SOSYAL ARAŞTIRMALARDAKİ ÖLÇEK BULGULARINA ÖRNEKLEM ETKİSİNİN ARAŞTIRILMASI
Yıl 2017,
Cilt: 6 Sayı: 11, 1 - 10, 30.04.2017
Murat Tuncer
,
Hasan Berkant
Melih Dikmen
Öz
Tarama
modeline göre yürütülen bu araştırmada sosyal bilimlerde sıklıkla kullanılan
ölçek bulgularına örneklemin etkisi araştırılmıştır. Bu amaçla farklı
araştırmacılar tarafından geliştirilmiş üç ayrı ölçek yükseköğretim
kurumlarından mezun 226 kişiye uygulanarak bulgular karşılaştırılmıştır. Yapılan
analizlerde ölçekler arası korelasyon değerlerinin yüksek, Cronbach Alpha
güvenirlik katsayılarının kabul edilebilir sınırlar içinde olduğu tespit
edilmiştir. Buna karşın cinsiyet ve mezun olunan yükseköğretim kurumu açısından
yapılan karşılaştırmalarda birbirinden oldukça farklı sonuçlara ulaşılmıştır.
Bu bulgulara örneklemin etkisinin olup olmadığı araştırılmış, ölçek
bulgularının örneklemden etkilendiği yönünde güçlü kanıtlara ulaşılamamıştır.
Buna karşın tutum gibi zaman içinde değişebilen özelliklerin ölçülmesinde
kullanılacak araçların veri toplama sürecinden önce yeniden gözden geçirilmesi
gerektiği görülmüştür. Araştırma bulgularına dayalı olarak araştırmacılara ölçek
geliştirme çalışmalarında sadece açımlayıcı faktör analizi ile yetinmeyip
doğrulayıcı faktör analizini de yapmaları önerilmektedir.
Kaynakça
- Altun, A. (2003). Teacher trainees’ attitudes toward the internet. Educationand Science, Vol 28, No 127, 3-9.
Aşan, Z., Ayhan, Ö., Terlemez, L. ve Şentürk, S. (2008). Comparasion of two different respondent with web based questionnaire survey. Anadolu University Journal Of Social Sciences, 8(1), 15-24.
Azaltun, M. (2008). Ölçme ve ölçek geliştirme. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 19(1), 104-105.
Bahar, H. H., Uludağ, E. ve Kaplan, K. (2009). İlköğretim öğretmenlerinin bilgisayar ve internet tutumlarının incelenmesi (Kars ili örneği). Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 67-83.
Baykul, Y. (2000). Eğitimde ve Psikolojide Ölçme: Klasik Test Teorisi ve Uygulaması. Ankara: ÖSYM Yayınları
Birişçi, S., Metin, M. ve Demiryürek, G. (2011). İlköğretim öğretmenlerinin bilgisayar ve internet kullanımına yönelik tutumlarının incelenmesi: Artvin ili örneği. Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 2(4).
Bozyiğit, E.,Ağbuba, B. ve Uysal, U. (2012). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencilerinin internet kullanımına yönelik tutumları ve interneti kullanım amaçları. İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi, 3(1), 32-44.
Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: PegemA Yayıncılık.
Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum.Ankara: PegemA Yayıncılık.
Dinç, E. ve Keçe, M. (2012). Öğrencilerin sosyal bilgiler dersi ödevlerine yönelik tutumlarının ölçülmesi: Bir ölçek geliştirme çalışması. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 3(1),15-34.
Erdemir, E. (2008). Yönetim ve örgüt araştırmalarında ölçek kullanımı: Yönetim organizasyon kongre bildirileri örneği. 16. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi Bildiriler Kitabı, 397-403.
Erdoğan, A.T. (2008). Beden eğitimi ve spor öğretmen adaylarının internet kullanımına yönelik tutumları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor A.B.D.
Fidancıoğlu, H., Beydağ, K.D., Özer, F.G. ve Kızılkaya, M. (2009).University school for health sciences students' opinions about internet using. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 2(1), 3-9.
