Okul Yönetici ve Öğretmenlerinin Göçmen ve Yabancı Uyruklu Öğrencilerle Yaşadıkları Sorunlara İlişkin Görüşleri
Yıl 2024,
Cilt: 13 Sayı: 25, 54 - 80, 30.04.2024
Gülay Yener
,
Aysun Doğutaş
Öz
Bu çalışmanın amacı, lise ortaöğretim kurumlarında öğrenim görmekte olan göçmen ve yabancı uyruklu öğrenciler ile ilgili yaşanan problemleri ve bu problemlere yönelik çözüm önerilerini, yönetici ve öğretmen görüşleri doğrultusunda ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma grubunu Antalya ilinde yabancı uyruklu öğrencileri bulunan dört farklı lisede görev yapan, 10 okul yöneticisi ve 25 öğretmenden oluşturmaktadır. Araştırma yöntemi olarak nitel araştırma yönteminden görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda göçmen ve yabancı uyruklu öğrenciler ile ilgili karşılaşılan sorunlar ve bu sorunlara yönelik çözüm önerileri olmak üzere iki tema elde edilmiştir. Göçmen ve yabancı uyruklu öğrenciler ile ilgili eğiticilerin karşılaştıkları sorunlar ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerileri başlığı altında iki temaya ulaşılmıştır. Araştırma bulgularına göre araştırmaya katılan bütün katılımcıların birleştiği en önemli nokta dil, iletişim ve uyum sorunudur. Geliştirilen en önemli çözüm önerisinin ise zorunlu olarak dil ve uyum kurslarına tabii tutulmaları, Avrupa standardına uygun kurslarının açılması ve okullarda bir yıl hazırlık sınıflarının olması yönünde olduğudur.
Teşekkür
Yüksek Lisans Projesi olarak sunduğum bu çalışma, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü Öğretim üyesi Sayın Doç. Dr. Aysun DOĞUTAŞ yönetiminde gerçekleştirilmiştir. Çalışmam boyunca büyük ilgi ve yardımlarını esirgemeyip danışmanlığımı üstlenen, bana yol gösteren kıymetli hocama içtenlikle teşekkürlerimi sunuyorum .Çalışmam sırasında yaptığım görüşmelerde tecrübelerinden yararlandığım, projeme katılmayı kabul eden tüm okul yöneticisi ve öğretmen meslektaşlarıma ,çalışmalarım boyunca desteğini esirgemeyen ve yanımda olan sevgili aileme tüm destekleri için şükranlarımı sunuyorum.
Kaynakça
- Akıncı, B., Nergiz, A. & Gedik, E. (2015). Uyum süreci üzerine bir değerlendirme: Göç ve
Toplumsal Kabul. Göç Araştırmaları Dergisi, 2 (1), 58-83.
- Aydın, D., Şahin, N. & Akay, B. (2017). Göç olayının çocuk sağlığı üzerine etkileri. İzmir Dr. Behçet Uz Çocuk Hast. Dergisi, 7(1), 8-14.
- Alagöz, S. B., & Geçgil, T. (2016). Türkiye’deki yabancı öğrenci sorunlarının tanımlanması ve çözüm önerileri. In proceedings of the 2nd International Congress on Applied Sciences: Migration, Poverty and Employment, 23-25 September, (pp. 494-502). Konya, Turkey. http://www.uubk2016.org/en/home/ internet adresinden alınmıştır.
- Amnesty International (2009). İki arada bir derede. London: Peter Benenson House.https://multeci.org.tr/wp-content/uploads/2021/09/Turkiyede-Multecilere-Koruma-Saglanmiyor
- Antalya Valiliği İl Milli Eğitim Müdürlüğü 2010-2014 Stratejik Planı. https://docplayer.biz.tr/3106090-T-c-antalya-valiligi-il-milli-egitim-mudurlugu-2010-2014-stratejik-plani-guncellenmis-strateji-gelistirme-subesi.html.
- Boubtane, E., Coulibaly, D. & Rault, C. (2013). Immigration, Unemployment, and GDP in the Host Country: Bootstrap Panel Granger Causality Analysis on OECD Countries. Economic Modelling, 33, 261-269.
- Borlat, C. (2019). 1989 zorunlu göçü, göçmenlerin sosyal entegrasyonu: Çanakkale Şirinköy Bulgaristan göçmenleri üzerine bir araştırma [1989 forced migration, social integration of immigrants: Çanakkale Şirinköy A study on Bulgarian immigrants]. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi [Unpublished Master's Thesis]). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Bosch- Supan, A. (1987). The Role of Education: Mobility Increasing or MobilityImpeding? NBER Working Paper No: 2329.
- Baker, R. (2011). The Great Migration’s Impact on the Education of Southern-born African Americans. http://isites.harvard.edu/fs/docs/icb.topic881224.files/Baker%20The%20Great%20 Migration%20and%20Schooling.pdf.
