Yıl 2025,
Cilt: 9 Sayı: 2, 94 - 122, 31.10.2025
Celaleddin Baba
,
Aydın Güven
Proje Numarası
SYL-2023-12866
Kaynakça
-
Achille, C. and Fiorillo, F. (2022). Teaching and learning of cultural heritage: Engaging education, professional training, and experimental activities. Heritage, 5(3), 2565–2593. https://doi.org/10.3390/heritage5030134
-
Aktekin, S. (2001). İngiliz tarih eğitiminde yerel tarihin yeri. İçinde F. Çelebi (Ed.), Yerel tarihçilik, kent, sivil girişim (ss. 205–212). Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
-
Aktekin, S. (2010). The place and importance of local history in the secondary history. Journal of Theory and Practice in Education, 6(1), 86–105.
-
Aktın, K. ve Karaçalı-Taze, H. (2021). Tarihsel düşünme becerilerinin geliştirilmesinde yerel tarih: Sinop tarih mekân ve müzeleri. Sinop Kültür ve Turizm Sempozyumu (ss. 63–73). Sinop.
-
Allison, E. W. and Allison, M. A. (2008). Preserving tangible cultural assets: A framework for a new dialog in preservation. Conservation Education and Research, 1, 29–40. https://www.ncpe.us/wp-content/uploads/2012/06/3ALLISONpaper.pdf
-
Arıkan, İ. (2012). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin kültürel miras ile ilgili başarı düzeyleri ve tutumlarının bazı değişkenlerle incelenmesi (Adıyaman örneği) (Tez No. 302811) [Yüksek lisans tezi, Adıyaman Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Aslan, Z. and Ardemagni, M. (2006). Introducing young people to the protection of heritage sites and historic cities. UNESCO. https://www.iccrom.org/sites/default/files/2017-12/iccrom_09_manualschoolteachers_en.pdf
-
Avcı, G. ve Gümüş, N. (2019). Sınıf dışı eğitim etkinliklerine ilişkin öğrenci görüşleri. Turkish Studies—Educational Sciences, 14(3), 351–377. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.22855
-
Avcı, M. (2014). Sosyal bilgilerde kültürel miras eğitimine ilişkin öğrenci ve öğretmen görüşleri (Tez No. 370218) [Yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Avcı-Akçalı, A. (2007). Yerel tarih ve tarih eğitimine katkısı (Tez No. 211463) [Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Avcı-Akçalı, A. (2013). Tarih öğretiminde merkeze bağımlılığın azaltılması yolunda bir çözüm önerisi: Yerel tarih (Tez No. 342349) [Doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Avcı-Akçalı, A. ve Aslan, E. (2013). Tarih derslerinin yerel tarihe ve kaynaklarına dayalı etkinlikler aracılığıyla işlenmesinin öğrencilerin derse yönelik tutumlarına etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14, 142–174.
-
Avcı-Akçalı, A. and Demircioğlu, İ. H. (2016). Opinions of pre-service social studies teachers about using historical environment. International Electronic Journal of Elementary Education, 9(1), 39–58.
-
Aydoğan, Y. (2020). Kültürel miras bilinci kazanımıyla ilgili müze eğitimi dersi üzerine bir durum çalışması (Tez No. 647075) [Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Ayyıldız, İ. (2023). Sosyal bilgiler dersinde okul dışı öğrenme ortamları bağlamında gerçekleştirilen tarihi mekân gezileriyle ilgili öğrenci görüşleri (Tez No. 812925) [Yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Beem, R. R. (1994). Using local history in the secondary school social studies curriculum [Doctoral dissertation, Illinois State University, Illinois]. https://search.proquest.com/openview/5755668420a49fe20fa720561201cc01/1?pq-origsite=gscholar&cbl=18750&diss=y
-
Bhatia, A. (2009). Museum and school partnership for learning on field trips [Doctoral dissertation, Colorado State University, Colorado]. https://mountainscholar.org/items/61bce751-8c77-43d9-adab-97c04997554d
-
Bilicioğlu, H. (2017). Ortaokul öğrencilerinin yerel tarih öğretimine ilişkin görüşleri: Safranbolu örneği (Tez No. 459505) [Yüksek lisans tezi, Karabük Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Bischof, L. (2015). The lens of the local: Teaching an appreciation of the past through the exploration of local sites, landmarks, and hidden histories. The History Teacher, 48(3), 529–559. http://www.jstor.org/stable/24810529
-
Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
-
Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemi (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev. Ed.). Siyasal.
-
Çamlı, D. (2023). Sosyal bilgilerde bir yerel tarih uygulaması: Niğde örneği (Tez No. 812989) [Yüksek lisans tezi, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Çulha, Ö. (2006). Tarihsel mekânlarda keşfederek öğrenme yoluyla sosyal bilgiler öğretimine yönelik öğrenci görüşleri (Tez No. 189836) [Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi,]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Danacıoğlu, E. (2001). Geçmişin izleri: Yanı başımızdaki tarih için bir kılavuz. Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
Davies, J. (2016). Editorial: World heritage education. Furnace Journal, 4, 1–5. https://furnacejournal.wordpress.com/edition-one/issue-4-world-heritage-education/
-
Dipevliler, K. (2023). Avrupa ve Türkiye’de uygulanan bazı kültürel miras eğitimi etkinliklerinin incelenmesi (Tez No. 774748) [Yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Dursun, İ. (2017). Yerel tarih öğretimi: Mudurnu örneği (Tez No. 463345) [Yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Eroğlu, B. ve Yaldız, E. (2006). Kültür mirasının sürekliliği için anıtsal binaların yeniden kullanılması bağlamında Ermenek Tol Medrese. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 315–340.
-
Göç, N. (2008). Yerel tarih konularının sosyal bilgiler derslerinde uygulanması, karşılaşılan güçlükler ve çözüm önerileri (Yozgat örneği) (Tez No. 231497) [Yüksek lisans tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Gürdoğan-Bayır, Ö. ve Çengelci-Köse, T. (2019). Kültürel miras ve korunmasına ilişkin ortaokul öğrencilerinin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(4), 1827–1840.
-
Güven, İ., Bıkmaz, F., Demirhan-İşcan, C. ve Keleşoğlu, S. (2014). Tarih öğretimi: Kuram ve uygulama. Pegem Akademi.
-
Harnett, P. (2009). Tarihin yerel, bölgesel, ulusal, Avrupa ve küresel boyutlarını dengeli bir şekilde ilişkilendirmek. S. Aktekin, P. Harnett, M. Öztürk, ve D. Smart (Ed.), Çok kültürlü bir Avrupa için tarih ve sosyal bilgiler eğitimi (ss. 147–160). Harf Eğitim Yayıncılığı.
