Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EPİSTEMOLOJİK İNANÇ ÖLÇEĞİ'NİN GEÇERLİK ve GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI

Yıl 2019, Cilt: 1 Sayı: 2, 96 - 114, 16.12.2019

Öz

Bu çalışmanın amacı, Schommer ve arkadaşlarının
(2005) ortaokul 7. ve 8. sınıf öğrencileri için geliştirdikleri Epistemolojik
İnanç Ölçeği'nin Türk kültüründe ortaokul 7. ve 8. sınıf öğrencilerinden oluşan
bir grup üzerinde geçerlik ve güvenirliğini sağlamaktır. Özgün ölçek İngilizcedir
ve dört faktörlü bir yapı altında toplam 21 maddeden oluşmaktadır. Ölçek önce
Türkçeye çevrilmiş, ardından dil, içerik, ölçme ve değerlendirme gibi
alanlardaki on iki uzmanın görüşlerine sunulmuştur. Uzmanların önerileri doğrultusunda
ölçek üzerinde bir takım değişiklikler yapıldıktan sonra, iki aşamalı alan
uygulamasına geçilmiştir. Bu uygulamaların ilki, ölçeğin İngilizce ve Türkçe
formları arasındaki eşdeğerliğin saptanması için Mersin Üniversitesi İngilizce
Öğretmenliği'nde öğrenim gören 21 kişilik bir öğrenci grubu üzerinde birer
hafta arayla yürütülmüştür. İkincisi ise, Mersin ili merkez ilçelerinde öğrenim
gören ortaokul 7. ve 8. sınıf öğrencileri arasından elverişli durum örnekleme
yöntemiyle seçilmiş 689 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Ölçeğin yapı
geçerliğini incelemek için yapılan Açımlayıcı Faktör Analizi sonucunda, 14
maddeden oluşan 3 faktörlü bir yapı elde edilmiştir. Doğrulayıcı faktör analizi
sonucu ortaya çıkan model doğrulanmıştır (χ²/sd= 1.96, RMSEA= .03, SRMR= .06, GFI=
.97, CFI= .94).Cronbach alpha iç tutarlık katsayısı birinci faktör için .66,
ikinci faktör için .53 ve üçüncü faktör için .32 olarak hesaplanmıştır. Ölçek
alt boyutlarının ayırt edici geçerliği alt–üst dilim grup ortalamaları farkına
dayalı olarak incelenmiştir. Analizler sonucunda, alt ve üst %27’lik dilimlerin
puanları arasında anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir
(t(186)= 26.503, 46.594, 34.609,  p<
.001). Tüm veriler dikkate alındığında Epistemolojik İnanç Ölçeği'nin araştırmalarda
geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olarak kullanılabileceği görülmektedir.