Gillaspy, J. A. Jr. (1996). A Primer on Confirmatory Factor Analysis. Austin, Texas. New Orleans, LA.http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED395040.pdf
Kahn, J. H. (2006). Factor Analysis in Counseling Psychology Research, Training andPractice: Principles, Advances and Application. The Counseling Psychologist, 34(5), 684-718.
Karagöz, Y. ve Ekici, İ.(2004). Statistical techniques, and scales which are used in practical research in social Sciences. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 5(1),25-43.
Karasar, N.(2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Nickell, G. S. ve Pinto, J. N. (1986). The computer attitude scale. Computers in Human Behavior, 2, 301-306.
Rennie, K. M. (1997). Exploratory and Confirmatory Rotation Strategies in Exploratory Factor Analysis. http://eric.ed.gov/PDFS/ED406446.pdf
Stapleton, C. D. (1997). Basic concepts in exploratory factor analysis as a tool to evaluates core validity: A right-brained approach. http://ericae.net/ft/tamu/Efa.htm.
Tabachnick, G. B. ve Fidell, S. L. (2001). Using Multivariate Statistics, Fourth Edition, Allyn and Bacon, A Pearson Education Company.
Tavşancıl, E. (2006). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Tavşancıl, E. ve Keser, H. (2002). Development of a likert type attitude scale towards internet usage. Educational Sciencesand Practice, 1 (1), 79-100.
Tezbaşaran, A. A. (1996). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. Ankara: Türk Psikoloji Derneği Yayınları.
Tuncer, M. (2012).Investigation of effects of computer anxiety and internet attitudes on computer self-efficacy. Journal of Academic Social Science Studies, 5(4), 205-222.
Tuncer, M. ve Özüt, A. (2012). Self-efficacy perception of preservice class teachers to educational internet usage. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkishor Turkic, Volume 7/2 Spring 2012, p.1079-1091.
Tuncer, M. (2011). Adaptation of adolescent future expectations Scale. Turkish Studies- International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 6/3 Summer 2011, p. 1265-1275.
Usta, E., Bozdoğan, A.E. ve Yıldırım, K.(2007). Sınıf öğretmeni adaylarının internet kullanımına ilişkin tutumlarının değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 8, Sayı 1, 209-222.
Wilson, P. M ve Muon, S. (2008). Psychometric properties of the exercise identity scale in a university sample.
http://www.selfdeterminationtheory.org/SDT/documents/2008_Wilson%20Muon_IJSEP.pdf
Yıldırım, S. ve Bahar, H. H. (2008). Eğitim fakültesi öğrencileri ile meslek yüksekokulu öğrencilerinin internete karşı tutumları (Erzincan Üniversitesi Örneği). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 20, 653-663.
Yıl 2017,
Cilt: 6 Sayı: 11, 1 - 10, 30.04.2017
Murat Tuncer
,
Hasan Berkant
Melih Dikmen
Kaynakça
- Altun, A. (2003). Teacher trainees’ attitudes toward the internet. Educationand Science, Vol 28, No 127, 3-9.
Aşan, Z., Ayhan, Ö., Terlemez, L. ve Şentürk, S. (2008). Comparasion of two different respondent with web based questionnaire survey. Anadolu University Journal Of Social Sciences, 8(1), 15-24.
Azaltun, M. (2008). Ölçme ve ölçek geliştirme. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 19(1), 104-105.
Bahar, H. H., Uludağ, E. ve Kaplan, K. (2009). İlköğretim öğretmenlerinin bilgisayar ve internet tutumlarının incelenmesi (Kars ili örneği). Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 67-83.
Baykul, Y. (2000). Eğitimde ve Psikolojide Ölçme: Klasik Test Teorisi ve Uygulaması. Ankara: ÖSYM Yayınları
Birişçi, S., Metin, M. ve Demiryürek, G. (2011). İlköğretim öğretmenlerinin bilgisayar ve internet kullanımına yönelik tutumlarının incelenmesi: Artvin ili örneği. Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 2(4).
