkiye Sanayici ve İşadamları Derneği).(1991).Dünya Değerler Araştırması, İstanbul
  • Yalçınkaya,M., Saraçoğlu,A., Varol,R.(1993), Üniversite Öğrencilerinin Spora İlişkin Görüşleri ve Beklentileri, Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4 (2), 22.

Moral Education Through Physical Education and Sports

Yıl 2012, Sayı: 6, 75 - 94, 23.07.2016

Öz

Morals are generalized behavioral principles accepted by the society as the best, most appropriate, and most beneficial. They are important parts of the reality we experience every day and consequently affect our lives deeply. Considering the morals in terms of evaluating the social structure, it can be seen that basic institutions constituting the social structure all have their own morals. These institutions (family, education, religion, politics, economy, sports etc.) play a role in adoption, maintenance and spread of the morals. The change in morals is a matter frequently mentioned in every subject. Sports described as an industry and accepted as a market economy have been affected by this change, and witnessed events contradicting its nature from time to time. The violence that we see in the sports fields, the stands and the streets, the match-fixing allegations that we hear every day, the loss of medals because of doping findings and life-time penalties increase constantly. Although there are a lot of studies showing the physical, mental and cognitive benefits of physical education and sports, the literature on morals education through physical education and sports is restricted. Considering the similarity between the morals gained through sports and the social morals that we need to have and maintain, the aim of the study is to determine the importance of physical education and sports activities, and to draw attention to the gains that can be achieved by the appropriate and effective use of these activities in the educational process. The theoretical framework related to the subject is included in the introduction section. In the discussion and results sections, suggestions based on the summarizing of a common evaluation are presented

