Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SES EĞİTİMİNDE YÜZ VE BOYUN KASLARININ GEVŞETİLMESİNE İLİŞKİN ÖĞRENCİ YAKLAŞIMLARI

Yıl 2024, , 267 - 282, 31.12.2024
https://doi.org/10.31722/ejmd.1467612

Öz

Sesin, rahat üretilebilmesinde ve doğal duyulabilmesinde hem zihinsel hem fiziksel gevşeme önemli rol oynamaktadır. Şarkı söylemede önemli yer tutan organların çoğunun yüz bölgesinde toplandığı düşünüldüğünde gövdeyi yüze bağlayan boynun ve özellikle yüz kaslarının rahatlatılmasının önemi ortaya çıkmaktadır. Bu araştırmanın amacı, ses eğitiminde yüz ve boyun kaslarının gevşetilmesine dikkat çekmek ve ses eğitimi dersini alan müzik eğitimi öğrencilerinin yüz ve boyun kaslarını gevşetmeleri konusundaki yaklaşımlarını öğrenmektir. Bu araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim (fenomenoloji) modeli kapsamında amaçlı örneklemin bir alt dalı olan ölçüt (kriter) örnekleme türü ile yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalında birinci sınıfta öğrenim gören ve ses eğitimi dersini alan 16 öğrenci oluşturmaktadır. Veriler, araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış “Ses Eğitiminde Yüz ve Boyun Kaslarının Gevşetilmesine İlişkin Görüşme Formu” aracılığıyla öğrenciler ile yüz yüze görüşme yapılarak elde edilmiş ve MAXQDA 2024 analiz programı aracılığıyla tema ve kodlar oluşturularak analiz edilmiştir. Ses eğitimi öğrencilerinin kullandıkları ifadeler doğrultusunda “gevşeme ihtiyacı duyulan bölgelere ilişkin yaklaşımlar (bedende gevşeme ihtiyacı duyulan bölgeler ve yüzde gevşeme ihtiyacı duyulan bölgeler)” ve “yüz ve boyun kaslarının gevşemesine ilişkin yaklaşımlar (gevşemenin gereklilik nedenleri, gevşemede izlenen süreç ve gevşemenin sağladığı deneyimler)” olmak üzere yaklaşımlarını belirttikleri sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Akbey, H. (2019). Ney ve keman icracılarında servikal bölge problemleri ve egzersiz eğitiminin etkinliği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Gaziantep.
  • Akçay, Ş. Ö. & Duzak, B. (2021). Piyanistlerde olası fiziksel sorunlara/sakatlanmalara yol açabilecek durumlar ve korunmaya yönelik öneriler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25 (2), 619-637.
  • Aura, M., Geneid, A., Bjørkøy, K., Rantanen, M., & Laukkanen A. M. (2019). The nasal musculature as a control panel for singing—Why classical singers use a special facial expression? Journal of Voice, 33(4), 510-515.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 231-274.
  • Başak, E. (t.y.). Tıp notları. Erişim Şubat 7, 2023, https://tipnotlari.wordpress.com/anatomi/notlar-1/
  • Egüz, S. (1976). Toplu ses eğitimi I. Ankara: Ayyıldız Matbaası.
  • Evren, F. G. (2012). Müzik eğitimi veren kurumlarda ses eğitimi derslerinde kullanılabilecek bedensel ve zihinsel gevşeme yöntemleri, The Journal of Academic Social Science Studies, 5(8), 563- 572.
  • Fisher, R. A., Hoult A. R., & Tucker W. S. (2020). A comparison of facial muscle activation for vocalists and instrumentalists. Journal Music Teacher Education, 30, 53-64.
  • Keklicek, H. & Uygur, F. (2017). Konjenital musküler tortikollis ve birlikte gelişen deformasyonel plagiosefalinin ev fizyoterapi programına yanıtlarının incelenmesi. Turkish Journal Physiotheraphy Rehabilitation, 28(3):85-92. https://doi.org/10.21653/tfrd.360023
  • Kösreli, S. (2016). Ses eğitimi çalışmalarının kekemeliğin tedavisinde kullanılabilirliği üzerine bir inceleme. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 374-390.
  • Kösreli, S. ve Gürhan, D. (2019). Ses eğitimi çalışmalarının sınıf öğretmeni adaylarının konuşma becerilerine etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 50, 359-388.
  • Kurt, F. (2004). Bedensel ve zihinsel gevşeme tekniklerinin ses eğitiminde kullanılabilirliği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
  • Malkoç, T. (2012). Gevşeme tekniklerinin ses eğitimine katkısı üzerine bir inceleme. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 101-109.
  • Marshall, M. N. (1996). Sampling For Qualitative Research. Family Practice, 13(6), 522-526.
  • Miller, R. (1996). On the art of singing. New York: Oxford University Press.
  • Neely, D. W. (2012). Body conscious: A comparative study of body awareness and body alignment methods for singers and for teachers integrating them into their teaching, (Published Doctoral Thesis). The University of Alabama, Alabama. Özdoğanoğlu, T. (2006). Mimar Sinan Üniversitesi opera ve şan bölümündeki öğrencilerin akustik analiz ve laringofaringeal reflü bulgularının normal popülasyon ile karşılaştırılması (Yayımlanmamış Uzmanlık Tezi). TC. Sağlık bakanlığı Taksim Eğitim ve Araştırma Hastanesi, İstanbul. https://istanbulsaglik.gov.tr/w/tez/pdf/kbb/dr_tunis_ozdoganoglu.pdf Yağışan, N. (2004). Çalgı icracılarında kas-iskelet problemleri ve nedenleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11, 561-574. Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Student Approaches to Relaxing Face and Neck Muscles in Voice Training