Kaynakça

  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., ve Yıldırım, E. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı. Sakarya yayıncılık.
  • Baştürk, S. (2014). Ölçme araçlarının taşıması gereken nitelikler. Savaş, B. (Edt.), Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme içinde (1. baskı, 23–56). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Bryman, A., & Cramer, D. (2001). Quantitative data analysis with SPSS release 10 for Windows. New York.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Can, A. (2014). Spss ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Comrey, A.L., & Lee, H.B. (1992). A first course in factor analysis. Multivariate Behavioral Research, 1, 245-276.
  • Deyakulu, D. ve Büyüköztürk, Ş. (2002). Epistemolojik inanç ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim Araştırmaları, 8, 111-125.
  • Elder, A., D. (1999).An Exploration of Fifth-Grade Students’ Epistemological Beliefs in Science and Investigation of Their Relation to Science Learning. Unpublished Doctoral Dissertation. University of Michigan.
  • Ergin, Ö., Çoban, G.Ü.(2008). İlköğretim öğrencilerinin bilimsel bilgiye yönelik görüşlerini belirleme ölçeği. Elementary Education Online, 7(3), 706-716
  • Field, A. (2000). Discovering Statistics using SPSS. London: Sage Publication.
  • Günüç, S., & Kayri, M. (2010). Türkiye’de internet bağımlılık profili ve internet bağımlılık ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik-güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(39).
  • Hambleton, R.K., Merenda, P.F., Spielberger, C.D.(Eds.).(2017). Eğitimde ve psikolojide kullanılan testlerin kültürlerarası değerlendirme amacıyla uyarlanması.(N.Koç, A. Yıldırım, Çev.). Ankara. Pegem akademi
  • Hayes, A. F., & Krippendorff, K. (2007). Answering the call for a standard reliability measure for coding data. Communication Methods and Measures, 1, 77-89.
  • Hofer, B. K., and Pintrich, P. R. (1997). The development of epistemological theories: Beliefs about knowledge and knowing and their relation to learning. Review of Educational Research, 67(1), 88-140.
  • Hofer, B. K. (2001). Personal epistemology research: Implications for learning and teaching. Educational Psychology Review, 13, 353-383.
  • Hofer, B. K. (2002). Personal epistemology as a psychological and educational construct: An introduction. In B. K. Hofer ve P. R. Pintrich (Eds). Personal epistemology: The psychological of beliefs about knowledge and knowing (pp.3-14). Mahwah, NJ: Lawrance Erlbaum.
  • Hutcheson, R. K., & Sofroniou, N. (1999). The multivariate social scientist. London: Sage Publications.
  • Kass, R.A., & Tinsley, H.A. (1979). Factor analysis. Journal of Leisure Research, 11, 120-138.
  • Krippendorff, K. (1995). On the reliability of unitizing continuous data. Chapter 2. In: P. V. Marsden (ed.), Sociological Methodology, Vol. 25. Cambridge, MA: Blackwell, pp. 47–76.
  • Krippendorff, K. (2004a). Content analysis: An introduction to its methodology (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Krippendorff, K. (2004b). Reliability in content analysis: Some common misconceptions and recommendations. Human Communication Research, 30, 411–433.
  • Kline, P. (1994). An Easy Guide to Factor Analysis. Abingdon-on-Thames: Routledge.
  • Kline, R.B. (2011). An easy guide to factor analysis. NewYork: The Guilford Press
  • Pomeroy, D. (1993) Implications of teachers’ Beliefs about the Nature of Science: Comparision of Beliefs of Scientists, Secondary Science Teachers, and Elementary Teachers. Science Education.77 (3), 261-278.
  • Roth, W. M.; Roychoudhury, A. (1994) Physics Students’ Epistemologies and Views about Knowing and Learning. Journal of Research in Science Teaching. Vol.31, no.1, 5-30.
  • Rubba, P.A., & Andersen, H. (1978). Development of an Instrument to Assess Secondary School Students Understanding of The Nature of Scientific Knowledge. Science Education, 62(4), 449-458.
  • Saunders, G. L.; Cavallo, A. L.; Abraham, M. R. (2001). Relationships among Epistemological Beliefs, Gender, Approaches to Learning, and Implementations of Instruction in Chemistry Laboratory. Paper presented at NARST.
  • Seçer, İ. (2015). Psikolojik test geliştirme ve uyarlama süreci: Spss ve Lisrel uygulamaları. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Seçer, İ. (2015). Psikolojik test geliştirme ve uyarlama süreci: Spss ve Lisrel uygulamaları. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Schommer, M. (1990). Effects of beliefs about the nature of knowledge on comprehension. Journal of educational psychology, 82(3), 498-508.
  • Schommer, M., Crouse, A., & Rhodes, N. (1992). Epistemological beliefs and mathematical text comprehension: Believing it is simple does not make it so. Journal of Educational Psychology, 84, 435-443.
  • Schommer, M.; Brookhart, S.; Hutter, R. (2000). Understanding Middle Students’ Beliefs about Knowledge and Learning Using a Multidimensional Paradigm, The Journal of Educational Research, 94 (2), 120-127.
  • Schommer-Aikins, M., Mau, W., Brookhart, S., & Hutter, R. (2000). Understanding middle students’ beliefs about knowledge and learning using a multidimensional paradigm. Journal of Educational Research, 94(2), 120-127.
  • Schommer-Aikins, M. (2002). An evolving theorical framework for an epistemological belief system. In B. K. Hofer ve P. R. Pintrich (Eds). Personal epistemology: The psychological of beliefs about knowledge and knowing (pp.3-14). Mahwah, NJ: Lawrance Erlbaum.
  • Schommer, M., Duell, O., Hutter, R.(2005). Epistemological Beliefs, Mathematical Problem-Solving Beliefs, and Academic Performance of Middle School Students. The Elementary School Journal, Vol. 105, No. 3 (January 2005), pp. 289-304.
  • Stathopoulo, C., Vosniadaou,S.(2007) Exploring the relationship between physics-related epistemological beliefs and physics understanding. Contemporaray Educational Psychology., 32, 255-281.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenirlik ve geçerlilik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5th ed.). New York: Allyn and Bacon.

