Problem Durumu: 21. yüzyılda bütün toplumların en önem verdiği konuların başında, toplum
bireylerinin ne derece yaratıcı olabileceği olgusu gelmektedir. Çünkü
bireylerin yaratıcılığı yani özgün fikirler üretebilmeleri, bulundukları
toplumun kalkınmasını sağlayacak ve refah düzeyini yükseltebilecek anahtar bir
role sahiptir. İyi fikirler karmaşık yapılı problemler için etkili çözümler
anlamına gelebileceği gibi, pazar payı yüksek olan her türlü ürüne dönüşme
özelliği de taşır. Bireylerin yaratıcılığını dolayısıyla niteliğini arttırmak
“eğitim” alanı ile ilişkili olup, salt teorik bilginin önemsendiği ve
standartların yerine getirildiği bir anlayıştan ziyade, eğitimde kalitenin ön
planda tutulduğu “yaratıcılık eğitimini” işaret etmektedir. Yaratıcılık ve yaratıcı düşünme, değişen
dünyaya uyum sağlamada çok önemli bir beceri olarak değerlendirilmektedir. Pek
çok ülke kendi toplumlarındaki yaratıcı bireylerin sayılarını arttırmak ve de
sistemin içerisine dâhil ederek onlardan faydalanmak adına girişimlerde
bulunmaktadır. Yaratıcılık eğitimi üzerine yapılan çalışmalar bütün bu
girişimler için anahtar role sahiptir. Bu çalışmanın da konusunu oluşturan yaratıcı zıt düşünme tekniği gibi pek
çok uygulamanın yaratıcılık eğitimi bağlamında kullanılması ve bu tür
tekniklerin bireylerin yaratıcılıklarını geliştirmedeki etkilerinin incelenmesi
yaratıcı bireylerin sayısını arttırabilecek bir potansiyele sahiptir.
Araştırmanın
Amacı: Bu çalışmanın amacı, ekosistem
konusu üzerine yaratıcı zıt düşünme tekniğinin (YAZID) uygulanmasının ortaokul
öğrencilerinin yaratıcılık düzeylerine etkisini incelemektir. “Yaratıcılık” bağımlı değişkeni
üzerindeki etkisi incelenen bağımsız değişken “yaratıcı zıt düşünme tekniğine
dayalı uygulamalar” dır. Araştırmanın amacı doğrultusunda belirlenen
sorular şu şekildedir:
1. Yaratıcı zıt düşünme (YAZID)
tekniği uygulamalarının yapıldığı deney grubu ile müfredata uygun öğretimin
yapıldığı kontrol grubu arasında yaratıcılık düzeyi açısından anlamlı bir
farklılık var mıdır?
a.
Yaratıcı zıt düşünme (YAZID) tekniği uygulamalarının yapıldığı deney grubu ile
müfredata uygun öğretimin yapıldığı kontrol grubu arasında yaratıcılığın alt
boyutları (akıcılık, esneklik, orijinallik, ayrıntılılık) açısından anlamlı bir
farklılık var mıdır?
2. Yaratıcı zıt düşünme (YAZID)
tekniği uygulamalarının yapıldığı deney grubu öğrencilerinin yaratıcılık ön
test ve son test puanları arasında anlamlı bir farklılık var mıdır?
a.
Yaratıcı zıt düşünme (YAZID) tekniği uygulamalarının yapıldığı deney grubu
öğrencilerinin yaratıcılığın alt boyutları (akıcılık, esneklik, orijinallik,
ayrıntılılık) ön test ve son test puanları arasında anlamlı bir farklılık var
mıdır?
3. Müfredata dayalı uygulamanın
yapıldığı kontrol grubu öğrencilerinin yaratıcılık ön test ve son test puanları
arasında anlamlı bir farklılık var mıdır?
a.
Müfredata dayalı uygulamanın yapıldığı kontrol grubu öğrencilerinin
yaratıcılığın alt boyutları (akıcılık, esneklik, orijinallik, ayrıntılılık) ön
test ve son test puanları arasında anlamlı bir farklılık var mıdır?
Araştırmanın
Yöntemi: Araştırmada
deneysel yöntem kullanılmıştır. Araştırma problemlerini incelemek için, deneysel
yöntemler içerisinden yarı deneysel yöntem ve öntest-sontest kontrol gruplu
desen kullanılmıştır.
