Problem
Durumu:
Öğretmenlerin mesleği etkili bir şekilde yapabilmeleri başarılı bir mesleki
sosyalleşme sürecini öncelikli kılmaktadır. Mesleki sosyalleşme, bireyin meslek
kültürünü içselleştirdiği bir süreçtir. Aynı zamanda bu süreç, mesleki beceri
ve değerlerin de edinilmesi bakımından önemlidir. Bu çalışmada eğitim öncesi
dönem, hizmet öncesi dönem, alan deneyimleri dönemi ve işe başlama dönemi olmak
üzere dört mesleki sosyalleşme dönemi üzerinde durulmakta ve sınıf
öğretmenlerinin bu dönemlerin etkililiğine ve mesleki sosyalleşme düzeylerine
yönelik algıları tespit edilmek istenmektedir.
Araştırmanın
Amacı:
Araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin mesleki sosyalleşme dönemlerinin
etkililiğine ve mesleki sosyalleşme düzeylerine yönelik algılarını tespit
etmek, cinsiyet ve kıdem değişkenine göre görüş ve algıları betimlemektir.
Yukarıda verilen genel amaç
doğrultusunda aşağıdaki sorulara cevap aranmıştır:
1. Sınıf
öğretmenlerinin mesleki sosyalleşme dönemlerinin etkililiğine yönelik algıları
nasıldır?
2. Sınıf
öğretmenlerinin mesleki sosyalleşme dönemlerinin etkililiğine yönelik algıları
cinsiyet ve kıdem değişkenlerine göre farklılaşmakta mıdır?
3. Sınıf
öğretmenlerinin mesleki sosyalleşme düzeylerine yönelik algıları nasıldır?
4. Sınıf
öğretmenlerinin mesleki sosyalleşme düzeylerine yönelik algıları cinsiyet ve
kıdem değişkenlerine göre farklılaşmakta mıdır?
5. Sınıf
öğretmenlerinin mesleki sosyalleşme dönemlerinin etkililiğine yönelik algıları,
mesleki sosyalleşme düzeylerinin anlamlı bir yordayıcısı mıdır?
Araştırmanın
Yöntemi:
Araştırma tarama modelindedir. Araştırmanın evrenini; 2013-2014 eğitim-öğretim
yılında Ankara ili sınırları içerisinde yer alan 698 resmi ilkokulda görev
yapan toplam 16418 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi,
tabakalı örnekleme yöntemi ile belirlenen 608 sınıf öğretmeninden oluşmaktadır.
Araştırmada, Ankara’ya bağlı ilçelerin her biri, bir tabaka olarak düşünülmüş
ve her bir ilçede yer alan öğretmen sayısı, toplam içindeki oranına göre
araştırma örneklemine yansıtılmıştır.
Veri toplama aracı olarak araştırmacı
tarafından ‘Mesleki Sosyalleşme Dönemi Etkililik Ölçeği’ ve ‘Mesleki Sosyalleşme
Düzeyi Ölçeği’ geliştirilmiştir. Mesleki Sosyalleşme Dönemi Etkililik Ölçeğinin
Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı 0,869, Mesleki Sosyalleşme Düzeyi Ölçeğinin
ise 0,75 olarak hesaplanmıştır.
Sınıf öğretmenlerinin mesleki
sosyalleşme dönemlerinin etkililiğine ve mesleki sosyalleşme düzeylerine
yönelik algılarını belirlemede ortalama ve standart sapma değerleri
hesaplanmıştır. Yapılan analizlerde ‘Mesleki Sosyalleşme Dönemi Etkililik
Ölçeği’ ve ‘Mesleki Sosyalleşme Düzeyi’ ölçeklerine ait alt boyutlarda normal
dağılımın görüldüğü durumlarda parametrik testlerden t-testi ve ANOVA, normal
dağılımın görülmediği durumlarda ise non-parametrik testlerden Mann Whitney U
ve Kruskal Wallis testleri kullanılmıştır.