A RELIABILITY AND VALIDITY STUDY OF EPISTEMOLOGICAL BELIEFS SCALE

Yıl 2019, Cilt: 1 Sayı: 2, 96 - 114, 16.12.2019

Öz

This
study seeks to test the reliability and validity of the Epistemological Beliefs
Scale for 7th and 8th graders developed by Schommer et al. (2005) for a group
of 7th and 8th graders in Turkish culture. The original scale is in English and
comprised of 21 items in a four-factor model. The scale was first translated to
Turkish and then presented for review to twelve experts specialized in the
fields of language, content, measurement and evaluation. In line with the
suggestions made by the experts, the scale was revised and two-stage process
was carried out. In the first stage, the scale was administered to a group of
21 students at the Department of English Language Teaching in Mersin University
a week apart to determine the equivalence between the English and Turkish forms
of the scale. In the second stage, the scale was administered to a total of 689
students, selected among 7
th and 8th graders studying at
the central districts of Mersin, Turkey, through convenience sampling. The
results of the Explanatory Factor Analysis aimed at examining the construct
validity of the scale reveal a 3-factor model with 14 items. The model was
confirmed in the confirmatory factor analysis (χ²/sd= 1.96, RMSEA= .03, SRMR=
.06, GFI= .97, CFI= .94). The Cronbach's alpha internal consistency coefficient
was .66 for the first factor, .53 for the second factor, and .32 for the third
factor. The discriminant validity of the sub-dimensions of the scale was
examined based on the difference between the group averages of the upper and
lower percentile ranges. The analyses show that there is a significant
difference between the scores from the upper and lower 27
th
percentile
(t(186)= 26.503, 46.594, 34.609,  p<
.001). Based on the data, it can be argued that the
Epistemological Beliefs Scale was a reliable and valid measurement tool
to be used for further studies.

