Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MÜZİK ARAŞTIRMALARINDA KULLANILAN KURAMSAL ALT YAPININ YAZARLARI TARAFINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2024, , 1 - 16, 31.12.2024
https://doi.org/10.31722/ejmd.1454724

Öz

Kuramlar, değişkenler arası ilişkilerin açıklanmasındaki bilimsel temelleri oluşturur. Müzik araştırmalarında kuramlar; müzik disiplinini ilgilendiren olay veya olgular açıklanmaya çalışılırken aynı işlevle kullanılmaktadır. Bu çalışma ile, müzik araştırmacıları hedeflenerek “müzik kuramı” alanı dışındaki, disiplinler arası kuram temelli araştırmaların gereği vurgulanmıştır. Müzik alanında yazılmış kuramsal makale örnekleri sunan bu çalışmayla; müzik alanında yapılmış araştırmaların, kuramlarla temellendirilme durumunun anlaşılması ve tartışılması amaçlanmıştır. Böylece, müzik alanındaki araştırmaların, olgu veya olayları kavramsal arka plana dayandırarak nasıl yapılandığı, bu süreçleri deneyimleyen akademisyenlerden edinilen verilerle desteklenerek sunulmuştur. Çalışmada aynı zamanda, müzik alanında kuram temelli bir makale yazmayı hedefleyen yeni araştırmacılara öneriler bulunmaktadır. Çalışmaya dahil olan yayınlar; araştırma makalesi (research) formatında olması, derleme ve müzikal yapı çalışmalarının dışında kuramsal arka plan kullanılması kapsam kriterlerine uygun olan dokuz makaledir. Bu makalelerin betimleyici stratejiyle okuyucuya sunulmasının ardından, çalışmaların yazarlarına yöneltilen sorular yoluyla sağlanan nitel veriler değerlendirilmiştir. Bu çalışmaların arka planlarında çoğunlukla sosyal bilimlerde kullanılan kuram, yaklaşım ve modeller olduğu görülmüştür. Yazarlar, kaliteli çalışma üretmek için ulusal ve uluslararası literatüre, kavramlara ve değişkenlere hâkim olmanın gereğini vurgulamışlardır. Kuramsal arka planla çalışma yürütmek isteyen deneyimsiz araştırmacılara ise bu hazır bulunuşluğa sahip olduktan sonra disiplinler arası okumalar ile ilişkisel sorgulamalar önerilmiştir. Çalışma ile özellikle; müzik araştırmalarında “temellendirme ve yaklaşım” gereğinin vurgulanmış olması önemsenmektedir.

