Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OPINIONS OF SECONDARY SCHOOL STUDENTS AND TEACHERS ON TRADITIONAL AND ALTERNATIVE ASSESSMENT METHODS

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 1, 37 - 53, 15.06.2021

Öz

The purpose of this research is to determine the opinions of middle school seventh and eighth grade students and their teachers regarding traditional and alternative assessment methods. For this purpose, a questionnaire was administered to 22 teachers and 82 students who enrolled in Niğde, Turkey. The results revealed that most of the teachers determined that they were aware of alternative assessment methods. The results also revealed that they were aware of alternative assessment methods, they said that they mostly used classical assessment methods such as multiple choice tests, question and answer, right and wrong, gap filling and word association. In addition, a significant number of teachers stated that they did not receive in-service training on alternative assessment and evaluation. Furthermore, more than half of the students indicated that they know what assessment is. They stated that their teachers generally used classical assessment methods in their courses and generally they did not get their ideas about which assessment methods they would use before performing assessment. Implications are made based on the findings.

Kaynakça

  • Badida, M., Sobotova, L., Badidova, A., Moravec, M., & Mikulova, A. (2018). Research of Chosen Acoustics Descriptors of Developed Materials from Old Automobile Recycled Materials. Recycling, 3(2), 29-32
  • Başol, G. (2018). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Pegem Atıf İndeksi, 001-307.
  • Baxter, G. P., Elder, A. D., & Glaser, R. (1996). Knowledge-based cognition and performance assessment in the science classroom. Educational Psychologist, 31(2), 133-140.
  • Demir, M., Tananis, C. A., & Trahan, K. W. (2019). Evaluation of Alternative Assessment Methods Used in Elementary Schools. Egitim ve Bilim, 44(197).
  • Ektem, I. S., Keçici, S. E., & Pilten, G. (2016). Sınıf Öğretmenlerinin Süreç Odaklı Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerine İlişkin Görüşleri. Journal of Kirsehir Education Faculty, 17(3), 661-680.
  • Güneş, T., Dilek, N. Ş., Hoplan, M., Çelikoğlu, M., & Demir, E. S. (2010). Öğretmenlerin alternatif değerlendirme konusundaki görüşleri ve yaptıkları uygulamalar. In International Conference on New Trends in Education and Their Implications (pp. 11-13).
  • Herman, J. L., Klein, D. C., & Wakai, S. T. (1997). American students’ perspectives on alternative assessment: Do they know it's different?. Assessment in Education: principles, policy & practice, 4(3), 339-352.
  • İmamoğlu, M. Z., & Sertel, E. (2016). Analysis of different interpolation methods for soil moisture mapping using field measurements and remotely sensed data. International Journal of Environment and Geoinformatics, 3(3), 11-25.
  • Karamustafaoğlu, S., Çağlak, A., & Meşeci, B. (2012). Alternatif Ölçme Değerlendirme Araçlarina İlişkin Sinif Öğretmenlerinin Öz Yeterlilikleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 167-179.
  • Libman, Z. (2010). Alternative assessment in higher education: An experience in descriptive statistics. Studies in Educational Evaluation, 36(1-2), 62-68.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. sage.
  • Merriam, S. B. (1998). Qualitative Research and Case Study Applications in Education. Revised and Expanded from" Case Study Research in Education.". Jossey-Bass Publishers, 350 Sansome St, San Francisco, CA 94104.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: Sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsali üzerine bir çalişma. Eskişehir Osmangazi üniversitesi sosyal bilimler dergisi, 11(1), 323-343.
  • Özenç, M., Doğan, C., & Çakır, M. (2017). Sınıf öğretmenlerinin alternatif ölçme ve değerlendirme hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi. Dicle University Journal of Ziya Gokalp Education Faculty, (30). 588-607.
  • Reeves, T. C. (2000). Alternative assessment approaches for online learning environments in higher education. Journal of Educational Computing Research, 23(1), 101-111.
  • Saraç, E., & Uygun, N. Sınıf Öğretmeni Adaylarının Ölçme ve Değerlendirme Tekniklerine Yönelik Tercihlerinin Ders Planları ile İncelenmesi. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 3(2), 199-212.
  • Shavelson, R. J., Baxter, G. P., & Pine, J. (1992). Research news and comment: Performance assessments: Political rhetoric and measurement reality. Educational Researcher, 21(4), 22-27.
  • Stiggins, R. J. (1994). Student-centered classroom assessment. New York: Merrill.
  • Şad, S. N., & Göktaş, Ö. (2013). Öğretim Elemanlarının Geleneksel Ve Çağdaş Ölçme Değerlendirme Yaklaşımlarının İncelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 14(2), 79-105.
  • Şahin, Ç., & Öztürk, Y. A. (2014). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Alternatif Ölçme-Değerlendirme Yöntemlerine İlişkin Görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(1), 123-142.
Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 1, 37 - 53, 15.06.2021

