This research was conducted to understand the functioning of secondary school bureaucracy and student enrolment process in Turkey between 1960-1980. The research examines how the educational administration, student enrolment process and school bureaucracy of the period were shaped through the archival documents and student enrolment files of Düzce High School. The data of this research, which was conducted in the document analysis design within the qualitative research methodology, was collected in the autumn semester of 2024-2025. During the data collection process, student enrolment files, graduation documents, school administration correspondence, and various archival documents including the state's educational policies between 1960-1980 were analysed. The data were analysed using content analysis and document analysis techniques. The results of the study show that the education system of the period had a centralised and disciplinary structure. In order to increase state control over education, the student enrolment process was characterised by detailed official procedures, approval mechanisms and identity verification steps. As student enrolment files are a kind of student record, they contain important personal information about the institutions from which students are enrolled and admitted, i.e. their academic background and qualifications, as well as information about their families, including whether they are alive or dead, who their parents are, what their occupations are, and their economic and social status. In addition, it was noted that, in accordance with the legislation, students' attendance is strictly monitored, absenteeism is reported and disciplinary procedures are strictly enforced.
Educational bureaucracy student registration processes document analysis history of secondary education Düzce High School.
Düzce Üniversitesi ve Düzce İl Milli Eğitim Müdürlüğü nezdinde Düzce 15 Temmuz Şehitler Anadolu Lisesi (Eski adı: Düzce Lisesi)
2024.10.01.1524
Bu araştırma, Türkiye’de 1960-1980 yılları arasında ortaöğretim bürokrasisinin işleyişini ve öğrenci kayıt sürecini anlamak amacıyla gerçekleştirilmiştir ve Düzce Lisesi’nin arşiv belgeleri ile öğrenci kayıt dosyaları üzerinden dönemin eğitim yönetimi, öğrenci kabul süreci ve okul bürokrasisinin nasıl şekillendiğini incelemektedir. Nitel araştırma metodolojisi içinde yer alan doküman analizi deseninde yürütülen bu araştırmanın verileri 2024-2025 güz döneminde toplanmıştır. Veri toplama sürecinde, Düzce Lisesi’nin 1960-1980 yılları arasındaki öğrenci kayıt dosyaları, mezuniyet belgeleri, okul yönetimi yazışmaları ve devletin eğitim politikalarını içeren çeşitli arşiv dokümanları incelenmiştir. Elde edilen veriler, içerik analizi ve doküman analizi teknikleri kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırmanın bulguları, dönemin eğitim sisteminin merkeziyetçi ve disipline dayalı bir yapı sergilediğini göstermektedir. Eğitim üzerindeki devlet kontrolünü artırmak amacıyla, öğrenci kayıt sürecinin ayrıntılı resmî prosedürler, onay mekanizmaları ve kimlik doğrulama adımlarıyla şekillendiği tespit edilmiştir. Öğrenci kayıt dosyaları bir nevi öğrenci sicili olduğundan; kuruma kayıt ve kabul edilen öğrencinin mezun olduğu kurumlar yani akademik geçmişi ve yeterliklerinin yanı sıra; ailesi hakkında da sağ ya da ölü oldukları, velisinin kim olduğu, mesleklerinin ne olduğu, ekonomik ve sosyal durumları hakkında önemli kişisel bilgiler içermektedir. Ayrıca, mevzuata uygun olarak öğrencilerin okula devam ve devamlılıklarının sıkı bir şekilde denetlendiği, devamsızlık bildirimleri ve disiplin prosedürlerinin harfiyen uygulandığı görülmüştür.
Eğitim bürokrasisi öğrenci kayıt süreçleri doküman analizi ortaöğretim tarihi Düzce Lisesi.
Çalışmada arşiv belgeleri kullandıldığı için ayrıca etik izin alınmamıştır.
Düzce Üniversitesi
2024.10.01.1524
Desteklerinden dolayı Düzce Üniversitesi'ne, Düzce İl Milli Eğitim Müdürlüğüne, Düzce 15 Temmuz Şehitler Anadolu Lisesi Müdürlüğü'ne teşekkür ederiz.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Eğitim Yönetimi |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Proje Numarası | 2024.10.01.1524 |
| Erken Görünüm Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 16 Temmuz 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 6 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 28 Nisan 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 16 Sayı: 31 |