Kaynakça

  • Arıcı, H.(2001). Okullarda Beden Eğitimi, İstanbul: Nobel Yayın.
  • ASAGEM (T.C. Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü). (2010). Türkiye’de Aile Değerleri Araştırması, Ankara.
  • Atalı,L., Sertbaş,K.( 2003). Sportif Uğraş, Kocaeli; Sesim Ofset Matbaacılık
  • Balcıoğlu,B., Özbek. A., Sungur. N., Sivrikaya. K., Tekin,A.(2005). Beden Eğitimi ve Spor Bölümü Öğrencilerinin Değer Sistemleri ve Sorun Çözmedeki Yeterliliklerinin İncelenmesi, Selçuk Üniversitesi,Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi,7, (1), 91-99.
  • Başaran,İ.E.(1978). Eğitim Psikolojisi,Ankara: Bilim Matbaası.
  • Başaran,T.E. (1992). Yönetimde İnsan İlişkileri, Ankara: Gül Yayınevi.
  • Bilgin,N. (1995). Sosyal Psikolojide Yöntem ve Pratik Çalışmalar, İstanbul: Sistem Yayıncılık
  • Bradshaw,Y.,Healey,J.F.,Smith,R. ( 2001). Sociology for a New Century, Pine Forge Presss.
  • Bucher,C.A.(1987). Foundations of Physical Education and Sport, Mosby Collage Publishing, USA.
  • Demirhan,G.(2004). Physical Education: Is it necessity or traditional?.The 10th.ICHPER-CD Europe Congress& The TSSA 8TH International Sports Science Congress, Antalya
  • Demirhan,G.(2005). Okul Spor Eğitimine Güncel Bakış, Spor Eğitiminin ve Performansının Felsefi Temelleri Sempozyumu,Manisa.
  • Dökmen,Ü. ( 2002). Varolmak, Gelişmek, Uzlaşmak,İstanbul: Sistem Yayıncılık
  • Erdem, S.(1991), Olimpizm, Olimpik Hareketin Sosyal Yaşantımızda ve Dünya Sulhundaki Yeri, Spor Ahlakı ve Spor Felsefesine Yeni Yaklaşımlar Sempozyum Kitabı İstanbul: Maya yayıncılık
  • Erdemli, A.(2008). Spor Yapan İnsan, İstanbul: E Yayınları
  • Erkal,M.(1986). Sosyolojik Açıdan Spor, Ankara: Milli Eğitim Gençlik ve Spor Bakanlığı yayınları
  • Grössing,S.(1991). Beden ve Spor-Hareket,I. Eğitim Kurumlarında Beden Eğitimi ve Spor Sempozyumu,Ankara:Milli Eğitim Basımevi
  • Harrison, J.M., Blakemore,C.L., Buck, M.(2001). Instructional Strategies For Secondary School Physical Education, Boston: McGraw Hill Book Company
  • Güven, Ö.(1992). Spor Anlayışımız ve Sporun Sosyo-Ekonomik İşlevi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (1), 35.
  • Kılavuz, R. (2003). Kamu Yönetiminde Etik ve Bir Sorun Alanı Olarak Yozlaşma, Ankara: Seçkin Yayınevi
  • Koruç, Z., Bayar, P.(1992). Açık Okul (Humaniter) Sisteminde Spor Dersleri ve Spor Öğretmeninin konumu, Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3 (4), 25-30.
  • Köknel, Ö.(1982). Kaygıdan Mutluluğa Kişilik, İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi
  • Kuçuradi, İ.(1971). İnsan ve Değerleri,İstanbul:Anka Yayınları
  • Kuşdil,M.E., Kağıtcıbaşı,Ç.(2000). Türk Öğretmenlerin Değer Yönelimi ve Schwartz Değer Kuramı, Türk Psikoloji Dergisi, 115 (45), 59-76.
  • Mehmedoğlu, U.(2006). Gençlik, Değerler ve Din. Küreselleşme, Ahlak ve Değerleri, İstanbul: Litera Yayıncılık
  • Mengütay, S.(1993). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Spor ve Hareket Eğitiminin Önemi, Eğitim Kurumlarında Beden Eğitimi ve Spor II.Ulusal Kongresi, Manisa
  • Nutku, U.( 2011). Değerler Bütününde Mekan Değeri, Tarihe Yön Veren Bursa Kitabı, Bursa: Bursa Kültür A.Ş.
  • Şahin, M.(2005). Spor Eğitimi Sürecinde Etik Değer Sorunu, Spor Eğitiminin ve Performansının Felsefi Temelleri Sempozyumu, Manisa.
  • Şahin, M.(2005). Yarışmaya ve Yaşamaya Yansıyan Etik, Spor Eğitiminin ve Performansının Felsefi Temelleri Sempozyumu, Manisa.
  • Otrav, N.(2005). Sporun Sosyalleşmeye Etkileri, Spor Eğitiminin ve Performansının Felsefi Temelleri Sempozyumu,Manisa.
  • Özgüven, İ.E. (1994). Psikolojik Testler,Ankara: Psikolojik Danışma,Rehberlik ve Eğitim Merkezi.
  • Öztürk, F.(1998). Toplumsal Boyutlarıyla Spor,Ankara: Bağırgan Yayımevi
  • Pehlivan A.İ.(,2002). Yönetsel,Mesleki ve Örgütsel Etik,Ankara:Pegem Yayınevi
  • Silah, M. ( 2000). Sosyal Psikoloji,Ankara:Gazi Kitapevi
  • Taşkıran, Y.( 2009). Spor Kültürü,Kocaeli:Büyük Şehir Belediyesi Kültür Yayınları
  • TMOK (Türkiye Milli Olimpiyat Komitesi).(2004). Spor Kültürü ve Olimpik Eğitim Kılavuz Kitabı, İstanbul
  • Turhan,B., Er,G., Çam,İ., Er,N.( 2005), Okullarda Yarışmalı Sporlara Analitik Yaklaşım, Spor Eğitiminin ve Performansının Felsefi Temelleri Sempozyumu, Manisa.
  • TÜSİAD (Türkiye Sanayici ve İşadamları Derneği).(1991).Dünya Değerler Araştırması, İstanbul
  • Yalçınkaya,M., Saraçoğlu,A., Varol,R.(1993), Üniversite Öğrencilerinin Spora İlişkin Görüşleri ve Beklentileri, Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4 (2), 22.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA57SG57KA
Bölüm Makaleler
Yazarlar

FÜSUN ÖZTÜRK Kuter Bu kişi benim

MURAT Kuter Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 23 Temmuz 2016
Gönderilme Tarihi 23 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Kuter, F. Ö., & Kuter, M. (2016). Beden Eğitimi ve Spor Yoluyla Değerler Eğitimi. Eğitim Ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori Ve Uygulama(6), 75-94.