Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretim Elemanlarının Acil Uzaktan Eğitim Sürecine İlişkin Görüşleri (Kovancılar Meslek Yüksekokulu Örneği)

Yıl 2024, Cilt: 15 Sayı: 30, 279 - 308
https://doi.org/10.58689/eibd.1430042

Öz

Uzaktan eğitim, zamanın ve mekânın sınırsız olduğu, öğretmen ve öğrencinin yüz yüze etkileşiminin olmadığı bir eğitim sistemidir. Uzaktan eğitim normal şartlarda üniversitelerin belli bölümlerinde uygulanan bir eğitim sistemidir. Acil durumlarda tüm kademelerde ya da belli kademelerde de uzaktan eğitim sistemi uygulanabilmektedir. Bu doğrultuda bu çalışmada 6 Şubat Kahramanmaraş depremleriyle birlikte yükseköğretimde kısa süreli uzaktan eğitime geçilmesinin akademisyenler üzerindeki etkisi anlaşılmaya çalışılmıştır. Araştırmada akademisyenlerin uzaktan eğitime ilişkin deneyimleri dikkate alındığı için fenomenolojik desen uygun görülmüş ve araştırma yorumsamacı yaklaşımla kurgulanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu Kovancılar Meslek Yüksekokulu’nda görev yapan akademisyenlerden oluşmaktadır. Katılımcılarla yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak derinlemesine görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Yapılan görüşmeler metin haline getirildikten sonra kodlar çıkarılarak tema ve alt temalar belirlenmiştir. Araştırmada akademisyenlerin uzaktan eğitime ilişkin düşünceleri, uzaktan eğitimde karşılaştıkları sorunlar ve uzaktan eğitimin geliştirilmesi temaları belirlenmiştir. Bu temalar doğrultusunda uzaktan eğitimin avantajlı ve dezavantajlı yönlerinin olduğu, öğrencilerin derse katılmaması, teknik aksaklıklar, sınavların güvenli yapılmaması, uygulama derslerinin yapılamaması gibi sorunların uzaktan eğitimde en sık karşılaşılan sorunlar olduğu, uzaktan eğitim sisteminin geliştirilmesi ve daha etkili olabilmesi için akademik personele bu konuda eğitim verilmesi, öğrencilerin derse devam zorunluluklarının olması, sınavların daha güvenli yapılması ve uzaktan eğitim alt yapısının olası durumlarda tekrar kullanılabilmesi için geliştirilmesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır. Bu araştırmanın uzaktan eğitimin olası durumlarda daha etkili bir şekilde kullanılması için uzaktan eğitimin alt yapısının geliştirilmesine ve denetim mekanizmalarının güçlendirilmesine yönelik katkılar sağlayacağı düşünülmektedir.

Etik Beyan

Bu araştırma için Fırat Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Etik Kurulu’nun 2023/22 sayılı oturum ve 16 nolu kararı ile etik izin alınmıştır.