Kaynakça

  • Akçay, Ş. Ö. (2018). Müzik öğretmenlerinin düşünme stillerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. The Journal of Social Sciences, (28), 184-199.
  • Albuz, A., Demirci, B. (2018). 2006 İlköğretim müzik dersi öğretim programı ile 2018 ilkokul ve ortaokul müzik dersi öğretim programının karşılaştırılmalı kuramsal çerçeve analizi. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, (41), 86-95. DOI: 10.32547/ataunigsed.463634.
  • Altun, A. G. F., Yurga, C., Zahal, O., ve Gürpınar, E. (2016). Müzik öğretmeni adaylarının öğrenme stilleri ve alan dersleri başarıları arasındaki ilişkiler. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(3). http://doi.org/10.19169/e-ijer.57956
  • Bailey, K. D. (1987). Methods of social research. 3rd Edition, the Free Press, New York. [Adobe Digital Editions]. https://books.google.com.tr/bookshl=tr&lr=&id=PVDQHrCezMoC&oi=fnd&pg=PR15&dq=Bailey,+K.+D.+(1987).+Methods+of+social+research.+3rd+Edition,+the+Free+Press +New+York.&ots=q6Sm9C1s1i&sig=0R0AR6iJVjVjxs4_8iLZ1zMxk0k&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false. Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni nicel, nitel ve karma yöntem yaklaşımları: Kuramların kullanımı. (Çev. S. Mandacı Şahin). Ankara: Eğiten Kitap Yayıncılık. (Orijinal yayın tarihi, 2009)
  • Çatal, E. ve Dicle, A. (2014). Teori-araştırma bileşeni: Roy’un uyum modeli örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 7(1), 33-45.
  • Çoban, S. ve Özdemir, V. (2020). Müzik eğitimcilerinin mesleki doyum düzeylerinin, Clayton Alderfer'in vig (erg) teorisine göre değerlendirmesi “II. uluslararası İstanbul Kodaly eğitim günleri” örneği. Fine Arts, 15 (4), 217-232. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/nwsafine/issue/57519/748250
  • Delvin, E., Pillay, T. S. ve Newman, A. (2014). How to write a scientific paper: practical guidelines. EJIFCC, 25(3), 259. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4975199/pdf/ejifcc-25-259.pdf
  • Deniz, J. (2020). Gagne’nin öğretim kuramı temelinde yapılandırılmış piyano derslerinde işbirlikli öğrenme yönteminin işlevselliği. OPUS International Journal of Society Researches, 16(31), 4097-4137.
  • Deniz, J ve Seçgel, N. (2006). Müzik öğretmenlerinin liderlik stilleri. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, (24), 41-58.
  • Ertuğrul, T. (2020). Rousseau’nun müzik teorisinin yapı sökümü. Felsefi Düşün Akademik Felsefe Dergisi, 2(15), 40-69.
  • Kerlinger, F. (1973). Foundations of behavioral research. Second edition. London.
  • Kılıç D. E. (2016). İlköğretim okulu müzik derslerinde çoklu zeka kuramı'na dayalı öğretimin 6. sınıf öğrencilerinin başarısına ve öğrendikleri bilgilerin kalıcılığına etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(3).
  • Kirkman, J. (2012). Good style: writing for science and technology. London: Routledge.
  • Krumhansl, C. L. (2002). Music: A link between cognition and emotion. Current Directions in Psychological Science, 11(2), 45-50.
  • Lawson, A. E. (1995). Science teaching and the development of thinking. Belmont, CA: Watsworth Publishing Company.
  • Layder, D. (1998). Sociological practice: Linking theory and social research. Sociological Practice, 1-208.
  • Meyer L. B. (1956). Emotion and meaning in music. Chicago: Chicago.
  • Mouly, G. (1963). The science of educational research. New York: American Book Comp.
  • Nacakcı, Z. (2009). İlköğretim müzik dersinde çoklu zekâ kuramı dayanaklı ders işleme modelinin öğrencilerin müziksel öğrenme düzeylerine etkisi. İlköğretim Online, 8(2), 605-623. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ilkonline/issue/8598/107040.
  • Neuman, W. L. (2008). Social research methods: Qualitative and quantitative approaches. İstanbul: Yayın odası.
  • Orujov, İ. ve Orujova, T. (2020). Antik Yunan müzik teorisi ve armoni kavramı üzerine bir inceleme. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 6(27), 994-1005.
  • Özmenteş, S. (2012). İlköğretim müzik eğitiminde yükleme kuramı perspektifinde nitel bir inceleme. International Journal of New Trends in Arts, Sports and Science Education, (1), 91-101. Poland, W. (1963). Theories of music and musical behavior. Journal of Music Theory, 7(2), 150-173.
  • Sağer, T., Gürpınar, E., ve Zahal, O. (2013). Müziksel işitme-okuma-yazma dersi ile diğer alan dersleri arasındaki ilişkilerin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Fine Arts, 8(2), 305-314.
  • Seale, C. (2001). Qualitative methods. European Journal of Cancer Care, 10, 131-136.
  • Sternberg, R. J. (1988). Mental self-government: a theory of intellectual styles and their development. Human Development, 31(4), 197–221. http://www.jstor.org/stable/26767535
  • Topaloğlu, T. ve Afacan, Ş. (2020). Türk halk müziği ve Türk sanat müziği teorisi ve uygulaması derslerine ilişkin öğretim elemanı görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(3), 780-793. DOI: 10.31592/aeusbed.737409
  • Tufan, E., Bulut, F., ve Kılıç, I. (2007). Müzik öğretmeni yetiştiren kurumları kazanmış Agsl mezunu öğrencilerin müzik kuramları bilgilerinin ölçülmesi ve değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 215-225.
  • Turhal, E., Kalyoncu, N. ve Keçeci, A. (2018). Çalgı derslerindeki öğretmen-öğrenci ı̇letişiminde “transaksiyonel analiz ego durumları”. Sanat ve Tasarım Dergisi, 8(2), 42-65. DOI: 10.20488/sanattasarim.529225.

Evaluation of The Theoretical İnfrastructure Used in Music Research by The Authors

Yıl 2024, , 1 - 16, 31.12.2024
https://doi.org/10.31722/ejmd.1454724

Öz

Theories are the basis for explaining the components between variables. Theories in music research; It is used with the same function when trying to explain events or facts related to the music discipline. This study aimed to target music researchers and emphasize the suitability of interdisciplinary theoretical research outside the field of "music theory". Presents examples of theoretical articles written in the field of music; To popularize the scope and expansion of research in the field of music, based on theories. Thus, how research in the field of music is conducted based on facts or current background is presented, supported by data obtained from academics who provide these extensive experiences. The study also includes suggestions for new researchers who aim to write a theory-based article in the field of music. Publications included in the study; nine articles meet the scope criteria of being in research article format and using theoretical background other than compilation and musical structure studies. After these articles were presented to the reader with a descriptive strategy, the qualitative data provided through questions directed to the authors of the studies were evaluated. It has been seen that the background of these studies is mostly theories, approaches, and models used in social sciences. The authors emphasized the need to master national and international literature, concepts, and variables to produce quality work. For inexperienced researchers who want to conduct studies with a theoretical background, interdisciplinary readings, and relational inquiries are recommended after having this background. Especially with the study, it is important to emphasize the need for "grounding and approach" in music research.