Yıl 2024, , 267 - 282, 31.12.2024
https://doi.org/10.31722/ejmd.1467612

Öz

Both mental and physical relaxation play an important role in making the voice sound being produced comfortable and natural. Considering that most of the organs that have an important place in singing are gathered in the face area, it is necessary to relax the neck and especially the facial muscles that connect the body to the face. This research aims to draw attention to the relaxation of facial and neck muscles in voice training and to learn the approaches of music education students taking voice training courses about relaxing facial and neck muscles. This research was conducted with criterion sampling type, which is a sub-branch of purposive sampling within the scope of the phenomenology model, one of the qualitative research methods. The study group of the research consisted of 16 students who were studying in the first year at Çanakkale Onsekiz Mart University, Department of Music Education, and taking the voice education course. The data were obtained through face-to-face interviews with the students through the semi-structured "Interview Form on Relaxation of Facial and Neck Muscles in Voice Training" prepared by the researcher and analyzed by creating themes and codes through MAXQDA 2024 analysis software. In line with the expressions used by voice training students, "approaches to the areas in need of relaxation (areas in need of relaxation in the body and areas in need of relaxation on the face)" and "approaches to relaxation of facial and neck muscles (reasons for the necessity of relaxation, the process followed in relaxation, and the benefits of relaxation)" and "approaches to relaxation of facial and neck muscles (reasons for the necessity of relaxation, the process followed in relaxation, and the benefits of relaxation)" were analyzed.

Kaynakça

  • Akbey, H. (2019). Ney ve keman icracılarında servikal bölge problemleri ve egzersiz eğitiminin etkinliği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Gaziantep.
  • Akçay, Ş. Ö. & Duzak, B. (2021). Piyanistlerde olası fiziksel sorunlara/sakatlanmalara yol açabilecek durumlar ve korunmaya yönelik öneriler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25 (2), 619-637.
  • Aura, M., Geneid, A., Bjørkøy, K., Rantanen, M., & Laukkanen A. M. (2019). The nasal musculature as a control panel for singing—Why classical singers use a special facial expression? Journal of Voice, 33(4), 510-515.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 231-274.
  • Başak, E. (t.y.). Tıp notları. Erişim Şubat 7, 2023, https://tipnotlari.wordpress.com/anatomi/notlar-1/
  • Egüz, S. (1976). Toplu ses eğitimi I. Ankara: Ayyıldız Matbaası.
  • Evren, F. G. (2012). Müzik eğitimi veren kurumlarda ses eğitimi derslerinde kullanılabilecek bedensel ve zihinsel gevşeme yöntemleri, The Journal of Academic Social Science Studies, 5(8), 563- 572.
  • Fisher, R. A., Hoult A. R., & Tucker W. S. (2020). A comparison of facial muscle activation for vocalists and instrumentalists. Journal Music Teacher Education, 30, 53-64.
  • Keklicek, H. & Uygur, F. (2017). Konjenital musküler tortikollis ve birlikte gelişen deformasyonel plagiosefalinin ev fizyoterapi programına yanıtlarının incelenmesi. Turkish Journal Physiotheraphy Rehabilitation, 28(3):85-92. https://doi.org/10.21653/tfrd.360023
  • Kösreli, S. (2016). Ses eğitimi çalışmalarının kekemeliğin tedavisinde kullanılabilirliği üzerine bir inceleme. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 374-390.
  • Kösreli, S. ve Gürhan, D. (2019). Ses eğitimi çalışmalarının sınıf öğretmeni adaylarının konuşma becerilerine etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 50, 359-388.
  • Kurt, F. (2004). Bedensel ve zihinsel gevşeme tekniklerinin ses eğitiminde kullanılabilirliği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
  • Malkoç, T. (2012). Gevşeme tekniklerinin ses eğitimine katkısı üzerine bir inceleme. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 101-109.
  • Marshall, M. N. (1996). Sampling For Qualitative Research. Family Practice, 13(6), 522-526.
  • Miller, R. (1996). On the art of singing. New York: Oxford University Press.
  • Neely, D. W. (2012). Body conscious: A comparative study of body awareness and body alignment methods for singers and for teachers integrating them into their teaching, (Published Doctoral Thesis). The University of Alabama, Alabama. Özdoğanoğlu, T. (2006). Mimar Sinan Üniversitesi opera ve şan bölümündeki öğrencilerin akustik analiz ve laringofaringeal reflü bulgularının normal popülasyon ile karşılaştırılması (Yayımlanmamış Uzmanlık Tezi). TC. Sağlık bakanlığı Taksim Eğitim ve Araştırma Hastanesi, İstanbul. https://istanbulsaglik.gov.tr/w/tez/pdf/kbb/dr_tunis_ozdoganoglu.pdf Yağışan, N. (2004). Çalgı icracılarında kas-iskelet problemleri ve nedenleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11, 561-574. Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Performans Sanatları (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ezgi Ertek Babaç 0000-0003-4136-9026

