BibTex RIS Kaynak Göster

Effects of Using Terms in Biology Classes on High School Students’ Understanding the Contents

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 2, 52 - 73, 19.09.2017

Öz

            The term issue is one of the most deterministic aspects of the education. Particularly, the scientific and occupational education is ultimately executed by terms. At the biology classes, the subjects are transferred to students by using terms. Those terms are used in forms of Turkish spelling of terms in their original language. The effects of using this method that the spelling the terms, on students’ appreciation remain unknown. In the current study, the effects of using terms on understanding the biology contents of high school students have been investigated. The study has been conducted on the 9th and 10th-grade students at National Education Ministerial Çapa High School. The students were tested for their understanding of the texts with terms in foreign language and with only Turkish words and were asked some questions. In total 280 students had been incorporated into this test consisting of 140 students in each group. The results of the experiment have been subjected to dual T test. Higher correct answers were given to the questions based on the text written in Turkish (without terms). Though, the significant difference has not been detected between the compared groups. The foremost reason of that can be the improved perception of terms by students who took foreign language classes. Besides, inappropriate and insufficient Turkish terms could have degraded the perception. However, replication of this kind of experiments on various grades and student groups might develop the current results.

             Keywords; Term, Term-Understanding Relation, Biology Education, Biology Terms

Kaynakça

  • Aksan, D., 1998. Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim, Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Türk Dil Kurumu Yayınları:439, Cilt:3, ISBN: 975-16-0975-5.
  • Anonim, 2016. Internet Türkçe Sözlük. Türk Dil Kurumu internet sayfası, http://www.tdk.gov.tr (Erişim 15.12.2016).
  • Ayverdi, İ., 2008. Kubbealtl Lugatı Asırlar Boyu Tarihi Seyri İçinde Misalli Büyük Türkçe Sözlük. 3593 sayfa, ISBN 975-6444-18-5 tk., İstanbul.
  • İncekara, S. ve Tuna, F., 2010: Ortaöğretim öğrencilerinin çevresel konularla ilgili bilgi düzeylerinin ölçülmesi: Çankırı ili örneği. Marmara Coğrafya Dergisi Sayı: 22, Temmuz - 2010, S. 168 - 182.
  • Korkmaz, Z., 2003. Türkiye Türkçesi Grameri. Türk Dil Kurumu Yayını: 827, 1224 sayfa, ISBN: 975 - 16 - 1643 - 3,
  • Öner, T., 2006. Bilişimde Özenli Türkçenin Önemi. Bilişim ve Bilgisayar Mühendisliği Dergisi , 1 (1), sayfa 1-10, İstanbul.
  • Pamir, H. N. ve Öztunalı, Ö., 1971. Yerbilim Terimleri Sözlüğü, 191 sayfa., T.D.K. Yayınları, Ankara.
  • Safa, P., 2013. Osmanlıca, Türkçe, Uydurmaca. 298 sayfa, Ötüken Neşriyat, ISBN: 978 - 437 - 028 - 7.
  • Sevgi, O., 2004: Fen Bilimleri Sözlüklerinde Türkçe Kelime Kullanımı. V. Türk Dil Kurultayı 20-26 Eylül 2004 Ankara, Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Türk Dil Kurumu Yayınları:855/1, sayfa: 2667-2686.
  • Sinanoğlu, O., 1978. Fiziksel Kimya Terimleri Sözlüğü, T.D.K. Yayınları, 196 sayfa, Ankara.
  • Şanıvar, N., 1968. Ağaçişleri Terimleri Sözlüğü, 81 sayfa, T.D.K. Ankara.
  • Timurtaş, F. K., 2008. Türkçemiz ve Uydurmacılık, Boğaziçi Yayınları, İstanbul.
  • Vardar, B., 1980. “Terimsel Etkinlik ve Terimbilim”, Türk Dili Yıl 30, Cilt XLI, Sayı:346, Sayfa:385-389.
  • Vardar, B., ve diğerleri (eds) (1988), Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü, ABC Kitabevi, 295 sayfa, ISBN:975-09-0081-2
  • Zülfikar, H., 1991. Terim Sorunları ve Terim Yapma Yolları, Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Türk Dil Kurumu Yayınları: 569, 213 sayfa, ISBN: 975-16-0398-6.