Kaynakça

  • Akyürek, M. İ. (2020). Uzaktan Eğitim: Bir Alanyazın Taraması. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 1-9.
  • Albayrak, Ö., Berber, K. & Uludağ, E. (2022). Pandemi Sürecinde Hemşirelik Esasları Uygulama Derslerinin Uzaktan Eğitim ile Yürütülmesi Konusunda Akademisyenlerin Deneyimleri. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 11 (1), 220-228.
  • Al-Mawadeh N. S., Alsnayan, M. N. & ALktaybeh, M. M. (2023). E-Learning Pattern between Effectiveness and Obstacles as Viewed by Secondary School Students during the COVID-19 Pandemic in Jordan. Journal of Educational and Psychological Sciences (JEPS), 7(2), 124-138.
  • Andsoy, I. I., Güngör, T., Bayburtluoğlu, T. & Yaman, S. (2012). Karabük Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Birinci Sınıf Hemşirelik Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Sistemine İlişkin Düşünceleri. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi, 4(2), 66-73.
  • Aydemir, A. (2021). Uzaktan Eğitim Sürecinde Öğretmen İle Öğrenci-Veli İletişimi: Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Deneyimleri. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 813-827.
  • Bal, H. (2016). Nitel Araştırma Yöntem ve Teknikleri. Sentez Yayıncılık.
  • Balaman, F. & Hanbay Tiryaki, S. (2021). Corona Virüs (Covid-19) Nedeniyle Mecburi Yürütülen Uzaktan Eğitim Hakkında Öğretmen Görüşleri. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10(1), 52-84. Retrieved from http://www.itobiad.com/tr/pub/issue/60435/769798
  • Banar, K. & Fırat, M. (2015). Bütüncül Bir Bakıştan Açık ve Uzaktan Eğitim: Türkiye Özeli. Yeğitek Dergisi, 0 (12), 18-21.
  • Banks, F., Bird, M., Deane, M., Hedges, C., Leach, J. and Moon, B. (2007). Costing Open and Distance Teacher Education: Case Study Examples from Sub-Saharan Africa, Washington D.C, USA: World Bank Institute. (Retrieved: https://wikieducator.org/images/1/1a/Costing_Study_101907.pdf).
  • Bennett R., Uink B. & Cross S. (2020). Beyond the Social: Cumulative Implications of COVID-19 for First Nations University Students in Australia, Social Sciences & Humanities Open, 2(1). https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2020.100083
  • Bertiz, Y., Kırmacı, Ö. & Aslan, B. (2022). Acil Durum Uzaktan Öğretim Sürecinde Bir Üniversite Profili. Trakya Eğitim Dergisi, 13 (1), 620-635.
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de Uzaktan Eğitimin Dünü, Bugünü ve Yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 85-124.
  • Candan, A. & Usta, İ. (2022). Pandemi Sürecinde Öğretmenlerin Uzaktan Eğitim Uygulamalarına Yönelik Bakış Açılarının İncelenmesi. Anadolu Akademi Sosyal Bilimleri Dergisi, 4(1), 1-18.
  • Coşkun, N. Ü., Erdem, H. & Öztürk, M. (2023). Öğretim Elemanlarının Lisansüstü Düzeyde Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşler. Ulusal Eğitim Dergisi, 3(5), 850-863.
  • Creswell, J. W. (2016). Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni (3. Baskı). Mesut Bütün ve Selçuk Beşir (Çev. Ed.). Siyasal Kitabevi.
  • Creswell, J. W. 2013. Araştırma Deseni: Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları. Selçuk Beşir Demir (Çev.). Eğiten Kitap Yayınları.
  • Çardak, U. & Güler, Ç. (2022). Uzaktan Eğitim ve Uzaktan Öğretmen Yetiştirme Bağlamında Akademisyen Uygulama, Görüş ve Önerileri. Van YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, Şubat Özel Sayı, 323-353.
  • Dolmacı, M. & Dolmacı, A. (2020). Eş Zamanlı Uzaktan Eğitimle Yabancı Dil Öğretiminde Öğretim Elemanlarının Görüşleri: Bir Covid 19 Örneği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(2), 202-228. https://doi.org/10.37217/tebd.78398
  • Domaç, G. G., Neccar, D. & Tüfekçi, A. (2022). Koronavirüs (Covid-19) Salgını Sürecinde Uzaktan Eğitimin Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Mesleklerine Yansımaları. Nitel Sosyal Bilimler, 4(1), 59-77.
  • Duman, S. N. (2020). Salgın Döneminde Gerçekleştirilen Uzaktan Eğitim Sürecinin Değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 95-112.
  • Erpolat Taşabat, S., Oğuz, E., Telsiz Kayaoğlu, G. I. & Ersen, M. (2023). Covid-19 Pandemi Sürecinde Üniversite Öğrencileri ve Akademisyenlerin Uzaktan Eğitime Yönelik Bakış Açıları Üzerine Bir Araştırma. Veri Bilimi Dergisi, 6(1), 15-33.
  • Karakuş, N., Ucuzsatar, N., Karacaoğlu, M. Ö., Esendemir, N., & Bayraktar, D. (2020). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşleri. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 19, 220-241. https://doi.org/10.29000/rumelide.752297
  • Keegan D. (2000). Theoretical Principles of Distance Education. Routledge.
  • Kurnaz, E. & Serçemeli, M. (2020). Covid-19 Pandemi Döneminde Akademisyenlerin Uzaktan Eğitim ve Muhasebe Eğitimine Yönelik Bakış Açıları Üzerine Bir Araştırma. USBAD Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, 2(3), 262-288.
  • Marangoz, M. & İzci, Ç. (2023). Doğal Afetlerin Ekonomik, Sosyal ve Çevresel Etkilerinin 6 Şubat 2023 Kahramanmaraş Merkezli Depremler Bağlamında Girişimciler Açısından Değerlendirilmesi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 24(52), 1-30.
  • Özbay, Ö. (2015). Dünyada ve Türkiye’de Uzaktan Eğitimin Güncel Durumu. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(5), 376-394.
  • Özer, Ö. & Çekici, Y. E. (2020). Uzaktan Eğitim Yoluyla Yürütülen Türk Dili Derslerinin Değerlendirilmesi: Nitel Bir Araştırma. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, Ö7, 92- 110. https://doi.org/10.29000/rumelide.808251
  • Sayan, H. (2020). COVİD-19 Pandemisi Sürecinde Öğretim Elemanlarının Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 11(42), 100-122.
  • Şen Yaman, G. (2022). Arapça Öğretiminde Uzaktan Eğitim Uygulamalarına Yönelik Akademisyen Görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, GEFAD-YABDİLSEM, 79-114.
  • Tang, T., Abuhmaid, A.M., Olaimat, M., Oudat, D.M., Aldhaeebi, M. & Bamanger, E. (2020). Efficiency of Flipped Classroom with Online-Based Teaching under COVID-19, Interactive Learning Environments, 28(7), 1-12. https://doi.org/10.1080/10494820.2020.1817761
  • Tümen Akyıldız, S. (2020). Pandemi Döneminde Yapılan Uzaktan Eğitim Çalışmalarıyla İlgili İngilizce Öğretmenlerinin Görüşleri (Bir Odak Grup Tartışması). RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 21, 679-696. https://doi.org/10.29000/rumelide.835811
  • Türker, A. & Dündar, E. (2020). Covid-19 Pandemi Sürecinde Eğitim Bilişim Ağı (Eba) Üzerinden Yürütülen Uzaktan Eğitimlerle İlgili Lise Öğretmenlerinin Görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 323-342.
  • Uşun, S. (2006). Uzaktan Eğitim. Nobel Yayıncılık.
  • Ünal, M. & Bulunuz, N. (2020). Covid-19 Salgını Döneminde Yürütülen Uzaktan Eğitim Çalışmalarının Öğretmenler Tarafından Değerlendirilmesi ve Sonraki Sürece İlişkin Öneriler. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 343-369.