- Başar, M., Akan, D., & Çiftçi, M. (2018). Mülteci Öğrencilerin Bulunduğu Sınıflarda Öğrenme Sürecinde Karşılaşılan Sorunlar. Kastamonu Education Journal, 26(5), 571-1578. doi:10.24106/kefdergi.427432
- Çakır, M. (2013). İnternet Haberciliğinde Yasadışı Göç Sorunu (Ocak 2011- Nisan 2012). Online Academic Journal of Information Technology, 4(12), 105-124.
- Deniz, A. & Özgür, E.M. (2010). Rusya’dan Türkiye’ye Ulusaşırı Göç: Antalya’daki Rus Göçmenler. Ege Coğrafya Dergisi, 19 (1), 13-30.
- Ekiz, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Anı Yayıncılık.
- Erdoğan, M. M. (2014). Türkiye’deki Suriyeliler: Toplumsal kabul ve uyum araştırması. Hacettepe Üniversitesi Göç ve Siyaset Araştırmaları Merkezi.
- Faist, T. (2003). Uluslararası Göç ve Ulusaşırı Toplumsal Alanlar. (Çev. A.Z. Gündoğan ve C. Nacar). Bağlam Yayınları. İstanbul.
- Gün, Z. (2006). Psikolojide, Göç Çalışmalarındaki Metodolojik Problemler ve Çözüm Önerileri. Türk Psikoloji Bülteni, Temmuz, 12(38), 27-41.
- Güler, A. (2021). Göç Olgusunun Çok Boyutlu Etkileri ve Türkiye’ye Yansımaları, 218.
- Kirmayer, L. J., Narasiah, L., Munoz, M., Rashid, M., Ryder, A. G. & Guzder, J. (2011). The Canadian Collaboration for immigrant and refugee health. Canadian Medical Association Journal, 183, 959-967.
- Karataş, Z. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi,1(1),62-80.
- Levent, F. & Çayak, S. (2017). Türkiye'de Suriyeli öğrencilerin eğitimine yönelik okul yöneticilerinin görüşleri. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (27), 21-46.
- Martín- Pastor, E., González-Gil, F., Ríö, C. J., Robaina, N. F., & Caströ, R. P. (2013). Influence of immiğrant students’ skills in their teaching and learning process. Procedia-PISA Bülteni.
- Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2014). Yabancılara Yönelik Eğitim-Öğretim Hizmetleri. http://mevzuat.meb.gov.tr/html/yabyonegiogr_1/yabyonegiogr_1.html.
- Millî Eğitim Bakanlığı. (2017). Suriyeli öğretmenlerin eğitici eğitimi. http://oygm.meb.gov.tr/www/suriyeli-ogretmenlerin-egitici-egitimi/içerik/382#.
- Pattön, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (M. Bütün & B. Demir, Çev.). Peğem Akademi Yayıncılık.
- Şimşir, Z. & Dilmaç, B. (2018). Yabancı uyruklu öğrencilerin eğitim gördüğü okullarda öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri [Problems faced by teachers in schools where foreign students are educated and their solution suggestions]. Elementary Education Online, 17(3). 1116-1134. http://dx.doi.org/10.17051/ilkonline.2018.419647.
- Sakız, H. (2016). Göçmen çocuklar ve okul kültürleri: Bir bütünleştirme önerisi. Göç
Dergisi, 3(1), 65- 81.
- Türkiye İstatistik Kurumu, (2013). Turizm istatistikleri 2000-2010, giriş yapan yabancı vatandaşlar. http://www.tuik.gov.tr/VeriBilgi.do?tb_id=51&ust_id14.
- Uzun, E. M., & Bütün, E. (2016). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki Suriyeli sığınmacı çocukların karşılaştıkları sorunlar hakkında öğretmen görüşleri. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1(1), 72-83.
- Ulukan, N. C. (2013). Göçmenler İçin Kaçış Yok: Göç Politikaları ve Göçmen Emeği. Eğitim, Bilim, Toplum Dergisi, 11(44), 32.
- Ünal, S. (2014). Türkiye’nin beklenmedik konukları: “Öteki” bağlamında yabancı göçmen ve mülteci deneyimi. Journal of World of Turks, 6(3), 66.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde bilimsel araştırma yöntemleri (9. Bas.). Seçkin Yayıncılık.
- Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
- Yavuz, Ö., & Mızrak, S. (2016). Acil durumlarda okul çağındaki çocukların eğitimi: Türkiye’deki Suriyeli mülteciler örneği. Göç Dergisi, 3(2), 175-199.
- Yalçın, C. (2004). Göç Sosyolojisi, Anı Yayıncılık, Ankara.
- Yılmaz, A. (2014). Uluslararası göç: Çeşitleri, nedenleri, etkileri, Turkish Studies, International Peridical For The Languages. Literature and History of Turkish or Turkic Volume, 9(2), 1694.