Terim Kullanımının Lise Öğrencilerinin Biyoloji Konularını Anlamasına Etkileri

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 2, 52 - 73, 19.09.2017

Öz

            Terim meselesi eğitimin belirleyici konularından biridir. Özellikle bilimsel ve meslek eğitimi tamamıyla terimler üzerinden yapılmaktadır. Biyoloji derslerinde de konular terimler eşliğinde öğrencilere aktarılır. Eğitimde yaygın olarak yabancı terimlerin okunuşları kullanılmaktadır. Bu kullanışın öğrencilerin anlamaya veya başarısına etkileri bilinmemektedir. Bu çalışmada söz konusu yabancı terim okunuşlarının konuları anlamaya etkileri test edilmiştir. Çalışma, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Çapa Fen Lisesi’nde 9. ve 10. Sınıflara uygulanmıştır. Yabancı terimlerin okunuşları ile Türkçe terimlerden oluşmuş iki metin öğrencilere verilmiş ve daha sonra bu metinlerden sorular sorulmuştur. Her iki grupta 140 kişi olmak üzere toplam 280 kişi bu çalışmaya katılmıştır. İki gruptan elde edilen verilerin ortalamalarının karşılaştırılmasında ikili T testi kullanılmıştır. Türkçe terimlerle hazırlanmış metinden çıkan sorulara daha fazla doğru yanıt verilmiştir. Fakat bu durum iki grup arasında anlamlı istatistiksel farklar bulunmasına neden olmamıştır. Bunun en önemli sebepleri; eğitim alan öğrencilerin yabancı dilinin iyi olmasına bağlı olarak yabancı terimlerin okunuşları ile yazılmış metinlerin anlaşılmasını arttırması olabilir. Ayrıca Türkçe olarak ifade edilen yeni terimlerin uygunsuzluğu veya yetersizliği anlamayı olumsuz etkilemiş olabilir. Bunun birlikte bu çalışmanın başka eğitim düzeylerinde ve öğrenci gruplarında tekrarı ile farkların daha anlamlı olacağı düşünülmektedir.

 Anahtar kelime; Terim, terim - anlama ilişkisi, biyoloji eğitimi, biyoloji terimleri

Kaynakça

  • Aksan, D., 1998. Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim, Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Türk Dil Kurumu Yayınları:439, Cilt:3, ISBN: 975-16-0975-5.
  • Anonim, 2016. Internet Türkçe Sözlük. Türk Dil Kurumu internet sayfası, http://www.tdk.gov.tr (Erişim 15.12.2016).
  • Ayverdi, İ., 2008. Kubbealtl Lugatı Asırlar Boyu Tarihi Seyri İçinde Misalli Büyük Türkçe Sözlük. 3593 sayfa, ISBN 975-6444-18-5 tk., İstanbul.
  • İncekara, S. ve Tuna, F., 2010: Ortaöğretim öğrencilerinin çevresel konularla ilgili bilgi düzeylerinin ölçülmesi: Çankırı ili örneği. Marmara Coğrafya Dergisi Sayı: 22, Temmuz - 2010, S. 168 - 182.
  • Korkmaz, Z., 2003. Türkiye Türkçesi Grameri. Türk Dil Kurumu Yayını: 827, 1224 sayfa, ISBN: 975 - 16 - 1643 - 3,
  • Öner, T., 2006. Bilişimde Özenli Türkçenin Önemi. Bilişim ve Bilgisayar Mühendisliği Dergisi , 1 (1), sayfa 1-10, İstanbul.
  • Pamir, H. N. ve Öztunalı, Ö., 1971. Yerbilim Terimleri Sözlüğü, 191 sayfa., T.D.K. Yayınları, Ankara.
  • Safa, P., 2013. Osmanlıca, Türkçe, Uydurmaca. 298 sayfa, Ötüken Neşriyat, ISBN: 978 - 437 - 028 - 7.
  • Sevgi, O., 2004: Fen Bilimleri Sözlüklerinde Türkçe Kelime Kullanımı. V. Türk Dil Kurultayı 20-26 Eylül 2004 Ankara, Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Türk Dil Kurumu Yayınları:855/1, sayfa: 2667-2686.
  • Sinanoğlu, O., 1978. Fiziksel Kimya Terimleri Sözlüğü, T.D.K. Yayınları, 196 sayfa, Ankara.
  • Şanıvar, N., 1968. Ağaçişleri Terimleri Sözlüğü, 81 sayfa, T.D.K. Ankara.
  • Timurtaş, F. K., 2008. Türkçemiz ve Uydurmacılık, Boğaziçi Yayınları, İstanbul.
  • Vardar, B., 1980. “Terimsel Etkinlik ve Terimbilim”, Türk Dili Yıl 30, Cilt XLI, Sayı:346, Sayfa:385-389.
  • Vardar, B., ve diğerleri (eds) (1988), Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü, ABC Kitabevi, 295 sayfa, ISBN:975-09-0081-2
  • Zülfikar, H., 1991. Terim Sorunları ve Terim Yapma Yolları, Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Türk Dil Kurumu Yayınları: 569, 213 sayfa, ISBN: 975-16-0398-6.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Neslihan A. Bayam Bu kişi benim

Mehmet Eray Atalay Bu kişi benim

Burak Mercan Bu kişi benim

Orhan Sevgi

Yayımlanma Tarihi 19 Eylül 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bayam, N. A., Atalay, M. E., Mercan, B., Sevgi, O. (2017). Terim Kullanımının Lise Öğrencilerinin Biyoloji Konularını Anlamasına Etkileri. Avrasya Terim Dergisi, 5(2), 52-73.


 

ISSN: 2147-7507

Avrasya Terim Dergisi