Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetinde Faaliyet Gösteren Okullarda Uygulanan Uzaktan Eğitim Süreci ve Bu Okullarda Görev Yapan Okul Müdürlerinin Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenmesi

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 2, 124 - 143, 23.12.2021
https://doi.org/10.48166/ejaes.942185

Öz

The aim of this research is to find out about the current situation of the online/distanced learning, provided during the Covid-19 pandemic, in public and private primary schools, secondary schools, high schools and vocational high schools existing in Turkish Republic of Northern Cyprus and the training needs of the school managers who work in these schools. The research has been carried out with a descriptive survey model and the survey is used as a tool of collecting data. The survey is developed with the advice of experts as well as by means of literature review and it includes 31 points, of which 15 are close-ended and 16 are open-ended questions. The working group of the research includes 42 school managers. Descriptive survey analysis is carried out for the close-ended questions whereas content analysis is carried out for the open-ended questions. The findings of the research are as such: the school managers are in need of training with regards to the online/distanced learning in the areas of scaling and evaluation, online teaching principles and methods, technologic knowledge and competencies, class management and communication where it is a problematic situation to have the families participate and to motivate the students in the online process. Additionally, the technological infrasturucture is insufficient and the majority of the teachers have not taken any training about distance learning. Although the Covid-19 pandemic period led to problems in the teaching platform, these also led to new opportunities to arise. In addition, being aware of the problems led to opportunities to find solutions. The research revealed the fact that the working group are in need of training for measurement and evaluation and for increasing the motivation of the students. The pandemic period led to problems in the teaching platform, but the online - distanced learning process can be developed by re-evaluating the current systems, by updating the methods that might be no longer in use and by solutions to problems being encountered.

Kaynakça

  • Aksoy, H. H., & Aksoy, N. (2003). Okullarda krize müdahale planlaması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36(1), 37-49.
  • Altıparmak, M., Kurt, İ. D., & Kapıdere, M. (2011). E-öğrenme ve uzaktan eğitimde açık kaynak kodlu öğrenme yönetim sistemleri. XI. Akademik Bilişim Kongresi.
  • Anderson, J. (2020). The coronavirus pandemic is reshaping education. Quartz Daily Brief (retrieved from https://qz.com/1826369/how-coronavirus-is-changing-education/).
  • Azzi-Huck, H. & Shmis, T. (2020) Managing the impact of COVID-19 on systems around the world: How countries are preparing, coping, and planning for recovery. Education for Global Development.
  • Balcı, A. Covid-19 özelinde salgınların eğitime etkileri. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3(3), 75-85.
  • Balkar, B., & Şahin, S. (2012). Okul müdürlerinin bilgi yönetimi süreç yeterliklerinin ve liderlik becerilerinin incelenmesi. Journal of Research in Education and Teaching, 1(2).
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112-142.
  • Çaykuş, E. T., & Çaykuş, T. M. (2020). Covıd-19 pandemi sürecinde çocukların psikolojik dayanıklılığını güçlendirme yolları: ailelere, öğretmenlere ve ruh sağlığı uzmanlarına öneriler. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 95-113.
  • Çelikten, M. (2001). Etkili okullarda karar süreci. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(11), 1-12.
  • Çiçek, İ., Tanhan, a., & Tanrıverdi, S. Covıd-19 ve eğitim. Milli eğitim dergisi, 49(1), 1091-1104.
  • Davran, İ. (2020, September). Pandemi sürecinin toplum, kültür ve eğitime etkisi ile ilgili görüşlerin değerlendirilmesi. In conference proceedıng book (p. 46). Near East University.
  • Doğan, H. G. B. (2014). Yükseköğretim kurumlarında web tabanlı uzaktan eğitim programları bileşenleri: uygulamalar ve sorun alanları. Doctorate Thesis, Hacettepe University.
  • Eğitim Reformu Girişimi. (2020, 05 19). Artı eğitim: Türkiye’de koronavirüsün eğitime etkileri. 06 03, 2020 tarihinde Eğitim Reformu Girişimi: https://www.egitimreformugirisimi.org/arti-egitimturkiyede-koronavirusun-egitime-etkileri/ adresinden alındı.
  • Erbil, D. G., & Kocabaş, A. (2019). Sınıf öğretmenlerinin eğitimde teknoloji kullanımı, tersine çevrilmiş sınıf ve işbirlikli öğrenme hakkındaki görüşleri. İlkogretim Online, 18(1).
  • Ertuğ, C. A. N. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53.
  • Gökçe, A. T. (2008). Küreselleşme sürecinde uzaktan eğitim. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (11), 1-12.
  • Gündüz, V., Türker,G., Karabekir H. & Altun H., (2020). KKTC ortaöğretim kurumlarında 2020-2025 yılları arasında olası pnademi sürecinde öngörülen stratejik plan çalışması, IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (Özel Sayı): 229-243
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar-ilkeler-teknikler. Nobel Yayın Dağitim.
  • Kırmızıgül, H. G. (2020). Covid-19 salgını ve beraberinde getirdiği eğitim süreci. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 283-289.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage
  • Öznacar, B., Yücesoy, Y., & DEMİ̇R, B. Okul yöneticilerinin bilgi, medya ve teknoloji becerilerinin değerlendirilmesi. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 94-102.
  • Sahu, P. (2020). Closure of universities due to coronavirus disease 2019 (COVID-19): Impact on education and mental health of students and academic staff. Cureus, 12(4).
  • Süral, İ. (2015). Açık ve uzaktan öğrenmede teknolojik altyapının oluşturulması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 1(4), 81-95.
  • Şenol, F. B. & Yaşar, M. C. Covid-19 pandemisi sürecinde öğretmen ve ebeveyn gözünden “özel eğitim”. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 439-458.
  • Til, U. D. A. (2020). Yeni koronavirüs hastalığı hakkında bilinmesi gerekenler. Ayrıntı Dergisi, 8(85).
  • Tümkan, F. & Tümkan, Ş. (2020). Pandemi Döneminde Eğitime Verilen Zorunlu Aranın İlkokullardaki Eğitim Açısından Yarattığı Değişimin Etkilerinin Değerlendirilmesi. Electronic Turkish Studies, 15(4).
  • WHO.(2020). WHO Director-General's opening remarks at the media briefing on COVID-19 - 11 March 2020, https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-sopening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020, web adresinden 07 Nisan 2021 tarihinde edinilmiştir.