Öz

Kaynakça

  • Badida, M., Sobotova, L., Badidova, A., Moravec, M., & Mikulova, A. (2018). Research of Chosen Acoustics Descriptors of Developed Materials from Old Automobile Recycled Materials. Recycling, 3(2), 29-32
  • Başol, G. (2018). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Pegem Atıf İndeksi, 001-307.
  • Baxter, G. P., Elder, A. D., & Glaser, R. (1996). Knowledge-based cognition and performance assessment in the science classroom. Educational Psychologist, 31(2), 133-140.
  • Demir, M., Tananis, C. A., & Trahan, K. W. (2019). Evaluation of Alternative Assessment Methods Used in Elementary Schools. Egitim ve Bilim, 44(197).
  • Ektem, I. S., Keçici, S. E., & Pilten, G. (2016). Sınıf Öğretmenlerinin Süreç Odaklı Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerine İlişkin Görüşleri. Journal of Kirsehir Education Faculty, 17(3), 661-680.
  • Güneş, T., Dilek, N. Ş., Hoplan, M., Çelikoğlu, M., & Demir, E. S. (2010). Öğretmenlerin alternatif değerlendirme konusundaki görüşleri ve yaptıkları uygulamalar. In International Conference on New Trends in Education and Their Implications (pp. 11-13).
  • Herman, J. L., Klein, D. C., & Wakai, S. T. (1997). American students’ perspectives on alternative assessment: Do they know it's different?. Assessment in Education: principles, policy & practice, 4(3), 339-352.
  • İmamoğlu, M. Z., & Sertel, E. (2016). Analysis of different interpolation methods for soil moisture mapping using field measurements and remotely sensed data. International Journal of Environment and Geoinformatics, 3(3), 11-25.
  • Karamustafaoğlu, S., Çağlak, A., & Meşeci, B. (2012). Alternatif Ölçme Değerlendirme Araçlarina İlişkin Sinif Öğretmenlerinin Öz Yeterlilikleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 167-179.
  • Libman, Z. (2010). Alternative assessment in higher education: An experience in descriptive statistics. Studies in Educational Evaluation, 36(1-2), 62-68.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. sage.
  • Merriam, S. B. (1998). Qualitative Research and Case Study Applications in Education. Revised and Expanded from" Case Study Research in Education.". Jossey-Bass Publishers, 350 Sansome St, San Francisco, CA 94104.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: Sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsali üzerine bir çalişma. Eskişehir Osmangazi üniversitesi sosyal bilimler dergisi, 11(1), 323-343.
  • Özenç, M., Doğan, C., & Çakır, M. (2017). Sınıf öğretmenlerinin alternatif ölçme ve değerlendirme hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi. Dicle University Journal of Ziya Gokalp Education Faculty, (30). 588-607.
  • Reeves, T. C. (2000). Alternative assessment approaches for online learning environments in higher education. Journal of Educational Computing Research, 23(1), 101-111.
  • Saraç, E., & Uygun, N. Sınıf Öğretmeni Adaylarının Ölçme ve Değerlendirme Tekniklerine Yönelik Tercihlerinin Ders Planları ile İncelenmesi. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 3(2), 199-212.
  • Shavelson, R. J., Baxter, G. P., & Pine, J. (1992). Research news and comment: Performance assessments: Political rhetoric and measurement reality. Educational Researcher, 21(4), 22-27.
  • Stiggins, R. J. (1994). Student-centered classroom assessment. New York: Merrill.
  • Şad, S. N., & Göktaş, Ö. (2013). Öğretim Elemanlarının Geleneksel Ve Çağdaş Ölçme Değerlendirme Yaklaşımlarının İncelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 14(2), 79-105.
  • Şahin, Ç., & Öztürk, Y. A. (2014). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Alternatif Ölçme-Değerlendirme Yöntemlerine İlişkin Görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(1), 123-142.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fırat Kılavuz 0000-0003-3420-0580

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 17 Ocak 2021
Kabul Tarihi 2 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kılavuz, F. (2021). OPINIONS OF SECONDARY SCHOOL STUDENTS AND TEACHERS ON TRADITIONAL AND ALTERNATIVE ASSESSMENT METHODS. Journal of Advanced Education Studies, 3(1), 37-53.

25126

     
     drji.png           
                                                                                                                                                               

     logo.png



  asos-index.png  


logo.png


14518

harph63.png