Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Plastik Poşet Zararlarını Önleme ve Tüketici Bilinci Oluşturma Üzerine Bir Çalışma

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 65 - 69, 18.07.2019

Öz

Günümüzde plastik poşetlerin özellikle başta
çevreye olmak üzere insan ve hayvanlara verdiği zararlar bilinmektedir. En
büyük tehdit, plastiğin kullanımı değil, kullanımının miktarıdır. Genel olarak,
atılmış plastiklerin % 50'den fazlası ambalajdan gelir ve bunların çoğu
alışveriş çantalarıdır. Tüketici farkındalığındaki eksikliğinin fark edilmesi,
çöpler hakkında tartışmalara yol açmış ve çevrede oluşan zarar plastik poşetler
hakkında önlem almayı gerektirmiştir. Plastik alışveriş torbalarının
oluşturduğu çöplere ve uluslararası atıklara değinmek için kurulmuş bir takım
yaklaşımlar ve bu konuda birçok ülkede yapılan çalışmalar mevcuttur. Bu
çalışmada, plastik poşetlerin zararlarını önlemek adına birçok ülkede yapılmış
çalışmalar ve mevzuatlar incelenmiştir.  Plastik
torbaların üretim enerji maliyetleri, uzun ömrü, çevrede yayılmasının artması
ve biyo-bozunur olmaması çevre üzerinde ve sürdürülebilir kalkınmada olumsuz
etkiler olarak görünmektedir. Bunun yanında, hızlı tüketim sonucu ortaya çıkan
“kullan-at”  yaklaşımı sürdürülebilir
tüketimi zorlaştırmaktadır. Bu nedenle, tüketici davranışını plastik poşet
kullanımından ayırmak, sürdürülebilir kalkınmanın sağlanmasında öncü olan
sürdürülebilir tüketim arayışında önemli bir sorundur. Sürdürülebilir tüketim
ise bilinçli tüketici ile sağlanır. Bu çalışmada;  plastik poşet kullanımını azaltıcı önlemler ve
tüketiciyi bilinçlendirmek adına yapılabilecekler anlatılmıştır.

