This study examines the necessity and feasibility of interviews in the admission process to higher education institutions that train teachers, within the context of the current situation and global examples, and proposes a model. The study employs a case study approach from qualitative research methodologies. Reports prepared by official institutions of the countries included in the study, information available on official websites, and scientific articles written about the teacher training system of the relevant country were used as data sources. In addition, posts on various forums regarding the reasons behind the views of those in the Turkish public who oppose interviews were also used as data. The data were analyzed using content analysis and presented in a manner appropriate to the nature of the data. According to the results obtained, some economically or educationally developed countries (Finland, the United Kingdom, South Korea) conduct interviews both for admission to higher education institutions that train teachers and at the stage of starting the profession. Some countries, such as France and the United States, widely use interviews for admission to higher education institutions that train teachers, although it is not mandatory. In Turkey, the main reason for opposing interviews for admission to higher education institutions that train teachers or for appointment is based on problems with the current practice, and there is no criticism of the necessity of interviews or their contribution to teacher quality. The interview conducted during the teacher appointment process is too late. The appropriate time is during the admission phase to higher education institutions that train teachers. Turkey should comprehensively review its teacher training policies and develop an interview system for admission to higher education institutions that train teachers, in line with the views of all stakeholders in education.
Interview in Teacher Training Interview in Teacher Education Interviews in the Admission Process to Teacher Education Programs Designing and Implementing Teacher Selection Interviews
Bu çalışma, öğretmen yetiştiren yükseköğretim kurumlarına girişte mülakatın gerekliliğini ve uygulanabilirliğini mevcut durum ve küresel örnekler bağlamında incelemekte ve bir model önermektedir. Çalışmada, nitel araştırma yaklaşımlarından durum analizi kullanılmıştır. Veri kaynağı olarak incelemeye dahil edilen ülkelerin resmî kurumlarının hazırladığı raporlar, resmi internet sitelerinde bulunan bilgiler ve ilgili ülkenin öğretmen yetiştirme sistemi hakkında yazılmış bilimsel makaleler kullanılmıştır. Ayrıca Türkiye kamuoyunda mülakata karşı olanların görüşlerinin nedenlerine ilişkin farklı forumlardaki paylaşımları da veri olarak kullanılmıştır. Veriler içerik analizi ile çözümlenmiş ve verinin niteliğine uygun biçimde sunulmuştur. Elde edilen sonuçlara göre; dünyada ekonomik ya da eğitim sistemi olarak gelişmiş bazı ülkeler (Finlandiya, İngiltere, Güney Kore) hem öğretmen yetiştiren yüksek öğretim kurumlarına girişte hem de mesleğe başlama aşamasında mülakat yapmaktadır. Fransa ve Amerika gibi bazı ülkeler öğretmen yetiştiren yükseköğretim kurumlarına girişte zorunlu olmasa da yaygın olarak mülakat yapmaktadır. Türkiye’de öğretmen yetiştiren yüksek öğretim kurumlarına girişte ya da atamada mülakatı karşı olanların temel gerekçesi mevcut uygulamadaki sorunlardan kaynaklanmakta olup mülakatın gerekliliğine ve öğretmen niteliğine katkısına yönelik bir eleştirisi bulunmamaktadır. Öğretmen atama sürecinde yapılan mülakat geç kalmış bir mülakattır. Uygun zamanı öğretmen yetiştiren yüksek öğretim kurumlarına giriş aşamasındadır. Türkiye, öğretmen yetiştirme politikalarını kapsamlı biçimde gözden geçirmeli, öğretmen yetiştiren yükseköğretim kurumlarına girişte, eğitimle ilgili tüm paydaşların görüşleri doğrultusunda, bir mülakat sistemi geliştirmelidir.
Öğretmen Yetiştiren Yükseköğretim Kurumlarına Girişte Mülakat Öğretmen Mülakatı ne Zaman yapılmalı Öğretmen Yetiştirmede Mülaka
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Yükseköğretim Çalışmaları (Diğer) |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 6 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 31 Temmuz 2025 |
| Kabul Tarihi | 8 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 16 Sayı: Özel Sayı: Türkiye’de Yükseköğretimin Yeniden Yapılandırılması: Yeniklikler, Sorunlar ve Çözüm Önerileri Kongresi |