Problem Durumu: Sosyal, politik ve teknolojik alanlarda çok hızlı gelişmelerin yaşandığı günümüzde bugün öğretilen bilgiler yarın geçersiz hale gelebilmektedir. Bu bilgi çağında, öğrencilerin sürekli artan bilgi yığını arasından uygun bilgileri seçmeleri, uygun stratejilere karar vermeleri ve kendi öğrenme süreçlerini yönetebilmeleri önemlidir. Bu özellikler derse gelip sadece öğretim elemanının anlattıklarını not alan diğer bir ifadeyle sadece geleneksel yöntemlerle öğrenen öğrenciler tarafından kazanılamayabilir. Gelecek nesilleri eğitecek öğretmen adaylarının kendi öğrenmeleri için sorumluluk almaları, farklı öğrenme fırsatlarına açık olmaları, araştırma ve öğrenmeyi sevmeleri, kendi öğrenme süreçlerini yönetebilmeleri ve problem çözme becerilerini kullanabilmeleri gibi öz-yönelimli öğrenme (ÖYÖ) becerilerine sahip olmaları önemli görülmektedir. Bunu bağlamda, pek çok üniversite bu gereksinimleri dikkate alarak, öğretim materyalleri ve öğretim yöntemleri konusunda değişiklikler yapmaktadır. Teknolojiyi ve sınıf içi aktif öğrenme görevlerini birleştiren ters-yüz öğrenme yaklaşımının öğrencilerin öğretme-öğrenme sürecini desteklediğini belirten pek çok araştırma bulunmaktadır. Ters-yüz öğrenmenin bir parçası olan ders öncesi etkinlikler, öğrencilerin ÖYÖ becerilerinin önemini vurgulamaktadır. Ayrıca, uzaktan öğrenme, hibrid ve ters-yüz öğrenme yoluyla öğretimin gelişmesiyle birlikte, ÖYÖ kritik bir özellik olarak ortaya çıkmaktadır. Alanyazındaki pek çok araştırma sonuçları, öğrencilerin ÖYÖ becerileri ve başarıları arasında anlamlı ve pozitif bir ilişki olduğunu ortaya koymuştur fakat bazı araştırmalarda da yüksek veya düşük ÖYÖ hazırbulunuşluğu olan öğrencilerin final sınavlarında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Dolayısıyla, bu çalışmanın amaçlarından biri, öğretmen adaylarının ÖYÖ’ye hazırbulunuşluğu, ters-yüz veya geleneksel sınıf ortamlarında öğrenmelerinin başarılarını yordayıp yordamadığını araştırmaktır. Ayrıca, alanyazında cinsiyet başarıyı etkileyen bir faktör olarak açıklanmıştır ve bu eğitim bilimleri dersinde öğrenci başarısını yordayan değişkenlere dahil edilmiştir.
Öğrencilerin başarısı, öğretimin etkinliğini belirleyen en önemli değişkenlerden biridir. Literatürde motivasyon, tutum, öz yeterlik, öz düzenleme vb. farklı değişkenlerin öğrencilerin farklı derslerdeki başarılarını yordayan araştırmalar bulunmaktadır fakat cinsiyet, öz yönelimli öğrenmeye hazırbulunuşluk (ÖYÖH) ve öğrenme ortamı değişkenleri bir öğretmenlik eğitimi dersinde birlikte incelenmemiştir. Bu bağlamda, çalışmanın hem alanyazına hem de öğretmen adaylarına yönelik yapılan çalışmalara katkıda sağlayacağı düşünülmektedir.
Araştırmanın Amacı: Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının başarılarının bir eğitim dersinde, Öğretim İlke ve Yöntemleri (ÖİY), cinsiyet, Öz yönelimli Öğrenmeye Hazır Bulunuşları ve ders ortamı (ters-yüz sınıf, geleneksel sınıf) gibi bazı değişkenler ile yordanmasıdır. Bu amaca ulaşmak için aşağıdaki araştırma soruları önerilmiştir:
1. ÖİY dersinde cinsiyet ve Öz yönelimli Öğrenmeye Hazır Bulunuşluk ölçeğinin alt boyutları (öz-yönetim, öğrenme isteği, öz-kontrol) öğretmen adaylarının başarısını ne kadar iyi yordamaktadır?
2. ÖİY dersinde cinsiyet ve Öz yönelimli Öğrenmeye Hazır Bulunuşluk ölçeğinin alt boyutları kontrol edildikten sonra, ters-yüz öğrenme sınıfında veya geleneksel öğretim sınıflarında olmak, öğretmen adaylarının başarısını ne kadar iyi yordamaktadır?
Araştırmanın Yöntemi: Bu çalışmanın tarama araştırmadır ve amaçlı örnekleme yöntemine göre belirlenen 271 öğretmen adayı araştırmaya dahil edilmiştir. Bu öğretmen adaylarında 195'i (% 72) kadın, 76'sı (% 28) erkek, 27'si (% 10) ters-yüz öğrenme Sınıf Öğretmenliği Bölümü'nde; 48'i (% 17.7) geleneksel Sınıf Öğretmenliği Bölümünde; 69'u (% 25,5) geleneksel Fen Bilgisi Öğretmenliği Bölümünde; 81’i (% 29,9) geleneksel Türkçe Öğretmenliği Bölümünde; 46'sı (% 17) geleneksel İlköğretim Matematik Öğretmenliği Bölümünde öğrenim görmektedir. Veriler başarı testi ve ÖYÖH ölçeği ile toplanmıştır. Başarı testi (AT), ortalama madde güçlüğü .51, madde ayırt edicilik indeksi .37 ve Kr-20 güvenilirlik katsayısı .78 olan 40 soru içermektedir. ÖYÖH ölçeği, Fisher vd. (2001) tarafından geliştirilmiş ve Türkçeye Sahin ve Erden (2009) tarafından uyarlanmıştır. Ölçek üç alt faktörden oluşmaktadır: 13 maddeden oluşan ‘öz-yönetim’, 12 maddeden oluşan ‘öğrenme isteği’ ve 15 maddeden oluşan ‘öz-kontrol’. Ölçeğin Cronbach alfa iç tutarlılık katsayısı öz-yönetim alt boyutu için .87, öğrenme isteği alt boyut için .86 ve öz-kontrol alt boyutu için .79 olarak bulunmuştur.
Akademik başarı geleneksel öğrenme öğretmen adayları öz-yönelimli öğrenme ters-yüz öğrenme yaklaşımı
Purpose: This study aimed to predict the achievement of pre-service teachers majoring in education through some learner characteristics like gender, self-directed learning readiness dimensions, and course context (being in the flipped learning class and traditional teaching classes).
Research Methods: This study employed a relational survey research design and involved 271 pre-service teachers who were selected according to the purposive sampling method. Data were collected by implementing an achievement test and Self-directed Learning Readiness Scale and analyzed through the Hierarchical Multiple Linear Regression procedure.
Findings: The findings of the study showed that in the first model, gender and desire for learning predicted the achievement of pre-service teachers. The second model revealed that being in a flipped learning class predicted the academic achievement of pre-service teachers than being in any other classes taught according to traditional teaching principles.
Implications for Research and Practice: It is suggested that pre-service teachers are provided with opportunities to apply what they have learned theoretically. Also, it may be suggested that instructors include various computer applications, software, games, and videos from YouTube to increase the pre-service teachers’ desire to learn. Lastly, for further studies, it may be suggested to include different variables in predicting the achievement of pre-service teachers.
Academic achievement flipped learning approach pre-service teachers self-directed learning traditional learning
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 20 Sayı: 87 |