Problem Durumu: Günümüz insanı, eski çağlardan daha hızlı bir şekilde değişen bir dünyada yaşamaktadır. Bilimler ise elde edilen bulgular neticesinde sürekli değişmekte, yenilenmekte ve gelişim göstermektedir. Toplumların 25 yıl önce kullandığı birçok araç bugün kullanılmamakta, ulaşım araçlarının hızı sürekli artmakta, bir önceki neslin kullandığı araçların hızı ise gülünç düzeyde yavaş görünmektedir. Kısacası, artan nüfus karşısında azalan dünya kaynakları toplumlar için yeni ve gitgide ağırlaşan problemler çıkarmaktadır. Bu problemler karşısında insanlar yeni çözüm yolları bulmak zorundadır, yeni çözüm yolları ise değişmeyi ve gelişmeyi gerekli kılmaktadır. Bu noktada, bireyi hem çevresindeki değişimlere uyum sağlamasına olanak sağlayacak hem de çevrede istenen değişimi ortaya çıkarabilecek yeterliğe eriştirmek eğitimin sorumluluğundadır. Bu hedeflere ulaşabilmek için milli eğitim sistemimizde çeşitli dönemlerde ani ve sık değişiklikler yapılmış ancak belirtilen hedeflere istendik düzeyde ulaşılamamıştır. Bu gereksinimden yola çıkarak, erken çocukluktan hayat boyu öğrenmeye kadar çağın gerektirdiği eğitim ihtiyaçlarını saptamak ve geleceği gören bir eğitim sistemine sahip olmak için Milli Eğitim Bakanlığımız tarafından 2023 Eğitim Vizyonu Belgesi düzenlenmiştir. Cumhurbaşkanlığı programına uygun olarak, MEB 2023 Eğitim Vizyonu belgesinin hedeflerinin genel amacı vatandaşları 21. yüzyıl için becerilerle donatmak ve en uygun insan sermayesi gelişimini teşvik eden eğitim sistemini oluşturacak küresel değişime uyum sağlamak olarak ifade edilmiştir. Belgede eğitim sistemi, çocuğu eleştirel düşünen, akıl yürüten ve üretken vatandaşlara dönüştüren faaliyetleri içeren bütünsel bir sistem olarak sunulmaktadır. Ayrıca öğrencinin kök değerlerine bağlı ama aynı zamanda küresel rekabete hazır nitelikte donatılmış bireyler olması hedefi eğitim sisteminin en önemli görevleri içinde sayılarak net bir şekilde tanımlanmıştır. Türkiye 2023 Eğitim Vizyonunun felsefeden politikaya, ölçme değerlendirmeden rehberlik hizmetlerine, yabancı dil eğitiminden özel öğretime kadar tüm eğitim sisteminin ihtiyaçlarına yönelik hedefleri kapsadığı görülmektedir. Sonuç itibariyle öğretim görevlilerinin bakış açılarından vizyon belgesinin çeşitli açılardan ele alınmasının alan yazınına faydalı olacağı değerlendirilmiştir.
Araştırmanın Amacı: Bu çalışmada Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan 2023 Eğitim Vizyonu Belgesine ilişkin eğitim fakültelerinde görev yapan akademisyen görüşlerinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Öğretim üyelerinin, vizyon belgesinde ifade edilen yeni düzenlemelerden ortaöğretimde ders saatlerinin azaltılması ve pedagojik formasyonun yüksek lisans eğitimi olarak verilmesi hakkındaki görüşleri nelerdir? Eğitime ilişkin çeşitli ve önemli değişiklik ve hedefleri kapsayan bu belge hakkında eğitim konusunda uzman akademisyenlerin görüşlerinin alınmasının belgenin değerlendirilmesi açısından önem taşıdığı ve konu ile ilgili yapılacak uygulamalara yön vermesi açısından da önemli olduğu düşünülmektedir.
Araştırmanın Yöntemi: Bu çalışmada nitel araştırma teknikleri kullanılmıştır. Çalışmamızın desenini betimsel nitel araştırma deseni oluşturmuştur. Bu desende araştırmaların amacı, bireyler veya birey grupları tarafından yaşanan belirli olayları kapsamlı bir özetlenmesidir. Araştırmacı katılımcıların bir durum veya olguyu nasıl anlamlandırdığını anlamakla ilgilenmektedir. Betimleyici analiz, bir nitel araştırma şeklidir. Bu nitel araştırmanın anahtarı anlatıların veri olarak kullanılmasıdır. Betimsel nitel araştırma deseni kategorik olmayan bir sorgulama yöntemi olarak görülmelidir. Çalışmamızda akademisyenlerin aynı soru hakkındaki farklı düşüncelerini ele alınmış ve görüşülenlerden elde edildiği şekliyle aktarılmıştır. Bu amaçla elde edilecek verileri sistematik olarak belirlemek üzere; konuşma metinlerinin yazıya dökülmesi, alınan cevapların sınıflandırılması gibi işlem başmakları takip edilmiştir. Betimsel analiz ile elde edilen veriler, daha önceden belirlenen başlıklar altında özetlenmiş ve yorumlanarak sonuca bağlanmıştır. Yukarıda belirtilen durum için en uygun olarak değerlendirilen görüşme yöntemiyle veri toplanmıştır. Formdaki soruların görüşme yapılacak olan öğretim üyeleri tarafından anlaşılabilirliğinin incelenmesi için Bülent Ecevit Üniversitesinde görev alan bir öğretim üyesi ile bir pilot görüşme yapılmıştır. Pilot görüşmenin ardından görüşmecilerin gözlemleri ve görüşme yaptıkları öğretim üyesinin sorulara ilişkin değerlendirmeleri çerçevesinde formda düzenlemeler yapılmıştır. Değişikliklere ilişkin son düzenlemeler gerçekleştirilerek görüşme formuna nihai şekli verilmiştir. Görüşme Formu “Akademisyen Görüşme Formu” olarak adlandırılmıştır.
MEB Türkiye 2023 eğitim vizyon belgesi akademisyen görüşleri
Purpose: This study was conducted to reveal the views of academicians, working in the Faculty of Education, on the 2023 Vision Document of the Ministry of National Education.
Method: Qualitative research method was used in this study. The study group consisted of six faculty members. In the determination of participants, easily accessible situation sampling, which is one of the purposive sampling methods, was used. A descriptive qualitative research design was used in this study; interview technique and semi-structured interview form were used as data collection tools.
Findings: The findings showed that the views of academicians, who participated in this study, about the education system were based on a philosophical foundation that continues from individuality to sociality, from material dimension to spiritual dimension, and emphasizes an original national and spiritual thought system extending from local to universal. Also, results indicated that, firstly, students should gain national and universal values and then should be equipped with 21st-century skills and competencies if the courses are satisfactory concerning quality, the reduction of the course hours can be positive; emphasis can be given on the necessity of giving the pedagogical formation education rather than giving it.
Implications for Research and Practice: The findings obtained from this study suggest that the views of the academicians may contribute to the successful implementation of the document. Studies should be carried out to reveal the opinions of teachers and school administrators, which are important components of education programs, within the framework of the document.
The Ministry of National Education Turkey’s 2023 educational vision document Views of academicians
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 20 Sayı: 87 |