The Effect of Short-Term Distance Education on Academics (Kovancılar Vocational School Example)

Yıl 2024, Cilt: 15 Sayı: 30, 279 - 308
https://doi.org/10.58689/eibd.1430042

Öz

Distance education is an education system in which time and space are unlimited and there is no face-to-face interaction between teachers and students. Distance education is an education system normally Applied in certain departments of universities. In emergencies, distance education system can be applied at all levels or at certain levels. In this direction, this study aims to understand the impact of the transition to short-term distance education in higher education on academics with the February 6 Kahramanmaraş eartquakes. Qualitative research method was used in the research. Since the experiences of academics regarding distance education were taken into consideration in the study, phenomenological design was deemed appropriate and the research was designed with an interpretivist approach. The study group of the research consists of academicians working at Kovancılar Vocational School. In-depth interviews were conducted with the participants using a semi-structured interview form. After the interviews were transcribed, codes were extracted, themes and sub-themes were determined. In the study, the themes of academicians’ views on distance education, problems encountered in distance education and improve of distance education were determined. In line with these themes, it was concluded that distance education has advantageous and disadvantageous aspects, problems such as students not attending the course, technical problems, not conducting exams safely, not conducting practice courses are the most common problems encountered in distance education, akademik staff should be trained on this issue in order to develop and make the distance education system more effective, students’ attendance to the course should be made compulsory, exams should be made more secure and distance education infrastructure should be developed in a way that it can be reused in possible situations. It is thought that this research will contribute to the development of distance education infrastructure and strengthening of control mechanisms in order to use distance education more effectively in possible situtions.