Bozyiğit, E.,Ağbuba, B. ve Uysal, U. (2012). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencilerinin internet kullanımına yönelik tutumları ve interneti kullanım amaçları. İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi, 3(1), 32-44.
Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: PegemA Yayıncılık.
Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum.Ankara: PegemA Yayıncılık.
Dinç, E. ve Keçe, M. (2012). Öğrencilerin sosyal bilgiler dersi ödevlerine yönelik tutumlarının ölçülmesi: Bir ölçek geliştirme çalışması. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 3(1),15-34.
Erdemir, E. (2008). Yönetim ve örgüt araştırmalarında ölçek kullanımı: Yönetim organizasyon kongre bildirileri örneği. 16. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi Bildiriler Kitabı, 397-403.
Erdoğan, A.T. (2008). Beden eğitimi ve spor öğretmen adaylarının internet kullanımına yönelik tutumları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor A.B.D.
Fidancıoğlu, H., Beydağ, K.D., Özer, F.G. ve Kızılkaya, M. (2009).University school for health sciences students' opinions about internet using. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 2(1), 3-9.
Gillaspy, J. A. Jr. (1996). A Primer on Confirmatory Factor Analysis. Austin, Texas. New Orleans, LA.http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED395040.pdf
Kahn, J. H. (2006). Factor Analysis in Counseling Psychology Research, Training andPractice: Principles, Advances and Application. The Counseling Psychologist, 34(5), 684-718.
Karagöz, Y. ve Ekici, İ.(2004). Statistical techniques, and scales which are used in practical research in social Sciences. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 5(1),25-43.
Karasar, N.(2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Nickell, G. S. ve Pinto, J. N. (1986). The computer attitude scale. Computers in Human Behavior, 2, 301-306.
Rennie, K. M. (1997). Exploratory and Confirmatory Rotation Strategies in Exploratory Factor Analysis. http://eric.ed.gov/PDFS/ED406446.pdf
Stapleton, C. D. (1997). Basic concepts in exploratory factor analysis as a tool to evaluates core validity: A right-brained approach. http://ericae.net/ft/tamu/Efa.htm.
Tabachnick, G. B. ve Fidell, S. L. (2001). Using Multivariate Statistics, Fourth Edition, Allyn and Bacon, A Pearson Education Company.
Tavşancıl, E. (2006). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Tavşancıl, E. ve Keser, H. (2002). Development of a likert type attitude scale towards internet usage. Educational Sciencesand Practice, 1 (1), 79-100.
Tezbaşaran, A. A. (1996). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. Ankara: Türk Psikoloji Derneği Yayınları.
Tuncer, M. (2012).Investigation of effects of computer anxiety and internet attitudes on computer self-efficacy. Journal of Academic Social Science Studies, 5(4), 205-222.
Tuncer, M. ve Özüt, A. (2012). Self-efficacy perception of preservice class teachers to educational internet usage. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkishor Turkic, Volume 7/2 Spring 2012, p.1079-1091.
Tuncer, M. (2011). Adaptation of adolescent future expectations Scale. Turkish Studies- International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 6/3 Summer 2011, p. 1265-1275.
Usta, E., Bozdoğan, A.E. ve Yıldırım, K.(2007). Sınıf öğretmeni adaylarının internet kullanımına ilişkin tutumlarının değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 8, Sayı 1, 209-222.
Wilson, P. M ve Muon, S. (2008). Psychometric properties of the exercise identity scale in a university sample.
http://www.selfdeterminationtheory.org/SDT/documents/2008_Wilson%20Muon_IJSEP.pdf
Yıldırım, S. ve Bahar, H. H. (2008). Eğitim fakültesi öğrencileri ile meslek yüksekokulu öğrencilerinin internete karşı tutumları (Erzincan Üniversitesi Örneği). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 20, 653-663.