-
Hereduc. (2005). Heritage in the classroom: A practical manual for teachers. https://dl1.cuni.cz/pluginfile.php/1160515/mod_resource/content/2/hereduc.pdf
Hoang, K. V. (2021). The benefits of preserving and promoting cultural heritage values for the sustainable development of the country. E3S Web of Conferences, 234, 00076. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202123400076
-
Hunter, K. (1988). Heritage education in the social studies [Paper presentation]. The Symposium on Heritage Education. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED300336.pdf
-
Işık, H. (2002). Yerel tarih konularının sosyal bilgiler (6. sınıf) programı tarih üniteleriyle ilişkilendirilmesine yönelik bir uygulama: Pasinler örneği (Tez No. 113199) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Işık, H. (2008). İlköğretimde tarih konularının yerel tarih ile ilişkilendirilmesinin öğrenci başarısına etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(4), 290–310.
-
Ivon, H. and Kuščević, D. (2013). School and the cultural-heritage environment: Pedagogical, creative and artistic aspects. CEPS Journal, 3(2), 29–50. https://doi.org/10.26529/cepsj.238
-
Kabapınar, Y. ve Demeter Şafak, Ö. (2021). Farklılıkların buluştuğu bir mekân olarak Kuzguncuk’u öğrencilerle duyumsamak: Bir sözlü ve yerel tarih çalışması örneği. Journal of Innovative Research in Teacher Education (JIRTE), 2(2), 115–131.
-
Kaymakcı, S. (2010). Sosyal bilgiler öğretiminde çalışma yaprakları kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına ve derse karşı tutumlarına etkisi (Tez No. 383785) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Kızılay, N. (2014). Arkeoloji konularının sınıf içi yaparak yaşayarak öğretiminin 6. sınıf öğrencilerinin tarihsel düşünme becerilerini geliştirmeye etkisi üzerine bir eylem araştırması (Tez No. 356171) [Yüksek lisans tezi, Adıyaman Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Külcü, Ö. T. (2015). Kültürel miras kavramının eğitim açısından önemi. Akademia Disiplinlerarası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 1(1), 27–32.
-
Kyvig, D. ve Marty, A. (2000). Yanı başımızdaki tarih (N. Özsoy, Çev.). Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
Lambert, C. A. (1996). Heritage education in the postmodern curriculum [Master’s thesis, University of Philadelphia]. https://repository.upenn.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1357&context=hp_theses
-
Malloy, T. (1982). An exploration into the effectiveness of local history as an educational tool for the community college American history teacher [Doctoral dissertation, University of Massachusetts Amherst]. https://scholarworks.umass.edu/dissertations_1/3756/
-
McKercher, B. and Cros, H. (2003). Testing a cultural tourism typology. International Journal of Tourism Research, 5, 45–58.
-
Merey, Z. (2011). Dünyada ve Türkiye’de tarih eğitiminin tarihsel gelişimi. İçinde M. Safran (Ed.), Tarih nasıl öğretilir? Tarih öğretmenleri için özel öğretim yöntemleri (ss. 29–36). Yeni İnsan Yayınevi.
-
Mert, B. (2019). Sosyal bilgiler öğretiminde sözlü ve yerel tarih uygulamalarının öğrencilerin kavramsal başarılarına ve farkındalık oluşturmalarına etkisi (Tez No. 565817) [Yüksek lisans tezi, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2022). Ortaöğretim tarih dersi öğretim programı (9., 10., 11. sınıflar).
-
Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli ortaöğretim tarih dersi öğretim programı (9., 10., 11. sınıflar).
-
Oran, M. (2013). İlköğretim sosyal bilgiler öğretmenlerinin ders içi yerel tarih konusundaki faaliyetleri: Uşak ili örneği (Tez No. 327781) [Yüksek lisans tezi, Uşak Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Öner, G. (2015). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin okul dışı tarih öğretimine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Türk Tarih Eğitimi Dergisi, 4(1), 89–121.
-
Örten, H. (2008). Yerel tarih konularının sosyal bilgiler üniteleri ile ilişkilendirilmesine yönelik bir çalışma (Tez No. 214571) [Yüksek lisans tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Özdemir, K. (2016). Yerel tarihin sosyal bilgiler öğretiminde değişim ve sürekliliği algılama becerisi üzerindeki etkisinin değerlendirilmesi (Tez No. 449669) [Yüksek lisans tezi, Kastamonu Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Öztaşçı, C. A. (2017). Yerel tarih öğretim yöntemini sosyal bilgiler dersinde uygulamaya koymak: Bir eylem araştırması (Tez No. 469630) [Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Öztaşçı, C. A., Kabapınar, Y. ve Tuncel, G. (2020). Yerel tarih öğretim yöntemini sosyal bilgiler dersinde kullanmak: Tanı başında olan geçmişi görmek ve duyumsamak. Türk Tarih Eğitimi Dergisi, 9(1), 66–88.
-
Patrick, J. J. (1988, May 11). Historic preservation and school curriculum [Paper presentation]. The Symposium on Heritage Education, Washington. https://eric.ed.gov/?id=ED300289
-
Preston, G. (1969). The value of local history in the school curriculum. Teaching History, 1(2), 87–91. http://www.jstor.org/stable/43252506
-
Quest, R. E. (2006). The infusion of local history into the New York State eleventh grade United States history curriculum [Doctoral dissertation, University of Pennsylvania].
-
Radosavljevic, U. and Culafic, I. K. (2019). Use of cultural heritage for place branding in educational projects: The case of Smederevo and Golubac fortresses on the Danube. Sustainability, 11(19), 5234. https://doi.org/10.3390/su11195234
-
Rittidet, P. (2011). Local youth historical research for students-based learning reform, Northeast Thailand. Journal of Social Sciences, 7(2), 224–227. https://doi.org/10.3844/jssp.2011.224.227
-
Safran, M. ve Ata, B. (1998). Okul dışı tarih öğretimi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 1–8.
-
Sevigen, E. (2021). Sosyal bilgiler öğretiminde müze eğitimi uygulamalarının öğrencilerin somut kültürel miras ve dersle ilgili tutumlarına etkisi ve hakkındaki görüşleri: Bir karma yöntem araştırması (Tez No. 686123) [Yüksek lisans tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Sidekli, S. ve Karaca, L. (2013). Sosyal bilgiler öğretiminde yerel, kültürel miras öğelerinin kullanımına ilişkin öğretmen adayı görüşleri. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi, 5, 20–38.
-
Silvester, B. S. (1987). A feasibility study of the integration of local history into the social studies and English disciplines at the middle school level [Doctoral dissertation, University of Massachusetts Amherst]. https://scholarworks.umass.edu/dissertations_1/4318/
-
Şahin, B. N. (2022). Ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin yakın çevre farkındalığının incelenmesi: Kayseri ili örneği (Tez No. 758963) [Yüksek lisans tezi, Erciyes Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Tanrıöğen, A. (Ed.). (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık.
-
Tugay, B. (2004). Tarih eğitiminde yerel tarih araştırmalarının yeri: Fethiye örneği (Tez No. 146053) [Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Tuncel, G. ve Altuntaş, B. (2020). İlköğretim 4. sınıf öğrencilerinin kültürel miras algısı: Göstergebilimsel bir analiz. International Journal of Field Education, 6(1), 123–140.