Kaynakça

  • [1] Bansal, P., & Roth, K. (2000). Why companies go green: A model of ecological responsiveness. Academy of Management Journal, 43(4), 717-736.
  • [2]Cameron Richards,&Irina Safitri Zen. (2016). From surface to deep corporate social responsibility: The Malaysian no plastic bags campaign as both social and organizational learning", Journal of Global Responsibility.7(2),275-287. https://doi.org/10.1108/JGR-04-2016-0010
  • [3]Carrol, A., B.(1991). The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders. Business Horizons, 34(4),9-48.
  • [4]COG Staff (2012). Plastic Bag Report (Prepared for Metropolitan Washington Council of Governments Chesapeake Bay and Water Resources Policy Committee Prepared by COG Staff, Department of Environmental Programs).
  • [5] Gürcüm, B., Yıldırım,H. ,&,Yeşil,R. (2018). Pazarlama ve Dünyadan Bir Yeşil Tekstil İşletmesi: Ecoalf, International Journal of Social Science ,68:221-233.
  • [6]Kamaruddin,R., & Mazila ,Y. (2012). Selangor Government’s “No plastic Bag Day” Campaign: Motivation and Acceptance Level, Procedia - Social and Behavioral Sciences 42:205 – 211. doi: 10.1016/j.sbspro.2012.04.183.
  • [7]Kara, H.(2011). Naylonların ve Plastiklerin İnsan Sağlığına Zararları.http://m.degisimmedya.com/yazar.
  • [8] Neyim, C. (2002). Türkiye’de Evsel Nitelikli Katı Atıklar. Çevre ve Sürdürülebilirlik Paneli, Çevko Vakfı. http://www.cevko.org.tr/images/stories/donusum/14.pdf
  • [9]Nhamo, G.(2008). Regulating Plastics Waste, Stakeholder Engagement,and Sustainability Challenges in South Africa, Urban Forum. 19:83–101.DOI 10.1007/s12132-008-9022-0
  • [10] Ritch,E., Brennan, C., & MacLeod, C.(2009). Plastic bag politics: modifying consumer behaviour for sustainable development. International Jounal Of Consumer Studies, 33(2),168-174.
  • [11]Safitri Zen, I.S., Tjahja, A.,& Tjahja, A.(2016). Redefining the Role of Supermarket Corporate Social Responsibility (CSR) in the Context of No Plastic Bag Campaign in Malaysia. In International Conference on Sustainable Development and Livelihoods, ICSDL 2016
  • 12]Şener, A.,& Hazer, O. (2007). Değerlerin Kadınların Sürdürülebilir Tüketim Davranışı Üzerindeki Etkilerine İlişkin Bir Araştırma. Hacettepe Sosyolojik Araştırmalar E- Dergisi.http://www.sdergi.hacettepe.edu.tr/De.pdf.[20.06.2007]
  • [13]Suki ,N.,M.(2013). Green Awareness Effects On Consumers’ Decision: Some Insıghts From Maaysia. IJAPS, 9(2). 49-63.
  • [14]Yücel, F. (2003). Sürdürülebilir Kalkınmanın Sağlanmasında Çevre Korumanın ve Ekonomik Kalkınmanın Karşıtlığı ve Birlikteliği. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(11), 100-120.
  • [15]www.copunesahipcik.org/plastik-poset-gercegi.
  • [16]http://www.dw.com/tr/2050de-denizlerde-bal%C4%B1ktan-%C3%A7ok-%C3%A7%C3%B6p-olacak/a-18990598
  • [17]http://www.bbc.com/turkce/ozeldosyalar/2015/04/150402_akdeniz_plastik
  • [18]https://slideplayer.biz.tr/slide/9215487/ PLASTİKLER. P.V.C.
  • [17]https://yesilgazete.org/blog/2017/09/20/turkiyede-ucretli-plastik-poset-karmasasi-2018-mi-2019-mu/
  • [18]http://www.cevreciyiz.com/makale-detay/1302/plastik-posetle-vedalasmaya-hazir-misiniz
  • [19]http://www.pagev.org.tr/admin/pics/dosyalar/alphan_erozturk_sunum.pdf
  • [20] Ulusal Geri Dönüşüm Strateji Belgesi ve Eylem Planı (2014 -2017).T.C. Bilim ,Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı. www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/12/20141230M1-12-1.pdf
  • [21] www.cevko.org.tr.

A Study on Plastic Bag Damage Prevention and Consumer Awareness

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 65 - 69, 18.07.2019

Öz

Today, it is known that plastic bags cause harm
to humans and animals, especially to the environment. The biggest threat is not
the use of plastic, but the size of its use. In general, more than 50% of
disposable plastics come from packaging, and most of them are shopping bags.
Recognition of the lack of consumer awareness has led to controversy about
garbage, and damage to the environment has required attention to plastic bags.
There are a number of approaches established to address plastic shopping bags
and international waste, and studies are being conducted in many countries. In
this study, studies and legislations carried out in many countries in order to
prevent damages of plastic bags have been examined. Production costs of plastic
bags, long life, increase in diffusion and non-biodegradability seem to have
negative effects on the environment and sustainable development. In addition,
the “throwaway” approach resulting from rapid consumption makes sustainable
consumption difficult. Therefore, separating consumer behaviour from the use of
plastic bags is an important problem in the search for sustainable consumption,
which is a pioneer in achieving sustainable development. It is known that
sustainable consumption is provided by conscious consumers. In this study,
measures that reduce the use of plastic bags and increase consumer awareness
were compiled.