Araştırmanın
Bulguları:
Sınıf öğretmenlerinin mesleki sosyalleşme dönemlerinin etkililiğine yönelik
algı düzeyleri hizmet öncesi dönem için ‘çoğu zaman’ düzeyinde olup diğer
mesleki sosyalleşme dönemlerine göre en etkili algılanan dönemdir. Sınıf
öğretmenlerinin işe başlama döneminde sosyalleşme aşamasının etkililiğine
yönelik algıları ile cinsiyet değişkeni arasında anlamlı farklılık tespit
edilmiştir. Fark erkek öğretmenlerin işe başlama döneminin etkililiğine yönelik
algılarının kadın öğretmenlere göre daha yüksek olduğunu göstermektedir. Kıdemi
21 yıl ve üzeri olan sınıf öğretmenlerinin eğitim öncesi, alan deneyimleri ve
işe başlama dönemlerinin etkililiği ile ilgili algıları da diğer kıdem
gruplarına göre daha yüksek bulunmuştur. Sınıf öğretmenlerinin genel olarak
mesleki sosyalleşme düzeylerine yönelik algıları yüksek düzeyde
bulunmuştur. Sınıf öğretmenlerinin
mesleki sosyalleşme düzeyleri ile ilgili algılarının cinsiyetle ilişkisi
incelendiğinde anlamlı farklılık olduğu ve bu farkın kadın öğretmenler lehine olduğu
görülmüştür. Sınıf öğretmenlerinin mesleki kıdemi ile mesleki sosyalleşme
düzeylerine yönelik algıları arasında orta düzeyde yeterlilik boyutunda anlamlı
farklılık görülmüştür. Çoklu regresyon analizi sonucuna göre ise, işe başlama
döneminin sınıf öğretmenlerinin mesleki sosyalleşme düzeyleri üzerinde anlamlı
bir etkiye sahip olmadığı görülmüştür.
Araştırmanın
Sonuçları ve Önerileri:
Hizmet öncesi dönem, sınıf öğretmenleri tarafından en etkili mesleki
sosyalleşme dönemi olarak algılanmaktadır. Ancak işe başlama döneminin
etkililiğine yönelik erkek öğretmen algılarının kadın öğretmen algılarına göre
daha yüksek düzeyde olduğu görülmüştür.
Kıdemi 21 yıl ve üzeri olan sınıf öğretmenlerinin eğitim öncesi, alan
deneyimleri ve işe başlama dönemlerinin etkililiği ile ilgili algıları da diğer
kıdem gruplarına göre daha yüksek düzeyde bulunmuştur. Sınıf öğretmenlerinin
mesleki sosyalleşme düzeyleri ile ilgili algılarının yüksek düzeyde olduğu ve
kadın öğretmenlerin erkek öğretmenlere göre mesleki sosyalleşme düzeylerine
yönelik algılarının daha olumlu olduğu görülmüştür. Sınıf öğretmenlerinin
mesleki kıdemi ile mesleki sosyalleşme düzeylerine yönelik algıları arasında
orta düzeyde yeterlilik boyutunda anlamlı farklılık görülmüştür. Çoklu
regresyon analizi sonucuna göre ise, işe başlama döneminin sınıf
öğretmenlerinin mesleki sosyalleşme düzeyleri üzerinde anlamlı bir etkiye sahip
olmadığı görülmüştür. Fakat araştırmanın ikinci alt probleminde erkek
öğretmenlerin işe başlama döneminin etkililiğine yönelik algılarının kadın
öğretmenlere göre daha yüksek olduğu görülmüştü.
Kıdemi 21 yıl ve üzeri olan öğretmen
grubunun mesleki sosyalleşme düzeylerinin beklenenin tersine orta derecede
bulunma nedenleri araştırılmalı, belli periyotlarda tüm öğretmenlerle ihtiyaç
analiz çalışmaları yapılmalı ve sonuçlar doğrultusunda hizmet içi eğitim
programları düzenlenmelidir. Özellikle erkek öğretmenlerin mesleki sosyalleşme
düzey algılarının kadın öğretmenlere göre daha düşük düzeyde olması ve mesleki
sosyalleşme dönemlerinin son aşaması olan işe başlama dönemini mesleki
sosyalleşme sürecinin en etkili dönemi olarak algılamaları, erkek öğretmenlerin
sosyalleşme sürecine oldukça geç ve zorunlu bir dönemde başlıyor olduklarını ve
öğretmenlik mesleği ile ilgili ayrımcı bir cinsiyet algısının erkek öğretmenler
üzerindeki etki gücünü düşündürmektedir. Cinsiyetler arası meslekle ilgili algı
farklılığının nedenlerinin araştırılması ve fakülte eğitimi düzeyinde
çalışmalarla önlemlerin alınması önerilebilir.
Purpose: Occupational |
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 16 Sayı: 67 |