-
Tunç-Şahin, C. (2011). Yerel tarih uygulamalarının başarıya ve öğrenci ürünlerine etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(16), 453–462.
-
Ulutaş, S. (2018). Sosyal bilgiler öğretiminde bağımsız değişken olarak yerel tarih tekniği (Tez No. 514133) [Yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
UNESCO. (1972). Dünya kültürel ve doğal mirasının korunmasına dair sözleşme. https://www.unesco.org.tr/Pages/158/177/S%C3%B6zle%C5%9Fmeler
-
UNESCO. (2002). Dünya mirası genç ellerde: Öğretmenler için kaynak niteliğinde eğitim seti. https://whc.unesco.org/en/educationkit/
-
UNESCO. (2014). Culture for development indicators: Methodology manual. UNESCO. https://en.unesco.org/creativity/sites/creativity/files/cdis_methodology_manual_0_0.pdf
-
Uysal, K. (2018). Kültürel mirasın turizm amaçlı kullanılmasında yerel halkın algı ve tutumlarının belirlenmesi: İznik örneği (Tez No. 497924) [Yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi,]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Uz, E. ve Öger, A. (2020). Öğretmenlerin kültürel mirasa bakışlarının PEST analizi ile irdelenmesi: Nevşehir ili örneği. Kültürel Miras Araştırmaları Dergisi, 1(1), 1–6.
-
Walker, S. L. (2015). The role of local history in the curriculum at a rural, southeastern community college [Doctoral dissertation, Walden University]. https://scholarworks.waldenu.edu/dissertations/1233/
-
Wilhelm, N. (2004). Voyage to the heart of the heritage: Our heritage explained to children. İçinde The Hague Forum 2004: Heritage and education—A European perspective (pp. 25–27). https://docplayer.net/22783082-The-hague-forum-2004.html
-
Yalçın, R. (2019). Erzurum’da tarihi eserlere yönelik ilgi ve farkındalığa ilişkin bir yerel tarih çalışması (Tez No. 585638) [Yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversites]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Yazıcıoğlu, M. (2010). Sosyal bilgiler öğretiminde İstanbul’daki bazı tarihi mekânların kullanımı (Tez No. 290680) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Yeşilbursa, C. C. and Barton, K. C. (2011). Preservice teachers’ attitudes toward the inclusion of “heritage education” in elementary social studies. Journal of Social Studies Education Research, 2(2), 1–21.
-
Yeşilbursa, C. C. (2011). Sosyal bilgilerde miras eğitiminin öğrencilerin somut kültürel mirasa karşı tutumlarına ve akademik başarılarına etkisi (Tez No. 298403) [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
-
Yılmaz, L. (2020). Mersin’de somut kültürel miras bilinci ve koruma üzerine bir değerlendirme. Amisos, 5(8), 156–177.
-
Yılmaz, M. (2019). Sosyal bilgiler öğretiminde yerel tarih ögelerinin kullanımına ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşlerinin belirlenmesi: Trabzon örneği (Tez No. 585849) [Yüksek lisans tezi, Trabzon Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Yuvacı, İ. (2018). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin yerel tarih ile ilgili uygulamaları ve karşılaşılan sorunlar: Sivas ili örneği (Tez No. 505769) [Yüksek lisans tezi, Cumhuriyet Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Yücel-Batmaz, N. ve Biçici, G. (2021). Türkiye’de somut kültürel mirasın korunması üzerine bir alan araştırması: Kırıkkale-Delice örneği. Uluslararası Yönetim Akademisi Dergisi, 4(1), 97–110. https://doi.org/10.33712/mana.827589
Students' Views on Tangible Cultural Heritage Awareness in History Teaching: A Local History Study
Yıl 2025,
Cilt: 9 Sayı: 2, 94 - 122, 31.10.2025
Celaleddin Baba
,
Aydın Güven
Öz
Local history studies have gained importance in history lessons to increase students' interest in history lessons and to provide more permanent and fun learning by objectifying the lesson. Conducting such studies on tangible cultural heritage artifacts will also increase students' awareness in this context. In this perspective, the study was carried out to determine students' opinions on local history studies in history teaching and students' awareness of tangible cultural heritage. In the research, the case study design was adopted. The study group consisted of total of 28 students determined by convenience sampling. Semi-structured interview form and worksheets were used as data collection tools in the study. Content analysis and document review were used to analyze the data obtained. The findings of the study indicated that most of the students had not participated in a local history trip before. It also showed that the majority of the students had a sense of curiosity in the historical places they entered with the local history trip. In the study, most of the students stated that the history lesson was more instructive, enjoyable, intriguing, exploratory and useful with the local history study. The research indicated that the students' level of knowledge and awareness of the artifacts in their immediate surroundings increased. In line with the opinions of the students, it was concluded that the most important duty of the citizens is not to damage these artifacts in terms of protecting the artifacts and critical to be conscious about the artifacts in their cities.
Proje Numarası
SYL-2023-12866
Kaynakça
-
Achille, C. and Fiorillo, F. (2022). Teaching and learning of cultural heritage: Engaging education, professional training, and experimental activities. Heritage, 5(3), 2565–2593. https://doi.org/10.3390/heritage5030134
-
Aktekin, S. (2001). İngiliz tarih eğitiminde yerel tarihin yeri. İçinde F. Çelebi (Ed.), Yerel tarihçilik, kent, sivil girişim (ss. 205–212). Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
-
Aktekin, S. (2010). The place and importance of local history in the secondary history. Journal of Theory and Practice in Education, 6(1), 86–105.
-
Aktın, K. ve Karaçalı-Taze, H. (2021). Tarihsel düşünme becerilerinin geliştirilmesinde yerel tarih: Sinop tarih mekân ve müzeleri. Sinop Kültür ve Turizm Sempozyumu (ss. 63–73). Sinop.
-
Allison, E. W. and Allison, M. A. (2008). Preserving tangible cultural assets: A framework for a new dialog in preservation. Conservation Education and Research, 1, 29–40. https://www.ncpe.us/wp-content/uploads/2012/06/3ALLISONpaper.pdf
-
Arıkan, İ. (2012). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin kültürel miras ile ilgili başarı düzeyleri ve tutumlarının bazı değişkenlerle incelenmesi (Adıyaman örneği) (Tez No. 302811) [Yüksek lisans tezi, Adıyaman Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Aslan, Z. and Ardemagni, M. (2006). Introducing young people to the protection of heritage sites and historic cities. UNESCO. https://www.iccrom.org/sites/default/files/2017-12/iccrom_09_manualschoolteachers_en.pdf
-
Avcı, G. ve Gümüş, N. (2019). Sınıf dışı eğitim etkinliklerine ilişkin öğrenci görüşleri. Turkish Studies—Educational Sciences, 14(3), 351–377. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.22855
-
Avcı, M. (2014). Sosyal bilgilerde kültürel miras eğitimine ilişkin öğrenci ve öğretmen görüşleri (Tez No. 370218) [Yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Avcı-Akçalı, A. (2007). Yerel tarih ve tarih eğitimine katkısı (Tez No. 211463) [Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Avcı-Akçalı, A. (2013). Tarih öğretiminde merkeze bağımlılığın azaltılması yolunda bir çözüm önerisi: Yerel tarih (Tez No. 342349) [Doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Avcı-Akçalı, A. ve Aslan, E. (2013). Tarih derslerinin yerel tarihe ve kaynaklarına dayalı etkinlikler aracılığıyla işlenmesinin öğrencilerin derse yönelik tutumlarına etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14, 142–174.