Kaynakça

  • Akyürek, M. İ. (2020). Uzaktan Eğitim: Bir Alanyazın Taraması. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 1-9.
  • Albayrak, Ö., Berber, K. & Uludağ, E. (2022). Pandemi Sürecinde Hemşirelik Esasları Uygulama Derslerinin Uzaktan Eğitim ile Yürütülmesi Konusunda Akademisyenlerin Deneyimleri. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 11 (1), 220-228.
  • Al-Mawadeh N. S., Alsnayan, M. N. & ALktaybeh, M. M. (2023). E-Learning Pattern between Effectiveness and Obstacles as Viewed by Secondary School Students during the COVID-19 Pandemic in Jordan. Journal of Educational and Psychological Sciences (JEPS), 7(2), 124-138.
  • Andsoy, I. I., Güngör, T., Bayburtluoğlu, T. & Yaman, S. (2012). Karabük Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Birinci Sınıf Hemşirelik Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Sistemine İlişkin Düşünceleri. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi, 4(2), 66-73.
  • Aydemir, A. (2021). Uzaktan Eğitim Sürecinde Öğretmen İle Öğrenci-Veli İletişimi: Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Deneyimleri. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 813-827.
  • Bal, H. (2016). Nitel Araştırma Yöntem ve Teknikleri. Sentez Yayıncılık.
  • Balaman, F. & Hanbay Tiryaki, S. (2021). Corona Virüs (Covid-19) Nedeniyle Mecburi Yürütülen Uzaktan Eğitim Hakkında Öğretmen Görüşleri. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10(1), 52-84. Retrieved from http://www.itobiad.com/tr/pub/issue/60435/769798
  • Banar, K. & Fırat, M. (2015). Bütüncül Bir Bakıştan Açık ve Uzaktan Eğitim: Türkiye Özeli. Yeğitek Dergisi, 0 (12), 18-21.
  • Banks, F., Bird, M., Deane, M., Hedges, C., Leach, J. and Moon, B. (2007). Costing Open and Distance Teacher Education: Case Study Examples from Sub-Saharan Africa, Washington D.C, USA: World Bank Institute. (Retrieved: https://wikieducator.org/images/1/1a/Costing_Study_101907.pdf).
  • Bennett R., Uink B. & Cross S. (2020). Beyond the Social: Cumulative Implications of COVID-19 for First Nations University Students in Australia, Social Sciences & Humanities Open, 2(1). https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2020.100083
  • Bertiz, Y., Kırmacı, Ö. & Aslan, B. (2022). Acil Durum Uzaktan Öğretim Sürecinde Bir Üniversite Profili. Trakya Eğitim Dergisi, 13 (1), 620-635.
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de Uzaktan Eğitimin Dünü, Bugünü ve Yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 85-124.
  • Candan, A. & Usta, İ. (2022). Pandemi Sürecinde Öğretmenlerin Uzaktan Eğitim Uygulamalarına Yönelik Bakış Açılarının İncelenmesi. Anadolu Akademi Sosyal Bilimleri Dergisi, 4(1), 1-18.
  • Coşkun, N. Ü., Erdem, H. & Öztürk, M. (2023). Öğretim Elemanlarının Lisansüstü Düzeyde Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşler. Ulusal Eğitim Dergisi, 3(5), 850-863.
  • Creswell, J. W. (2016). Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni (3. Baskı). Mesut Bütün ve Selçuk Beşir (Çev. Ed.). Siyasal Kitabevi.
  • Creswell, J. W. 2013. Araştırma Deseni: Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları. Selçuk Beşir Demir (Çev.). Eğiten Kitap Yayınları.
  • Çardak, U. & Güler, Ç. (2022). Uzaktan Eğitim ve Uzaktan Öğretmen Yetiştirme Bağlamında Akademisyen Uygulama, Görüş ve Önerileri. Van YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, Şubat Özel Sayı, 323-353.
  • Dolmacı, M. & Dolmacı, A. (2020). Eş Zamanlı Uzaktan Eğitimle Yabancı Dil Öğretiminde Öğretim Elemanlarının Görüşleri: Bir Covid 19 Örneği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(2), 202-228. https://doi.org/10.37217/tebd.78398
