Ergenlik dönemi belirtilerinin en yoğun
yaşandığı zaman aralığına denk gelen lise yılları aynı zamanda önemli
kararların verildiği bir dönemdir. Bir yandan yaşanan fiziksel duygusal ve
zihinsel gelişimlere uyum sağlamak bir yandan meslek seçimine karar vermek
diğer yandan da bütün dünya ile savaş halinde olmak dönemi daha da zorlu hala
getirmektedir. Fırtınalar içinde geçen bu yıllarda yaşamdan doyum almak her
zamankinden daha zor hale gelebilmektedir. Bu araştırmanın amacı ergenlik
döneminde yaşam doyumu üzerinde etkili olabilecek faktörlerin araştırılmasıdır.
Araştırma ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu
farklı liselerde öğrenim gören 311 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama
aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu ve Türkçe
uyarlaması Köker (1991) ve Yetim (1993) tarafından yapılan Yaşam Doyumu Ölçeği Kullanılmıştır. Elde edilen
veriler SPSS 20 programı ile analiz edilmiştir. Normallik analizleri sonucunda
kullanılacak istatistiksel tekniklere karar verilmiş, değişkenler arasındaki
ilişkilerin belirlenmesinde Spearman korelasyon katsayısı, ikili değişkenlerin
incelenmesinde t-testi, 3 ve daha fazla kategorili değişkenlerde Annova
kullanılmıştır. Araştırma sonuçları yaşam doyumunun cinsiyet değişkeni, okul türü, kardeş sayısı,
akademik başarı açısından anlamlı bir fark olmadığını göstermektedir. Aile ile
olan ilişkilerden duyulan memnuniyet ile yaşam doyumu arasında pozitif yönde
güçlü (.65) bir ilişki olduğu
bulgulanmıştır. Ayrıca sınıf düzeyi yükseldikçe yaşam doyumu düzeyinin düştüğü
görülmüştür. Elde edilen bulgular literatür ışığında tartışılarak
yorumlanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2018 |
Gönderilme Tarihi | 8 Mayıs 2018 |
Kabul Tarihi | 3 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |
ERCİYES JOURNAL OF EDUCATION [EJE]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.