-
Avcı-Akçalı, A. and Demircioğlu, İ. H. (2016). Opinions of pre-service social studies teachers about using historical environment. International Electronic Journal of Elementary Education, 9(1), 39–58.
-
Aydoğan, Y. (2020). Kültürel miras bilinci kazanımıyla ilgili müze eğitimi dersi üzerine bir durum çalışması (Tez No. 647075) [Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Ayyıldız, İ. (2023). Sosyal bilgiler dersinde okul dışı öğrenme ortamları bağlamında gerçekleştirilen tarihi mekân gezileriyle ilgili öğrenci görüşleri (Tez No. 812925) [Yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Beem, R. R. (1994). Using local history in the secondary school social studies curriculum [Doctoral dissertation, Illinois State University, Illinois]. https://search.proquest.com/openview/5755668420a49fe20fa720561201cc01/1?pq-origsite=gscholar&cbl=18750&diss=y
-
Bhatia, A. (2009). Museum and school partnership for learning on field trips [Doctoral dissertation, Colorado State University, Colorado]. https://mountainscholar.org/items/61bce751-8c77-43d9-adab-97c04997554d
-
Bilicioğlu, H. (2017). Ortaokul öğrencilerinin yerel tarih öğretimine ilişkin görüşleri: Safranbolu örneği (Tez No. 459505) [Yüksek lisans tezi, Karabük Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Bischof, L. (2015). The lens of the local: Teaching an appreciation of the past through the exploration of local sites, landmarks, and hidden histories. The History Teacher, 48(3), 529–559. http://www.jstor.org/stable/24810529
-
Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
-
Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemi (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev. Ed.). Siyasal.
-
Çamlı, D. (2023). Sosyal bilgilerde bir yerel tarih uygulaması: Niğde örneği (Tez No. 812989) [Yüksek lisans tezi, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Çulha, Ö. (2006). Tarihsel mekânlarda keşfederek öğrenme yoluyla sosyal bilgiler öğretimine yönelik öğrenci görüşleri (Tez No. 189836) [Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi,]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Danacıoğlu, E. (2001). Geçmişin izleri: Yanı başımızdaki tarih için bir kılavuz. Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
Davies, J. (2016). Editorial: World heritage education. Furnace Journal, 4, 1–5. https://furnacejournal.wordpress.com/edition-one/issue-4-world-heritage-education/
-
Dipevliler, K. (2023). Avrupa ve Türkiye’de uygulanan bazı kültürel miras eğitimi etkinliklerinin incelenmesi (Tez No. 774748) [Yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Dursun, İ. (2017). Yerel tarih öğretimi: Mudurnu örneği (Tez No. 463345) [Yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Eroğlu, B. ve Yaldız, E. (2006). Kültür mirasının sürekliliği için anıtsal binaların yeniden kullanılması bağlamında Ermenek Tol Medrese. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 315–340.
-
Göç, N. (2008). Yerel tarih konularının sosyal bilgiler derslerinde uygulanması, karşılaşılan güçlükler ve çözüm önerileri (Yozgat örneği) (Tez No. 231497) [Yüksek lisans tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Gürdoğan-Bayır, Ö. ve Çengelci-Köse, T. (2019). Kültürel miras ve korunmasına ilişkin ortaokul öğrencilerinin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(4), 1827–1840.
-
Güven, İ., Bıkmaz, F., Demirhan-İşcan, C. ve Keleşoğlu, S. (2014). Tarih öğretimi: Kuram ve uygulama. Pegem Akademi.
-
Harnett, P. (2009). Tarihin yerel, bölgesel, ulusal, Avrupa ve küresel boyutlarını dengeli bir şekilde ilişkilendirmek. S. Aktekin, P. Harnett, M. Öztürk, ve D. Smart (Ed.), Çok kültürlü bir Avrupa için tarih ve sosyal bilgiler eğitimi (ss. 147–160). Harf Eğitim Yayıncılığı.
-
Hereduc. (2005). Heritage in the classroom: A practical manual for teachers. https://dl1.cuni.cz/pluginfile.php/1160515/mod_resource/content/2/hereduc.pdf
Hoang, K. V. (2021). The benefits of preserving and promoting cultural heritage values for the sustainable development of the country. E3S Web of Conferences, 234, 00076. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202123400076
-
Hunter, K. (1988). Heritage education in the social studies [Paper presentation]. The Symposium on Heritage Education. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED300336.pdf
-
Işık, H. (2002). Yerel tarih konularının sosyal bilgiler (6. sınıf) programı tarih üniteleriyle ilişkilendirilmesine yönelik bir uygulama: Pasinler örneği (Tez No. 113199) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Işık, H. (2008). İlköğretimde tarih konularının yerel tarih ile ilişkilendirilmesinin öğrenci başarısına etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(4), 290–310.
-
Ivon, H. and Kuščević, D. (2013). School and the cultural-heritage environment: Pedagogical, creative and artistic aspects. CEPS Journal, 3(2), 29–50. https://doi.org/10.26529/cepsj.238
-
Kabapınar, Y. ve Demeter Şafak, Ö. (2021). Farklılıkların buluştuğu bir mekân olarak Kuzguncuk’u öğrencilerle duyumsamak: Bir sözlü ve yerel tarih çalışması örneği. Journal of Innovative Research in Teacher Education (JIRTE), 2(2), 115–131.
-
Kaymakcı, S. (2010). Sosyal bilgiler öğretiminde çalışma yaprakları kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına ve derse karşı tutumlarına etkisi (Tez No. 383785) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Kızılay, N. (2014). Arkeoloji konularının sınıf içi yaparak yaşayarak öğretiminin 6. sınıf öğrencilerinin tarihsel düşünme becerilerini geliştirmeye etkisi üzerine bir eylem araştırması (Tez No. 356171) [Yüksek lisans tezi, Adıyaman Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Külcü, Ö. T. (2015). Kültürel miras kavramının eğitim açısından önemi. Akademia Disiplinlerarası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 1(1), 27–32.
-
Kyvig, D. ve Marty, A. (2000). Yanı başımızdaki tarih (N. Özsoy, Çev.). Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
Lambert, C. A. (1996). Heritage education in the postmodern curriculum [Master’s thesis, University of Philadelphia]. https://repository.upenn.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1357&context=hp_theses
-
Malloy, T. (1982). An exploration into the effectiveness of local history as an educational tool for the community college American history teacher [Doctoral dissertation, University of Massachusetts Amherst]. https://scholarworks.umass.edu/dissertations_1/3756/
-
McKercher, B. and Cros, H. (2003). Testing a cultural tourism typology. International Journal of Tourism Research, 5, 45–58.