Araştırmanın yöntemine uygun olarak çalışma grubunu, bu okulda öğrenim gören 39
7. Sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma verilerini toplamak
için Torrance Yaratıcı Düşünme Testi (TYDT) Şekilsel A formu kullanılmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen
veriler SPSS paket programında bulunan bağımlı ve bağımsız gruplar için t-testi
yöntemlerine göre analiz edilmiş ve araştırma bulgularına ulaşılmıştır.
Araştırmanın
Bulguları: Yaratıcı zıt
düşünme (YAZID) tekniğinin uygulandığı deney grubu ile müfredata uygun
öğretimin yapıldığı kontrol grubu arasında yaratıcılık puanı açısından deney
grubu lehine anlamlı bir farklılık vardır.
(t(37)=3,9, p<.01). Yaratıcılığın alt boyutları akıcılık (t(37) =2,09, p<.05), esneklik (t(37)=4,006, p<.01), orjinallik (t(37)=3,08, p<.01) ve ayrıntılılık (t(37)=3,07, p<.01) açısından her
iki grup arasında anlamlı farklılık tespit edilmiş olup, farklılık deney grubu
lehinedir. Yaratıcı zıt düşünme (YAZID) tekniği uygulamalarının yapıldığı deney
grubu öğrencilerinin yaratıcılık ön test ve son test puanları arasında anlamlı
bir farklılık vardır (t(18)=3,73,
p<.01). Farklılık deney grubunun sontest
puanları lehinedir. Yaratıcılığın alt boyutlarından esneklik (t(18)=7,25, p<.01) ve orjinallik (t(18)=2,61, p<.05). açısından deney grubunun öntest ve sontest
puanları arasında, sontest puanları lehine anlamlı bir farklılık vardır.
Müfredata dayalı uygulamanın yapıldığı kontrol grubu öğrencilerinin yaratıcılık
toplam ön test ve son test puanları arasında anlamlı bir farklılık yoktur (t(19)= 1,96, p>.05). Yaratıcılık
boyutlarından sadece akıcılık açısından kontrol grubunun öntest ve sontest
puanları arasında anlamlı bir farklılık vardır (t(19)=5,54, p<.01). Bu boyut
açısından farklılık kontrol grubunun sontest puanları lehinedir.
Araştırmanın
Sonuçları ve Önerileri: Araştırma
sonuçlarına göre; bir fen konusu (ekosistem) üzerine yaratıcı zıt düşünme
tekniğinin (YAZID) uygulanmasının ortaokul 7. Sınıf öğrencilerinin yaratıcılık
düzeylerini geliştirdiği tespit edilmiştir. Yaratıcılık
eğitimi bağlamında etkisi sınanan bu tür programların ortaya koyduğu sonuçlar,
öğrencilerin yaratıcılıklarının geliştirilebileceğini göstermektedir. Ayrıca
öğretmenler tarafından yaratıcılığın ön plana alındığı ve kullanıldığı sınıf
ortamlarının hazırlanması, okullarda verilen eğitimin kalitesini arttırma adına
da önemlidir. Öğretmenlerin Fen Bilimleri dersi ve Sosyal Bilgiler, Türkçe, Matematik,
Resim, Müzik vb. gibi diğer derslerde yaratıcı zıt düşünme (YAZID) ve benzeri
programları kullanmaları önerilmektedir. Çünkü bu tür programların
yaratıcılığın yanı sıra diğer üst düzey düşünme becerilerini de arttıracağı
öngörülmektedir. Ayrıca hizmet içindeki öğretmenlere tekniğin fen derslerinde ve uygun olan diğer derslerde nasıl
uygulanacağına yönelik hizmet içi eğitim seminerleri verilebilir. Öğretmen
adaylarına da teorik bilginin yanı sıra yöntemin nasıl uygulanacağına ilişkin
örnek uygulamalar lisans öğrenimleri boyunca gösterilmelidir.
Janusian düşünme süreci Torrance yaratıcı düşünme testi insan ve çevre ünitesi deneysel çalışma
Purpose: The purpose of this study is to examine the effects of the creative |
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 16 Sayı: 67 |