Problem Durumu: Bireyin, çocukluk yılları her alanda en hızlı gelişim gösterdiği okul öncesi dönem yıllarıdır. Bu dönemde çocukların zihinsel, fiziksel, sosyal duygusal ve bilişsel gelişim alanları ile birlikte kişilik gelişiminde temelleri atılmaktadır. Çocuk ilk önce kendini daha sonra yakın çevresini tanır. Bu tanıma sürecinde çocuğun yakınında ve çocuk için değerli olan kişilerin çocuk hakkındaki düşünceleri önemli yer tutar. Bu kişilerin çocuk hakkındaki olumlu ya da olumsuz görüşleri sonucu çocuk kendinde olumlu ya da olumsuz benlik kavramı geliştirir. Çocuğun geliştirdiği benlik kavramı ise kişilik gelişimini önemli derecede etkiler. Bu süreçte çocuğun aldığı eğitimin yanında, çocuğun devam ettiği okul türü, kardeş sayısı, doğum sırası, anne-baba öğrenim durumu, ailenin sosyoekonomik durumu gibi
116 Nezahat Hamiden KARACA - Neriman ARAL
Eurasian Journal of Educational Research 71 (2017) 97-118
etkenler sonucu devamlı olarak şekillenmekte ve değişmeye devam etmektedir. Okul öncesi eğitimin amacı, çocukların fiziksel, motor, bilişsel ve sosyal-duygusal gelişmelerini sağlamak ve iyi alışkanlık kazanmak, çocukları ilköğretime hazırlamak, uygun olmayan koşullarda yaşayanlar için ortak bir büyüme ortamı oluşturmak ve Türkçenin doğru ve iyi konuşulduğundan emin olmaktır. Bu amaçlar doğrultusunda çocuğun aldığı okul öncesi eğitim benlik kavramının gelişim sürecinde önemli yer tutmaktadır. Türkiye’de okul öncesi eğitim 36-66 yaş çocuklarının zorunlu ilköğretim öncesi isteğe bağlı eğitimidir. Okul öncesi kurumları genelde 48-66 aylık çocuklara hizmet veren, ilkokul çatısı altında genelde ikiden fazla sınıfı olmayan "anasınıfları" ya da özel ve devlete ait kendi müdürüne sahip, doğrudan il milli eğitim müdürlüğüne bağlı en uygun olanaklarla 36-66 aylık çocuklara hizmet vermeye çalışan "bağımsız anaokulları" şeklinde açılmıştır. Aynı zamanda türkiye'de anneleri çalışan 0-36 aylık çocuklar için özel gündüz bakım evleri de hizmet vermektedir. Benlik kavramının gelişmesi ve şekillenmesinde eğitimin yanında çocuğun kardeş sayısı, doğum sırası, anne-baba öğrenim durumu, ailenin sosyoekonomik durumu gibi etkenlerde önemli yer tutmaktadır.
Araştırmanın Amacı: Bu çalışmada okul öncesi eğitime devam eden çocukların benlik kavramlarının bazı değişkenler (okul türü, çocuğun cinsiyeti, yaşı, doğum sırası ve kardeş sayısı, anne-baba öğrenim durumu, ailenin aylık geliri) açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Bu genel amaç doğrultusunda aşağıdaki sorulara cevap aranmıştır.
1. Okul öncesi eğitime devam eden çocukların benlik kavramları puanı eğitime devam ettikleri okul türüne göre farklı mıdır?
2. Okul öncesi eğitime devam eden çocukların benlik kavramları puanı çocuğun cinsiyeti, yaşı, doğum sırası ve kardeş sayısına göre farklı mıdır?