-
Merey, Z. (2011). Dünyada ve Türkiye’de tarih eğitiminin tarihsel gelişimi. İçinde M. Safran (Ed.), Tarih nasıl öğretilir? Tarih öğretmenleri için özel öğretim yöntemleri (ss. 29–36). Yeni İnsan Yayınevi.
-
Mert, B. (2019). Sosyal bilgiler öğretiminde sözlü ve yerel tarih uygulamalarının öğrencilerin kavramsal başarılarına ve farkındalık oluşturmalarına etkisi (Tez No. 565817) [Yüksek lisans tezi, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2022). Ortaöğretim tarih dersi öğretim programı (9., 10., 11. sınıflar).
-
Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli ortaöğretim tarih dersi öğretim programı (9., 10., 11. sınıflar).
-
Oran, M. (2013). İlköğretim sosyal bilgiler öğretmenlerinin ders içi yerel tarih konusundaki faaliyetleri: Uşak ili örneği (Tez No. 327781) [Yüksek lisans tezi, Uşak Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Öner, G. (2015). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin okul dışı tarih öğretimine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Türk Tarih Eğitimi Dergisi, 4(1), 89–121.
-
Örten, H. (2008). Yerel tarih konularının sosyal bilgiler üniteleri ile ilişkilendirilmesine yönelik bir çalışma (Tez No. 214571) [Yüksek lisans tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Özdemir, K. (2016). Yerel tarihin sosyal bilgiler öğretiminde değişim ve sürekliliği algılama becerisi üzerindeki etkisinin değerlendirilmesi (Tez No. 449669) [Yüksek lisans tezi, Kastamonu Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Öztaşçı, C. A. (2017). Yerel tarih öğretim yöntemini sosyal bilgiler dersinde uygulamaya koymak: Bir eylem araştırması (Tez No. 469630) [Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Öztaşçı, C. A., Kabapınar, Y. ve Tuncel, G. (2020). Yerel tarih öğretim yöntemini sosyal bilgiler dersinde kullanmak: Tanı başında olan geçmişi görmek ve duyumsamak. Türk Tarih Eğitimi Dergisi, 9(1), 66–88.
-
Patrick, J. J. (1988, May 11). Historic preservation and school curriculum [Paper presentation]. The Symposium on Heritage Education, Washington. https://eric.ed.gov/?id=ED300289
-
Preston, G. (1969). The value of local history in the school curriculum. Teaching History, 1(2), 87–91. http://www.jstor.org/stable/43252506
-
Quest, R. E. (2006). The infusion of local history into the New York State eleventh grade United States history curriculum [Doctoral dissertation, University of Pennsylvania].
-
Radosavljevic, U. and Culafic, I. K. (2019). Use of cultural heritage for place branding in educational projects: The case of Smederevo and Golubac fortresses on the Danube. Sustainability, 11(19), 5234. https://doi.org/10.3390/su11195234
-
Rittidet, P. (2011). Local youth historical research for students-based learning reform, Northeast Thailand. Journal of Social Sciences, 7(2), 224–227. https://doi.org/10.3844/jssp.2011.224.227
-
Safran, M. ve Ata, B. (1998). Okul dışı tarih öğretimi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 1–8.
-
Sevigen, E. (2021). Sosyal bilgiler öğretiminde müze eğitimi uygulamalarının öğrencilerin somut kültürel miras ve dersle ilgili tutumlarına etkisi ve hakkındaki görüşleri: Bir karma yöntem araştırması (Tez No. 686123) [Yüksek lisans tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Sidekli, S. ve Karaca, L. (2013). Sosyal bilgiler öğretiminde yerel, kültürel miras öğelerinin kullanımına ilişkin öğretmen adayı görüşleri. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi, 5, 20–38.
-
Silvester, B. S. (1987). A feasibility study of the integration of local history into the social studies and English disciplines at the middle school level [Doctoral dissertation, University of Massachusetts Amherst]. https://scholarworks.umass.edu/dissertations_1/4318/
-
Şahin, B. N. (2022). Ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin yakın çevre farkındalığının incelenmesi: Kayseri ili örneği (Tez No. 758963) [Yüksek lisans tezi, Erciyes Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Tanrıöğen, A. (Ed.). (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık.
-
Tugay, B. (2004). Tarih eğitiminde yerel tarih araştırmalarının yeri: Fethiye örneği (Tez No. 146053) [Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Tuncel, G. ve Altuntaş, B. (2020). İlköğretim 4. sınıf öğrencilerinin kültürel miras algısı: Göstergebilimsel bir analiz. International Journal of Field Education, 6(1), 123–140.
-
Tunç-Şahin, C. (2011). Yerel tarih uygulamalarının başarıya ve öğrenci ürünlerine etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(16), 453–462.
-
Ulutaş, S. (2018). Sosyal bilgiler öğretiminde bağımsız değişken olarak yerel tarih tekniği (Tez No. 514133) [Yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
UNESCO. (1972). Dünya kültürel ve doğal mirasının korunmasına dair sözleşme. https://www.unesco.org.tr/Pages/158/177/S%C3%B6zle%C5%9Fmeler
-
UNESCO. (2002). Dünya mirası genç ellerde: Öğretmenler için kaynak niteliğinde eğitim seti. https://whc.unesco.org/en/educationkit/
-
UNESCO. (2014). Culture for development indicators: Methodology manual. UNESCO. https://en.unesco.org/creativity/sites/creativity/files/cdis_methodology_manual_0_0.pdf
-
Uysal, K. (2018). Kültürel mirasın turizm amaçlı kullanılmasında yerel halkın algı ve tutumlarının belirlenmesi: İznik örneği (Tez No. 497924) [Yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi,]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Uz, E. ve Öger, A. (2020). Öğretmenlerin kültürel mirasa bakışlarının PEST analizi ile irdelenmesi: Nevşehir ili örneği. Kültürel Miras Araştırmaları Dergisi, 1(1), 1–6.
-
Walker, S. L. (2015). The role of local history in the curriculum at a rural, southeastern community college [Doctoral dissertation, Walden University]. https://scholarworks.waldenu.edu/dissertations/1233/
-
Wilhelm, N. (2004). Voyage to the heart of the heritage: Our heritage explained to children. İçinde The Hague Forum 2004: Heritage and education—A European perspective (pp. 25–27). https://docplayer.net/22783082-The-hague-forum-2004.html
-
Yalçın, R. (2019). Erzurum’da tarihi eserlere yönelik ilgi ve farkındalığa ilişkin bir yerel tarih çalışması (Tez No. 585638) [Yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversites]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Yazıcıoğlu, M. (2010). Sosyal bilgiler öğretiminde İstanbul’daki bazı tarihi mekânların kullanımı (Tez No. 290680) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Yeşilbursa, C. C. and Barton, K. C. (2011). Preservice teachers’ attitudes toward the inclusion of “heritage education” in elementary social studies. Journal of Social Studies Education Research, 2(2), 1–21.
