Çocuk işçiliği dünyanın birçok ülkesinde yoksulluk, göç ve savaş gibi
ağır yaşam koşullarının yarattığı çözülmenin sonuçlarından biridir. Kendi yaşam
alanlarından koparılan aileler ve çocuklar, çalışma ve yaşam koşulları, çevre
ile ilişkiler, eğitim ve sağlık sorunları açısından en dezavantajlı gruplar
arasında yer almaktadır. Mevcut ekonomi politikalarının neden olduğu,
yoksulluk, işsizlik ve pahalılık sonucu aileler kentlere göçmüş ve çocuklarını
herhangi bir eğitim ya da yetenek gerektirmeyen bir işte çalıştırmaya mecbur
kalmışlardır. Dünya üzerinde birçok ülkede olduğu gibi Türkiye’de de
milyonlarca çocuk sağlıklı gelişimlerini engelleyecek elverişsiz koşullarda
çalışmaktadır. En kötü işlerde çalışan bu çocukların çoğu 15 yaşından küçük
olup, ILO sözleşmelerine göre çalışma çağında olmayan ve söz konusu işlerde
çalışması arzu edilmeyen çocuklardır. Bu çalışmanın amacı İstanbul'da işçi
çocukların işçileşme süreçleri ve eğitimden mahrumiyet ilişkisini eğitimsel
durumlarından yola çıkarak çözümlemektir. Bu bağlamda çalışma işçi çocukların
demografik özellikleri, işçilik deneyimleri, eğitimsel durumları konusuna
odaklanılmıştır. Araştırma tarama türünde nitel bir çalışmadır. Araştırmanın
çalışma grubunu İstanbul’da çalışan, 7-18 yaş grubu 55 çocuk oluşturmaktadır.
Araştırma kapsamına alınan kişiler amaçlı örneklem tekniği kullanılarak
belirlenmiştir. Veriler Şubat-Mart 2015 tarihleri arasında, araştırmacı
tarafından geliştirilen görüşme formu ile toplanmıştır. Araştırma sonuçlarına
göre, işçi erkek çocukların sayısı kız çocuklardan fazladır. Çocukların büyük
bir kısmı 6. ve 7. Sınıf öğrencilerdir ve devamsızlıkları fazladır. Çocuklar
günlük en az 4 saat çalışma süresi sonunda yorgun bir şekilde evlerine
dönmektedirler. Ödevlerini tam yapamamakta ve derste dikkatini toparlayamamaktadır.
Başarısızlık, çocukların adeta kaderi olmaktadır. Çocukların eğitime yüklediği
anlam ve değer, başarısızlık nedeniyle zamanla azalmaktadır. Bu süreçte
işçileşme de artmaktadır
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 12 |