3. Okul öncesi eğitime devam eden çocukların benlik kavramları puanı anne- baba öğrenim durumu ve ailenin aylık gelirine göre farklı mıdır? Metot: Araştırmanın örneklemine, Afyonkarahisar il Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı anaokulu ve anasınıflarında okul öncesi eğitime devam eden 393 çocuk dâhil edilmiştir. Araştırmanın verileri, çocuklara ilişkin bilgileri içeren “Genel Bilgi Formu” ve çocukların benlik kavramlarını değerlendirmek amacıyla beş-altı yaş çocukları için geliştirilmiş olan Çocuğun Benlik Kavramını Algılaması ölçme aracı kullanılmıştır. Çalışmada öncelikle “Çocuğun Benlik Kavramını Algılaması” ölçme aracına Türkçe’ye uyarlama çalışması yapılmıştır. Uyarlama çalışmasında Türkçeye çevirisi yapılan ölçme aracının kapsam geçerliği ve Türk kültürüne uygunluğu için uzman görüşüne başvurulmuştur. Aynı zamanda değerlendiriciler arasındaki güvenirlik, madde toplam korelasyonu ve Cronbach alfa analizi, alt %27 ve üst %27’lik grupların ortalama puanları arasındaki farkların anlamlılığı, Test-tekrar test güvenirliği çalışması yapılmıştır. Okul öncesi eğitimine devam eden çocukların benlik kavramlarını belirlemek için kullanılan ölçme aracındaki puanlarının normal dağılım gösterip göstermediği Kolmogorov-Smirnoff (K-S) Testi ile incelenmiştir. Yapılan normallik testi sonucunda; ikili karşılaştırmalarda Mann Whitney-U testi, ikiden daha fazla karşılaştırmalarda ise Kruskal Wallis-H testi ile analiz edilmiştir. Bulgular ve Sonuç: Araştırma sonucunda; çocukların devam ettikleri okul türüne, çocuğun yaşına ve baba öğrenim durumuna göre benlik kavramlarının anlamlı düzeyde farklı olduğu, çocuğun cinsiyetine, doğum sırasına, kardeş sayısına, anne
Nezahat Hamiden KARACA - Neriman ARAL
Eurasian Journal of Educational Research 71 (2017) 97-118
117
öğrenim durumuna ve ailenin aylık gelirine göre benlik kavramlarının anlamlı düzeyde farklı olmadığı belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda çocuklarda olumlu benlik kavramı geliştirebilmesinin ne denli önemli olduğu vurgulanmıştır. Öneriler: Anne-babanın çocuğun okul öncesi dönemde aile de ve okul öncesi kurumlarda alacakları eğitimin kişilik, sosyal ve benlik gelişiminin çocukların gelecek yıllarının etkisi üzerine bilgi verilerek, farklı çalışmalar (broşür, afiş,ilan, kitapçık, medya ve basın ile işbirliği içerinde reklam gibi) yapılabilir. Ayrıca çocuğun benlik kavramı gelişiminde anne ve babalar kadar önemli rolleri olan öğretmenlerin de çocuğun başarılı ya da başarısız olmasında etkili olabilmekte ve ileriki eğitim hayatını etkileyebilmektedir. Bu nedenle okul öncesi eğitimi ile ilgili olan eğitmenlerin okul öncesi dönemde kazanılan olumlu benlik kavramının çocuğun ileriki yaşantısında ne denli önemli olduğu ve etkilediği konusunda bilgilendirme çalışmaları (eğitim uygulama, konferans, seminer gibi) yapılabilir.
Problem statement: An individual's childhood years are pre-school period years when he/she makes progress in every aspect of development. Before getting to know his inner circle, the child starts to know himself/herself first. People's opinions about the child are highly important as long as these people are close to the child and valuable for him/her. As a result of these people's negative or positive opinions about the child, he/she creates a negative or positive self concept.
Purpose of Study: Thus, the aim of this study is to analyze self concept of children, who are currently in pre-school period, in terms of various factors.Method: 393 children, who are currently pre-school students in nursery schools and kindergartens that are affiliated to Afyonkarahisar Provincial Directorate of Turkish Ministry of National Education, are included in the sample. For collecting the data, ''General Information Form'' including information about the children and '' Child's Perception of Self Concept'' assessment tool, which was developed to assess five-six years old children's self concept, were used.
Finding and Result: As a result of the study, children's self concepts were highly different according to the type of school, their age and the educational background of their fathers. Recommendations: From this point of view, various suggestions, such as informing parents about the factors that are effective in forming self concept as well as informing them about the education that children get in the family and in pre-school institutions are effective for children's later years and carrying out studies about these development areas, are addressed to the parents, teachers and researchers
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 17 Sayı: 71 |