Kaynakça

  • Akçay, Ş. Ö. (2018). Müzik öğretmenlerinin düşünme stillerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. The Journal of Social Sciences, (28), 184-199.
  • Albuz, A., Demirci, B. (2018). 2006 İlköğretim müzik dersi öğretim programı ile 2018 ilkokul ve ortaokul müzik dersi öğretim programının karşılaştırılmalı kuramsal çerçeve analizi. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, (41), 86-95. DOI: 10.32547/ataunigsed.463634.
  • Altun, A. G. F., Yurga, C., Zahal, O., ve Gürpınar, E. (2016). Müzik öğretmeni adaylarının öğrenme stilleri ve alan dersleri başarıları arasındaki ilişkiler. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(3). http://doi.org/10.19169/e-ijer.57956
  • Bailey, K. D. (1987). Methods of social research. 3rd Edition, the Free Press, New York. [Adobe Digital Editions]. https://books.google.com.tr/bookshl=tr&lr=&id=PVDQHrCezMoC&oi=fnd&pg=PR15&dq=Bailey,+K.+D.+(1987).+Methods+of+social+research.+3rd+Edition,+the+Free+Press +New+York.&ots=q6Sm9C1s1i&sig=0R0AR6iJVjVjxs4_8iLZ1zMxk0k&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false. Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni nicel, nitel ve karma yöntem yaklaşımları: Kuramların kullanımı. (Çev. S. Mandacı Şahin). Ankara: Eğiten Kitap Yayıncılık. (Orijinal yayın tarihi, 2009)
  • Çatal, E. ve Dicle, A. (2014). Teori-araştırma bileşeni: Roy’un uyum modeli örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 7(1), 33-45.
  • Çoban, S. ve Özdemir, V. (2020). Müzik eğitimcilerinin mesleki doyum düzeylerinin, Clayton Alderfer'in vig (erg) teorisine göre değerlendirmesi “II. uluslararası İstanbul Kodaly eğitim günleri” örneği. Fine Arts, 15 (4), 217-232. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/nwsafine/issue/57519/748250
  • Delvin, E., Pillay, T. S. ve Newman, A. (2014). How to write a scientific paper: practical guidelines. EJIFCC, 25(3), 259. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4975199/pdf/ejifcc-25-259.pdf
  • Deniz, J. (2020). Gagne’nin öğretim kuramı temelinde yapılandırılmış piyano derslerinde işbirlikli öğrenme yönteminin işlevselliği. OPUS International Journal of Society Researches, 16(31), 4097-4137.
  • Deniz, J ve Seçgel, N. (2006). Müzik öğretmenlerinin liderlik stilleri. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, (24), 41-58.
  • Ertuğrul, T. (2020). Rousseau’nun müzik teorisinin yapı sökümü. Felsefi Düşün Akademik Felsefe Dergisi, 2(15), 40-69.
  • Kerlinger, F. (1973). Foundations of behavioral research. Second edition. London.
  • Kılıç D. E. (2016). İlköğretim okulu müzik derslerinde çoklu zeka kuramı'na dayalı öğretimin 6. sınıf öğrencilerinin başarısına ve öğrendikleri bilgilerin kalıcılığına etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(3).
  • Kirkman, J. (2012). Good style: writing for science and technology. London: Routledge.
  • Krumhansl, C. L. (2002). Music: A link between cognition and emotion. Current Directions in Psychological Science, 11(2), 45-50.
  • Lawson, A. E. (1995). Science teaching and the development of thinking. Belmont, CA: Watsworth Publishing Company.
  • Layder, D. (1998). Sociological practice: Linking theory and social research. Sociological Practice, 1-208.
  • Meyer L. B. (1956). Emotion and meaning in music. Chicago: Chicago.
  • Mouly, G. (1963). The science of educational research. New York: American Book Comp.
  • Nacakcı, Z. (2009). İlköğretim müzik dersinde çoklu zekâ kuramı dayanaklı ders işleme modelinin öğrencilerin müziksel öğrenme düzeylerine etkisi. İlköğretim Online, 8(2), 605-623. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ilkonline/issue/8598/107040.
  • Neuman, W. L. (2008). Social research methods: Qualitative and quantitative approaches. İstanbul: Yayın odası.
  • Orujov, İ. ve Orujova, T. (2020). Antik Yunan müzik teorisi ve armoni kavramı üzerine bir inceleme. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 6(27), 994-1005.
  • Özmenteş, S. (2012). İlköğretim müzik eğitiminde yükleme kuramı perspektifinde nitel bir inceleme. International Journal of New Trends in Arts, Sports and Science Education, (1), 91-101. Poland, W. (1963). Theories of music and musical behavior. Journal of Music Theory, 7(2), 150-173.
  • Sağer, T., Gürpınar, E., ve Zahal, O. (2013). Müziksel işitme-okuma-yazma dersi ile diğer alan dersleri arasındaki ilişkilerin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Fine Arts, 8(2), 305-314.
  • Seale, C. (2001). Qualitative methods. European Journal of Cancer Care, 10, 131-136.
  • Sternberg, R. J. (1988). Mental self-government: a theory of intellectual styles and their development. Human Development, 31(4), 197–221. http://www.jstor.org/stable/26767535
  • Topaloğlu, T. ve Afacan, Ş. (2020). Türk halk müziği ve Türk sanat müziği teorisi ve uygulaması derslerine ilişkin öğretim elemanı görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(3), 780-793. DOI: 10.31592/aeusbed.737409
  • Tufan, E., Bulut, F., ve Kılıç, I. (2007). Müzik öğretmeni yetiştiren kurumları kazanmış Agsl mezunu öğrencilerin müzik kuramları bilgilerinin ölçülmesi ve değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 215-225.
  • Turhal, E., Kalyoncu, N. ve Keçeci, A. (2018). Çalgı derslerindeki öğretmen-öğrenci ı̇letişiminde “transaksiyonel analiz ego durumları”. Sanat ve Tasarım Dergisi, 8(2), 42-65. DOI: 10.20488/sanattasarim.529225.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Performans Sanatları (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serpil Umuzdaş 0000-0002-6013-2406