-
Yeşilbursa, C. C. (2011). Sosyal bilgilerde miras eğitiminin öğrencilerin somut kültürel mirasa karşı tutumlarına ve akademik başarılarına etkisi (Tez No. 298403) [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
-
Yılmaz, L. (2020). Mersin’de somut kültürel miras bilinci ve koruma üzerine bir değerlendirme. Amisos, 5(8), 156–177.
-
Yılmaz, M. (2019). Sosyal bilgiler öğretiminde yerel tarih ögelerinin kullanımına ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşlerinin belirlenmesi: Trabzon örneği (Tez No. 585849) [Yüksek lisans tezi, Trabzon Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Yuvacı, İ. (2018). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin yerel tarih ile ilgili uygulamaları ve karşılaşılan sorunlar: Sivas ili örneği (Tez No. 505769) [Yüksek lisans tezi, Cumhuriyet Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Yücel-Batmaz, N. ve Biçici, G. (2021). Türkiye’de somut kültürel mirasın korunması üzerine bir alan araştırması: Kırıkkale-Delice örneği. Uluslararası Yönetim Akademisi Dergisi, 4(1), 97–110. https://doi.org/10.33712/mana.827589
Tarih Öğretiminde Öğrencilerin Somut Kültürel Miras Farkındalığına İlişkin Görüşleri: Bir Yerel Tarih Çalışması
Yıl 2025,
Cilt: 9 Sayı: 2, 94 - 122, 31.10.2025
Celaleddin Baba
,
Aydın Güven
Öz
Öğrencilerin tarih dersine yönelik ilgilerini arttırabilmek, dersi somutlaştırarak daha kalıcı ve eğlenceli öğrenmeler sağlayabilmek adına tarih derslerinde yerel tarih çalışmaları önem kazanmıştır. Bu tarz çalışmaların genellikle somut kültürel miras eserleri üzerinde gerçekleştirilmesi de öğrencilerin bu bağlamdaki farkındalıklarını artırabilecektir. Araştırma bu perspektifte tarih öğretiminde yerel tarih çalışması ile öğrencilerin somut kültürel miras farkındalığına ilişkin görüşlerinin tespit edilmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Durum çalışması deseninin benimsendiği araştırmada, çalışma grubu, kolay ulaşılabilir durum örneklemesi ile belirlenen toplam 28 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu ve çalışma yaprakları kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde, içerik analizi ve doküman incelemesinden yararlanılmıştır. Bu araştırma ile öğrencilerin büyük çoğunluğunun daha önceden bir yerel tarih gezisine katılmadıkları tespit edilmiştir. Yapılan yerel tarih gezisi ile girdikleri tarihî mekânlarda öğrencilerin çoğunluğunun merak duygusuna kapıldığı belirlenmiştir. Çalışmada öğrencilerin geneli yerel tarih çalışmasıyla tarih dersinin daha öğretici, eğlenceli, merak uyandırıcı, keşfettirici ve faydalı olduğunu belirtmişlerdir. Araştırma sonucunda öğrencilerin yakın çevrelerinde bulunan somut kültürel miras eserlerine ilişkin bilgi düzeylerinin ve farkındalıklarının arttığı saptanmıştır. Öğrencilerin görüşleri doğrultusunda şehirlerindeki somut kültürel miras eserlerinin korunması noktasında vatandaşlara düşen en önemli görevin bu eserlere zarar vermeme ve eserler hakkında bilinçli olma olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Destekleyen Kurum
Atatürk Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi
Proje Numarası
SYL-2023-12866
Kaynakça
-
Achille, C. and Fiorillo, F. (2022). Teaching and learning of cultural heritage: Engaging education, professional training, and experimental activities. Heritage, 5(3), 2565–2593. https://doi.org/10.3390/heritage5030134
-
Aktekin, S. (2001). İngiliz tarih eğitiminde yerel tarihin yeri. İçinde F. Çelebi (Ed.), Yerel tarihçilik, kent, sivil girişim (ss. 205–212). Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
-
Aktekin, S. (2010). The place and importance of local history in the secondary history. Journal of Theory and Practice in Education, 6(1), 86–105.
-
Aktın, K. ve Karaçalı-Taze, H. (2021). Tarihsel düşünme becerilerinin geliştirilmesinde yerel tarih: Sinop tarih mekân ve müzeleri. Sinop Kültür ve Turizm Sempozyumu (ss. 63–73). Sinop.
-
Allison, E. W. and Allison, M. A. (2008). Preserving tangible cultural assets: A framework for a new dialog in preservation. Conservation Education and Research, 1, 29–40. https://www.ncpe.us/wp-content/uploads/2012/06/3ALLISONpaper.pdf
-
Arıkan, İ. (2012). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin kültürel miras ile ilgili başarı düzeyleri ve tutumlarının bazı değişkenlerle incelenmesi (Adıyaman örneği) (Tez No. 302811) [Yüksek lisans tezi, Adıyaman Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Aslan, Z. and Ardemagni, M. (2006). Introducing young people to the protection of heritage sites and historic cities. UNESCO. https://www.iccrom.org/sites/default/files/2017-12/iccrom_09_manualschoolteachers_en.pdf
-
Avcı, G. ve Gümüş, N. (2019). Sınıf dışı eğitim etkinliklerine ilişkin öğrenci görüşleri. Turkish Studies—Educational Sciences, 14(3), 351–377. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.22855
-
Avcı, M. (2014). Sosyal bilgilerde kültürel miras eğitimine ilişkin öğrenci ve öğretmen görüşleri (Tez No. 370218) [Yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Avcı-Akçalı, A. (2007). Yerel tarih ve tarih eğitimine katkısı (Tez No. 211463) [Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Avcı-Akçalı, A. (2013). Tarih öğretiminde merkeze bağımlılığın azaltılması yolunda bir çözüm önerisi: Yerel tarih (Tez No. 342349) [Doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Avcı-Akçalı, A. ve Aslan, E. (2013). Tarih derslerinin yerel tarihe ve kaynaklarına dayalı etkinlikler aracılığıyla işlenmesinin öğrencilerin derse yönelik tutumlarına etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14, 142–174.
-
Avcı-Akçalı, A. and Demircioğlu, İ. H. (2016). Opinions of pre-service social studies teachers about using historical environment. International Electronic Journal of Elementary Education, 9(1), 39–58.