  • Domaç, G. G., Neccar, D. & Tüfekçi, A. (2022). Koronavirüs (Covid-19) Salgını Sürecinde Uzaktan Eğitimin Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Mesleklerine Yansımaları. Nitel Sosyal Bilimler, 4(1), 59-77.
  • Duman, S. N. (2020). Salgın Döneminde Gerçekleştirilen Uzaktan Eğitim Sürecinin Değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 95-112.
  • Erpolat Taşabat, S., Oğuz, E., Telsiz Kayaoğlu, G. I. & Ersen, M. (2023). Covid-19 Pandemi Sürecinde Üniversite Öğrencileri ve Akademisyenlerin Uzaktan Eğitime Yönelik Bakış Açıları Üzerine Bir Araştırma. Veri Bilimi Dergisi, 6(1), 15-33.
  • Karakuş, N., Ucuzsatar, N., Karacaoğlu, M. Ö., Esendemir, N., & Bayraktar, D. (2020). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşleri. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 19, 220-241. https://doi.org/10.29000/rumelide.752297
  • Keegan D. (2000). Theoretical Principles of Distance Education. Routledge.
  • Kurnaz, E. & Serçemeli, M. (2020). Covid-19 Pandemi Döneminde Akademisyenlerin Uzaktan Eğitim ve Muhasebe Eğitimine Yönelik Bakış Açıları Üzerine Bir Araştırma. USBAD Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, 2(3), 262-288.
  • Marangoz, M. & İzci, Ç. (2023). Doğal Afetlerin Ekonomik, Sosyal ve Çevresel Etkilerinin 6 Şubat 2023 Kahramanmaraş Merkezli Depremler Bağlamında Girişimciler Açısından Değerlendirilmesi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 24(52), 1-30.
  • Özbay, Ö. (2015). Dünyada ve Türkiye’de Uzaktan Eğitimin Güncel Durumu. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(5), 376-394.
  • Özer, Ö. & Çekici, Y. E. (2020). Uzaktan Eğitim Yoluyla Yürütülen Türk Dili Derslerinin Değerlendirilmesi: Nitel Bir Araştırma. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, Ö7, 92- 110. https://doi.org/10.29000/rumelide.808251
  • Sayan, H. (2020). COVİD-19 Pandemisi Sürecinde Öğretim Elemanlarının Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 11(42), 100-122.
  • Şen Yaman, G. (2022). Arapça Öğretiminde Uzaktan Eğitim Uygulamalarına Yönelik Akademisyen Görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, GEFAD-YABDİLSEM, 79-114.
  • Tang, T., Abuhmaid, A.M., Olaimat, M., Oudat, D.M., Aldhaeebi, M. & Bamanger, E. (2020). Efficiency of Flipped Classroom with Online-Based Teaching under COVID-19, Interactive Learning Environments, 28(7), 1-12. https://doi.org/10.1080/10494820.2020.1817761
  • Tümen Akyıldız, S. (2020). Pandemi Döneminde Yapılan Uzaktan Eğitim Çalışmalarıyla İlgili İngilizce Öğretmenlerinin Görüşleri (Bir Odak Grup Tartışması). RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 21, 679-696. https://doi.org/10.29000/rumelide.835811
  • Türker, A. & Dündar, E. (2020). Covid-19 Pandemi Sürecinde Eğitim Bilişim Ağı (Eba) Üzerinden Yürütülen Uzaktan Eğitimlerle İlgili Lise Öğretmenlerinin Görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 323-342.
  • Uşun, S. (2006). Uzaktan Eğitim. Nobel Yayıncılık.
  • Ünal, M. & Bulunuz, N. (2020). Covid-19 Salgını Döneminde Yürütülen Uzaktan Eğitim Çalışmalarının Öğretmenler Tarafından Değerlendirilmesi ve Sonraki Sürece İlişkin Öneriler. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 343-369.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Sosyolojisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Damla Topçu 0000-0002-1594-6806

Erken Görünüm Tarihi 20 Kasım 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 1 Şubat 2024
Kabul Tarihi 29 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 15 Sayı: 30

Kaynak Göster

APA Topçu, D. (2024). Öğretim Elemanlarının Acil Uzaktan Eğitim Sürecine İlişkin Görüşleri (Kovancılar Meslek Yüksekokulu Örneği). Eğitim Ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori Ve Uygulama, 15(30), 279-308. https://doi.org/10.58689/eibd.1430042