Hatice Tök 0000-0001-7251-5722

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 18 Mart 2024
Kabul Tarihi 1 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Umuzdaş, S., & Tök, H. (2024). MÜZİK ARAŞTIRMALARINDA KULLANILAN KURAMSAL ALT YAPININ YAZARLARI TARAFINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Eurasian Journal of Music and Dance(25), 1-16. https://doi.org/10.31722/ejmd.1454724
AMA Umuzdaş S, Tök H. MÜZİK ARAŞTIRMALARINDA KULLANILAN KURAMSAL ALT YAPININ YAZARLARI TARAFINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Eurasian Journal of Music and Dance. Aralık 2024;(25):1-16. doi:10.31722/ejmd.1454724
Chicago Umuzdaş, Serpil, ve Hatice Tök. “MÜZİK ARAŞTIRMALARINDA KULLANILAN KURAMSAL ALT YAPININ YAZARLARI TARAFINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Eurasian Journal of Music and Dance, sy. 25 (Aralık 2024): 1-16. https://doi.org/10.31722/ejmd.1454724.
EndNote Umuzdaş S, Tök H (01 Aralık 2024) MÜZİK ARAŞTIRMALARINDA KULLANILAN KURAMSAL ALT YAPININ YAZARLARI TARAFINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Eurasian Journal of Music and Dance 25 1–16.
IEEE S. Umuzdaş ve H. Tök, “MÜZİK ARAŞTIRMALARINDA KULLANILAN KURAMSAL ALT YAPININ YAZARLARI TARAFINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ”, Eurasian Journal of Music and Dance, sy. 25, ss. 1–16, Aralık 2024, doi: 10.31722/ejmd.1454724.
ISNAD Umuzdaş, Serpil - Tök, Hatice. “MÜZİK ARAŞTIRMALARINDA KULLANILAN KURAMSAL ALT YAPININ YAZARLARI TARAFINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Eurasian Journal of Music and Dance 25 (Aralık 2024), 1-16. https://doi.org/10.31722/ejmd.1454724.
JAMA Umuzdaş S, Tök H. MÜZİK ARAŞTIRMALARINDA KULLANILAN KURAMSAL ALT YAPININ YAZARLARI TARAFINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Eurasian Journal of Music and Dance. 2024;:1–16.
MLA Umuzdaş, Serpil ve Hatice Tök. “MÜZİK ARAŞTIRMALARINDA KULLANILAN KURAMSAL ALT YAPININ YAZARLARI TARAFINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Eurasian Journal of Music and Dance, sy. 25, 2024, ss. 1-16, doi:10.31722/ejmd.1454724.
Vancouver Umuzdaş S, Tök H. MÜZİK ARAŞTIRMALARINDA KULLANILAN KURAMSAL ALT YAPININ YAZARLARI TARAFINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Eurasian Journal of Music and Dance. 2024(25):1-16.

Eurasian Journal of Music and Dance