Kaynakça

  • [1] Bansal, P., & Roth, K. (2000). Why companies go green: A model of ecological responsiveness. Academy of Management Journal, 43(4), 717-736.
  • [2]Cameron Richards,&Irina Safitri Zen. (2016). From surface to deep corporate social responsibility: The Malaysian no plastic bags campaign as both social and organizational learning", Journal of Global Responsibility.7(2),275-287. https://doi.org/10.1108/JGR-04-2016-0010
  • [3]Carrol, A., B.(1991). The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders. Business Horizons, 34(4),9-48.
  • [4]COG Staff (2012). Plastic Bag Report (Prepared for Metropolitan Washington Council of Governments Chesapeake Bay and Water Resources Policy Committee Prepared by COG Staff, Department of Environmental Programs).
  • [5] Gürcüm, B., Yıldırım,H. ,&,Yeşil,R. (2018). Pazarlama ve Dünyadan Bir Yeşil Tekstil İşletmesi: Ecoalf, International Journal of Social Science ,68:221-233.
  • [6]Kamaruddin,R., & Mazila ,Y. (2012). Selangor Government’s “No plastic Bag Day” Campaign: Motivation and Acceptance Level, Procedia - Social and Behavioral Sciences 42:205 – 211. doi: 10.1016/j.sbspro.2012.04.183.
  • [7]Kara, H.(2011). Naylonların ve Plastiklerin İnsan Sağlığına Zararları.http://m.degisimmedya.com/yazar.
  • [8] Neyim, C. (2002). Türkiye’de Evsel Nitelikli Katı Atıklar. Çevre ve Sürdürülebilirlik Paneli, Çevko Vakfı. http://www.cevko.org.tr/images/stories/donusum/14.pdf
  • [9]Nhamo, G.(2008). Regulating Plastics Waste, Stakeholder Engagement,and Sustainability Challenges in South Africa, Urban Forum. 19:83–101.DOI 10.1007/s12132-008-9022-0
  • [10] Ritch,E., Brennan, C., & MacLeod, C.(2009). Plastic bag politics: modifying consumer behaviour for sustainable development. International Jounal Of Consumer Studies, 33(2),168-174.
  • [11]Safitri Zen, I.S., Tjahja, A.,& Tjahja, A.(2016). Redefining the Role of Supermarket Corporate Social Responsibility (CSR) in the Context of No Plastic Bag Campaign in Malaysia. In International Conference on Sustainable Development and Livelihoods, ICSDL 2016
  • 12]Şener, A.,& Hazer, O. (2007). Değerlerin Kadınların Sürdürülebilir Tüketim Davranışı Üzerindeki Etkilerine İlişkin Bir Araştırma. Hacettepe Sosyolojik Araştırmalar E- Dergisi.http://www.sdergi.hacettepe.edu.tr/De.pdf.[20.06.2007]
  • [13]Suki ,N.,M.(2013). Green Awareness Effects On Consumers’ Decision: Some Insıghts From Maaysia. IJAPS, 9(2). 49-63.
  • [14]Yücel, F. (2003). Sürdürülebilir Kalkınmanın Sağlanmasında Çevre Korumanın ve Ekonomik Kalkınmanın Karşıtlığı ve Birlikteliği. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(11), 100-120.
  • [15]www.copunesahipcik.org/plastik-poset-gercegi.
  • [16]http://www.dw.com/tr/2050de-denizlerde-bal%C4%B1ktan-%C3%A7ok-%C3%A7%C3%B6p-olacak/a-18990598
  • [17]http://www.bbc.com/turkce/ozeldosyalar/2015/04/150402_akdeniz_plastik
  • [18]https://slideplayer.biz.tr/slide/9215487/ PLASTİKLER. P.V.C.
  • [17]https://yesilgazete.org/blog/2017/09/20/turkiyede-ucretli-plastik-poset-karmasasi-2018-mi-2019-mu/
  • [18]http://www.cevreciyiz.com/makale-detay/1302/plastik-posetle-vedalasmaya-hazir-misiniz
  • [19]http://www.pagev.org.tr/admin/pics/dosyalar/alphan_erozturk_sunum.pdf
  • [20] Ulusal Geri Dönüşüm Strateji Belgesi ve Eylem Planı (2014 -2017).T.C. Bilim ,Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı. www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/12/20141230M1-12-1.pdf
  • [21] www.cevko.org.tr.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Umut Bilen 0000-0002-5614-843X

Yayımlanma Tarihi 18 Temmuz 2019
Gönderilme Tarihi 25 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1