-
Aydoğan, Y. (2020). Kültürel miras bilinci kazanımıyla ilgili müze eğitimi dersi üzerine bir durum çalışması (Tez No. 647075) [Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Ayyıldız, İ. (2023). Sosyal bilgiler dersinde okul dışı öğrenme ortamları bağlamında gerçekleştirilen tarihi mekân gezileriyle ilgili öğrenci görüşleri (Tez No. 812925) [Yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Beem, R. R. (1994). Using local history in the secondary school social studies curriculum [Doctoral dissertation, Illinois State University, Illinois]. https://search.proquest.com/openview/5755668420a49fe20fa720561201cc01/1?pq-origsite=gscholar&cbl=18750&diss=y
-
Bhatia, A. (2009). Museum and school partnership for learning on field trips [Doctoral dissertation, Colorado State University, Colorado]. https://mountainscholar.org/items/61bce751-8c77-43d9-adab-97c04997554d
-
Bilicioğlu, H. (2017). Ortaokul öğrencilerinin yerel tarih öğretimine ilişkin görüşleri: Safranbolu örneği (Tez No. 459505) [Yüksek lisans tezi, Karabük Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Bischof, L. (2015). The lens of the local: Teaching an appreciation of the past through the exploration of local sites, landmarks, and hidden histories. The History Teacher, 48(3), 529–559. http://www.jstor.org/stable/24810529
-
Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
-
Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemi (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev. Ed.). Siyasal.
-
Çamlı, D. (2023). Sosyal bilgilerde bir yerel tarih uygulaması: Niğde örneği (Tez No. 812989) [Yüksek lisans tezi, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Çulha, Ö. (2006). Tarihsel mekânlarda keşfederek öğrenme yoluyla sosyal bilgiler öğretimine yönelik öğrenci görüşleri (Tez No. 189836) [Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi,]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Danacıoğlu, E. (2001). Geçmişin izleri: Yanı başımızdaki tarih için bir kılavuz. Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
Davies, J. (2016). Editorial: World heritage education. Furnace Journal, 4, 1–5. https://furnacejournal.wordpress.com/edition-one/issue-4-world-heritage-education/
-
Dipevliler, K. (2023). Avrupa ve Türkiye’de uygulanan bazı kültürel miras eğitimi etkinliklerinin incelenmesi (Tez No. 774748) [Yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Dursun, İ. (2017). Yerel tarih öğretimi: Mudurnu örneği (Tez No. 463345) [Yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Eroğlu, B. ve Yaldız, E. (2006). Kültür mirasının sürekliliği için anıtsal binaların yeniden kullanılması bağlamında Ermenek Tol Medrese. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 315–340.
-
Göç, N. (2008). Yerel tarih konularının sosyal bilgiler derslerinde uygulanması, karşılaşılan güçlükler ve çözüm önerileri (Yozgat örneği) (Tez No. 231497) [Yüksek lisans tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Gürdoğan-Bayır, Ö. ve Çengelci-Köse, T. (2019). Kültürel miras ve korunmasına ilişkin ortaokul öğrencilerinin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(4), 1827–1840.
-
Güven, İ., Bıkmaz, F., Demirhan-İşcan, C. ve Keleşoğlu, S. (2014). Tarih öğretimi: Kuram ve uygulama. Pegem Akademi.
-
Harnett, P. (2009). Tarihin yerel, bölgesel, ulusal, Avrupa ve küresel boyutlarını dengeli bir şekilde ilişkilendirmek. S. Aktekin, P. Harnett, M. Öztürk, ve D. Smart (Ed.), Çok kültürlü bir Avrupa için tarih ve sosyal bilgiler eğitimi (ss. 147–160). Harf Eğitim Yayıncılığı.
-
Hereduc. (2005). Heritage in the classroom: A practical manual for teachers. https://dl1.cuni.cz/pluginfile.php/1160515/mod_resource/content/2/hereduc.pdf
Hoang, K. V. (2021). The benefits of preserving and promoting cultural heritage values for the sustainable development of the country. E3S Web of Conferences, 234, 00076. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202123400076
-
Hunter, K. (1988). Heritage education in the social studies [Paper presentation]. The Symposium on Heritage Education. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED300336.pdf
-
Işık, H. (2002). Yerel tarih konularının sosyal bilgiler (6. sınıf) programı tarih üniteleriyle ilişkilendirilmesine yönelik bir uygulama: Pasinler örneği (Tez No. 113199) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Işık, H. (2008). İlköğretimde tarih konularının yerel tarih ile ilişkilendirilmesinin öğrenci başarısına etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(4), 290–310.
-
Ivon, H. and Kuščević, D. (2013). School and the cultural-heritage environment: Pedagogical, creative and artistic aspects. CEPS Journal, 3(2), 29–50. https://doi.org/10.26529/cepsj.238
-
Kabapınar, Y. ve Demeter Şafak, Ö. (2021). Farklılıkların buluştuğu bir mekân olarak Kuzguncuk’u öğrencilerle duyumsamak: Bir sözlü ve yerel tarih çalışması örneği. Journal of Innovative Research in Teacher Education (JIRTE), 2(2), 115–131.
-
Kaymakcı, S. (2010). Sosyal bilgiler öğretiminde çalışma yaprakları kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına ve derse karşı tutumlarına etkisi (Tez No. 383785) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Kızılay, N. (2014). Arkeoloji konularının sınıf içi yaparak yaşayarak öğretiminin 6. sınıf öğrencilerinin tarihsel düşünme becerilerini geliştirmeye etkisi üzerine bir eylem araştırması (Tez No. 356171) [Yüksek lisans tezi, Adıyaman Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Külcü, Ö. T. (2015). Kültürel miras kavramının eğitim açısından önemi. Akademia Disiplinlerarası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 1(1), 27–32.
-
Kyvig, D. ve Marty, A. (2000). Yanı başımızdaki tarih (N. Özsoy, Çev.). Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
Lambert, C. A. (1996). Heritage education in the postmodern curriculum [Master’s thesis, University of Philadelphia]. https://repository.upenn.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1357&context=hp_theses
-
Malloy, T. (1982). An exploration into the effectiveness of local history as an educational tool for the community college American history teacher [Doctoral dissertation, University of Massachusetts Amherst]. https://scholarworks.umass.edu/dissertations_1/3756/
-
McKercher, B. and Cros, H. (2003). Testing a cultural tourism typology. International Journal of Tourism Research, 5, 45–58.
-
Merey, Z. (2011). Dünyada ve Türkiye’de tarih eğitiminin tarihsel gelişimi. İçinde M. Safran (Ed.), Tarih nasıl öğretilir? Tarih öğretmenleri için özel öğretim yöntemleri (ss. 29–36). Yeni İnsan Yayınevi.
-
Mert, B. (2019). Sosyal bilgiler öğretiminde sözlü ve yerel tarih uygulamalarının öğrencilerin kavramsal başarılarına ve farkındalık oluşturmalarına etkisi (Tez No. 565817) [Yüksek lisans tezi, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2022). Ortaöğretim tarih dersi öğretim programı (9., 10., 11. sınıflar).
-
Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli ortaöğretim tarih dersi öğretim programı (9., 10., 11. sınıflar).
-
Oran, M. (2013). İlköğretim sosyal bilgiler öğretmenlerinin ders içi yerel tarih konusundaki faaliyetleri: Uşak ili örneği (Tez No. 327781) [Yüksek lisans tezi, Uşak Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Öner, G. (2015). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin okul dışı tarih öğretimine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Türk Tarih Eğitimi Dergisi, 4(1), 89–121.