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 12 Nisan 2024
Kabul Tarihi 23 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Ertek Babaç, E. (2024). SES EĞİTİMİNDE YÜZ VE BOYUN KASLARININ GEVŞETİLMESİNE İLİŞKİN ÖĞRENCİ YAKLAŞIMLARI. Eurasian Journal of Music and Dance(25), 267-282. https://doi.org/10.31722/ejmd.1467612
AMA Ertek Babaç E. SES EĞİTİMİNDE YÜZ VE BOYUN KASLARININ GEVŞETİLMESİNE İLİŞKİN ÖĞRENCİ YAKLAŞIMLARI. Eurasian Journal of Music and Dance. Aralık 2024;(25):267-282. doi:10.31722/ejmd.1467612
Chicago Ertek Babaç, Ezgi. “SES EĞİTİMİNDE YÜZ VE BOYUN KASLARININ GEVŞETİLMESİNE İLİŞKİN ÖĞRENCİ YAKLAŞIMLARI”. Eurasian Journal of Music and Dance, sy. 25 (Aralık 2024): 267-82. https://doi.org/10.31722/ejmd.1467612.
EndNote Ertek Babaç E (01 Aralık 2024) SES EĞİTİMİNDE YÜZ VE BOYUN KASLARININ GEVŞETİLMESİNE İLİŞKİN ÖĞRENCİ YAKLAŞIMLARI. Eurasian Journal of Music and Dance 25 267–282.
IEEE E. Ertek Babaç, “SES EĞİTİMİNDE YÜZ VE BOYUN KASLARININ GEVŞETİLMESİNE İLİŞKİN ÖĞRENCİ YAKLAŞIMLARI”, Eurasian Journal of Music and Dance, sy. 25, ss. 267–282, Aralık 2024, doi: 10.31722/ejmd.1467612.
ISNAD Ertek Babaç, Ezgi. “SES EĞİTİMİNDE YÜZ VE BOYUN KASLARININ GEVŞETİLMESİNE İLİŞKİN ÖĞRENCİ YAKLAŞIMLARI”. Eurasian Journal of Music and Dance 25 (Aralık 2024), 267-282. https://doi.org/10.31722/ejmd.1467612.
JAMA Ertek Babaç E. SES EĞİTİMİNDE YÜZ VE BOYUN KASLARININ GEVŞETİLMESİNE İLİŞKİN ÖĞRENCİ YAKLAŞIMLARI. Eurasian Journal of Music and Dance. 2024;:267–282.
MLA Ertek Babaç, Ezgi. “SES EĞİTİMİNDE YÜZ VE BOYUN KASLARININ GEVŞETİLMESİNE İLİŞKİN ÖĞRENCİ YAKLAŞIMLARI”. Eurasian Journal of Music and Dance, sy. 25, 2024, ss. 267-82, doi:10.31722/ejmd.1467612.
Vancouver Ertek Babaç E. SES EĞİTİMİNDE YÜZ VE BOYUN KASLARININ GEVŞETİLMESİNE İLİŞKİN ÖĞRENCİ YAKLAŞIMLARI. Eurasian Journal of Music and Dance. 2024(25):267-82.

Eurasian Journal of Music and Dance