Problem
Statement:
While the concept of professional self-efficacy corresponds to the power and
belief employees feel related to tasks they are performing, motivation can be
defined as the internal energy which shapes work related behaviors of employees
positively. Although there are many features that teachers and candidate
teachers must have, the self-efficacy perception and the motivation to learning
and teaching are two significant concepts that make teaching profession
valuable. Additionally, teachers and the candidate teachers are expected to put
value on learning throughout the life span. For this reason it is assumed that
lifelong learning tendency can be considered as one of the most valuable
determiner of teacher self-efficacy perception and motivation for candidate teachers.
Purpose
of the Study: In
this respect, relationships between learning oriented motivations and teacher
self-efficacy perceptions of candidate teachers are discussed within the
context of structural equation modeling, and it is aimed to be explained
through lifelong learning tendencies.
Method: The research population, in which
descriptive method is used, is formed by 4419 candidate teachers studying in
Çanakkale Onsekiz Mart University (ÇOMÜ), the research sample is formed by 382
candidate teachers of 5 departments of Faculty of Education. The data was
obtained with "Learning Oriented Motivation", "Lifelong Learning
Tendencies" and "Teacher Self Efficacy" scales.
Findings:
Data analysis of
the study revealed that level of learning oriented motivation, lifelong
learning tendencies and self-efficacy perceptions towards teaching profession
of candidate teachers are high, and the whole of the relationship between
learning oriented motivation of candidate teachers and self-efficacy
perceptions towards teaching profession is provided through lifelong learning
tendencies.
Conclusion and Recommendations: Teacher candidates have a high level
of perception towards learning oriented motivation, lifelong learning
tendencies and self-efficacy. Also there is a positive relationship between
their perceptions about them. Concerning the results of the study, it can be
suggested that supportive studies for learning oriented motivation level and
lifelong learning competences should be realized so as to make teaching
oriented self-efficacy perceptions of candidate teachers more positive.
Additionally, the need of including lifelong learning concept to faculties of
education and programs more effectively and the importance of reflecting it to
candidate teachers by teaching staff should be arisen. Lastly, lifelong
learning opportunities in faculties of education should be diversified;
candidate teachers' access to learning opportunities such as library, internet,
courses and seminars should be facilitated.
Teacher self-efficacy learning oriented motivation lifelong learning tendency candidate teacher teaching profession
Problem Durumu: Yaşam boyu
öğrenme tüm bireyler için önem taşısa da, özellikle öğretmen ve öğretmen
adayları için de bir yaşam felsefesi haline getirilmesi gereken ve aynı zamanda
öğrencilerine aşılamaları günümüz yaşam koşullarında zorunluluk halini almış
bir kavramdır. Kişisel ve sosyal eğitimin yanında, yaşam boyu öğrenmenin iş
temelli öğrenme ve formal eğitim sisteminin tüm öğeleri ile ilişkisi
bulunmaktadır. Bu bilgilerden yola
çıkarak, yaşam boyu öğrenme, bilgi ve yetenekleri teşvik etme, yenilikçi
öğrenme fırsatlarını ortaya koyma ve öğrenmeyi bir yaşam unsuru haline getirme
olarak tanımlanabilmektedir. Bu sebepten dolayı, yaşam boyu öğrenmeyi bir yaşam
felsefesi haline getiren öğretmenler tarafından yetiştirilen öğrenciler
toplumun da öğrenme temelli şekil almasına katkıda bulunacaktır. Aday
öğretmenler açısından bakıldığında, yaşam boyu öğrenme becerilerinin yanında
bazı diğer bireysel özellikler de mesleki yaşamları açısından önem
taşımaktadır. Bunlar içerisinde yer alan mesleki öz yeterlik kavramı bireylerin
mesleki açıdan kendilerinden beklenen görevleri yerine getirme sürecinde sahip
oldukları ve hissettikleri yeterlik algısını ifade ederken, motivasyon ise bir
görevi yerine getirmeye yönelik bireylerin hissettikleri fiziksel ve psikolojik
hazır olma durumudur. Yaşam boyu
öğrenme, mesleki öz yeterlik algısı ve motivasyon kavramları birlikte
değerlendirildiğinde, öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme konusundaki hazır
bulunuşları, ileride gerçekleştirecekleri öğretmenlik mesleğine ilişkin
yeterlik tutumlarını ve mesleği icra etmeye yönelik motivasyonlarını olumlu yönde
etkileyeceği söylenebilir.
Araştırmanın Amacı: Bu araştırmanın
amacı, öğretmen adaylarının öğrenmeye yönelik motivasyonları ve mesleki öz
yeterlik algıları arasındaki ilişkiyi ortaya koymak ve bu ilişkiyi yaşam boyu
öğrenme eğilimi aracılığı ile açıklamaktır. Bu amaç çerçevesinde şu alt
problemlere yanıt aranacaktır;
Öğretmen öz yeterlik öğrenme yönelimli motivasyon yaşam boyu öğrenme eğilimi öğretmen adayı
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ekim 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 16 Sayı: 65 |