-
Örten, H. (2008). Yerel tarih konularının sosyal bilgiler üniteleri ile ilişkilendirilmesine yönelik bir çalışma (Tez No. 214571) [Yüksek lisans tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Özdemir, K. (2016). Yerel tarihin sosyal bilgiler öğretiminde değişim ve sürekliliği algılama becerisi üzerindeki etkisinin değerlendirilmesi (Tez No. 449669) [Yüksek lisans tezi, Kastamonu Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Öztaşçı, C. A. (2017). Yerel tarih öğretim yöntemini sosyal bilgiler dersinde uygulamaya koymak: Bir eylem araştırması (Tez No. 469630) [Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Öztaşçı, C. A., Kabapınar, Y. ve Tuncel, G. (2020). Yerel tarih öğretim yöntemini sosyal bilgiler dersinde kullanmak: Tanı başında olan geçmişi görmek ve duyumsamak. Türk Tarih Eğitimi Dergisi, 9(1), 66–88.
-
Patrick, J. J. (1988, May 11). Historic preservation and school curriculum [Paper presentation]. The Symposium on Heritage Education, Washington. https://eric.ed.gov/?id=ED300289
-
Preston, G. (1969). The value of local history in the school curriculum. Teaching History, 1(2), 87–91. http://www.jstor.org/stable/43252506
-
Quest, R. E. (2006). The infusion of local history into the New York State eleventh grade United States history curriculum [Doctoral dissertation, University of Pennsylvania].
-
Radosavljevic, U. and Culafic, I. K. (2019). Use of cultural heritage for place branding in educational projects: The case of Smederevo and Golubac fortresses on the Danube. Sustainability, 11(19), 5234. https://doi.org/10.3390/su11195234
-
Rittidet, P. (2011). Local youth historical research for students-based learning reform, Northeast Thailand. Journal of Social Sciences, 7(2), 224–227. https://doi.org/10.3844/jssp.2011.224.227
-
Safran, M. ve Ata, B. (1998). Okul dışı tarih öğretimi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 1–8.
-
Sevigen, E. (2021). Sosyal bilgiler öğretiminde müze eğitimi uygulamalarının öğrencilerin somut kültürel miras ve dersle ilgili tutumlarına etkisi ve hakkındaki görüşleri: Bir karma yöntem araştırması (Tez No. 686123) [Yüksek lisans tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Sidekli, S. ve Karaca, L. (2013). Sosyal bilgiler öğretiminde yerel, kültürel miras öğelerinin kullanımına ilişkin öğretmen adayı görüşleri. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi, 5, 20–38.
-
Silvester, B. S. (1987). A feasibility study of the integration of local history into the social studies and English disciplines at the middle school level [Doctoral dissertation, University of Massachusetts Amherst]. https://scholarworks.umass.edu/dissertations_1/4318/
-
Şahin, B. N. (2022). Ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin yakın çevre farkındalığının incelenmesi: Kayseri ili örneği (Tez No. 758963) [Yüksek lisans tezi, Erciyes Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Tanrıöğen, A. (Ed.). (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık.
-
Tugay, B. (2004). Tarih eğitiminde yerel tarih araştırmalarının yeri: Fethiye örneği (Tez No. 146053) [Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Tuncel, G. ve Altuntaş, B. (2020). İlköğretim 4. sınıf öğrencilerinin kültürel miras algısı: Göstergebilimsel bir analiz. International Journal of Field Education, 6(1), 123–140.
-
Tunç-Şahin, C. (2011). Yerel tarih uygulamalarının başarıya ve öğrenci ürünlerine etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(16), 453–462.
-
Ulutaş, S. (2018). Sosyal bilgiler öğretiminde bağımsız değişken olarak yerel tarih tekniği (Tez No. 514133) [Yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
UNESCO. (1972). Dünya kültürel ve doğal mirasının korunmasına dair sözleşme. https://www.unesco.org.tr/Pages/158/177/S%C3%B6zle%C5%9Fmeler
-
UNESCO. (2002). Dünya mirası genç ellerde: Öğretmenler için kaynak niteliğinde eğitim seti. https://whc.unesco.org/en/educationkit/
-
UNESCO. (2014). Culture for development indicators: Methodology manual. UNESCO. https://en.unesco.org/creativity/sites/creativity/files/cdis_methodology_manual_0_0.pdf
-
Uysal, K. (2018). Kültürel mirasın turizm amaçlı kullanılmasında yerel halkın algı ve tutumlarının belirlenmesi: İznik örneği (Tez No. 497924) [Yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi,]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Uz, E. ve Öger, A. (2020). Öğretmenlerin kültürel mirasa bakışlarının PEST analizi ile irdelenmesi: Nevşehir ili örneği. Kültürel Miras Araştırmaları Dergisi, 1(1), 1–6.
-
Walker, S. L. (2015). The role of local history in the curriculum at a rural, southeastern community college [Doctoral dissertation, Walden University]. https://scholarworks.waldenu.edu/dissertations/1233/
-
Wilhelm, N. (2004). Voyage to the heart of the heritage: Our heritage explained to children. İçinde The Hague Forum 2004: Heritage and education—A European perspective (pp. 25–27). https://docplayer.net/22783082-The-hague-forum-2004.html
-
Yalçın, R. (2019). Erzurum’da tarihi eserlere yönelik ilgi ve farkındalığa ilişkin bir yerel tarih çalışması (Tez No. 585638) [Yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversites]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Yazıcıoğlu, M. (2010). Sosyal bilgiler öğretiminde İstanbul’daki bazı tarihi mekânların kullanımı (Tez No. 290680) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Yeşilbursa, C. C. and Barton, K. C. (2011). Preservice teachers’ attitudes toward the inclusion of “heritage education” in elementary social studies. Journal of Social Studies Education Research, 2(2), 1–21.
-
Yeşilbursa, C. C. (2011). Sosyal bilgilerde miras eğitiminin öğrencilerin somut kültürel mirasa karşı tutumlarına ve akademik başarılarına etkisi (Tez No. 298403) [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
-
Yılmaz, L. (2020). Mersin’de somut kültürel miras bilinci ve koruma üzerine bir değerlendirme. Amisos, 5(8), 156–177.
-
Yılmaz, M. (2019). Sosyal bilgiler öğretiminde yerel tarih ögelerinin kullanımına ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşlerinin belirlenmesi: Trabzon örneği (Tez No. 585849) [Yüksek lisans tezi, Trabzon Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Yuvacı, İ. (2018). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin yerel tarih ile ilgili uygulamaları ve karşılaşılan sorunlar: Sivas ili örneği (Tez No. 505769) [Yüksek lisans tezi, Cumhuriyet Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
-
Yücel-Batmaz, N. ve Biçici, G. (2021). Türkiye’de somut kültürel mirasın korunması üzerine bir alan araştırması: Kırıkkale-Delice örneği. Uluslararası Yönetim Akademisi Dergisi, 4(1), 97–110. https://doi.org/10.33712/mana.827589