THE ONLINE AND DISTANCE LEARNING PROCESS OF THE SCHOOLS IN TURKISH REPUBLIC OF NORTHERN CYPRUS AND IDENTIFICATION OF THE TRAINING NEEDS OF THE SCHOOL MANAGERS IN THESE SCHOOLS

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 2, 124 - 143, 23.12.2021
https://doi.org/10.48166/ejaes.942185

Öz

The aim of this research is to find out about the current situation of the online/distanced learning, provided during the Covid-19 pandemic, in public and private primary schools, secondary schools, high schools and vocational high schools existing in Turkish Republic of Northern Cyprus and the training needs of the school managers who work in these schools. The research has been carried out with a descriptive survey model and the survey is used as a tool of collecting data. The survey is developed with the advice of experts as well as by means of literature review and it includes 31 points, of which 15 are close-ended and 16 are open-ended questions. The working group of the research includes 42 school managers. Descriptive survey analysis is carried out for the close-ended questions whereas content analysis is carried out for the open-ended questions. The findings of the research are as such: the school managers are in need of training with regards to the online/distanced learning in the areas of scaling and evaluation, online teaching principles and methods, technologic knowledge and competencies, class management and communication where it is a problematic situation to have the families participate and to motivate the students in the online process. Additionally, the technological infrasturucture is insufficient and the majority of the teachers have not taken any training about distance learning. Although the Covid-19 pandemic period led to problems in the teaching platform, these also led to new opportunities to arise. In addition, being aware of the problems led to opportunities to find solutions. The research revealed the fact that the working group are in need of training for measurement and evaluation and for increasing the motivation of the students. The pandemic period led to problems in the teaching platform, but the online - distanced learning process can be developed by re-evaluating the current systems, by updating the methods that might be no longer in use and by solutions to problems being encountered.