Kaynakça

  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., ve Yıldırım, E. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı. Sakarya yayıncılık.
  • Baştürk, S. (2014). Ölçme araçlarının taşıması gereken nitelikler. Savaş, B. (Edt.), Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme içinde (1. baskı, 23–56). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Bryman, A., & Cramer, D. (2001). Quantitative data analysis with SPSS release 10 for Windows. New York.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Can, A. (2014). Spss ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Comrey, A.L., & Lee, H.B. (1992). A first course in factor analysis. Multivariate Behavioral Research, 1, 245-276.
  • Deyakulu, D. ve Büyüköztürk, Ş. (2002). Epistemolojik inanç ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim Araştırmaları, 8, 111-125.
  • Elder, A., D. (1999).An Exploration of Fifth-Grade Students’ Epistemological Beliefs in Science and Investigation of Their Relation to Science Learning. Unpublished Doctoral Dissertation. University of Michigan.
  • Ergin, Ö., Çoban, G.Ü.(2008). İlköğretim öğrencilerinin bilimsel bilgiye yönelik görüşlerini belirleme ölçeği. Elementary Education Online, 7(3), 706-716
  • Field, A. (2000). Discovering Statistics using SPSS. London: Sage Publication.
  • Günüç, S., & Kayri, M. (2010). Türkiye’de internet bağımlılık profili ve internet bağımlılık ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik-güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(39).
  • Hambleton, R.K., Merenda, P.F., Spielberger, C.D.(Eds.).(2017). Eğitimde ve psikolojide kullanılan testlerin kültürlerarası değerlendirme amacıyla uyarlanması.(N.Koç, A. Yıldırım, Çev.). Ankara. Pegem akademi
  • Hayes, A. F., & Krippendorff, K. (2007). Answering the call for a standard reliability measure for coding data. Communication Methods and Measures, 1, 77-89.
  • Hofer, B. K., and Pintrich, P. R. (1997). The development of epistemological theories: Beliefs about knowledge and knowing and their relation to learning. Review of Educational Research, 67(1), 88-140.
  • Hofer, B. K. (2001). Personal epistemology research: Implications for learning and teaching. Educational Psychology Review, 13, 353-383.
  • Hofer, B. K. (2002). Personal epistemology as a psychological and educational construct: An introduction. In B. K. Hofer ve P. R. Pintrich (Eds). Personal epistemology: The psychological of beliefs about knowledge and knowing (pp.3-14). Mahwah, NJ: Lawrance Erlbaum.
  • Hutcheson, R. K., & Sofroniou, N. (1999). The multivariate social scientist. London: Sage Publications.
  • Kass, R.A., & Tinsley, H.A. (1979). Factor analysis. Journal of Leisure Research, 11, 120-138.
  • Krippendorff, K. (1995). On the reliability of unitizing continuous data. Chapter 2. In: P. V. Marsden (ed.), Sociological Methodology, Vol. 25. Cambridge, MA: Blackwell, pp. 47–76.
  • Krippendorff, K. (2004a). Content analysis: An introduction to its methodology (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Krippendorff, K. (2004b). Reliability in content analysis: Some common misconceptions and recommendations. Human Communication Research, 30, 411–433.
  • Kline, P. (1994). An Easy Guide to Factor Analysis. Abingdon-on-Thames: Routledge.
  • Kline, R.B. (2011). An easy guide to factor analysis. NewYork: The Guilford Press
  • Pomeroy, D. (1993) Implications of teachers’ Beliefs about the Nature of Science: Comparision of Beliefs of Scientists, Secondary Science Teachers, and Elementary Teachers. Science Education.77 (3), 261-278.
  • Roth, W. M.; Roychoudhury, A. (1994) Physics Students’ Epistemologies and Views about Knowing and Learning. Journal of Research in Science Teaching. Vol.31, no.1, 5-30.
  • Rubba, P.A., & Andersen, H. (1978). Development of an Instrument to Assess Secondary School Students Understanding of The Nature of Scientific Knowledge. Science Education, 62(4), 449-458.
  • Saunders, G. L.; Cavallo, A. L.; Abraham, M. R. (2001). Relationships among Epistemological Beliefs, Gender, Approaches to Learning, and Implementations of Instruction in Chemistry Laboratory. Paper presented at NARST.
  • Seçer, İ. (2015). Psikolojik test geliştirme ve uyarlama süreci: Spss ve Lisrel uygulamaları. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Seçer, İ. (2015). Psikolojik test geliştirme ve uyarlama süreci: Spss ve Lisrel uygulamaları. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Schommer, M. (1990). Effects of beliefs about the nature of knowledge on comprehension. Journal of educational psychology, 82(3), 498-508.
  • Schommer, M., Crouse, A., & Rhodes, N. (1992). Epistemological beliefs and mathematical text comprehension: Believing it is simple does not make it so. Journal of Educational Psychology, 84, 435-443.
  • Schommer, M.; Brookhart, S.; Hutter, R. (2000). Understanding Middle Students’ Beliefs about Knowledge and Learning Using a Multidimensional Paradigm, The Journal of Educational Research, 94 (2), 120-127.
  • Schommer-Aikins, M., Mau, W., Brookhart, S., & Hutter, R. (2000). Understanding middle students’ beliefs about knowledge and learning using a multidimensional paradigm. Journal of Educational Research, 94(2), 120-127.
  • Schommer-Aikins, M. (2002). An evolving theorical framework for an epistemological belief system. In B. K. Hofer ve P. R. Pintrich (Eds). Personal epistemology: The psychological of beliefs about knowledge and knowing (pp.3-14). Mahwah, NJ: Lawrance Erlbaum.
  • Schommer, M., Duell, O., Hutter, R.(2005). Epistemological Beliefs, Mathematical Problem-Solving Beliefs, and Academic Performance of Middle School Students. The Elementary School Journal, Vol. 105, No. 3 (January 2005), pp. 289-304.
  • Stathopoulo, C., Vosniadaou,S.(2007) Exploring the relationship between physics-related epistemological beliefs and physics understanding. Contemporaray Educational Psychology., 32, 255-281.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenirlik ve geçerlilik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5th ed.). New York: Allyn and Bacon.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ufuk Özkale 0000-0002-8121-5470

Yayımlanma Tarihi 16 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 23 Eylül 2019
Kabul Tarihi 22 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özkale, U. (2019). EPİSTEMOLOJİK İNANÇ ÖLÇEĞİ’NİN GEÇERLİK ve GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Journal of Advanced Education Studies, 1(2), 96-114.

25126

     
     drji.png           
                                                                                                                                                               

     logo.png



  asos-index.png  


logo.png


14518

harph63.png