03.10.2016 tarihinde MEB tarafından Suriyeli öğrencilerin Türk eğitim
sistemine katılmaları ve Türkçe dil yeterliklerinin geliştirilmesi amacıyla
Avrupa Birliği tarafından finanse edilen, 2 yıl süreli “Suriyeli Öğrencilerin
Türk Eğitim Sistemine Entegrasyonunun Desteklenmesi Projesi (PİCTES)” başlatılmıştır. Bu kapsamda, 13-17 Aralık
2017 tarihinde Antalya’da Suriyeli Öğrencilerin dil yeterliliklerinin,
düzeylerinin belirlenmesi ve ölçülmesiyle ilgili “Suriyeli öğrencilerin Türkçe
Dil Yeterliklerine Yönelik Program ve Ölçek Geliştirme Çalıştayı” yapılmış ve
bir sonuç raporu ortaya çıkartılmıştır. Bu çalışma, Çalıştay sırasında yapılan
gözlemlerimiz ve sonuç raporundan yola çıkarak Çalıştay Raporunun
değerlendirilmesi amacını taşımaktadır. Çalışma, nitel araştırma yöntemiyle
hazırlanmıştır. Veri toplama aracı olarak Gözlem ve Doküman Analizi tekniği
kullanılmıştır. Raporda her bir yaş grubu için sadece Okuma ve Yazma
Becerileri için A1, A2, B1, B2, C1 seviyelerinde kazanımlar belirlenmiş, Konuşma
ve Dinleme kazanımlarına yer verilmemiştir. Çalıştay Raporu’nda, kriter
belirlemenin zorluğu ve sınavın uygulanabilirliği noktasında süreci
zorlaştıracağı düşüncesiyle Türkçenin yabancı dil olarak öğretimine yönelik
konuşma ve dinleme kazanımlarına ile ölçme çalışmalarına yer verilmemiştir.
Çalıştay Raporu’na göre hazırlanıp 21 Nisan 2018 tarihinde uygulanan sınavda
çoktan seçmeli testlerde sorunun puan değerinin belirlenmemesi, açık uçlu
sorularda ise değerlendirme kriterlerinin belirlenmemesi öznel
değerlendirmelere yol açmıştır. Çalıştay raporunda bulunan yeterliklere
yönelik etkinlikler sınıf ortamında uygulanmış ve sonuçları gözlemlenmiştir.
Gözlem sonucunda okuma ve yazma beceri alanlarında ilerleme kaydeden bireyin
en temel beceri alanları olan dinleme ve konuşma becerilerinde geride kaldığı
ve iletişim kuramadığı ortaya çıkmıştır. Bu da Çalıştay’da belirlenen teorik
kararların uygulamada verimli olmadığı sonucunu ortaya çıkarmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2018 |
Gönderilme Tarihi | 4 Temmuz 2018 |
Kabul Tarihi | 25 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |
ERCİYES JOURNAL OF EDUCATION [EJE]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.