Kaynakça

  • Aksoy, H. H., & Aksoy, N. (2003). Okullarda krize müdahale planlaması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36(1), 37-49.
  • Altıparmak, M., Kurt, İ. D., & Kapıdere, M. (2011). E-öğrenme ve uzaktan eğitimde açık kaynak kodlu öğrenme yönetim sistemleri. XI. Akademik Bilişim Kongresi.
  • Anderson, J. (2020). The coronavirus pandemic is reshaping education. Quartz Daily Brief (retrieved from https://qz.com/1826369/how-coronavirus-is-changing-education/).
  • Azzi-Huck, H. & Shmis, T. (2020) Managing the impact of COVID-19 on systems around the world: How countries are preparing, coping, and planning for recovery. Education for Global Development.
  • Balcı, A. Covid-19 özelinde salgınların eğitime etkileri. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3(3), 75-85.
  • Balkar, B., & Şahin, S. (2012). Okul müdürlerinin bilgi yönetimi süreç yeterliklerinin ve liderlik becerilerinin incelenmesi. Journal of Research in Education and Teaching, 1(2).
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112-142.
  • Çaykuş, E. T., & Çaykuş, T. M. (2020). Covıd-19 pandemi sürecinde çocukların psikolojik dayanıklılığını güçlendirme yolları: ailelere, öğretmenlere ve ruh sağlığı uzmanlarına öneriler. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 95-113.
  • Çelikten, M. (2001). Etkili okullarda karar süreci. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(11), 1-12.
  • Çiçek, İ., Tanhan, a., & Tanrıverdi, S. Covıd-19 ve eğitim. Milli eğitim dergisi, 49(1), 1091-1104.
  • Davran, İ. (2020, September). Pandemi sürecinin toplum, kültür ve eğitime etkisi ile ilgili görüşlerin değerlendirilmesi. In conference proceedıng book (p. 46). Near East University.
  • Doğan, H. G. B. (2014). Yükseköğretim kurumlarında web tabanlı uzaktan eğitim programları bileşenleri: uygulamalar ve sorun alanları. Doctorate Thesis, Hacettepe University.
  • Eğitim Reformu Girişimi. (2020, 05 19). Artı eğitim: Türkiye’de koronavirüsün eğitime etkileri. 06 03, 2020 tarihinde Eğitim Reformu Girişimi: https://www.egitimreformugirisimi.org/arti-egitimturkiyede-koronavirusun-egitime-etkileri/ adresinden alındı.
  • Erbil, D. G., & Kocabaş, A. (2019). Sınıf öğretmenlerinin eğitimde teknoloji kullanımı, tersine çevrilmiş sınıf ve işbirlikli öğrenme hakkındaki görüşleri. İlkogretim Online, 18(1).
  • Ertuğ, C. A. N. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53.
  • Gökçe, A. T. (2008). Küreselleşme sürecinde uzaktan eğitim. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (11), 1-12.
  • Gündüz, V., Türker,G., Karabekir H. & Altun H., (2020). KKTC ortaöğretim kurumlarında 2020-2025 yılları arasında olası pnademi sürecinde öngörülen stratejik plan çalışması, IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (Özel Sayı): 229-243
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar-ilkeler-teknikler. Nobel Yayın Dağitim.
  • Kırmızıgül, H. G. (2020). Covid-19 salgını ve beraberinde getirdiği eğitim süreci. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 283-289.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage
  • Öznacar, B., Yücesoy, Y., & DEMİ̇R, B. Okul yöneticilerinin bilgi, medya ve teknoloji becerilerinin değerlendirilmesi. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 94-102.
  • Sahu, P. (2020). Closure of universities due to coronavirus disease 2019 (COVID-19): Impact on education and mental health of students and academic staff. Cureus, 12(4).
  • Süral, İ. (2015). Açık ve uzaktan öğrenmede teknolojik altyapının oluşturulması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 1(4), 81-95.
  • Şenol, F. B. & Yaşar, M. C. Covid-19 pandemisi sürecinde öğretmen ve ebeveyn gözünden “özel eğitim”. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 439-458.
  • Til, U. D. A. (2020). Yeni koronavirüs hastalığı hakkında bilinmesi gerekenler. Ayrıntı Dergisi, 8(85).
  • Tümkan, F. & Tümkan, Ş. (2020). Pandemi Döneminde Eğitime Verilen Zorunlu Aranın İlkokullardaki Eğitim Açısından Yarattığı Değişimin Etkilerinin Değerlendirilmesi. Electronic Turkish Studies, 15(4).
  • WHO.(2020). WHO Director-General's opening remarks at the media briefing on COVID-19 - 11 March 2020, https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-sopening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020, web adresinden 07 Nisan 2021 tarihinde edinilmiştir.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Leman Tatlıcı 0000-0002-1566-5553

Muslu Akgüney 0000-0001-7212-0616

Ahmet Bayram Bu kişi benim 0000-0001-9138-8554

Orhan Tuğbay Bu kişi benim 0000-0003-3853-7244

Halil Kamışlı 0000-0001-6715-431X

Yayımlanma Tarihi 23 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 26 Mayıs 2021
Kabul Tarihi 26 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tatlıcı, L., Akgüney, M., Bayram, A., Tuğbay, O., vd. (2021). THE ONLINE AND DISTANCE LEARNING PROCESS OF THE SCHOOLS IN TURKISH REPUBLIC OF NORTHERN CYPRUS AND IDENTIFICATION OF THE TRAINING NEEDS OF THE SCHOOL MANAGERS IN THESE SCHOOLS. Journal of Advanced Education Studies, 3(2), 124-143. https://doi.org/10.48166/ejaes.942185

25126

     
     drji.png           
                                                                                                                                                               

     logo.png



  asos-index.png  


logo.png


14518

harph63.png